It is currently 19 Mar 2024, 07:59

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 03 Jan 2011, 12:52 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 12 Jun 2005, 02:02
Posts: 636
[right]Reviewer: Tomas Neil[/right] Artiest: Kimouts
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.myspace.com/kimouts[/url]
Titel: A. When I Was At A Dream-Making Factory
[color=black]Titel:[/color] B. And Then Came Spring
[color=black]Titel:[/color] C. Drive
[color=black]Titel:[/color] D. In Spaces
[color=black]Titel:[/color] E. Flying With Ducks
[color=black]Titel:[/color] F. Endlessly Endless
[color=black]Titel:[/color] G. Gymnopedie n°1

Label: Urbantorque 132
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.urbantorque.com[/url]


[center]Voor de liefhebbers van James Holden[/center]
Het Britse label ‘Urban Torque’ is alweer toe aan een nieuwe release. Sinds enkele jaren is dit label steevast uitgegroeid tot één van de ‘big players’ in de progressive house scene. Maar met de teloorgang van deze scene is ook het label stilletjes achteruitgegaan. Aanvankelijk was daar nog niet zo veel van te merken maar het afgelopen jaren kwam het label maar sporadisch meer aan de oppervlakte. Alleen de EP’s van Matthias Vogt en François Dubois’ ‘Tenori’ stonden in de spotlights.


[center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/urbantorque.jpg[/img][/center]
Voor hun nieuwste release ‘Random Tales Part 1’, een soort mini-album met 7 tracks, deden ze een beroep op Kimouts. Een weinig zeggende naam maar het gaat hier om een Russische producer die eerder al een release op Urban Torque op zijn naam mocht schrijven maar ook al terug te vinden is op Buzzin’ Fly. Spraaknamende namen in ieder geval.




Aftrappen doen we met ‘When I Was At A Dream-Making Factory’, een sprookjesachtige naam voor een al even dromerige plaat als de titel doet denken. Het begint met wat minimalistisch gepruttel waar al gauw een dromerige melodie overheen gooit. Dit doen ook wat denken aan een ‘Border Community-esque’ doch fluffe track.



‘And Then Came Spring’ gaat verder in hetzelfde straatje. Als je niet beter zou weten zou je nog denken dat deze track geproduced werd door Nathan Fake. En dat mag toch wel als een compliment beschouwd worden. Melodieus doch pruttelends met andere woorden.



‘Drive’ is de volgende track maar draagt voor mij persoonlijk een wat misplaatste naam. Je zou immers een plaatje kunnen gaan verwachten dat je lekker kan afspelen terwijl je door de natuur scheurt maar hetgeen wat je op je bord krijgt heeft daar weinig mee te maken; melodisch dat wel. Een poging om hypnotizerend te werken ook wel. Maar het blijft spijtig genoeg bij het woord ‘poging’.



Tijd voor de vierde track alweer. Met ‘Spaces’ blijven we in dezelfde sfeer. Melodie en minimalistische tirlantijntjes blijven centraal staan en vullen mekaar perfect aan. Een robotachtige vocal geeft deze overigens ook een mysterieus tintje.



‘Flying With Ducks’ klinkt vrij stevig ten opzichte van de vorige tracks maar doch ook nog een stuk meer gefreakt. Het blijft immers niet alleen bij minimalistisch gepruttel deze keer maar er zijn zelfs al heuse acid-invloeden. Voor de liefhebbers dan ook.



Het begin van ‘Endlessly Endless’ klinkt als druppels water die naar beneden vallen. Minimalisme ten top dus. En de titel typeert de track deze keer dan weer wel, want het lijkt erop dat dezelfde loop tot in de eeuwigheid herhaald wordt. De melodieën die er echter overheen gegooid worden maken het voor de luisteraar toch nog net spannend genoeg.



Afsluiten doen we in het gezelschap van vogelgezang op ‘Gumnopedie n° 1’, ongetwijfeld het hoogtepunt van deze EP. Een heerlijke pianomelodie draagt de plaat en spoort je aan je ogen te sluiten en even alle zorgen te vergeten. Met zijn vijf minuten is deze track overigens ook één van de langste op de ganse EP. De anderen moeten het stellen met drie à vier minuten.



Conclusie: Kan iemand James Holden in de richting van dit album wijzen alsjeblief? Wat de sound van deze EP is immers helemaal op zijn lijf geschreven. Minimalistich gepruttel, melodieuze pads en wederkerende loops. Helemaal in de lijn van Border Community dus. Allesbehalve slecht, maar begin er niet aan als je geen liefhebber bent. De meeste tracks zijn bovendien ook enkel voor ‘home listening’ en mede door hun lengte (gemiddelde 3 en halve minuut) niet geschikt om in een club te draaien.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma