It is currently 28 Mar 2024, 16:36

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: SOS - Balance 013
PostPosted: 10 Apr 2008, 01:11 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[right]Reviewer: Phortastic[/right]
Titel: Balance 013
Artist: Various Artists (Mixed By SOS)
Label: EQ Recordings
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.stomp.com.au/[/url]
Type: mix album


Aan de introductie gaan we niet te veel woorden vuil maken. De Balance CD’s kent iedereen wel, zeker sinds de legendarische editie van James Holden uit 2003. Vanaf toen is het altijd een toonaangevende progressive mix album reeks gebleven en werd naar iedere nieuwe editie reikhalzend uitgekeken. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik de laatste paar edities persoonlijk wat minder vond, maar nu is het de beurt aan het DJ trio SOS oftewel Sex On Substance om hier verandering in te brengen! Na Balance 008 van Desyn Masiello vond men de tijd rijp om zijn DJ trio, dat hij samen vormt met Omid 16B en Demi, ook een kans te geven om te schitteren. Sinds 2004 touren deze heren al heel de wereld rond met hun gekende pompende house stijl.

[center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/balance013.jpg[/img][/center]
In dit 3-delig avontuur gaan we natuurlijk zoals het hoort van start met CD 1. Deze start vol sfeer en ambient invloeden doormiddel van een eigen productie van Omid 16B, genaamd “Seagull”. Met prachtige geluiden van onweer en regen en een lichte gitaarmelodie in de achtergrond waan je je ergens in het Amazonewoud. Bij de 2e track beginnen al snel de happy house beats waar dit DJ trio zo bekend voor is, te weerklinken. Langzaam maar zeker bouwt SOS op naar een hoogtepunt. Dit doen ze door uit elke track die ze gebruiken net dat deeltje te nemen dat in hun ogen hiervoor geschikt is. De disc heeft 18 tracks, maar dat hoor of merk je geen moment. Dat zegt dan meteen genoeg over de mix en flow van deze CD! Met “The Final Choice” van opnieuw Omid 16B gaan we weer iets meer de rustige ambient kant op. Dit verstoort wel iets of wat de opbouw maar is ook een leuke pauze in de mix die waarschijnlijk nog meer dan genoeg hoogtepunten gaat opleveren in het midden of op het einde. Concluderend kan je dus stellen dat de eerste 20 minuten vooral rustige beats zijn die de mood zetten voor de rest van de CD en mogelijk CD’s. De eerste kippenvel track voor mij is de Surgeon remix van LFO’s “Nurture” die met heel zware en vreemde effecten en een prachtige melodie zeker iets weet los te maken. De effecten zijn net schoten van een klein pistool maar worden hier prachtig als een soort bassline gebruikt. Vanaf hier wordt langzaam maar zeker het tempo opgevoerd. Noemenswaardige tracks zijn zeker “De-Orbit” van Speedy J die in dezelfde stijl als LFO verder de toon zet met een beetje een oldschool elektrische sound. Ook niet verwonderlijk want dit is een track van maar liefst 15 jaar oud! Ook Jody Wisternoff zijn laatste productie verdient zeker een melding! En met “Caramellas” is het hek helemaal van de dam en kan ik men voeten totaal niet meer stil houden! Met de typisch swingende house sound van SOS die uit ongelooflijk lekkere melodieën en basslines bestaat, knalt de CD nu lekker verder. Af en toe worden wel wat rustpauzes ingelast (in de vorm van rustige tracks en tracks vol drums) zodat we niet zonder energie vallen, maar de toon die gezet is, gaat gewoon lekker voort tot het einde. Nieuwe tracks met oude tracks die meestal ge-edit zijn en ons zo een prachtige elektrische reis doorheen de tijd laten maken. En nog een speciale vermelding voor de prachtige edit van “Don't Stop The Dance” van Bryan Ferry. Dit heb ik altijd al een onwijs vette plaat gevonden en dat is in deze mix alleen nog maar versterkt geworden! Veel stijlen door elkaar uit verschillende tijdsperiodes zijn het hoofdbestanddeel van de eerste disc. Een mooie luisterdisc voor thuis maar niet echt een partydisc.

Met de track waar CD 1 mee geëindigd is, gaat de 2e van start. Maar ditmaal in de vorm van een meer upbeat SOS edit. Geen opbouw van 20 minuten dus, maar gewoon direct van in de startblokken swingend en pompend knallen. En wat een lekkere edit is dit zeg, vol energie en melodie laten ze niet veel over van het rustige origineel die CD 1 mocht beëindigen. En met “Luna” van Dusty Kid knallen we gewoon verder in een lekkere tech house sfeer! De rest van de CD is bijna hoogtepunt na hoogtepunt met een ongelooflijk hoog energiegehalte en een constant waanzinnig hoge drive. Snel en goed gemixed zonder de opbouw uit het oog te verliezen. Van techhouse naar pompende house beats in de stijl van Desyn Masiello zijn DJ sets en een beetje in de stijl van Balance 008 maar dan net iets meer techy beats en sounds zoals “Atlas” van Marc Romboy en Stephan Bodzin. De hoogtepunten uit de mix opnoemen is onbegonnen werk want dat is bijna elke track. Als je in plaats van een half uurtje fitness op een andere manier even wat zweet wil verliezen dan is dit de manier om het te doen! Een dikke partydisc die zeker tot de beste mix CD’s van de laatste paar Balance edities hoort! Eigenlijk moet ik al teruggaan tot Balance 008 om nog zo een sterke mix terug te vinden in de reeks …

CD3 is met 20 tracks de meest gevulde disc van allemaal en start met een ambient intro uit de oude doos van Speedy J. Hierna gaat de CD eigenlijk een beetje verder waar de 2e CD geëindigd was: pompende house beats en veel energie en drive! Het begin is echter meer in de stijl van Desyn Masiello zijn Balance 008. Vanaf de Elektrokid remix van Dimitri’s “Here She Comes” worden er wat meer electro getinte effectjes op ons losgelaten maar de stijl van de CD blijft onveranderd: Masiello house! Vanaf “Bend the Rules” door Ozgur gaan we weer meer de techhouse en zelfs lichte techno richting uit. In CD 2 werd er ook even een uitstapje naar techhouse gemaakt maar in deze disc is het na 40 minuten toch nog net iets meer tech en net iets minder house. Met opnieuw een prachtige SOS Edit van “Moogie Nights“ gaan we toch opnieuw de pompende house tour op vol schitterende scherpe melodieën die enorm op de voorgrond geplaatst worden. Vooral de SOS Edit van “Shadow’s Movement” is hier een subliem voorbeeld van. Bijna ontroerend hoe mooi deze track is! Wat een knaller! De Laatste 10 minuten zijn zelfs deep house met een saxofoon solo die je kippenvel oplevert zoals enkel een echte kip ze kan hebben! Geschikt als party disc dus, maar ook geschikt als afterparty disc en dus ideaal als laatste CD.



Conclusie: deze 13e Balance editie heeft zeker kunnen voldoen aan mijn verwachtingen. Dit is voor mij zonder twijfel de beste Balance sinds 008. Met drie CD’s die elk een aparte stijl hebben, maar ook alle drie naadloos op elkaar aansluiten, is er ook voor iedereen wat wils. De eerste CD is iets meer experimenteel en meer voor thuis te luisteren, de tweede is gewoon een dikke party disc die elk dak er laat afknallen en de derde gaat hier mooi op verder, maar is toch weer net iets anders met uitwijkingen naar techno en een prachtig melodisch laatste half uur.
Dit is ook niet zomaar een mix van nieuwe tracks die deze 3 DJ’s toevallig leuk vinden. Dit zijn drie CD’s die zo zijn samengesteld en vaak ook ge-edit, zodat ze een perfect geheel vormen. Klasse en zeer dik aanbevolen!


Tracklist:

CD 1
01. Omid 16b - Seagull
02. AN-2 - Wide Open
03. Modern Heads feat Pig and Dan - Gliding (Hypnotherapy)
04. Omid 16b - The Final Choice
05. Christian Smith and John Selway - Slow River
06. LFO - Nurture (Surgeon Remix)
07. Speedy J - De-Orbit
08. Jody Wisternoff - Starstrings (Instrumental)
09. Aeroplane - Caramellas
10. Chymera - Umbrella (Beatless Mix)
11. Imagination - Just An Illusion (Lindström Dub) (SOS Edit)
12. DJ Frtizo - Pimms By The Pool (SOS Remix)
13. Bryan Ferry - Don't Stop The Dance (12" Remix) (SOS Edit)
14. Jan Driver - Kardamoon
15. MC Sultan - Der Bauch
16. Brandy - The Ritual (Chateau Flight Remix)
17. Cocteau Twins - Cherry Coloured Funk (Seefeel Remix)
18. The Cure – Lullaby

CD 2
01. The Cure - Lullabye (SOS Edit)
02. Dusty Kid - Luna
03. Josel - Digiboy (DJ Tarkan and V-Sag Remix)
04. Nima Gorji - Whatever
05. Spirit Catcher - Brain Candy
06. Kollektiv Turmstrasse - Wagnis
07. Marsmobil - Mangia Amore (Makossa and Megablast Remake) (Lucas Abadi Edit)
08. The Blacklight Society - 2028
09. Whizz Kidzz - Fly High (SOS Edit)
10. Aeroplane / Corporation of One - Aeroplane (Dub) / The Real Life (SOS Edit)
11. Sugar Caine Pres. Bionik Phunk - Once In A Lifetime (Dub) (SOS Edit)
12. Marc Romboy vs Stephan Bodzin - Atlas
13. Slytek - Spin Out (Neon Skin Mix)
14. Ink and Needle - Six
15. Middleman - Dum Dum
16. Inner City - Big Fun (Edit)
17. Joeski - Caribe Elektrico (Outter Limits Mix)
18. Henrik B - Logos

CD 3
01. Speedy J - Fill 17
02. Joash - Salome
03. Aeroplane - Pacific Air Race (Dub)
04. Paul Keeley - A Sort Of Homecoming (SOS Edit)
05. DJ Pippi and David Penn - Do U Feel It (The Piano Mix) (SOS Edit)
06. AFX - VBS.Redlof.B
07. Dimitri - Here She Comes (Elektrokid Remix)
08. Kid Massive - Release (Raoul Dub)
09. Levan - Miau
10. Ozze - Bend The Rules
11. Loco Dice - City Lights (Martin Buttrich Remix)
12. Michael Ho - Kiss The Wasp
13. Ytre Rymden Dansskola - Kjappfot
14. Kingpin Cartel - Moogie Nights (SOS Edit)
15. Michael Cassette - Shadow’s Movement (SOS Edit)
16. Bastian - Game Over
17. Alessi Brothers - Savin' The Day (SOS Edit)
18. Stereo Brains - Luna (Jhonny and Peps Remix)
19. The Detroit Experiment - Think Twice
20. Omid 16b - Full Of E_mty




We hebben van deze cd 2 exemplaren om weg te geven.
Stuur een mail naar: prijsvraag@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.

[size=75]- inzenden voor 24 Aprril a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
 Post subject: re: SOS - Balance 013
PostPosted: 10 Apr 2008, 15:19 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
tjonge wat een review zeg! daar hedde volgens mij wel ff op zitten broeien . Ik ga mij dit keer niet wagen aan digitale versies die rond dwarrelen maar ga voor de real deal.

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
PostPosted: 10 Apr 2008, 18:02 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Hehe valt op zich wel mee, en de tijd vliegt when you are having fun he ;), en dat was bij deze CD zeer zeker het geval!


Top
   
 Post subject: re: SOS - Balance 013
PostPosted: 20 Apr 2008, 22:34 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Toffe review :cool Alleen is in de tekst van de tweede cd weggevallen dat de eerste track The Cure - Lullaby is. Ik snap overigens niet dat die track als SOS edit op de cd staat aangezien Pig & Dan die track vorig jaar al hebben uitgebracht als whitelabel (de track heet dan Cured).

Verder helemaal eens met de review. Eerste cd laat qua flow af en toe wat steekjes vallen en de tweede en derde cd zijn pure party discs. Het niveau van Masiello's solo Balance halen ze niet, maar inderdaad de beste na deeltje vijf en 8.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject: re: SOS - Balance 013
PostPosted: 21 Apr 2008, 19:01 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
[quote="Djeebie"]Toffe review :cool Alleen is in de tekst van de tweede cd weggevallen dat de eerste track The Cure - Lullaby is.


Thanks :)

En dat is niet weggevallen, heb ik met opzet niet vermeld omdat je gewoon de tracklist kan zien onderaan de review ;)

Top
   
 Post subject: re: SOS - Balance 013
PostPosted: 14 May 2008, 01:11 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Winnaars zijn Bartk en Frenkieee :hat

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: SOS - Balance 013
PostPosted: 14 May 2008, 10:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Apr 2007, 22:57
Posts: 1213
Location: Dorst, omg. Breda
:hat :hat :hat

Thanks a lot!


Top
   
 Post subject: re: SOS - Balance 013
PostPosted: 14 May 2008, 16:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
yes!! whoeei

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
 Post subject: re: SOS - Balance 013
PostPosted: 16 Jun 2008, 16:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Apr 2007, 22:57
Posts: 1213
Location: Dorst, omg. Breda
Duurde even, maar dit weekend op de mat gevallen en nu enjoying thoroughly! Thanks!


Top
   
 Post subject: re: SOS - Balance 013
PostPosted: 18 Jun 2008, 09:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
Yes ! inmiddels ook bij mij in het postvak  Het is by far de meest diverse house cd in tijden voor mij. Cd 1 begint aardig punten te scoren en echt vet hoe die plaat van de Cure in het totaal plaatje past. Hoogtepunt twee is nummer 2 van cd 2 ..duzz…. summertune

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
PostPosted: 18 Jun 2008, 11:50 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Apr 2007, 22:57
Posts: 1213
Location: Dorst, omg. Breda
[quote="Bartk"]Hoogtepunt is nummer 2 van cd 2 ..duzz…. summertune

My thoughts exactly

Top
   
 Post subject: Re: SOS - Balance 013
PostPosted: 14 Dec 2008, 21:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 11 Jun 2005, 20:48
Posts: 253
Location: Den Haag
Beetje laat wat een pleuris goede cd is dit mensen....!
:p

_________________
I'm like King Midas in reverse. Everything I touch turns to shit


Top
   
 Post subject: Re: SOS - Balance 013
PostPosted: 15 Dec 2008, 11:02 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Apr 2007, 22:57
Posts: 1213
Location: Dorst, omg. Breda
Ik hammer hem de laatste tijd ook weer wat vaker.

Joash - Salome :tune


Top
   
 Post subject: Re: SOS - Balance 013
PostPosted: 16 Dec 2008, 12:20 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 15:11
Posts: 222
Location: i am from Holland JA
Beste mix cd van het jaar wat mij betreft.

_________________
acid for dummies


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma