It is currently 28 Mar 2024, 21:54

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: 18 Mar 2009, 00:19 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[right]Reviewer: Tigereye[/right]
Titel: Balance 014
Artist: Various Artists (Mixed By Joris Voorn)
Label: EQ Recordings
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.stomp.com.au/[/url]
Type: mix album


De Balance reeks is in de afgelopen jaren gegroeid tot een volwaardige reeks mix-cd’s die in één adem genoemd kan worden met bijvoorbeeld compilaties als die van Global Underground. Door de jaren heen is de Balance reeks een internationaal fenomeen geworden. Als onderdeel van het Australische EQ Recordings bracht Balance al eerder Kasey Taylor, Phil K en Anthony Pappa, maar ook internationale artiesten als James Holden, Paolo Mojo en Jimmy Van M. Aan deze keur aan artiesten kan nu ook ‘onze’ Joris Voorn worden toegevoegd.

Wie Joris Voorn zegt, zegt kwaliteit. Joris is een perfectionist, en dat merk je aan alles. Als zeer gedreven dj / producer timmert hij sinds 1997 aan de weg. De grote internationale doorbraak kwam in 2004 met de track ‘Incident’, afkomstig van zijn EP ‘Lost Memories Pt. 2’. In dat jaar komt ook zijn eerste artiestenalbum uit, het 20 tracks tellende ‘Future History’. In 2005 start Joris zijn eigen label: ‘Green’. Ook tekent hij voor de mix-cd van dé technotempel in Brussel, de Fuse. Enige ervaring met mix-cd’s heeft Joris dus, temeer omdat deze cd zeer goed wordt ontvangen. In 2007 brengt hij zijn tweede artiestenalbum genaamd ‘From A Deep Place’ uit op zijn eigen label. Sindsdien is Joris steeds meer te vinden op festivals overal ter wereld. Ondertussen heeft hij ook nog tijd gevonden om zijn ‘Rejected’ project, samen met Edwin Oosterwal, gestalte te geven.

Nu, begin 2009, brengt Joris ons Balance 014. Een nieuwe mix-cd, in de befaamde Balance reeks. Een bijzondere cd, welke gelijk al stof deed opwaaien bij het bekend maken van de tracklist (zie het topic elders op het forum). Meer dan 100 tracks op twee cd’s, dat kan nooit goed gaan. Trouwe fans waren wél enthousiast, en na een uitleg van Joris zelf bleek dat dit veel meer was dan een paar plaatjes aan elkaar mixen. Verven met stukjes muziek zou het zijn, alles compleet omgevormd tot één organisch geheel. Niet voor iedereen weggelegd, geeft Joris zelf ook toe, maar wél vernieuwend en uitdagend. Zowel artistiek als muzikaal.
(vanwege deze complexe benadering zal in de review niet elk plaatje bij zijn naam genoemd worden)

[center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/balance014.jpg[/img][/center]
Cd 1 - Mizuiro Mix
Deze cd start met wat sfeervolle tonen en een donkere mannelijke vocal die de vraag stelt: “Are you ready?”. Hierna start gelijk een diepe gefilterde techno beat. Langzaam bouwt het geheel op met sfeervolle geluiden en wat vocal snips. Rond 3 minuten wordt er een fijne baslijn geïntroduceerd en kan de reis beginnen. Deze reis begint met vrije kale rustige doch sfeervolle techno van onder andere Minilogue.
Na een minuut of 10 bouwt Joris op naar een aanstekelijke groove die enigszins oldskool aanvoelt. De mix ademt het gevoel van die typische techno waar we Joris van kennen. Diepe bassen, sfeervolle geluiden en oldskool drumcomputer percussie. Nog geen kwartier onderweg en de typische techno trommeltjes en knisperende hi-hats maken het feest compleet. Dit is zoals we Joris hebben leren kennen, zij het op een rustiger tempo dan zijn vroegere tracks. De verschillende ‘tracks’, voor zover we daarvan kunnen spreken, volgen elkaar in rap tempo op. Nog voor er 17 minuten verstreken zijn volgt een enorm aanstekelijke baslijn die elk hoofd laat ja-knikken. De beats worden een tikje funky, iets wat we de laatste tijd meer van Joris horen. Deze track is het eerste hoogtepunt van deze cd. Langzaam volgt een zweverige orgelsound, die uiteindelijk rond 22 minuten voor het eerste rustpunt in de mix zorgt. Een behoorlijk contrast met het voorgaande stuk. Dit is iets wat we vaker gaan terug zien op de cd’s. Joris is ook bekend vanwege zijn treffende acapella gebruik. Zo ook hier.

Na dit stukje merk je dat Joris rustig de tijd neemt om op te bouwen naar een wat dieper stuk. Langzaam volgt een gitaarloopje, dat al snel wordt bijgestaan door een diepe progressive groove. Met een fijne Spaanse gitaar spreekt dit nummer waarschijnlijk veel mensen aan. Van hieruit wordt sterk opgebouwd naar het volgende hoogtepunt. Joris neemt hier voldoende tijd voor zonder dat het saai wordt. Na een goed half uur onderweg volgt dan werkelijk het hoogtepunt met een schreeuwerige blazer in de break, de track bouwt heerlijk op en is een ware ‘crowdpleaser’. Hierna bouwt Joris op met een simpele beat en een sfeervolle harploop. Rond 40 minuten volgt een lekkere break met een mooie elektrische gitaarsolo. Gelijk hierop volgend zit een fijne stringpartij die zeer uplifting werkt. Hier merk je de pure kwaliteit van Joris. Alles zit heerlijk verweven en volgt elkaar naadloos op. Na drie kwartier onderweg volgt een nieuw rustpunt in de vorm van een fijne jazzy orgelsolo.

Ondanks dat we hier een stapje terug doen blijft het tempo erin zitten. Na een paar minuten volgt nog een rustpuntje, dat tevens een nieuw gedeelte inluidt. Er volgt een agressievere baslijn met daarop de acapella van Ambivalent – ‘R U OK’. Tevens herkennen we hier Polder – ‘Topdrop’.
Hierna gaan we richting het uur, met de zware sounds van onder andere Radio Slave en Dubfire. De breakdown hier is wederom een heerlijk moment. Langzaam gaan we richting de ware anthems. De eer is deze keer voor Paul Kalkbrenner, met zijn heerlijke versie van Sascha Funke – ‘Mango’, en zijn eigen ‘Moob’.

Langzaam maar zeker ebben de beats toch weg en blijven de sfeervolle geluiden over. Een piano volgt. Het geheel klinkt op dit moment bijna filmisch. Toch hebben we nog 10 minuten te gaan tot het einde. Joris maakt echt werk van zijn outro, met mooie harp geluiden als leidraad. Het klinkt als een droom, hemels en warm. Het lijkt alsof je even de hele wereld verlaat, in een bubbel zweeft. Plots word je weer wakker, de geluiden uit de intro klinken. ‘Are you ready?’, vraagt de donkere stem weer. Nu volgt ook het antwoord: ‘Yes.’

Pure perfectie.

Cd 2 - Midori Mix
Deze cd begint met de relaxte klanken van Âme – ‘Doldrums’, vergezeld door wat andere klanken zoals een fijne saxsolo. Hierdoor krijgt de intro een beetje een gevoel à la Laurent Garnier. Na een minuut of 5 volgt er een funky disco track die totaal niet in de lijn der verwachtingen ligt na de intro. Joris kiest hier voor een gedurfd contrast. De electro-invloeden, de funky gitaarlijntjes en de disco feel doen me sterk denken aan Lindstrøm & Prins Thomas. Deze lijn wordt doorgezet totdat we ongeveer een kwartier onderweg zijn. Langzaam komen er wat meer neotrance elementen in. Het geheel klinkt erg crossover en doet hier en daar aan de lange sets van James Holden denken. Het is een nieuw geluid van Joris. Op deze cd merk je dat hij de totale vrijheid heeft genomen om hiertoe te komen. Om het geheel wat smeuïger te maken gebruikt Joris hier veelvuldig een acapella. Na een kleine 23 minuten volgt een simpele melodie die als rustpunt in de mix kan worden gezien. Uiteindelijk volgt hierna voor het eerst een echte ‘four-to-the-flour’ beat. Een welkome afwisseling van het eerste stuk. Na 28 minuten volgt een gitaarstuk gevolgd door vage electronica met dito zang. De lijn in de mix wordt steeds onduidelijker, maar de geluiden mooi en warm.

Dan herkennen we plots de stem van Raz Ohara. Zijn ‘Hymn’ in de ‘Hardman Mix’ brengt de nodige spanning in de mix. De zorgvuldig opgebouwde lijn uit het begin is hier echter wel volledig overboord gegooid. Net op het moment dat je denkt dat het niet gekker kan volgt een trage pianosolo. Het klinkt heerlijk melancholisch en bezorgd je gelijk een brok in de keel. Het gaat om Poni Hoax – ‘Faces In The Water’, met mooie vocalen. Joris heeft de track voorzien van extra strings en de wel zeer bekende melodie van zijn remix van Robert Babicz – ‘Dark Flower’. Pure kippevel en tranen in de ogen zijn het gevolg. Joris plaagt hier met zijn melodie, je wil meer, je hunkert naar de festivals waar dit nummer zoveel gedraaid werd. Samen met de piano geeft je dit een nostalgisch gevoel.

Uiteindelijk beginnen we hierna compleet opnieuw, alsof een nieuwe cd is opgezet. Groter wordt het contrast niet. Het is een raadsel waarom Joris voor deze lijn heeft gekozen, en ik denk dat veel mensen hier over gaan vallen. Zo perfect als de lijn van de eerste cd, zo vaag is die bij de tweede.

Wederom doet de disco sound zijn intrede. Na een tijdje wordt deze echter omgevormd tot een ware dub track. Op dit punt lijkt het erop dat dit meer een luister-cd is. Toch volgt uiteindelijk na 50 minuten weer de discosound. Voor mensen die van veel afwisseling houden is dit fijn, maar het is nu toch meer een bijeen geraapte hoeveelheid tracks dan één geheel. Na één uur volgt dan Ripperton’s ‘$9 remix’ van Radiohead – ‘Nude’. Via Aphex Twin en F.U.S.E. komen we uiteindelijk uit bij Spinvis. Het moet gezegd worden dat dit een gepaste afsluiter is van deze cd.



Conclusie:
De benadering die Joris Voorn heeft gekozen voor deze compilatie is uniek. Het is duidelijk dat hij hierin geen concessies heeft willen doen. Daarom zal niet iedereen gecharmeerd zijn van deze compilatie. Voor de mensen die openstaan voor een totaal nieuwe manier van mixen, waarbij nummers worden opgeknipt, door elkaar gehusseld en compleet opnieuw worden opgebouwd is dit een must-buy. Cd 1 is een perfecte mix van de beste deephouse, techhouse en techno. Cd 2 biedt een vrijer geluid, variërend van ambient tot nu disco.

Met deze compilatie laat Joris wederom zien dat hij een groot artiest is. Hij levert niet zomaar een mixcompilatie af, maar iets bijzonders. Bij vlagen briljant en totaal niet storend qua hoeveelheid en diversiteit. Voor de Balance reeks een meer dan welkome aanvulling!


Tracklist:

Disc 1: Mizuiro Mix
Tadeo – Circunbalation I (Alex Under View)
Mikael Stavöstrand – Stol
Minilogue – In A Distance
Minilogue - Loud
Minilogue – We All
Forss – Journeyman
Yagya - Snowflake 2
Basic Channel - Remake (Basic Reshape)
Basic Channel - Q 1.2
Gel Abril - Your Face Is A Mess (Itamar Sagi Remix)
Ici.eme - Gran-Dii-Ree
Matthias Tanzmann – Rugby
Minilogue – Ghost (Dub)
Heiko Laux - Waves Ahead
Robert Babicz – Enjoy
Prompt – Ambee
Matthias Tanzmann - Keep On (Boris Werner Keep On Truckin' Mix)
Vitalis Popoff - Lethe 1
Westley Matsell - Diffusion 27
Model 500 - Starlight (Echospace Dub)
Prompt feat. Onuba – Zora
Dub Kult - Crypt (District One Remix)
Julius Papp - Bole Beats
Kenneth Graham - Fire, Water, Machine
William Kouam Djoko - Hard Loving (Acapella)
Johhny D - Déjà Vu
Je Dávu - I Zebra
Dosem - Beach Kisses (Joris Voorn Edit)
Linus Quick - CopyPasteCut (District One Remix)
Cobblestone Jazz – W
Tigerskin - Peter's Secret Weapon
Solomun - Black Rose (Tricksi Remix)
H.O.S.H. & Stimming – Radar
John Thomas, Barbara Goes - Mother's Dance #2
System 7 / Derrick May - Altitude (Mayday Mix)
The Martian - Star Dancer
Ambivalent - R U OK (Acapella)
Polder – Topdrop
Dubfire – Ribcage
Emmanuel Top - Stress
Silicon Soul - 3am (Balance Beatless Version)
Jerome Sydenham, Tiger Stripes - Elevation (Radio Slave One More Kiss Remix)
Elon - Snorting Pinky (Justin Maxwell Remix B)
Sascha Funke - Mango (Berlin Calling Edit)
Paul Kalkbrenner - Moob
Sacha Funke - The Fortune Cookie Symphony
Goldie – Timeless
Joakim - Peter Pan Over The Bronx
Secede - Born In A Tropical Swamp
Quiet Village - Gold Rush
Sensorama - Aspirin (Global Communication Remix)

Disc 2: Midori Mix
Âme – Doldrums
Imps - Bubble And Squeek
Nick Solé – Children
Les Chocolats - Ride The Beat
Kaoru Inoue - The Secret Field (Todd Terje Remix)
Nova Nova – Prayer
Elitechnique - Electric Evening
Elitechnique - Spectral Escape
Len Faki - My Blackapella
Len Faki - My Synthapella
Prawler - Phat Laces (Harada Remix)
Paul Nazca – Flash
Mood II Swing - Move Me
Prawler - Phat Laces (Harada Remix)
Henrik Schwarz - Leave My Head Alone Brain (Acapella)
Ricardo Villalobos - Easy Lee (Smith n Hack Remix)
Minilogue – Ghost (Dub)
Sean Deason - Psykofuk
Agnès – Daaahhhh
Agnès – Treat Me Bad
Radio Slave – Tantakan
Blamstrain - A Song For Jonas
The Aloof - Going Home
Christian Smith & John Selway - Illusion (Version)
Yagya - Change
Feline 9 – Heavy
Gegenheimer - Spiritual Love (Acoustic Raw Demo Version)
Kettel – Coddle
Carl Craig - Attitude
Flying Lotus – Brainfeeder
Joris Voorn - Moog Bits
Poni Hoax - Faces In The Water
Joris Voorn - Additional String Bits
Robert Babicz - Dark Flower (Joris Voorn Magnolia Mix)
Joakim - Are You A Vegetarian?
Tantra - A Place Called Tarot (Idjut Boys Re-Edit)
Joakim - Peter Pan Over The Bronx
Leftfield - Rhino's Prayer (Album Version)
Rhythm & Sound - King In My Empire
Marc Romboy – Elif
Minilogue - Old Water
Markus Dolic – Blood
Martin Landsky - FM Safari (Patrick Chardronet's Silent Snake Remix)
Jimpster - The Last Tape
Marcello Giordani - Respect Yourself
Carl Craig - At Les
Innerzone Orchestra - At Les
Radiohead - Nude (Ripperton $9 Mix)
Aphex Twin – Heliosphan
F.U.S.E. - Into The Space
Spinvis - Mare Frigoris




We hebben van deze cd 1 exemplaar om weg te geven.
Stuur een mail naar: prijsvraag@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.

[size=75]- inzenden voor 4 April a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
PostPosted: 18 Mar 2009, 09:46 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 09 Aug 2006, 21:50
Posts: 1104
Location: Delft
Mooi review (Y)

_________________
Nothing ventured, something lost.


Last edited by lion73 on 18 Mar 2009, 10:18, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: 18 Mar 2009, 09:48 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Van 2 vette cd's :hat

_________________
[url=http://djshawnfarrell.wordpress.com/]DJ Shawn Farrell Blog[/url]
[url=http://progressivehousemusic.wordpress.com/]Progresssive House Blog[/url]


Top
   
PostPosted: 18 Mar 2009, 13:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Apr 2007, 22:57
Posts: 1213
Location: Dorst, omg. Breda
CD1 vind ik zeer goed te pruimen, CD2 ligt mij net wat minder.


Top
   
PostPosted: 18 Mar 2009, 21:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Ik heb het al gezegd in de music sectie, maar ik vind dit gewoon een serieus overrated album. En uniek, zoals in de review gezegd wordt, zou ik het zeker niet noemen. Richie Hawtin deed dit met DE9 al 4 jaar geleden.

Voor mij persoonlijk is een mix album een mooi in mekaar vloeiend geheel van verschillende tracks. Dus niet allerlei stukjes van tracks in elkaar en door mekaar laten vloeien, die als geheel gewoon niet geweldig samen gaan. Het voelt gewoon niet super aan. CD1 vind ik nog best OK met een paar vette stukken in, maar briljant gaat me echt te ver. Uiteraard persoonlijke smaak! :)


Top
   
PostPosted: 18 Mar 2009, 22:15 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Ook al is hij niet de eerste dan kan het nog wel uniek genoemd worden :) Maar goed het is niet geheel jou smaak. Ik vind het in ieder geval erg knap gedaan :cool

_________________
[url=http://djshawnfarrell.wordpress.com/]DJ Shawn Farrell Blog[/url]
[url=http://progressivehousemusic.wordpress.com/]Progresssive House Blog[/url]


Top
   
PostPosted: 25 Mar 2009, 18:39 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 08 Aug 2008, 18:22
Posts: 191
Location: Zevenbergen
CD1 heeft een aantal ziekelijk vette climaxen

CD2 vind ik als geheel beter :tune


Top
   
PostPosted: 19 Jul 2009, 12:51 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Was er al een winnaar van deze dubbelaar bekend? :)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 21 Jul 2009, 00:38 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
yep!

er waren verassend genoeg niet vele inzendingen.

Lion73 krijgt de cd thuis binnenkort :cool

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 21 Jul 2009, 01:25 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Dat is zeker verrassend.
Of misschien toch niet...zo te lezen had iedereen deze CD al vanuit Australië laten overvliegen.

Lion, veel luisterplezier! (Y)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 21 Jul 2009, 10:39 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 09 Aug 2006, 21:50
Posts: 1104
Location: Delft
Ben ik even blij dat k een poging gewaagd heb! Bedankt Jerry (Y) Ik zie m vol verwachting tegemoet :hat

_________________
Nothing ventured, something lost.


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2009, 22:25 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 20:06
Posts: 1527
Volgens mij heb ik het al ergens anders op dit forum gezegd, maar dit album is echt mega dikke shizzle. :cool

_________________
Ik ken het klappen van de zweep,
ik ken de regels van het spel,
ik ken de zin van het bestaan,
maar als ik drink dan gaat het wel.


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2009, 22:51 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
Hmm ben niet zo'n hele grote Joris aanhanger, maar zie alleen maar producers in de tracklist die mijn straatje zijn. Toch maar eens zien hoe dit koekje smaakt.

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma