It is currently 25 Apr 2024, 03:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: 25 Jul 2010, 21:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
Zeer bizarre shit. Heftig. En ook dieptriest.

Ik wil niet gaan speculeren, maar bij mijn werk zijn we ook met dit soort zaken bezig. Maar organisatoren en ook gemeenten vinden veiligheid niet zo belangrijk, dat is geen prioriteit. Nee, want je stad op de kaart zetten is belangrijker. Een grote omzet en veel winst is belangrijker. Dus veiligheidsmaatstaven? 1 security op 100 bezoekers? Geen biertaps in de looppaden? Een vrijgestelde calamiteitenroute? Een vrijgesteld evenemententerrein? Ecoglas? Allemaal lastig! Allemaal extra geregel. Kost allemaal extra geld. "Nee want bij ons gebeurt toch niets".

Nee, ook bij jou kan het gebeuren. Het kan overal misgaan. En van tevoren moet je dan een aantal dingen regelen en over nadenken.

Aan de andere kant heb ik wel zoiets van: aub geen amerikaanse toestanden meer. Waar je je tripod van je camera niet uit mag klappen omdat 'mensen er anders over kunnen struikelen' (mij gebeurt in NYC). Oftewel: je kan niet alle risico's afdekken. Maar toch....risicomanagement, crowd control en dat soort dingen vindt men niet interessant. Totdat zoiets gebeurt...

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 01:48 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Helemaal eens met SnuggLe.

Het is heel triest, maar wat ik nog triester vind is het pure winstbejag van al die organisatoren die zicht echt helemaal geen FUCK interesseren over veiligheid.
En er moet helaas, zoals met alles in het leven, eerst iets gruwelijks gebeuren eer zich wel een paar mensen iets gaan aantrekken over de veiligheid.

Ik ben bijvoorbeeld ook in het verleden naar clubs geweest waar Tiesto als guest DJ opstond (rond 2002) en waar zo maar eventjes de max capaciteit van de club met 3 vermenigvuldigd werd. KASSA KASSA.
Ik dacht toen al vaak; als hier maar eventjes iets moet gebeuren of paniek moet uitbreken....


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 07:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
[quote="Phortastic"]

Ik ben bijvoorbeeld ook in het verleden naar clubs geweest waar Tiesto als guest DJ opstond (rond 2002) en waar zo maar eventjes de max capaciteit van de club met 3 vermenigvuldigd werd. KASSA KASSA.
Ik dacht toen al vaak; als hier maar eventjes iets moet gebeuren of paniek moet uitbreken....


Carl Cox in de Asta hetzelfde, een jaar of 5 geleden.
Als het om geld gaat worden heel veel principes over boord gegooid.

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 09:45 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 19:03
Posts: 2622
Location: Amsterdam
Wat een sneue kerel die mental theo.

Ik heb ook twee van die herinneringen, eenmaal op dancevalley in 2005 geloof ik, dat jaar met de camping. Toen wilden we op enig moment naar het hoofdpodium toe, en daar moest je ook door een trechter heen. Dat duurde ruim een halfuur en daar zweefden we ook op enig moment voor zo'n tien minuten door de mensen massa heen. Dat was heel onaangenaam op z'n zachtst gezegd. Ik kan me een beetje indenken wat daar gebeurde, krijg er helemaal rillingen van :S

_________________
Do you have any career regrets?

'Maybe if I had started to grow my hair earlier it would've been longer than Hernan's by now!'


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 11:03 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Als ik dat terrein zo zie dan is het dancevalley terrein zelfs groter. Dat past toch nooit?

[img]http://www.spiegel.de/images/image-114254-galleryV9-wtjh.jpg[/img]


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 12:13 
Offline
Moderator
Moderator

Joined: 08 Jun 2005, 22:46
Posts: 404
Location: Den Haag
wat ik niet begrijp: was het nou zo dat er geen kaarten voor nodig waren voor dit feest? Dus iedereen was welkom?
Hoe kan men dan de fout maken door op een locatie te gaan zitten met een capaciteit van paar honderduizend voor een evenement wat al jaren >mln bezoekers trekt?
En dan ook gewoon maar 1 in/uitgang...

Echt vreselijk dit. Schuldvraag wordt nog wel een lastige..denk dat de organisatie hier behoorlijk voor aangesproken zal worden, maar de burgemeester is dacht ik altijd degene die zoiets moet goedkeuren (in NL dan) en dus eindverantwoordelijk..

Denk dat we allemaal wel eens in een rij voor een festival hebben gestaan waarvan je denkt kan dat niet wat beter geregeld worden die ingangen. Zelfs bij DV gebeurt het nog wel dat je in de brandende zon een uur in het gedrang staat. Rockit was ook al zo'n drame (Dacht 2jr geleden), met 3 poortjes om binnen te komen (waarvan 1 voor de gstnlijst)
Mij valt altijd op dat je nooit iemand hoog hebt staan vanachter de ingang die de boel een beetje in de gaten houdt..


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 13:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
[quote="TheFreezz"]
Echt vreselijk dit. Schuldvraag wordt nog wel een lastige..denk dat de organisatie hier behoorlijk voor aangesproken zal worden, maar de burgemeester is dacht ik altijd degene die zoiets moet goedkeuren (in NL dan) en dus eindverantwoordelijk..


Burgemeesters en de verantwoordelijkheid nemen. Ik moet de eerste Burgemeester nog zien die dat doet.

Deze beste van Duisburg was toch de eerste die riep "dat er aan alle veiligheidsvoorschriften was voldaan". lekker dan, als familie zijnde. Oftewel "ik/wij zaten niet fout, kan gebeuren!". En de dag erna op de persconferentie aangeven "dat er geen overhaaste conclusies moeten worden getrokken want het moet nog onderzocht worden".

Het zal de organisatie wel zijn samen met de politie die de zwarte piet krijgt. Terwijl inderdaad de Burgemeester over de openbare orde gaat en eindverantwoordelijk is.

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 13:58 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Hoorde net op het nieuws dat de max capaciteit in Duisburg berekend was op 250.000 man....

Dus zo maar eventjes maal 6........

Steek die organisatie maar gewoon even 3 jaar in de bak, met 20 man in 1 cel, weten ze meteen hoe dat voelt :mad


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 18:18 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Ik hoorde dit vandaag pas.
Echt heel, heel erg. Brok in mn keel en sprakeloos en dat gebeurt niet vaak. :(

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 18:29 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Feb 2007, 11:46
Posts: 1099
Location: Lamswaarde
In NL is het zo dat de politie, brandweer en gemeente eindverantwoordelijke zijn voor de goedkeuring van een plan...Regel is dat elke meter nooduitang goed zijn voor 100 bezoekers in NL dan... een tunnel van 30 meter breed waar min 300.000 bezoekers doorheen moeten is idioot... mensne lopen er ook nog eens heen en terug in wat de capaciteit met de helft verminderd. En het doorheen rijden met politieauto's maakt het er niet beter op. De organisatie had dit ook moeten weten...Maar de overheid is en blijft eindverantwoordelijk. In Nederland mag je als organisatie slechts mensen toelaten, weigeren, of eventueel verwijderen bij misdragingen. Aanhouden, verkeersregelingen, crowd control is een aangelegenheid van overheidsdiensten. Pure fout van de overheid dit. Ze hadden het plan nooit goed mogen keuren!! Je levert als een organisatie en autocad tekening in waar alles tot op de cm ingetekend staat. Ik heb zelfs de parkeerplaatsen, rijrichtingen, looprichtingen, nooduitgangen, stroomvoorzieningen, brandblus benodigtheden etc, voor een festival van 6000 man moeten intekenen.

Helaas gaat het toch weer fout...weer een domper voor de dance.. :(

_________________
D.Y.M > http://soundcloud.com/dimnon


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 19:45 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 11:05
Posts: 139
Extra (nood-)uitgang = extra personeel = extra €.

En dat zag Adolf blijkbaar niet zo zitten.


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 21:30 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 17 Jul 2010, 17:56
Posts: 768
Typisch dat ie Adolf heet trouwens

_________________
It's JUST muzik


Top
   
PostPosted: 26 Jul 2010, 23:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 11:05
Posts: 139
Afschuwelijk, dodental nu op 20.


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2010, 00:12 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
[quote="Dimsel"]In NL is het zo dat de politie, brandweer en gemeente eindverantwoordelijke zijn voor de goedkeuring van een plan...Regel is dat elke meter nooduitang goed zijn voor 100 bezoekers in NL dan... een tunnel van 30 meter breed waar min 300.000 bezoekers doorheen moeten is idioot... mensne lopen er ook nog eens heen en terug in wat de capaciteit met de helft verminderd. En het doorheen rijden met politieauto's maakt het er niet beter op. De organisatie had dit ook moeten weten...Maar de overheid is en blijft eindverantwoordelijk. In Nederland mag je als organisatie slechts mensen toelaten, weigeren, of eventueel verwijderen bij misdragingen. Aanhouden, verkeersregelingen, crowd control is een aangelegenheid van overheidsdiensten. Pure fout van de overheid dit. Ze hadden het plan nooit goed mogen keuren!! Je levert als een organisatie en autocad tekening in waar alles tot op de cm ingetekend staat. Ik heb zelfs de parkeerplaatsen, rijrichtingen, looprichtingen, nooduitgangen, stroomvoorzieningen, brandblus benodigtheden etc, voor een festival van 6000 man moeten intekenen.

Helaas gaat het toch weer fout...weer een domper voor de dance.. :(


Sorry, misschien in Zeeland, maar bij ons (en volgensmij ook de rest van NL) is en blijft de gemeente (lees: de Burgemeester) toch echt eindverantwoordelijk voor de openbare orde en dus de evenementen (artikel 167 Gemeentewet). Politie en andere hulpdiensten zijn adviseur. Dat advies wordt niet altijd overgenomen door een gemeente...
Verkeersregelaars kan een organisatie ook inhuren, dat is niet voor "de overheid".

En "de overheid" vind ik te makkelijk. "De overheid" is heel breed in deze, dus die kan je de schuld ook niet geven. De gemeente heeft de schuld, als daar hier al sprake van is. Ik wil niet speculeren. Organisatie, politie en gemeente hadden aan de bel moeten trekken toen er 1,5 mln mensen op een terrein van 250.000 man kwamen.

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2010, 08:34 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
hele domme vraag: maar ik zag gisteren charley lownoise bij "on air" op 3...en die had het erover dat hij op een truck draaide?
uhm? reden er dan ook nog trucks rond op dat gare terrein?
wat is dit voor vage love parade?????


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2010, 09:00 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Feb 2006, 15:23
Posts: 417
Location: Den Haag
Als je goed op die foto kijkt zie je ook trucks rijden....

_________________
courtesy of ISC music 2002


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2010, 09:41 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
[quote="C-Jay"]hele domme vraag: maar ik zag gisteren charley lownoise bij "on air" op 3...en die had het erover dat hij op een truck draaide?
uhm? reden er dan ook nog trucks rond op dat gare terrein?
wat is dit voor vage love parade?????



De naam geeft toch aan parade? ;)

Top
   
PostPosted: 27 Jul 2010, 10:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
harmen, dat snap ik ook nog wel. ;)
maar als je dat terrein zo zag uit de lucht, leek het me meer een "festivalterrein".
ook omdat er vaste podia waren.. ik dacht dat ze juist van dat rondrijden met trucks af wilden..vandaar...

nah ja..vaag allemaal..
lekker rondrijden op een rangeerterrein en dat Love Parade noemen.. das lachen... not... (N)
sukkelorganisatie.


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2010, 10:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 26 Sep 2005, 13:09
Posts: 744
Location: Rotterdam
Wat een bizarre gebeurtenis, ongelofelijk dat zoiets kan gebeuren. Foto's en filmpjes zijn echt gruwelijk, hoef ik ook niet meer te zien. Wat een verschrikkelijke manier om zo om het leven te komen en ook voor de mensen die het wel overleefd hebben, maar misschien schuldgevoelens hebben over mensen die ze hebben vertrapt of wat dan ook. Apart ook dat je op beelden veel mensen ziet filmen, maar geen hand uitsteken naar mensen die om hulp vragen. Hoe kan je dat in godsnaam doen?

Ik moest zelf meteen aan dat klotefeest in HvH denken waar ik vorig jaar bij was en na massale paniek tegen de bar werd geplet. Kreeg toen al meer afkeer tegen gigantische gratis evenementen met massa's mensen, maar door dit soort dingen ga je jezelf nog wel eens achter de oren krabben. Op een of andere manier ben ik bang dat er de volgende keer ergens op een feest bij drukte sneller paniek uitbreekt omdat iedereen de LP in het achterhoofd heeft.

_________________
Soundcloud (My mixes): http://soundcloud.com/rhorjus


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2010, 10:51 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 11:05
Posts: 139
Ik zag er ook een paar dansen terwijl ze de menigte in keken. Feit is wel dat de meeste mensen die aan het filmen waren, ook helemaal niets konden doen aangezien het merendeel van hen zich metershoog boven de mensenmassa bevond op het talud, volledig machteloos dus. Dan blijft er weing anders over dan weg lopen of filmen. Is het niet voor YouTube, danwel om behoorlijk belastend bewijsmateriaal te verzamelen.

Oók onhandig gepland; de route van de trucks snijdt dwars door de plek waar de grote stroom mensen het terrein op komt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma