It is currently 29 Apr 2024, 00:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 15 Feb 2009, 15:12 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[right]Reviewer: Jasper[/right]Artiest: Latenta Project
[color=#000000]Artiest:[/color] http://www.latentaproject.com
Titel: A. Easy roller
[color=black]Titel:[/color] B. Sick my duck
[color=black]Titel:[/color] C. Sick my duck (Satoshi Fumi remix)
[color=black]Titel:[/color] D. Sick my duck (Christian Malloni remix)
Label: Proton Music 079
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.protonradio.com/label.php[/url]


[center]Leuke remixes redden de meubelen[/center]
Als je het gigantische aantal releases en de hele resem topartiesten in de discografie bekijkt, zou je nooit kunnen vermoeden dat Proton Music nog maar enkele jaren meedraait in het muzikale circuit. Opgericht in 2005 door Jay Epoch als verlengstuk van het populaire Proton internetradio, telt Proton Music anno 2009 een tiental qua stijl erg uiteenlopende sublabels en kan het naast meer dan 200 releases ook verschillende succesvolle compilaties en artiestenalbums voorleggen. Je kan wel stellen dat ze een gat in de markt hebben gevonden. De volgende artiest in het lange lijstje is Latenta Project, een muzikaal trio uit Macedonië dat bestaat uit Inox, Dido en Iceberg. Deze jongens vonden elkaar door op het internet over hun gedeelde passie te chatten: muziek. Een samenwerking was de logische volgende stap, en die beslissing heeft hen zeker geen windeieren gelegd. Zo mogen ze onder meer Ricky Ryan, Laurent Garnier en SOS tot hun fans rekenen. Latenta Project’s ‘Wavesurfing EP’ bestaat uit twee originals en twee remixes van de hand van de eigenzinnige Japanner Satoshi Fumi en Christian Malloni, een Argentijnse producer die je misschien beter kent van zijn CPM of The Candy Dealers aliases.

[center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/proton.jpg[/img][/center]
De eerste track van deze EP heet ‘Easy Roller’. Ik was niet erg bekend met het werk van Latenta Project, dus ik wist niet echt waar ik me aan kon verwachten. Een sprong in het duister als het ware, maar het helpt natuurlijk wel om volkomen objectief te zijn. En objectief gezien deed ‘Easy Roller’ me niet bijster veel, jammer genoeg. Een vrolijk en swingend houseplaatje met een zomers tintje en een aardige groove, dat op zich zeker niet slecht klinkt, maar bij mij toch een onmiskenbaar ‘dertien in een dozijn’ gevoel blijft oproepen.



Het volgende nummer is ‘Sick My Duck’, een aardige woordspeling die hopelijk muzikaal ook een glimlach op mijn gezicht kan brengen. En dat lukt in ieder geval beter dan bij ‘Easy Roller’ het geval was. Wederom een vrolijke feel good houseplaat, deze keer met een aanstekelijke vocale sample en een frivool gitaartje er bovenop. Het klinkt wel leuk, maar toch word ik er niet helemaal warm van. Goeie filler die zeker zijn plaats in een set kan versieren, maar zeker geen standout track wat mij betreft.



Na beide originals is het tijd voor de remixes! De eerste komt op naam van Satoshi Fumi, de man die met zijn ‘Sweet Sensation’ nog steeds verantwoordelijk is voor één van mijn alltime favorites. De verwachtingen lagen dus op z’n zachtst gezegd hoog. Fumi neemt ‘Sick My Duck’, schakelt een versnelling hoger en tovert het laidback origineel om in een onweerstaanbaar swingende techhouse workout die je moeiteloos kan vergelijken met een Funk D’Void in zijn beste dagen. Het enige minpuntje is misschien het gebrek aan een echte, gekmakende climax, waardoor het geheel misschien net iets te langdradig wordt naar het einde toe. Maar toch is deze remix in mijn ogen zeker een verbetering van het origineel.



Als laatste trakteert Proton de luisteraar ook nog op een toetje, in de vorm van een Christian Malloni remix van ‘Sick My Duck’. Ook bij deze meneer wist ik niet echt wat me te wachten stond. Ik verwachtte me aan nog een housy remix, maar tot mijn grote verrassing én mijn groot plezier is Malloni een volledig andere richting ingeslagen. Hij duikt resoluut de diepte in en geeft de track een stevige progressive makeover. Buiten enkele vage elementen is er dan ook niets meer te herkennen uit het origineel. Halverwege de remix komt het gitaartje ook nog eens terug in een leuke break, meteen de finishing touch voor deze ijzersterke remix!




Conclusie: Deze passage van Latenta Project op Proton Music is geen onverveeld succes. Beide originals klinken wel oké, maar het zijn zeker geen memorabele tracks. Het zijn de remixes die dit pakket van de vergetelheid redden. Satoshi Fumi geeft ‘Sick My Duck’ de schwung die het zo hard miste, en vooral Christian Malloni’s progressive remix is een echte verademing.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma