It is currently 28 Mar 2024, 14:32

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: New Order
PostPosted: 19 Nov 2006, 21:10 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Phortastic[/align]
Titel: New Order
Artiest: Ace Ventura
Label: HOM-Mega Productions - HMCD51
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.hommega.com[/url]
Type: Sequenced album


Het Israëlische label “HOM-Mega Productions”, vooral gekend van hun psy-trance releases, komt op de proppen met “New Order”. Dit album werd samengesteld door Ace Ventura en bestaat uit verschillende artiesten en zoals zal blijken uit mijn review, ook uit verschillende stijlen. Ventura is geen nieuwe naam in het productiewereldje mits hij in talloze samenwerkingen vertegenwoordigd is. “Children Of The Doc”, “Psysex” en “Sex On Mushroom” zijn hier slechts enkele van. Met “Psysex” maakt hij al sinds 1998 producties op onder andere het “HOM-Mega Productions” label. Een logische keuze dus om hem de CD te laten samenstellen. Onder de naam Ace Ventura heeft hij vorig jaar 1 remix uitgebracht op het Iboga Records label, en verscheen hij op een aantal psy-trance compilaties in 2005 en 2006.
Wat ook onmiddellijk opvalt, is dat de cd “sequenced” is, dit wil zeggen dat er geen pauzes zijn tussen de tracks. Zo wordt het tempo beter behouden en heb je meer het gevoel van een DJ-mix.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/neworder.jpg[/img][/align]
De cd gaat van start met “Just in Time” van Astrix. Deze laatstgenoemde is een redelijk bekende meneer in de progressive / psy-trance scene. Ik had daarom hoge verwachtingen voor deze track en ik moet zeggen dat ze wel ruimschoots worden ingelost. De track begint zeer diep, bijna ambient zelfs, en bouwt dan rustig verder met een progressive getinte bassline. Na een kleine 5 minuten barst de track echt helemaal los. Gegarandeerd een bom op de dansvloer met de zalige melodie die in de break geïntroduceerd wordt, waarna het lekker verdergaat met de eerder geïntroduceerde bassline en allerhande effecten erbovenop. Zeer goede start van de CD.

Hierna is het de beurt aan Freq met “The Moon & The Earth”. Freq kan eveneens in dezelfde categorie gezet worden als Astrix. De track start direct met een psy-trance bassline, ook een terugkerende vocal wordt geïntroduceerd en klinkt een beetje als iemand in een ruimtevaartstation die communiceert met een shuttle op weg naar de maan. Tegen de 3 minuten komt er een zalige melodie in, en ook deze track lijkt me dan onmiddellijk meer naar progressive dan psy te neigen. Na de break worden er wel weinig nieuwe elementen in de track gebracht zodat ik een beetje blijf hangen. Naar het einde toe verrast Freq me echter met een nieuwe break die wel enorm vet is door het gebruik van goede synths. Goede track opnieuw!

Earsugar zet de cd verder met de track “Stay”. Earsugar bestaat uit Nicola Capobianco en Martin Knecht en ook hier gaan we onder hetzelfde elan verder. Een psy-trance bassline wordt onmiddellijk geïntroduceerd, een vocal helpt de track verder kabbelen, en later in de track worden een paar trancey synths geïntroduceerd. Toch doet deze track me weinig, het is ook de meest psy-trance klinkende track tot nu toe.

Vibrasphere, beter bekend als Rickard Berglöf en Robert Elster gaan op hetzelfde elan verder. Vibrasphere is ook een redelijk bekende naam en past gerust in het zelfde rijtje als Astrix en Freq. Ook hier een redelijk ambient gedeelte in het begin van “Thermal Twist”. Echter komt al snel een enorm vette melodie in de track die me een trancey en blij gevoel geeft. Bij deze track kan ik echt niet stilzitten. Na de uitermate geslaagde, zelfs epische break, is het echt knallen en genieten geblazen. Kippenvel nummertje en samen met de openingstrack het hoogtepunt van de cd tot nu toe.

X-Noize met “Let Yourself Go (Ticon Remix)” is track 5 van het album. Hier is er wel een trendbreuk vast te stellen met wat we tot nu toe gehoord hebben. Redelijk wat electro invloeden in deze track. De vocal “We’ll hear electro beats” laat hier dan ook geen twijfel over bestaan. Het remixwerk is van Ticon, ook bekend onder de alias NDSA, die ook later op de cd zal langskomen in samenwerking met Emok. De stijl van de rest van de cd is al meteen ongeveer duidelijk. Ik dacht dat alleen electro house een hype was, maar deze track met de hoge BPM en de snelle beats doen me ook inzien dat electro eveneens op trance overgeslagen is. Geen slechte track dit en een aangename afwisseling na de eerste 4 tracks.

De man die de cd heeft samengesteld mag uiteraard niet ontbreken en komt dan ook met de track “The Jhon” op plaats 6. Ace Ventura werkte voor deze track samen met Intelabeam. Dit kan eveneens onder de noemer electro trance geplaatst worden. Snelle beats, electro synths en een korte terugkerende vocal die het geheel een zevental minuten lang doet voortkabbelen. Redelijk monotoon en inspiratieloos. Minst goede track tot nu toe voor mij.

De eerdergenoemde NDSA in samenwerking met Emok is de volgende in het rijtje. Met de track “Harbour Candy” gaan ze op het elan dat gezet is in track 5, verder. Dit plaatje start zeer hoopvol met een mooie melodie en een rustige bassline die me doen vermoeden dat we nu meer naar de progressive / electro house kant gaan. Na een kleine 3 minuten ben ik al helemaal opgegaan in deze zalige track. Ook hier weer wordt een vocal geïntroduceerd die na een goede 4 minuten veelvuldig gebruikt wordt om de track op zeer swingende wijze verder te zetten. Geen seconde verveelt deze plaat me, net als ik dacht dat men aandacht ging verslappen na de vorige track krijg je deze super plaat.

D-Nox & Beckers nemen het over in track 8 met “Naked Punch”. Een logische keuze lijkt me, want de vorige track had ik evengoed onder hun naam durven plaatsen qua stijl. Rustige opbouw met een progressive house bassline, die na een 3-tal minuten vergezeld wordt van een paar electro sounds. Ook hier zit ik ondertussen alweer mee te bewegen op de groovy bassline en de terugkerende melodie die me geen moment van verveling gunnen.

De laatste track van het album, dat tot nu toe zeer aangenaam was, is voor de rekening van Wrecked Machines met de track “Subtle Flavour”. Deze start met een enorm dikke bassline die uitermate geschikt is om je speakers eens te testen. Na een 2-tal minuten heb ik echt het gevoel dat dit wel eens een heel dikke plaat zou kunnen worden. Zorgvuldig gebruik van synths en een subtiel melodietje doen de track verder bouwen. In de helft van de track maak ik me al op voor een super heftige break en die komt er ook, maar dat is vooral te danken aan de 2de break. Deze verrast me door de introductie van een mannelijke electro vocal (vernoemd op het album als “V.O.R.) en zorgt ervoor dat de track blijft boeien tot het einde. Goede afsluiter!



Conclusie: Ik kan stellen dat deze cd zeker aangenaam was om luisteren. De diversiteit in stijlen komt de houdbaarheid van dit cdtje zeker ten goede en zorgt dat er voor iedereen wel iets moet opstaan dat in de smaak valt.


tracklist:

01. Astrix - Just In Time (9:54)
02. Freq - The Moon And The Earth (7:49)
03. Earsugar - Stay (8:14)
04. Vibrasphere - Thermal Twist (7:31)
05. X-noiZe - Let Yourself Go (Ticon Remix) (8:03)
06. Ace Ventura & Intelabeam - The Jhon (7:27)
07. Emok vs. NDSA - Harbour Candy (6:54)
08. D-Nox & Beckers - Naked Punch (7:22)
09. Wrecked Machines feat. V.O.R. - Subtle Flavour (8:40)


[hr]
We hebben van deze cd 2 exemplaren om weg te geven. Stuur een mail naar:
review@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.


[size=75]- inzenden voor 1 December a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 19 Nov 2006, 23:39 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Goeie eerste review (Y) Ik vraag me alleen af of ik de cd zelf wat vind...

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 20 Nov 2006, 00:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Thanks :)


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 20 Nov 2006, 10:21 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Sep 2005, 09:58
Posts: 479
Location: Near Utrecht
Leuke eerste review inderdaad. :) Ben benieuwd, ik kan psy vaak ook wel waarderen. Leuk dat er ook zoiets in de reviews verschijnt. (Y)


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 20 Nov 2006, 16:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
heb deze cd ook....top cd!
voor prog mensjes en goa mensjes ook 1 om in je dj koffer te stoppen.
staan zeker 5 zeer bruikbare tracks op, en niet gemixt dus dj friendly!


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 11 Dec 2006, 22:58 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
en de 2 winnaars:

- Jan boom
- Phor


:hat

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 12 Dec 2006, 00:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 May 2006, 13:32
Posts: 96
Location: Amsterdam
top weer mensen :)

pr message send 2 jerry


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 12 Dec 2006, 14:18 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
ik heb nog niks ontvangen Jan

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 12 Dec 2006, 15:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Sep 2005, 09:58
Posts: 479
Location: Near Utrecht
Relaxed, dank je! :cool


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 30 Dec 2006, 13:32 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 May 2006, 13:32
Posts: 96
Location: Amsterdam
top cdeetje moet ik zeggen erg lachen die duwende beats!!


Top
   
 Post subject: re: New Order
PostPosted: 30 Dec 2006, 21:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 03 Aug 2006, 10:22
Posts: 54
Location: Amsterdam
He Jan, jij hebt 'm dus.... ff lenen van je man... ben benieuwd.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma