It is currently 27 Apr 2024, 07:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 20 Dec 2008, 21:41 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[right]Reviewer: Mistik[/right]Artiest: Matthew Dekay
[color=black]Artiest:[/color] [size=75][url]http://www.matthewdekay.nl[/url][/size]
Titel: A. If I could fly (Darren Epsilon remix)
[color=black]Titel:[/color] B. If I could fly (Gringo Gomes remix)
[color=black]Titel:[/color] C. If I could fly (Kosmas Epsilon remix)
[color=black]Titel:[/color] D. If I could fly (Patch Park remix)
[color=black]Titel:[/color] E. If I could fly (Sebastian Davidson remix)
Label: Deep Records 049
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.groovecollectionrecords.com[/url]


[center]Goedgekozen vers talent geeft deze klassieker een modern jasje[/center]
Matthew Dekay was een tijd lang de Nederlandse naam die het zou gaan maken in de internationale dance scene. Zijn typische progressive sound zorgde ervoor dat zijn tracks bijna altijd grijs gedraaid werden door de grote dj namen zoals Sasha, John Digweed en consorten. Zijn doorbraak kwam met ‘If I Could fly’, uitgekomen in 2003 op Deep records. Deze monsterhit is naar mijn mening ook zijn beste track ooit die perfect paste tussen de sound van dat moment. De ene remix opdracht na de andere volgde en Matthew’s ster bleef rijzende. Matthew bleef een paar jaar als DJ de wereld rondreizen en goede releases uibrengen. Daarna werd het, tot vandaag, erg stil. Deep vond het tijd om zijn oude hit even uit de mottenballen te halen en liet de track remixen door 5 hippe en upcoming producers om hem meer geschikt te maken voor de huidige dansvloeren.

[center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/deep.jpg[/img][/center]
Amerikaans talent Darin Epsilon is nu een van de rijzende sterren in houseland en niet onterecht. Met diverse releases en remixen heeft deze klassiek geschoolde producer een aardige naam opgebouwd voor zichzelf. Hij mag de honneurs waarnemen voor de eerste remix en hoe! Het origineel was mij eigenlijk altijd een beetje te wollig en er ontbrak een bepaalde punch. Darren geeft de track wel die punch. Hij start met een donkere kick waarna de warme, door de effectenbak gehaalde, strings van het origineel er overheen komen. Hij geeft de track een enorme drive die mij erg bevalt. Met de spacy breaks erbij is deze remix perfect voor midden in je set om de boel lekker op gang te krijgen. De track heeft een enorme warme feel good vibe die gegarandeerd een glimlach op ieders gezicht zal toveren. Lekker trancy maar dan zonder kazig te worden.



Gringo Gomes verzorgt de tweede remix. Alhoewel remix? Er blijft weinig meer over van het origineel. Een remix hoort de goede elementen uit het origineel te nemen en daar dan weer een net iets ander gevoel aan te geven. En dat is precies wat ze niet gedaan hebben. Wat ze wel gedaan hebben is het maken van een zeer lekkere goed geproduceerde techhouse achtige track. Het bevat veel goede funky en freaky elementen. Het origineel is daarbij af en toe in een paar strings nog hoorbaar. Het is dat ik weet dat het een remix is waardoor ik er iets anders naar luister, maar als dit als origineel materiaal was uitgebracht waren ze er makkelijk mee weggekomen.



Kosmas Epsilon behoeft denk ik geen verdere introductie. Met diverse geslaagde releases op zijn naam en met zijn dj sets heeft deze Griek de afgelopen paar jaar een solide naam opgebouwd. Maar is hij nu familie van Darren? Ach, wat maakt het uit?! Hij geeft de track in ieder geval een lekker funky sound die erg terug grijpt op de jaren negentig house sound met de lekkere stabs en rond dwarrellende percussie. Hij blijft dicht bij het origineel en houdt het heerlijke dromerige gevoel goed in stand, alleen met wat minder punch dan Darren. Maar wel zonder dat het wollig wordt. Het resultaat is een heerlijk dromerige progressive house plaat die het goed zal doen wat vroeger op de avond. Tracks als deze met die warme ‘feel good’ sound hoor je niet zo vaak meer tegenwoordig jammer genoeg. Ook deze remix is erg geslaagd!



Patch Park is ook weer zo’n rijzende ster en weer van Nederlandse bodem. Daar mogen we eigenlijk best wel eens wat trotser op zijn, maar dat terzijde. Perry levert met de regelmaat van de klok kwaliteit producties af en doet dat ook weer met deze remix. Ook hij laat niet veel van het origineel over, maar deze keer is de complete verbouwing wel geslaagd. Een heerlijke dubby space plaat is het resultaat. Met een afgeknepen pok pok house beat en lange opgerekte strings doet deze remix mij erg denken aan de sound die Dj Carlijn en Cellie in de jaren negentig draaiden in de Mazzo. Veel effecten en af en toe doe wat dubby housy geluiden maken dit een perfecte plaat voor aan het begin van de avond. Als tijdens de break de strings van het origineel erin komen gaat letterlijk de zon schijnen. Deze remix komt pas echt tot zijn recht op een groot geluidsysteem omdat dan de frequenties aan het werk gaan in je hoofd. Trippy, warm en diep. Wederom een zeer geslaagde remix.



Als laatste is het de beurt aan Sebastian Davidson. Wederom een Nederlands talent die druk bezig is met een internationale doorbraak. Hij geeft ‘If I could fly’ een heerlijke trippy house remix beurt met veel trommeltjes en een geweldige mannelijke vocaal er tussendoor geweven. Heerlijk dromerig en zeer geschikt voor een warme zomeravond of aan het begin van de avond. De trancy elementen zijn totaal verdwenen, maar dat stoort echter niet. Hij geeft de track een totaal ander gevoel en maakt hem daardoor aantrekkelijk voor een ander dansvloer dan het origineel. het zou mij niet verbazen als deze track op duikt bij een wat meer house georiënteerde dansvloer.




Conclusie: Ik ben er nooit zo een voorstander van om een track tot einde der dagen te remixen om de zakken te blijven vullen van een label, maar met deze ep krijg ik niet dat gevoel. De remixers zijn bewust en goed gekozen. Behalve de Gringo Gomes remix zijn de remixen allemaal van hoge kwaliteit en zorgen ze ervoor dat deze moderne klassieker weer heel erg de sound van nu krijgt en wat mij betreft slagen de remixers er soms in om het origineel te overtreffen. Complimenten voor dat zou ik zeggen want dat gebeurt niet vaak!


[center][url=https://www.beatport.com/en-US/html/content/release/detail/145141/if_i_could_fly_the_remixes][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/beatport.gif[/img][/url][/center]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma