It is currently 27 Apr 2024, 08:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: YouTube & auteursrechten
PostPosted: 05 Apr 2013, 21:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 11:05
Posts: 139
Ik ben de laatste weken wat dingetjes uit m'n stoffige archief op YouTube aan het uploaden (zie topic Vergeten Pareltjes in het Music-forum), maar zoals ik misschien al verwachten kon, word ik nu lastig gevallen door auteursrechtenclaims van YouTube. Allemaal vol-automatisch gegenereerd welliswaar, maar enkele video's worden nu geblokkeerd, bijvoorbeeld in Duitsland. En dat is nog maar het begin, vrees ik.

In het chapter "auteursrechten betwisten" van YouTube, kom ik het volgende lijstje tegen waar je een keuze uit kan maken om de claim te lijf te gaan;

[quote]Ik denk dat deze auteursrechtclaim niet geldig is omdat:

1) Ik ben eigenaar van de cd/dvd of heb het nummer online gekocht.

2) Ik verkoop de video niet en verdien er geen geld aan.

3) Ik heb in de video aangegeven wie de eigenaar is.

4) Deze video is mijn originele inhoud en ik beschik over alle rechten ervoor.

5) Ik heb een licentie of schriftelijke toestemming van de betreffende rechtenhouder om dit materiaal te gebruiken.

6) Mijn gebruik van de inhoud voldoet aan de wettelijke eisen voor eerlijk gebruik of eerlijke handel onder de toepasselijke wetten op het auteursrecht.

7) De inhoud behoort tot het publieke domein of komt niet in aanmerking voor auteursrechtelijke bescherming.



Er staan een miljoenmiljard cd's, tracks, etc op YouTube en vaak voor langere tijd. Ik vraag me dan ook af welke optie men kiest om onder die claims uit te komen. In ieder geval niet optie 1 & 2, daar kwam ik zelf al achter. Of kan ik iets anders doen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Top
   
PostPosted: 05 Apr 2013, 21:47 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
gewoon 4... ik heb mijn veelste duur CD gekocht voor 45 gulden omgerekend in euro 22,99

deze wil ik nu delen met de wereld en ik zet het op utube.

want de CD wordt niet meer gedrukt.... en op Ebay betalen mensen er veel te veel geld voor

..internet..... share everything :8o

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 05 Apr 2013, 23:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 14 May 2011, 23:59
Posts: 1189
Location: Eindhoven
Heb dat lijstje eerlijk gezegd nog nooit gehad, maar heb wel eens zo'n verplichte auteursrechtcursus moeten volgen :rolleyes.

Tja, ik weet het niet en heb ook hele dubbele ervaringen met YT. Aan de ene kant artiesten die berichtjes sturen dat ze het top vinden dat je snipets uit sets shared en aan de andere kant boze berichtjes van labels die soms alleen maar om geld lijken te geven. Dat laatste snap ik overigens ook wel, maar er zou soms toch wel een iets beter balans mogen zijn waarin wat meer onderscheid gemaakt wordt tussen mensen die low bit muziek sharen of mensen die hd tracks uploaden.

_________________
In the beginning there was Jack, and Jack had a groove...


Top
   
PostPosted: 06 Apr 2013, 15:29 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote]Allemaal vol-automatisch gegenereerd welliswaar, maar enkele video's worden nu geblokkeerd, bijvoorbeeld in Duitsland. En dat is nog maar het begin, vrees ik.

mijn ervaring is dat het daar wel bij blijft hoor.
niks van aantrekken verder, dan maar geen duitsland :)

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 08 Apr 2013, 14:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 11:05
Posts: 139
Precies, juist omdat het allemaal automatisch ging dacht ik dat het wel los zou lopen.
Lastiger wordt het als video's in meer landen geblokkeerd gaan worden...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 162 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma