It is currently 28 Apr 2024, 18:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: 10 Sep 2007, 23:46 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Phortastic[/align]Artiest: Jay Lumen
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.jaylumen.com[/url]
Titel: A. Missing
[color=black]Titel:[/color] B. Missing (instrumental remix)
[color=black]Titel:[/color] C. Missing (Cressida remix)
[color=black]Titel:[/color] D. Missing (Shifter & Carvel remix)
[color=black]Titel:[/color] E. Missing (Shifter & Carvel dub)
Label: Baroque Records 074
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.baroquerecords.co.uk[/url]


[align=center]het origineel is een progressive house remake die me wel doet swingen[/align]
Het Engelse label Baroque Records zal voor de meesten onder ons wel bekend in de oren klinken. Opgericht begin 2000 door Keith McDonnel van Innate en Mick Parks van “Parks & Wilson, brengen zij vooral diepe progressive house en trance op de markt. Dit is alweer de 66e release voor Baroque. Namen als Benz & MD, Shiloh, Luke Chable, Tilt, Andy Moor en Steve May passeerden eerder al eens de revue op dit label.

Jay Lumen is een relatief nieuwe naam in de scène. Toch heeft hij de afgelopen 2 jaar enkele releases op sterke labels uitgebracht. Lost Language en Extrema zijn hier slechts 2 voorbeelden van. En na een release op Baroque Digital heeft hij nu een release op Baroque Records te pakken!

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/baroque.jpg[/img][/align]
Het origineel van “Missing” is gebaseerd op de hit van Everything But The Girl met de gelijknamige titel. Ik persoonlijk vond en vind dit nog steeds een ijzersterk nummer, vooral door de heerlijke vocals van Tracey Thorn. Jay Lumen heeft hier nu een sterk progressive house nummer van gemaakt. De vocalen klinken net hetzelfde als het origineel van EBTH en worden veelvuldig gebruikt. Ze vloeien prachtig als rode draad door het nummer heen. De break is redelijk simpel maar door de vocalen komt de break net iets krachtiger over. Ik vind dit een geslaagde plaat, maar ik ben dan ook een fan van het origineel. Tracey duikt trouwens wel meer op in progressive house muziek de laatste jaren, denk maar aan “Damage” van Tiefschwarz uit 2006.

[hr]
Voor zij die de vocalen in het origineel niet kunnen smaken is er nog de instrumentale remix van Jay Lumen. Dit is exact dezelfde versie maar zonder de vocalen. In deze versie hoor je goed dat zelfs het instrumentale gedeelte van de track heel veel overeenkomsten vertoont met het origineel van EBTG. Ik vind de vocalen zonder twijfel het sterkste element uit de track en deze versie kan me dus niet echt bekoren. Het instrumentale gedeelte is nu eenmaal niet het beste gedeelte en dat valt heel erg op in deze versie.

[hr]
Cressida zorgt voor de eerste remix. Een rustige, zachte en bijna progressive trance bassline en een paar echo klinkende vocalen van Tracey vormen het eerste gedeelte van de remix. Hierna komen er zware gitaargeluiden waarna we weer door gaan op het rustige tempo van het begin. Dit wisselt zo regelmatig af: rustige stukjes en wat zwaarder klinkende stukken. In de break klinken de vocalen verstoord, de bassline wordt iets zwaarder en de gitaarsounds zijn er natuurlijk ook. Ik mis hier helaas cohesie in deze track. Jammer want er was volgens mij wel iets meer te maken met al de elementen uit deze track.

[hr]
Shifter & Carvel brengen ons de 2e remix. Zij starten met een dikke bassline en laten geleidelijk al de elementen uit het origineel in de track sijpelen. Helaas zijn ook hier de vocalen een beetje vervormd, ze klinken wat ijler. Zo gaat toch wel een deel van de kracht van Tracey verloren vind ik. Zoals in de vorige remix is ook hier de melodie verzwaard met heftige gitaarklinkende geluiden. De vocalen zijn trouwens flink teruggeschroefd en er komen ook meer electro klinkende effecten te voorschijn. Het klinkt me allemaal wat cheesy en fake in de oren. Een electro house versie van “Missing” was hier niet echt nodig.

[hr]
De dub van Shifter & Carvel is dezelfde versie maar de vocalen zijn uiteraard weer verwijderd. Hierdoor klinkt het al minder cheesy maar ik vind het toch nog steeds niet echt geslaagd. Instrumentaal gezien is dit gewoon niets bijzonders.



Conclusie: dit is een release van Baroque die heel wat uiteenlopende reacties teweeg brengt. Niet helemaal onlogisch, het is een gewaagde release, dat zeker. Maar voor mij persoonlijk zijn 5 versies van deze remake wat overdreven en kan je hier gerust van overkill spreken. Het origineel van Jay met een sterke remix was meer dan voldoende. Nu hebben we een geslaagd origineel en 2 zwakkere remixen en 2 dubs. Meer is niet altijd beter!


Top
   
PostPosted: 11 Sep 2007, 10:15 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
schande! die vocal is om te gruwelen (N) typische love or hate it release..

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma