It is currently 18 Apr 2024, 18:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: 06 Oct 2008, 22:01 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
[quote="james box"]Phoe... ja die schiet nog wel eens tegen de 15-20%

Momenteel gebruik ik Ableton alleen nog maar voor produceren, eerst laden zeg je..? haha shitt dat meen je niet dat ik daar over 1 heb gekeken :oops
Ik had het van de ableton site bij support waar je die gast hoort zeggen; " just click on the master to preview the spectrum " en ik maar klikken.. :roll

maar goed ik raak een beetje off topic zo, misschien wel idee om een topic "ableton" te openen als die er al niet is dan..


haha owkeeeeeee....... 15 tot 20% is wel redelijk voor produceren. Voor dj-en is het wel aan de hoge kant.

Top
   
PostPosted: 08 Oct 2008, 21:34 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Mijn - punten:

- geen gain
- geen select channel cue
- geen geluidskaart
- hoge prijs


Top
   
PostPosted: 11 Oct 2008, 15:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
volgens mij komen er nog een paar functies bij voor ze hem gaan releasen begreep ik van het vestax forum. Die select cue channel zou wel handig zijn


Top
   
PostPosted: 11 Oct 2008, 19:53 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Het ziet er wel weer gelikt uit.

Ik heb net mijn bcr een beetje volgekliederd en dat ziet er zeg maar NIET uit.. Het is wel weer handig dat wel.. Ik heb er even een foto van gemaakt.

[url=http://img128.imageshack.us/my.php?image=02012007265nz4.jpg][img]http://img128.imageshack.us/img128/6752/02012007265nz4.th.jpg[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img128.imageshack.us/images/thpix.gif[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 11 Oct 2008, 23:52 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
:lol

Dus je begruikt je bcr puur voor het starten/stoppen en pitchen? en stuur je elke kanaal apart je mixer in?

Stuur je je effecten ook aan vanaf je bcr?


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 01:33 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Ja elk kanaal gaat apart de mixer in. Ik vind analoog mixen toch een stuk fijner dan in Ableton zelf.

De bcr gebruik ik nu inderdaad om clips te starten, stoppen, en snel te schakelen tussen mijn schermen. Maar ook loopen, pitchen, scrollen doe ik met mijn bcr. Ik heb nu maar 1 effect wat ik gebruik met ableton (omdat het allemaal nog vrij nieuw voor me is) en dat is de "super-luper". De rest van de effecten (filters vooral) doe ik op de djm 800 die eigenlijk standaard in de club staat. Ik vind de interne effecten van Abletpn soms nog een beetje tegenvallen. Alleen de "beatrepeat" is wel ok. Misschien komt dat ook wel omdat het al snel een hoog "over te top" gehalte krijgt en dat vind ik niet ten goede komen van de muziek.


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 11:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
thanx voor de uitleg. Ja als je op die manier werkt, is zon bcr of die prachtig vormgegeven andere controller super natuurlijk!

Ik moet volgend jaar toch alles opnieuw kopen. Ik verkoop mijn technics als bijdrage aan mijn verhuizing naar amerika (grote beslissing btw, want ik ben wel gehecht aan ze en zowieso een grote beslissing;) ) en ik heb thuis nog steeds een Gemini mixer. Dus hoe dan ook ben ik wel toe aan een upgrade.

Dat wordt dus of een goede mixer (A&H of Pioneer) en cd decks.. of een nieuwe laptop/pc met software en controller/geluidskaart. Ik koop al mijn muziek digitaal en dan is het laatste de meest interessante optie. De Mac wil ik zowieso hebben als ik daar ben. Dus dan kan ik beter alles daarop af stemmen. Ik ben er heilig van overtuigd dat digitaal mixen de toekomst is. In ieder geval voor onze soort muziek.

Ik ben alleen niet overtuigd van wel welke software ik wil: Abelton of Traktor.


Voordat ik toe ben aan kopen ben ik toch al een jaar verder, dus waarschijnlijk is er dan al weer wat nieuws op de markt. Ik ben benieuwd of er ooit een commerciele versie van de Maven komt en wat die dan gaat kosten.


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 12:51 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
grappig zeg... ik ben me sinds zeer kort ook in ableton aan het verdiepen als "live" tool.
dus niet alleen maar plaatjes plakken, maar echt op onderzoek naar de mogelijkheden tot live performance zoals sasha, underworld etc.etc. dus deels dj set achtige dingen, deels echt live dingen herbewerken.

wil ableton dus niet als productie tool gebruiken, maar echt aan het kijken hoe ver je kan gaan met loops e.d. dus o.a. mijn eigen tracks in snippers in ableton laden en on the fly hermixen, maar ook tracks van anderen on stage bewerken, loopen, en fucken.
tot nu toe gaat het erg goed, wie weet dat ik ooit nog us onstage ga met laptop, controllers en usb synths. want DAT kan natuurlijk ook nog he? bijvoorbeeld die nieuwe roland serie die volledig als VST met usb aangesloten kan worden. laptop, ableton, controllers, synths... voila!!!

ook ik overweeg de BCR van behringer. kost geen drol, en voor wat ik wil volgens mij helemaal goed. zag hem in real life bij een vriend van me, en werkt prima.

jordi, wat ik dus NIET wist is dat je hem ook zo kan programmeren dat je loops kan aangeven met dat ding. dat werkt dus net zo als met je cdj 1000 zeg maar? real time een begin en eindpunt aangeven, en loopen maar?
if so, dan is de keus wel heel makkelijk...

en mistik........ jij gaat naar de states verhuizen?
wissik nie... permanent?


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 13:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
2 Chris: De mogelijkheden zijn eindeloos als je de super-luper er ook nog bijtrekt (zie je ook staan). Ik ben er al een tijdje mee aan het experimenteren en laatst voor het eerst "live" mee gegaan. De energie van je set ligt veel hoger aangezien je rechtstreeks de reactie van het publiek kunt terug koppelen in je platenkeuze. Breaks langer maken, maar ook breaks korter maken, stukken overslaan is allemaal mogelijk. I.p.v. 12 tot 14 tracks in een uur draai je er makkelijk 20 zonder over te komen als een "ski hut dj". Door het loopen en eq technisch goed te mixen blijf je een bepaalde flow houden in je set. Voor mij zeker een eye-opener.
Jouw idee hoor ik wel vaker Chris, maar ik vraag me wel af of dat ook daadwerkelijk gaat werken. Ik ken niemand die dat idee heeft voortgezet in ieder geval. Daarnaast is het ongelooflijk veel werk. Sasha heeft bijv. een mannetje die de hele week zijn tracks ableton klaar maakt.
Waar je vooral op moet letten als je "loop based" dingen wil gaan doen dat het niet te saai wordt. Jij bent druk bezig je loops te tweaken maar het publiek luistert inmiddels al 3 minuten naar bijna hetzelfde. Ik zie veel om me heen dat mensen te druk bezig zijn met freaky shit in ableton, maar dat het effect eigenlijk nergens op slaat.

2 Mistik: Hier trouwens een "look a like" maven controller: http://www.e-noixer.com/en/index.htm
Hij bestaat dus al wel. Alleen weer met nadelen.. Mis wat knoppen, geen soundcard en dus alleen midi.
Ik denk dat Sasha eigenlijk wel gelijk een complete mixer heeft laten bouwen ipv alleen een midi controller. Ik hoorde ook dat het ding ong. 15.000,- heeft gekost dus dan zou het wel moeten mogen.. Toch?

Ik ben er zelf nog steeds niet uit. Voor mij is overzicht ook heel belangrijk dus ik twijfel weer over de Livid. Al die kleine clips (die Ableton trouwens wel wat groter mag maken) zijn nogal verwarrend. Zeker als ze toevallig bijna dezelfde kleur hebben. Je moet goed opletten dat je niet per ongeluk de verkeerde clip opstart. Vroeger haalde een dj wel eens de naald van de verkeerde plaat (veel voorkomende beginnersfout) en dat zal nu alleen maar erger zijn.
Ik neem de Xone 3d of 4d dan ook weer in overweging omdat die gewoon 2 duidelijke kanten heeft. Hij is alleen wel aan de prijs en weer moeilijker om mee te nemen.


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 16:53 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Kun je in Ableton de skin niet helemaal aanpassen aan je wensen eigenlijk? Dus het overzicht helemaal indelen zoals jezelf wilt. Zou wel makkelijk zijn inderdaad, want die clipjes zijn erg klein en hoe meer kanalen je gebruikt hoe onoverzichtelijker het eigenlijk wordt. Voordeel is natuurlijk wel dat je de kleuren van de clips kan aanpassen, maar dat wist je natuurlijk al.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 17:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Je kan de skin maar gedeeltelijk aanpassen. De kleur en de breedte zijn aan te passen maar de hoogte bijv niet. Ik zet nu mijn schermresolutie anders zodat ik het beter kan zien. Kleuren aanpassen tijdens het draaien lijkt mij een beetje irritant... ben je daar weer tijd aan kwijt..
Daarom zei ik ook dat ze soms toevallig op elkaar kunnen lijken. Als je ze eenmaal importeert slaat hij volgens mij de kleur op in de ableton file.


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 18:58 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
zijn er trouwens laptops op de markt die voor dj mix / ableton doeleinden een goed genoege audio card aan boord hebben? dus dat je de behringer meeneemt en je laptop, en klaar?

2 jordi: ja, die constante flow is echt zo vet voor je mixen. ik begrijp wat je bedoeld.
je laat bijvoorbeeld de laatste staart van een track eindeloos loopen, en daaroverheen met een overgang van 1,5 minuut of zo de volgende plaat... de flow is dan inderdaad heel erg to the max..which is good...
die "thank you" mix van sasha is niet mijn ding, maar toen ik die laatst hoorde had ik vooral het eerste half uur het hypnotiserende doorgaan gevoel dat ik lang niet gehoord had... daarom zelf ableton us gaan bekijken...

warpen deed ik blijkbaar altijd fout [te ver inzoomen op je wav] en toen een vriend van me vorig weekend liet zien hoe hij dat deed, ging er een wereld open!!!! ik deed het dus altijd fout!!! grrrr....
ik kwam thuis, ging oefenen, en warpen ging direct goed. duurt ongeveer een minuutje max om de boel strak te zetten...

wat ik ook vet vind: loops uit mijn eigen tracks over andermans werk heenzetten. op het moment dat ik denk "hier had wel een open hat gemogen" pak ik gewoon on the fly een hat loop uit mijn eigen repertoire, en hatsjee! grooven maar. :) of een net iets hardere kick, of een snare die net iets beter past... leuk...

ik hoef echt niet alle functies van ableton te weten, want voor producen heb ik cubase... maar voor dj / remix / live werk on stage zeer interesting en ik ga er zeker dieper induiken....
die behringer zag ik bij music city in keulen al voor 139 euro... das niks...

nog 1 ding to jordi: wat is dat superlooper? snelle uitleg mogelijk?
enige manier waarop ik nu loopen ontdekt heb, is gewoon in de wav boven die pijltjes / marker zetten op een "te loopen" stuk .. dan links naast de wav waar alle edit mogelijkheden staan de LOOP button geel maken, en op het moment dat de track op DAT punt komt, BLIJFTIE hem loopen... maar als ik zie dat jij buttons toewijst, kan dat blijkbaar ook on the fly en anders?

anyhow, ik was lang tegenstander, maar het ziet er toch dik interessant uit....


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 19:21 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Wat je in eerste instantie zegt kan niet. Je hebt namelijk altijd een geluidskaart nodig met minimaal 2 uitgangen. 1 voor voor luistering en 1 voor je master (naar de main mixer) OF je stuurt elke uitgang naar een apart kanaal in je mixer (dat doe ik).
Ik gebruik nu dus die Maya 44 usb en die is maar 100,-. Hij heeft echter maar 2 stereo uitgangen en daarom wil ik overstappen naar de M-audio firewire 410. Ik hou die Maya dan gewoon als reserve mocht die M-audio een keer tijdens een gig niet werken.

De super luper is een effecten rack, waar o.a. de beat repeat in zit, gemaakt door een of andere dude op het Ableton forum. Hij heeft hem erop gezet en bijna iedereen gebruikt dat ding nou of heeft hem weer een beetje naar eigen wens aangepast (dat kan natuurlijk ook). Het komt er eigenlijk op neer dat je loops in een razend tempo en met maar een aantal knoppen onwijs kan tweaken. Erg cool, maar ook hier weer.. Doe het niet te veel... je lijkt binnen no time op James Zabiela.

Deze jpg heb ik trouwens al een tijdje op mijn computer staan. Schijnt Sasha's desktop te zijn van een paar jaar geleden.. Zo te zien heeft hij intro loops en outro loops. Ik heb hier over nagedacht om het te doen, maar ik denk dat ik erbij blijf om het begin van mijn track per gig te laten verschillen. Het mooie van Ableton is dat je kunt knippen op locatie.

[url=http://img361.imageshack.us/my.php?image=63419167nm89o8rp0034misfc0.jpg][img]http://img361.imageshack.us/img361/5932/63419167nm89o8rp0034misfc0.th.jpg[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img361.imageshack.us/images/thpix.gif[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 19:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
O en Chris.. Ik deed eerst ook alles met Cubase, maar overstappen was een hele logische keuze. Ik gebruik nu 1 programma voor draaien, produceren en editten.


Top
   
PostPosted: 12 Oct 2008, 20:03 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
die m audio ziet er goed uit.. zie dat ableton lite er zelfs gratis bijzit. leuke extra touch.
met die m audio bijvoorbeeld kan je dus je master op een ander kanaal zetten, zodat je net als met echt mixen op je headphone voor kan luisteren?
lekker duf dat ik daar nog niet aan dacht; zit nu natuurlijk in een studio environment e.e.a. te testen, waardoor ik er ff niet aan dacht dat je in een club ook loops en tracks moet kunnen checken voordat je ze erin gooit...
TENZIJ je de tracks natuurlijk heel goed kent, dan hoeft het niet..

wat bedoel je trouwens met elk kanaal apart naar je mixer? die behringer hebben we het toch over?
maar die behringer heeft toch geen voorluister mogelijkheid? ik snap hem ff niet...

de situatie die IK in gedachten heb is dus laptop met behringer, en dan 8 sporen in ableton die allemaal op een kanaal van de behringer zitten, net als bij die vriend van me.. kan je dan wel of niet voorluisteren?

pfff..... cubase kan ik dromen, dit is allemaal nog spelerei en uitvogelen.. :)


Top
   
PostPosted: 13 Oct 2008, 09:23 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Ik vind traktor net iets lekkerder om mee te mixen dan Ableton. Nadeel is dat je niet alle effecten van ableton kunt gebruiken.

Set up die ik nu thuis heb is een audio 8 usb geluids kaart die je krijgt bij aankoop van traktor scratch. Via deze geluidskaart kan ik de 4 decks van traktor naar de 4 kanalen van mijn mengpaneel sturen en gebruik ik tijdelijk mijn novation als controller wanneer ik met 4 decks wil mixen of traktor scratch als ik nog "old school" wil mixen en voor effecten heb ik dan mijn kaoss pad. Maar goed dit is thuis set up als ik in een club draai dan brand ik gewoon nog cd's....

Vind het warpen van tracks in traktor makkelijk alleen het goed zetten van de 1e beat is soms kut.


Top
   
PostPosted: 13 Oct 2008, 11:03 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
2 Chris: Vanaf je geluidskaart stuur je dan 2 (of meer kanalen) rechtstreeks naar een kanaal in je mixer.
Mixen doe je dan dus op bijv. kanaal 1, 2 en 3 van je mixer. Voor luisteren doe je dan ook via de channel cue van je mixer zelf. Evenals EQ en evt. effecten.

Traktor ken ik niet zo goed. Ik kan me niet echt voorstellen waarom dat beter zou mixen als je toch al op je mixer mixt en je bij allebei dingen via midi aanstuurt.. uitleg is welkom Harmen :)

Warpen is een piece of cake als je het doorhebt. Ik warp mijn tracks nu in ong. 15 sec. Sommige zijn wat lastiger, maar dat betreft echt 5%. Wel test ik alles voordat ik het in mijn "playlist" folder sleep. Daarvoor heb ik een "pre playlist folder" die ervoor zorgt dat alles in de "playlist" folder goed gewarped is en dat het geen zooitje wordt met tracks die ik uiteindelijk toch niet ga draaien.


Top
   
PostPosted: 13 Oct 2008, 13:43 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Ik gebruik de midi controller puur voor loops, tracks laden evt bijsturen als een track toch niet de juiste grid heeft. Zolang ik mijn muis maar niet hoef te gebruiken. Het geluidssignaal stuur ik gewoon naar mijn mengpaneel via de audio 8, deck A naar kanaal 1, Deck B naar Kanaal 2 etc.

Eigenlijk wat jij ook doet met ableton, alleen vind ik de deck UI van traktor gewoon wat prettiger werken dan de clips in ableton.


Top
   
PostPosted: 13 Oct 2008, 14:11 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 14:41
Posts: 845
Waarom zou een track niet de juiste grid hebben??


Top
   
PostPosted: 13 Oct 2008, 14:33 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Omdat ik niet alle tracks 100% correct heb..dan is een kleine bijsturing makkelijker dan zo'n hele track te analyseren.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma