It is currently 19 Mar 2024, 11:20

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: 13 Apr 2009, 23:17 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[right]Reviewer: Jasper[/right]Artiest: Arthur Deep
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.myspace.com/artdeep[/url]
Titel: A. Waterchip
[color=black]Titel:[/color] B. Demonstraight
[color=black]Titel:[/color] C. White park
Label: Proton Music 082
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.protonradio.com/label.php[/url]


[center]Leuke remixes redden de meubelen[/center]
Het is bijna op de kop een jaar geleden dat ik een review maakte van een voor mij toen nagenoeg onbekende producer uit de kille Russische industriestad Perm, Arthur Deep genaamd. Toen stak hij net zijn neus aan het venster, maar nu amper een jaar later is zijn naam al niet meer weg te denken uit het progressive trance wereldje. Op zeer korte termijn is hij één van de smaakmakers geworden die het in onmin geraakte genre terug nieuw leven inblaast. En met succes, want steeds meer dj’s en producers grijpen terug naar de melodische progressive sound die jaren geleden de boventoon voerde. Mission accomplished!

Het gaat Arthur Deep dus voor de wind, en de grote labels staan dan ook te springen om hem in hun rangen in te lijven. Zo ook Proton Music, het overbekende platenlabel annex radiostation. Zij vroegen hem om release nummer 82 ineen te boksen, iets waar Arthur gretig op in ging. Het resultaat is deze ‘Artificial Harmonies EP’ met drie tracks van eigen makelij. Weeral geen remixes deze keer, deze jongen houdt de touwtjes liever zelf in handen.

[center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/proton.jpg[/img][/center]
Beginnen doen we met ‘Waterchip’, een heel ingetogen track die niet meteen in een hokje te plaatsen valt. Je hoort allerlei verschillende invloeden uit progressive, deep house en techhouse, maar Arthur Deep zorgt er wel voor dat alle puzzelstukjes mooi in elkaar passen. Dit is dan ook een track die je in verschillende situaties en op verschillende momenten kan gebruiken: als opwarmer in een zwoele houseset, of als afsluiter van een diepe progressive set, waar je maar zin in hebt. Qua sound ligt ‘Waterchip’ helemaal in de lijn van vorige Arthur Deep producties als ‘Atmo’ en ‘Sphere’, maar ik hoor hier toch een zekere evolutie en maturiteit, iets wat er op duidt dat hij zeker niet blijft stilstaan.



De volgende track in het rijtje is ‘Demonstraight’, dat maar net iets langer dan 5 minuten duurt. Een beatloze intro bepaalt meteen de sfeer, en onder begeleiding van dreigend klinkende effecten schallen de eerste breakbeats je rond de oren. Hoe Arthur Deep hier door middel van relatief weinig sounds en effecten toch zo’n indringende sfeer weet neer te zetten, hoedje af hoor. Je voelt het nummer langzaam opbouwen, en iets na halverwege breken de eerste melodieën door. Fans van de progressive breaks van pakweg Digital Witchcraft of Jiva zullen absoluut hun hart kunnen ophalen bij deze plaat. Dit is bovendien meer een luisterplaat, die pas volledig tot zijn recht komt in goeie headphones. Enige minpuntje is – net zoals in de vorige review – de korte duur van de track. ‘Demonstraight’ had voor mij gerust nog enkele minuten langen mogen doorgaan!



Nummer drie is ‘White Park’, misschien wel de meest “typische” Arthur Deep track op deze EP. Even is er misleiding, want de aanzet van het nummer doet me verdacht hard aan Nikola Gala’s ‘Swing To Harmony’ denken, een plaat waaraan ik - en menig boarder met mij ongetwijfeld - heerlijk nostalgische herinneringen overhoud. Maar dat gevoel is al snel voorbij, en dan evolueert ‘White Park’ naar een licht melancholisch klinkende progressive trance plaat met zachte, dwarrelende melodietjes die onder dit stralende zonnetje onwillekeurig voor een vroeg zomergevoel zorgen. Hier bestaat zeker een markt voor, hoewel ik dit niet echt zie werken in een club. Daarom ook hier hetzelfde credo: headphones in de aanslag!




Conclusie: Ik kan kort zijn over deze EP. Arthur Deep waagt zich ook wel eens aan progressive dancefloorsounds, maar deze EP is er meer eentje voor thuisgebruik: Sennheiser om de oren, oogjes toe en helemaal wegdromen. Je merkt bovendien dat hij als producer enorm geëvolueerd is het voorbije jaar, en dat komt zijn sound alleen maar ten goede.


Top
   
PostPosted: 24 Apr 2009, 21:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Feb 2007, 20:59
Posts: 1385
Location: Neede (Achterhoek, Gelderland)
altijd het goede gevoel in de muziek van Arthur. binnenkort nieuwe alliassen. het Solus Town project is hij mee gestopt.

_________________
[url=http://www.facebook.com/remon.radstake]Facebook[/url]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma