It is currently 28 Mar 2024, 18:23

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: 27 May 2007, 16:27 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Datcho[/align]
Titel: One Year of Aenaria Tribal
Artiest: Luca Ricci
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.lucaricci.com[/url]
Label: Aeneria AENTRCD001
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.aenaria-recordings.com[/url]
Type: Mix album


Nadat ik de laatste 2 reviews gedaan had over tribal moet ik mijn mening toch wat gaan bijstellen. Ik had niet gedacht dat tribal nog zo actief was. OK, de meester der monstersets Danny Tenaglia blijft er niet vies van. Zoals te zien met Tenaglia’s laatste release ‘Dibiza (Bring the drums back)’ is Tribal meer dan levend.

Aenaria is een dochterlabel van het welbekende Fatal music van Jaimy. Gemixed door niemand minder dan Luca Ricci, een behoorlijk bekende DJ uit Italië die samen met Joe T vanelli een radioprogramma heeft waarin op zondagavond toch meer dan leuke nummers uit de boxen gepompt worden. De naam Aeneria is een oude naam voor het eiland Ischia voor de kust van Napels in Italië. Of Luca Ricci daar zijn roots heeft weet ik niet, maar weet wel dat het er behoorlijk aan toe kan gaan in die omgeving. Dit kenmerkt ook de sound van de cd. Die is voor mij erg tekenend voor hete nachten en zwetende lichamen in het donker, op de een of andere manier mijn associatie met tribal.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/aenaria.jpg[/img][/align]
De CD begint met een intro van een plaat die op Stereo is uitgekomen, maar dan de acapella uitvoering. Deze loopt lekker door in Belocca - Indonesia, wat de allereerste release was op het Aeneria label. Dit nummer is niet deechte tribal, maar meer een donkere progressive track waar wat percussie in zit. Lekkere track en een perfecte opener blijkt naar mate de CD vordert. Luca Ricci kan ook produceren blijkt vervolgens wanneer de volgende track zich aandoet. Het nummer ‘Last Inca Tribe’ heft niet zo zeer wat met de Inca’s te maken, maar heeft wel wat mysterieus. Bij het nummer ‘Echoes’ van Glender begint de Tribal trein toch echt op gang te komen en is het een donkere sound met veel trommels, maar vooral een drijvende groove. Hier zitten ook wat panfluitachtige sounds in die het geheel een wat etnisch aandoende feel geven. Het nummer ‘Call of the Lambada’ van de Natural Born Groovers heeft niks met die slappe hap te maken die je in sommige dorpsdisco’s nog wel eens te horen krijgt, of bij paps en mams die Radio 10 Gold op hebben staan. Dit is echte vette, pompende, vieze, donkere, maar vooral ook onweerstaanbare muziek.

Track zes is voor UnLogic met ‘Nu Tribe’. Ook hier weer etnische invloeden maar wat minder donker dit keer. Luca gooit nog een eigen plaatje in de mix en wel de London 909 remix van het openingsnummer ‘Musica vs El Dinero’. Tribal met een wat techy sausje blijkt meer dan goed te werken. Vet nummer is dit. De Mitch Boys - Understand is het volgende nummer en ze begrijpen het goed. Weer een lekker stuwende sound zoals de Iberican sound, maar dan met meer bas en donkerder. We dalen nog dieper af in de spelonken van de Tribal en komen onderweg nog Deep’N Soul tegen. Deze zijn vertegenwoordigd op de CD met hun nummer ‘Free your mind’ een soort kruising tussen tech en Tribal. Niet verkeerd die combo.

Dat het donkerste nog niet is bovengehaald laat Jaimy wel horen. Nederlands trots in bange Tribal dagen zorgt samen met Luca Ricci ervoor dat het einde nog lang niet in zicht is. ‘Todos de Aqua’ klinkt in elk geval niet alsof er veel water aan te pas is gekomen. Doe mij maar wat anders. Dan Welton uit het Adjust recordings kamp (cool label) weet wel van wanten met de donkere sound. Samen met BP Zulauf weet hij het tempo, maar waarschijnlijk vooral de temperatuur hoog te houden. Peaktime progressive met een grote K van knallen. Knallen doet Luca ook nog een keer, maar het vorige nummer overtreft hij niet. Het is wel zo dat je na de laatste 2 nummers en daarmee het einde van de CD een koude douche over je heen krijgt met al die stilte. Vergelijk deze plotselinge stilte na al die trommels met een mooie avond, een goed feest en precies wanneer je het niet meer verwacht, is het afgelopen en gaan ineens de grote lichten aan. Zo’n koude douche. Nog maar snel een keer luisteren dus. Nee hoor, wat mij betreft is het oordeel makkelijk: Tribal is springlevend!


tracklist:

01. Intro: accapella from Luca Ricci feat. Monica Hermanez - La Musica vs El Dinero
02. Belocca - Indonesia (original mix)
03. Luca Ricci & Redkone - Last Inca Tribe (extended mix)
04. Glender - Echoes (original mix)
05. Natural Born Groovers - The Call of Lambada (original mix)
06. Unlogic - Nu Tribe (original mix)
07. Luca Ricci feat. Monica Hermanez - La Musica vs El Dinero (London 909 remix)
08. Mitch Boys - Understand (original mix)
09. Deep 'n Soul - Free Your Mind (original mix)
10. Mitch Boys - Brought Back (original mix)
11. Jaimy & Luca Ricci feat. Monica Hermanez - Todos es Aqua (original mix)
12. Welton v Zulauf - Mad Bojo (alex Ocampo ultra dark remix)
13. Luca Ricci & Craig Mitchell - Hellz Yeah 9 original mix)


[hr]
We hebben van deze cd 1 exemplaar om weg te geven. Stuur een mail naar:
review@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.


[size=75]- inzenden voor 12 Juni a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
PostPosted: 29 May 2007, 18:58 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 May 2006, 13:32
Posts: 96
Location: Amsterdam
Die gast is dik!
Heb wel wat sets van hem gedowdload lekkerrrrr!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma