It is currently 28 Apr 2024, 13:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: 29 May 2008, 21:42 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[right]Reviewer: Mistik[/right]Artiest: Smokin’ Circles
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.myspace.com/smokincircles[/url]
Titel: A. Ptah (original mix)
[color=black]Titel:[/color] B. Ptah (Klever & Duarte remix)
[color=black]Titel:[/color] C. Ptah (Masque remix)
Label: Segment Records 025
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.myspace.com/segmentrecords[/url]


[center]De remixen zorgen voor het vuurwerk[/center]
Segment records is een label uit Engeland gerund door John Falcon en Matt Black. Hun eerste release was er eentje van de ons natuurlijk welbekende Eelke Kleijn. Met deze 25e release alweer laten de heren horen dat progressive nog steeds springlevend is. ‘Forward thinking house music’ noemen de heren het zelf. Ik moet eerlijk bekennen dat de eerste release van ze is die ik handen krijg, maar ik ken de naam van het label wel.

Smokin' Circles nemen release nummer 25 voor hun rekening en wel met de track Ptah. Deze producers zeiden mij in eerste instantie helemaal niks, maar toen ik naar hun Myspace ging hoorde ik hun geweldige remix van Sasha’s Mongoose. In hun handen verandert deze track in een supervet melodieus peaktime monster. Smokin' Circles bestaat uit de 2 heren Sandera en Clyton. Dit uit Cyprus afkomstige duo heeft nog niet zo heel veel releases op hun naam staan. Uit hun bio maak ik op dat Sandera de studiotechneut is en Clyton de dj. Dit kan vaak wel goede tracks opleveren die goed geproduceerd zijn en het goed doen op de dansvloer. De techneut doet de sounddesign en dj zorgt ervoor dat het dansvloer vriendelijk materiaal wordt. De heren hebben ook releases gepland staan op Balkan Connection en ik begrijp van hun Myspace dat die Mongoose remix ook een officiële release krijgt. Eens kijken wat ze er van gemaakt hebben.

[center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/segment.jpg[/img][/center]
De originele versie van Ptah is een recht toe recht aan progressive trancer. Niks mis mee op zich, maar het forward thinking is ver te zoeken. Als je van een mooie melodieuze trancer houdt zit je bij deze goed. Ik wordt er minder vrolijk van. Het intro is wel mooi en dromerig, maar zodra die beat er in valt heb ik het gevoel dat er iets niet klopt. De geluiden, baslijnen en lead melodie liggen meer bovenop dan door de beat. Het vormt niet echt een geheel. De lead hook is wel erg catchy, maar het geheel kabbelt een beetje voort zonder dat het echt spannend wordt. Soundwise zou er wel wat aan de mastering gedaan kunnen worden want die is niet helemaal wat het zou moeten zijn. Ik mis een bepaalde warmte en diepte in de sounds. Er had veel meer uit gehaald kunnen worden dan wat er nu gebeurt. Een beetje vlakke en koude sound is het gevolg. Nee, dit is niet echt mijn ding. Je kunt goed horen hoe belangrijk een afwerking is want de basis is echt niet slecht.



De Klever & Duarte remix lijkt er al wat meer op. Zij maken er een dikke vette peaktime trancer van. De geluiden liggen mooi in elkaar en de heren bewijzen dat de theorie van less is more heel erg waar is. Ze halen wat elementen er uit en ze laten de sounds die overblijven wat beter in elkaar overvloeien. Met een vette trance bassline geven ze de track een enorme drive. Deze zal het wel goed doen op de festivals deze zomer! Ook straight forward progressive trance maar dan wel van het soort wat goed in elkaar gezet is en dat kan ik wel weer waarderen.



Je moet het beste altijd voor het laatst bewaren en dat doe ik ook met de Masque remix. Hij laat iets meer van de originele sounds overeind, maar zet ze op zo'n manier in elkaar dat het een heerlijk diepe plaat wordt die het goed zal doen midden in de nacht met een paar mooie trancy breakdowns die de spanning mooi opbouwen. Na de eerste break komen er een paar freaky geluiden te voorschijn in de vorm van een synth stab waar een soort van stutter effect over heen gaat. Het effect is zeer aangenaam, het geeft de track diepte. De minimal house achtige beat is ook heerlijk met iets meer boem tsjak geluiden en sissende high hats er door heen. En weer klinkt deze een stuk warmer qua productie dan het origineel. Deze remix is verreweg mijn favoriet omdat hij de klassieke progressive sound heel erg weet om te zetten naar een track die heel erg 'nu' is. Deze wordt al opgepikt door jocks als Hernan Cataneo en een Nick Warren die dit soort sounds wel kunnen waarderen. En ik ook!



Conclusie: Al met al geen slechte release, maar het zijn de remixen die voor de spannende sounds zorgen en niet het origineel. Mastering en productie zijn essentieel en daar laten ze toch een steekje vallen. Hierin ligt denk ik toch de taak van een label. Een beetje investeren in een goede mastering hoort er wel bij en dat kan een track ineens veel meer tot leven laten komen. Als hier wat meer aandacht aan was besteed, dan had het originele veel meer warmte en diepgang kunnen hebben. Luister en oordeel zelf!


Top
   
PostPosted: 29 May 2008, 23:11 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Masque remix idd al tijdje favo hier!

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma