It is currently 28 Apr 2024, 09:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: 21 Dec 2007, 15:10 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Jasper[/align]Artiest: DJ Yellow feat. Astrid Suryanto
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.djyellow.net[/url] - [url]http://www.astridsuryanto.com[/url]
Titel: A. To The Top
[color=black]Titel:[/color] B. To The Top (Chris Fortier 40oz Acela in pieces dub)
[color=black]Titel:[/color] C. To The Top (Chris Fortier 40oz dub)
[color=black]Titel:[/color] D. To The Top (Nick K remix)
[color=black]Titel:[/color] E. To The Top (Nick K dub)
[color=black]Titel:[/color] F. To The Top (Guy J remix)
Label: Deep Focus 027
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.groovecollectionrecords.com[/url]


[align=center]Vocale progressive van het allerhoogste niveau![/align]
Deep Focus brengt ons met ‘To the top’ de volgende release na het fabelachtige ‘Been here before’ van Guy J, welke voor mij persoonlijk dé beste en mooiste track van 2007 is. Geen makkelijke opdracht dus om die te overtreffen, en daarom worden meteen de grote kanonnen bovengehaald! DJ Yellow is een Fransman die al 15 jaar meedraait als muzikant en van alle markten thuis is, van French disco samen met Bob Sinclar tot diepe house op Josh Wink’s Ovum label. Eerder dit jaar verscheen zijn gelauwerde ‘No more enemies’ al op Deep Focus, en voor deze nieuwe single doet DJ Yellow beroep op de vocale kwaliteiten van Astrid Suryanto. Deze dame heeft een klok van een stem, heel intens en soulfull, en wanneer ze die leent aan een progressive plaat is het kippenvel gegarandeerd. Check maar eens haar single ‘All I know’ op Bedrock van enkele jaren geleden om te weten wat ik bedoel!

DJ Yellow is al een grote naam om mee te beginnen, maar wacht tot je ziet welke artiesten Deep Focus heeft kunnen strikken voor de remixes van ‘To the top’. Niemand minder dan progressive legende Chris Fortier mag zijn duivels ontbinden, samen met de Israelische wonderboy Guy J en Nick K, een van Nederland’s progressive boegbeelden. Benieuwd of de heren de verwachtingen inlossen!

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/focus.jpg[/img][/align]
Al van bij de start grijpt ‘To the top’ je bij de keel met een sluimerende, duistere en bijna hypnotiserende beat die meteen duidelijk maakt dat het met deze plaat menens is. Het duurt niet lang voor Astrid Suryanto’s doordringende stem door de speakers schalt, en de kracht en intensiteit die daarvan uitgaat snijdt door merg en been. Langzaam zwellen de rauwe beats op de achtergrond aan tot een zinderend crescendo, waarna de vocals subtiel van toon veranderen en de plaat opeens een heel ander, veel zachter en milder karakter meekrijgt. DJ Yellow gunt de luisteraar echter maar even rust, want weer zijn daar de techy beats die resoluut het heft terug in handen nemen. Weg zijn opeens de vocals, maar niet getreurd, want wat volgt is een heerlijk instrumentaal stuk waarin de drive van de rauwe beats verzacht wordt door zweverige strings en harmonieën. Een meesterlijke plaat met een meesterlijke opbouw die me al bij de eerste luisterbeurt stevig van mijn sokken wist te blazen! Zonder twijfel één van de beste vocale platen van 2007.

[hr]
Chris Fortier mag ‘To the top’ ook onder handen nemen, en het is geen geheim dat de man achter Fade de laatste jaren een nogal eigenzinnige stijl heeft ontwikkeld die zijn hoogtepunt vond in zijn Balance 007 mixcompilatie, maar jammer genoeg niet door iedereen even goed gesmaakt wordt. Fortier haalt voor deze remixes zijn 40oz alias boven, en dan kan je er donder op zeggen dat het resultaat heel diep en trippy gaat zijn. Eerst is er de ‘40oz Acela in pieces dub’, en het woord ‘dub’ doet terecht vermoeden dat er weinig terug te vinden is van de vocals, buiten dan een vage en monotone stutter die constant aanwezig is doorheen de hele track en na een tijdje zelfs redelijk irritant begint te worden. Daarnaast veel nerveuze percussie en minimale drums, maar naar mijn gevoel gaat het echt nergens naartoe. Chris Fortier heeft ook voor een gewone ‘40oz dub’ gezorgd, maar die biedt jammer genoeg niet veel beterschap. Dezelfde vervelende sounds en een compleet gebrek aan enige duidelijke structuur of diepgang, mij doet het echt helemaal niets. Next please!

[hr]
Waar Chris Fortier de mist in ging, zet Nick K die scheve situatie weer helemaal recht. Hij voorziet ‘To the top’ van een swingend progressive house jasje dat perfect past. De sound van zijn remix valt nog best te vergelijken met het werk van een Matthew Dekay in zijn beste dagen, en de vocals van Astrid Suryanto zijn echt geknipt voor zo’n bewerking. Een stevige drive, een swingende groove, knap gebruik van de vocals en een onvervalste handjes-in-de-lucht break maken van deze remix in ieder geval de meest dansbare. Voor de liefhebbers heeft Nick K ook een dub gemaakt van ‘To the top’, die niet veel meer is dan een puur instrumentale versie van zijn remix. Wat mij betreft hoefde dat niet, omdat de vocals nu eenmaal subliem zijn. Maar voor de DJ’s die er niet warm voor lopen is dit natuurlijk het perfecte alternatief. Ook zonder hen knalt het zaakje lekker door, dus hij is zeker bruikbaar.

[hr]
Als toemaatje krijgen we nog de remix van een man waarvan ik op korte tijd onvoorwaardelijk fan ben geworden, Guy J. Als er één ding zeker is over hem, dan is het wel dat je bij hem van niets zeker bent. Zijn producties vallen nooit in één hokje te stoppen, en steeds weer weet hij te verrassen met unieke sounds en sublieme tracks. Dat hij ook met vocals magie weet te creëren bewees hij al op de vorige release op Deep Focus. Maar verwacht hier geen flauw doorslagje van ‘Been here before’, oh nee! Guy J scheurt ‘To the top’ volledig aan flarden en bouwt met zijn kenmerkende minimale beats en housy strings een geheel nieuw nummer op. Het meest verrassende – en geniale – is echter het feit dat hij de vocals niet integraal overneemt, maar ze op zo’n manier warpt en bewerkt met een vocoder dat de stem van Astrid Suryanto van die van een warme diva naar die van een robot uit Star Wars gaat. Dat lijkt een gewaagde aanpak, maar wees maar zeker dat het werkt! Het resultaat is een geflipte, tegelijk ingetogen en bouncy remix met een hoog Funk D’Void gehalte. Pure Isrealische klasse!



Conclusie: Deze 27e release op Deep Focus is absoluut verplichte kost voor iedereen die van goeie muziek houdt. DJ Yellow imponeert met een intelligente en beklijvende vocale parel, het betere werk van de laatste maanden. Chris Fortier heeft zijn remixes jammer genoeg nogal ontoegankelijk gemaakt, maar dat wordt meer dan goedgemaakt door twee onstuitbare peaktime remixes van Nick K. En om het helemaal af te maken toont Guy J met zijn remix nog maar eens dat hij één van de meest innovatieve en verfrissende producers van het moment is. Topklasse!!


[align=center][url=https://www.beatport.com/en-US/html/content/release/detail/88031][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/beatport.gif[/img][/url][/align]


Top
   
PostPosted: 21 Dec 2007, 16:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
lekker plaatje dat original maar deze release is echt niet beter dan de vorige :|


Top
   
PostPosted: 22 Dec 2007, 00:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 29 Dec 2005, 09:45
Posts: 396
Location: Antwerp
Kende hem al even en vind die Guy J remix mooi gedaan. De rest is niet helemaal mijn stijl, om het maar zo te zeggen...


Top
   
PostPosted: 22 Dec 2007, 02:08 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote="MKN"]lekker plaatje dat original maar deze release is echt niet beter dan de vorige :|

Nee, je kan maar 1 keer de plaat van het jaar uitbrengen :p

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 24 Dec 2007, 10:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
ja dat is waar, volgend jaar nieuwe kansen :lol


Top
   
PostPosted: 24 Dec 2007, 10:34 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
De original mix is echt een beauty :cool Remixen zijn niet bepaald sterk en voegen niets toe. Zelfs Fortier en Guy J bakken er niets van deze keer :( en Nick K heeft sowieso maar 2 vette producties op zijn naam staan en die zijn niet eens door hem zelf gemaakt dus over zijn remixen ga ik het al helemaal niet hebben :)

Original mix it is! :tune :hat


Top
   
PostPosted: 24 Dec 2007, 15:58 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Hier juist andersom. Vind de Nick K & Guy J mixen vet. De rest niet helemaal mijn sound.


Top
   
PostPosted: 26 Dec 2007, 17:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
Ik vind het origineel een geweldige plaat... dat is een van DE platen voor mij dit jaar. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma