It is currently 28 Mar 2024, 14:17

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: 25 Sep 2007, 02:25 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[right]Reviewer: Phortastic[/right]
Titel: Imagining Sounds
Artiest: Francesco Pico
Label: Extrema Records
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.extremamusic.com[/url]
Type: Artist album (mixed)


[align=center]ambient intro’s, knallende basslines en zalige melodieën
vormen een genadeloos goed album
[/align]

Extrema is een Nederlands label waar ondermeer gevestigde waarden als de 16 Bit Lolita’s, Bart van Wissen en René Amesz al op verschenen. Dit label heeft een zeer typische groovy house sound die we ondermeer kennen van de geniale “Dry Run EP” van Bart van Wissen.

Francesco Pico was voor het reviewen van dit album, een redelijk nieuwe naam voor mij. Hij had echter al een hele reeks aan releases op onder meer OneStar Recordings en het gerespecteerde Urbantorque label. Dit is nu echter zijn eerste artiestenalbum. Samen met 2 vinyl samplers op Extrema Records en Hotkitchen Records komt dit album in september uit. Het album zal in 2 formaten te downloaden zijn op alle grote digitale shops: in dj mix formaat en in aparte tracks. Deze review gaat over de gemixte versie van het album, die overigens geen track marks heeft. De cd is dus gewoon 1 lange track van bijna 73 minuten.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/pico_imagining_sounds.jpg[/img][/align]
De eerste minuten gaan ambient en vol sfeer van start en zetten de mood voor de eerste track van dit album. Deze bestaat uit een rustige bassline en veel bijna ambient klinkende melodieën in de achtergrond. Zalige openingstrack die me meermaals kippenvel bezorgt! Hierna wordt mooi de volgende track in de vorige verwerkt. Deze heeft een iets meer standaard melodie die als rode draad door de track werkt. Een melodische progressive house track die met de nodige effectjes uitstekend mijn aandacht kan houden.

Na een klein kwartiertje wordt het album geleidelijk aan wat donkerder, meer uptempo ook. Ik denk dat dit vanaf de 3de track ongeveer is, “Swing Departure”. Opvallend ook hoe lekker dit album gemixt is, wat ik echt een hele grote plus vind ten opzichte van artiestenalbums met losse tracks waarbij de aandacht toch wel eens durft te verslappen door te lange intro’s en outro’s. Na een dik kwartier horen we een omroeper in wat klinkt als een soort luchthaven.

Dit is het startsein voor een nieuwe soort sound in Pico zijn album. Een lekkere, groovy bassline gaat minutenlang bruusk te keer en zorgt voor het nodige “head & feet shaking”. Met enkel deze bassline en de nodige effecten levert Francesco hier een “groovy as fuck” plaatje af!
De plaat die hierop volgt zet deze lijn fenomenaal door. Als je dacht dat de vorige track groovy was, think again! Rond de 25 minuten druipt de groove gewoon uit men mondhoeken. Helemaal geweldig hoe je met bijna alleen een aanstekelijke groove en bassline zo een fantastische plaat kan maken. Ik hoor in de achtergrond ook een geluid dat van een telefoon zou kunnen komen, dus ik gok dat deze plaat “Don't talk that language on the phone” is. Maakt ook niet uit eigenlijk, je moet dit album sowieso in zijn geheel beluisteren en niet als aparte tracks gaan beoordelen. Alle tracks zijn immers in elkaar geweven en gemixt.

Na een halfuurtje is het weer tijd voor een nieuwe evolutie in Pico zijn sound. Na al dat “gegroove” wordt er even wat gas teruggenomen. We krijgen weer wat meer ambient klinkende sounds die worden bijgestaan door naar electro neigende effectjes, die echter nooit overheersen. Een leuke track om even op adem te komen.

Dan is het tijd voor opnieuw een groovy track! Een dikke en stuiterende bassline maken de weg vrij voor de tot nu toe beste track van het album! Een bijna 16 Bit Lolita’s klinkende sound die met een overvloed aan zalige effecten en synths de bassline perfect bijstaan. Ook de melodie doet prachtig zijn werk. Zonder echt op de voorgrond te treden is hij in perfecte harmonie met al de andere elementen uit deze groovy super plaat! Wat een beest van een nummer! En dan doet Pico wat ik niet zag aankomen. De melodie zwelt aan, treedt naar de voorgrond en pakt je als het ware beet zonder je ook maar even los te laten. Ik raak bijna gehypnotiseerd door deze schitterende melodie die in de break bijna helemaal geïsoleerd wordt. Hierna knalt de vette groovy bassline er samen met de melodie weer helemaal in. Een genadeloze dansvloer track!

En als je denkt dat het nu tijd is om even op adem te komen dan ben je compleet mis! Opnieuw een dikke bassline maar wel een wat meer laidback gevoel, in zoverre je hier van kan spreken bij Pico natuurlijk! Dit gevoel wordt vooral gecreëerd door de atmosferische melodie in de achtergrond. Maar na enkele minuten heeft Pico toch alweer mooi de luisteraar in zijn grip met deze aanstekelijke track. Perfecte plaatsing van deze plaat trouwens, na die bom van zojuist! Met veel synths gaat deze plaat na de break tekeer, bijna trance klinkend zelfs. Lekkere track om even weer adem te happen.

De laatste 20 minuten van dit album gaan in met opnieuw een killer van een track. Techy, bijna techno klinkend, is hoe ik deze plaat het best kan omschrijven. Een snelle, heen en weer botsende bassline en vele techy sounds leiden het laatste gedeelte van dit sublieme album in. De break zit vol atmosfeer met ambient geluiden en laat dan met een hels lawaai aan effecten de rest van de techy elementen er weer inknallen! Ge-na-de-loos! Prachtig hoe Pico ambient met knallende progressive en tech kan combineren tot een schitterend klinkend geheel!

Helaas alweer tijd voor de laatste 10 minuten. Maar niet voor we de beste track van het album te horen krijgen. En uiteraard houdt Pico dit achter de hand voor helemaal op het einde. Een heftige melodie die van een elektrische gitaar zou kunnen komen, die samen met opnieuw een groovy bassline een uitstekend melodische progressive house opstapje vormt naar het laatste gedeelte van het album.

En wat voor een gedeelte! Met opnieuw een hevige en zalige ambient intro stijgen mijn verwachtingen voor opnieuw een bom van een track! Deze ambient intro zou zo uit een film kunnen komen en met een klein melodietje in de achtergrond bouwt Pico de track stilletjes aan op. En dan gebeurt het! Wat electro klinkende effecten maken ons klaar om er met een knal uit te gaan! Een super vette bassline komt dan te voorschijn en knalt genadeloos hard er tegen aan, met nog steeds de electro klinkende effecten en melodie in de achtergrond. Een super vet einde dat helaas wat langer mocht duren voor mij. Als alles super vet in elkaar vloeit en de track echt dreigt los te barsten is de cd helaas ten einde. Dat is dan ook mijn enige negatieve commentaar op de hele cd.



Conclusie: dit is een artiestenalbum dat je gewoon MOET in huis halen. Francesco Pico neemt je mee op een reis van ambient intro’s, progressive house basslines die de glazen van je bureau doen knallen en melodieën die je bijna hypnotiseren. Ook het feit dat dit eigenlijk een mix cd is, voegt alleen maar extra waarde aan de release toe. Een heerlijke verademing in een progressive house scène die overheerst wordt door allerlei minimale sounds. Pico veegt dit allemaal van de tafel en knalt er gewoon genadeloos op los! Schitterend!


Tracklist:

01. Warm Air
02. Something he Says
03. Swing Departure
04. Don't talk that language on the phone
05. Falling into Deep
06. Holy Grail
07. Broken Radar
08. All by yourself
09. Something he Said
10. Back into the Present


[hr]
We hebben van deze cd 2 exemplaren om weg te geven.
Stuur een mail naar: prijsvraag@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.

[size=75]- inzenden voor 10 Oktober a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
PostPosted: 25 Sep 2007, 03:12 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
WOW! Wat n review. :o
Mooi werk, Phortastic! (Y)
Ben hier zeer benieuwd naar. Zoals die hier beschreven is, kan deze wel ns in t lijstje van 2007 belanden. :)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 26 Sep 2007, 17:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 30 Jan 2006, 22:33
Posts: 155
Location: Delft - The Netherlands
Nederland staat klaar voor een nieuwe Prog Armada....Fine Taste, Eelke, Steelo, Fountain, Warren Fellow, Onno, Franceso en nog wel een paar meer.....met de gevestige orde in Lemon 8, Remy en Sander...moet er echt weer een levendige Progscene komen....

ben zeer benieuwd naar dit album

_________________
gotta have house music, all night long!


Top
   
PostPosted: 26 Sep 2007, 17:50 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Feb 2007, 11:46
Posts: 1099
Location: Lamswaarde
Laten we het hopen... In Belgie is duidelijk te merken dat het weer redelijk populair is...

Maar echt groot zal het niet worden... Nederland blijft een Patatje met land...



:tune

_________________
D.Y.M > http://soundcloud.com/dimnon


Top
   
PostPosted: 26 Sep 2007, 18:48 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
echt een hele strakke review! je weet de koopintentie igg op te roepen bij mij. Ga dan ook zeker dit album checken

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
PostPosted: 02 Oct 2007, 21:18 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Dit album is inderdaad ge-wel-dig! Gewoon 1 lange trip :)


Top
   
PostPosted: 02 Oct 2007, 21:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
Dikke review. Als ik het zo lees kan ik dit wel waarderen :)


Top
   
PostPosted: 04 Oct 2007, 19:18 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Leuk om horen dat de review goed bevalt :)

Met zo een goede cd is het natuurlijk wel niet zo moeilijk om alles uit "de pen" te laten vloeien :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma