Kijk en DAT is er nou mis met de hele mentaliteit van tegenwoordig.
"Dat mensen met een doel iets kopen"... uhm, hallo? Was het
doel niet juist de muziek? Ooit? Vroeger? Dat als je een liedje leuk vond dat je het kocht? Dat als je een artiest te gek vond je hier geld voor wilde neerleggen? En als € 1,50 voor een track tegenwoordig als "duur" wordt ervaren, dan is elke vorm van discussie echt onmogelijk.
Er zijn labels genoeg die op andere manieren verkopen trouwens. Electric DeLuxe van Speedy J, en het Duitse Plusquam bijvoorbeeld hebben ook hun eigen store. Direct bij de bron kopen, voor € 4,- per EP. (3 - 6 liedjes) Maar ja, dat zal wel weer te duur zijn. Want betalen voor muziek, wie doet dat nou?
Voor de rest: wat Jerry zegt...en mensen, Jer weet echt wel waar hij het over heeft hoor. En het klopt gewoon echt niet dat het tegenwoordig makkelijker is om door te breken of aan de bak te komen en blijven. Hoe dat vroeger in de tijd van onze helden ging, zo werkt het niet meer. Op een enkele uitzondering na. Als ik als voorbeeld naar mezelf kijk: in de vinyltijd verkocht ik fluitend 600 - 1000 platen en was ik best een binkie op mijn niveau. Na mijn eerste releases had ik binnen no time gigs van Polen tot Oekraine en van Griekenland tot Zwitserland...
Tegenwoordig is er zo'n enorme overkill aan producers dat het juist daardoor moeilijker is om op te vallen / te blijven vallen / interessant te zijn om geboekt te worden. De grote namen zitten wel goed en dat zal wel zo blijven. Zo werkt een ouwe jongens krentenbrood netwerk nou eenmaal. Maar als je zegt dat het nog nooit zo makkelijk is geweest met facebook en twitter etc. dan heb je het gewoon mis. Want iedereen gebruikt dat. Vroeger viel je tenminste nog op, omdat er een label was dat € 2000,- in een persing en promotie investeerde. Dat betekende wat.
Maar als zelfs een Eelke Kleijn al bijna geen dance meer maakt omdat er niks mee te verdienen valt, kom dan niet aan met hoe makkelijk het allemaal is.
En Felix, dat doet de Buma ook, een rol spelen bij Sync en artiesten carrieres stimuleren.. Wat dacht je van Noorderslag? Amsterdam Dance Event? Buma Cultuur? Buma Rotterdam Beats?? Wel opletten he?
Maar degenen die dat soort deals tot stand brengen zijn managements en publishers. Ook hier geldt dus weer dat je eerst een bewezen reputatie moet hebben. Je kan echt niet zomaar ff een sync dealtje sluiten of Nike mailen dat ze jouw muziek moeten gebruiken...
En nog een keer @Felix: de supermarkt flyer vergelijken met views op youtube? Ja hoor... dream on.
Denk je nou echt dat die supermarkt dan dezelfde doelgroep bereikt en dus hun reclamebudget daaraan uitgeeft? Lees: de boodschappende huisvrouw zal echt niet via youtube geprikkeld worden door een aanbieding gehakt voor de helft hoor... Ik snap je insteek wel hoor, maar het moet wel re-eel zijn.
Maar goed.. ik maak lekker de muziek die ik wil, heb een 4 dagen job ernaast, heb her en der nog fijne gigs (jordanie, zwitserland en belgie komen eraan) en sta volgende maand in dance department. Ik klaag niet, maar om nou te zeggen dat het allemaal zo makkelijk is? Neuh....
Doen wat je hart je ingeeft, maken wat je leuk vindt, hard werken, oogkleppen op en niet meegaan in stromingen die je niet liggen..dat zeg ik.