It is currently 28 Mar 2024, 22:40

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 03:25 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Kosmas Efstratiou, alias Kosmas Epsilon, is één van de vele getalenteerde producers en dj’s afkomstig uit Griekenland. Deze 28-jarige veelpoot is goed op weg een gevestigde naam te worden in de wereld van EDM. Al jarenlang actief als dj begon hij in 2002 met produceren en een jaar later was het zover. Niemand minder dan James Holden pikte zijn bootleg remix van FC Kahuna’s “Hayling” op en was er zelfs zo gek van dat hij hem op zijn legendarische compilatie Balance 005 plaatste. Vanaf toen ging het alleen maar beter met de carrière van Kosmas Epsilon. In 2004 won hij de prijs voor “Best new talent Greek DJ”, zijn eigen producties en remixes belandden in de platentassen van ’s werelds grootste dj’s en hij vloog de wereld over om op de meest uiteenlopende plekken zijn kunsten te vertonen. GC had een interview met deze sympathieke Griek en hieronder kun je het hele verhaal lezen.


[color=yellow]Wie en wat is Kosmas Epsilon ?[/color]
Ik ben Kosmas Epsilon, een dj en producer uit een klein stadje in Griekenland, dat Xanthi heet. Ik ben iemand die is opgegroeid met het 24/7 luisteren naar muziek en dat betaalt zich nu uit.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj ?[/color]
Mijn familie is een doorsnee, geen-rijk-gedoe, klassiek Grieks gezin. Mijn moeder was er voor ons en zorgde thuis voor mij en m’n broer en werkte niet buitenshuis. Mijn vader was technicus, monteur van o.a. fietsen en motoren. Het zal niet verbazen dat het mensen waren die niet veel naar muziek luisterden. Daarom was het behoorlijk moeilijk voor mij om ze te overtuigen van de mogelijkheden die ik had met mijn muziek. Ze steunden me daar in eerste instantie dan ook niet in, maar wilden dat ik meer zekerheid zou zoeken door een kantoorbaan te nemen. Blablabla, maar gelukkig veranderden de dingen en nu weten ze dat het mogelijk is en geloven ze ook in me.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren ?[/color]
Van jongs af aan was ik bezig met muziek. Ik begon met dj’en en mijn eigen radioshow toen ik 14 was! Ik begon als een bezetene platen te kopen toen alle andere kinderen nog geen idee hadden wat dance muziek was. Toen begon het organiseren van feesten bij mij in de buurt en ook ik deed daar aan mee. Ik was één van de belangrijkste dj’s en organisatoren ook al was ik pas 16!

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders ?[/color]
Daar zit inderdaad een verschil in bij mij. In het dagelijkse leven drink ik niet, ben ik soms té serieus, ga niet uit, zit liever thuis met m’n vriendin op de bank een goeie film te kijken of zit tot laat in de studio muziek te maken of naar goeie muziek te luisteren. Maar wanneer ik de dj booth binnenstap draaien de zaken 180 graden. Ik draai muziek om mensen te laten dansen en geniet van elke minuut wanneer ik luister naar m’n muziek. Ook al doe ik het al jaren ik vind het nog steeds een avontuur en spannend! The spirit will never be lost!

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/kosmas.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heb je jouw draaistijl ontwikkeld en ontwikkel je die nog steeds? En hoe onderscheidt je jezelf daarmee van anderen ?[/color]
Ik doe dat door muziek te draaien waar ik zelf hard naar zoek en niet te wachten op anderen die me hun laatste promo’s toesturen. Het is waar dat veel anderen alleen de muziek draaien die ze ontvangen via aol of gekocht hebben bij beatport. Dat is op zich geen slechte zaak, maar ik doe harder m’n best om ook de meer eclectische liefhebbers op de dansvloer een goeie avond te bezorgen. Het is goed om de nieuwste tracks te laten horen, maar het is net zo belangrijk om mensen te verrassen.

[color=yellow]In hoeverre is de beschikking over internet en digitale downloads een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden ?[/color]
Als iemand van de oldschool moet ik zeggen dat ik dat jammer vind. Zoals ik al zei het kan goed zijn, maar iedereen klinkt hetzelfde. Dat haat ik. Ik download vaak dj mixes van mensen die links naar me zenden, maar ik vind het vreselijk dat 90% van de tracks precies die tracks zijn die iedereen draait.

[color=yellow]Daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen ?[/color]
Ik schat dat 90% van de dj’s imiteert.

[color=yellow]Kun je tracks die elementen van verschillende stijlen (techno/(tech)house/electro/progressive/ trance) bevatten in het licht zien van het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen ?[/color]
Zeker en dat kan ik alleen maar toejuichen. Op die manier kan ik in m’n sets detroit techno draaien naast funky tech progressive tracks. Zo kun je ervoor zorgen dat mensen verschillende stijlen kunnen waarderen en ze meer openminded maken. Er zijn van die mensen op forums die de meest slechte dingen zeggen over andere electronische muziek genres, maar dat vind ik gewoon oorlogsverklaringen. En het laatste dat we nu kunnen gebruiken is oorlog niet?

[color=yellow]Je ziet ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen ?[/color]
Er is geen noodzaak voor grenzen. Als ik uitga, dat doe ik bijna nooit maar als ik ga, en luister naar een dj dan is het enige dat ik wil horen goeie muziek. Als een club zo’n line-up heeft dan blijf ik daar langer. Gewoon om van de muziek te genieten. Als er één dj is met een bepaalde stijl of geluid dan ga ik weg.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend ? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang ?[/color]
Het kan inderdaad werken in bepaalde zeldzame gevallen, maar over het algemeen niet. Waarom niet? Ik denk dat live muzikanten niet zo van techniek houden. Degenen die ik gesproken heb zien niet in waarom ze met mij zouden moeten samenwerken. Op geen enkele manier. Ze kunnen het feit dat ik muziek maak met één computer niet accepteren. Van mijn kant waardeer en respecteer ik hun manier van muziek maken heel erg. Het is moeilijk en vergt veel van je. Maar ik denk wel dat ze wat meer openminded mogen zijn en de nieuwe manier van muziek maken mogen respecteren.

[color=yellow]Je hebt pas geleden (december 2006) een tour gedaan in Zuid-Amerika en draaide daar in Mexico, Peru, Brazilië, Colombia, Uruguay en Argentinië. Hoe ging dat en kunnen we nog een Kosmas Epsilon tour in 2007 ergens in de wereld verwachten ?[/color]
De tour was geweldig. De mensen daar gaan helemaal uit hun dak. Ik hou echt van Latijns-Amerika! Het is de beste plek ter wereld om een knallend feest te maken. Ik ga in maart dit jaar terug naar Mexico voor een kleine tour en in april naar Azië om in een paar landen te draaien. Verder ben ik ergens komende maanden te vinden op een festival in Hongarije en ben ik jurylid voor een dj contest op Cyprus. Tenslotte zal ik ook in Griekenland nog een aantal keer draaien. En dat is een goeie zaak, want in 2006 viel er weinig te beleven op het gebied van electronische muziek in Griekenland.

[color=yellow]Dan is er de start van Groove Collection Records door Jerry en Peter van Hal. Jij bent een van de eersten die een plaat zal uitbrengen op GC Black. Wat vindt je daar van ?[/color]
Hehehehe, ik ben trots! Ik heb een goeie relatie met Peter van Hal en ik zou nooit nee zeggen tegen een aanbod van hem! En Jerry heeft een paar geweldige talenten getekend. Ik kan niet wachten op de aankomende releases en om mijn remix voor Medway te voltooien.

[color=yellow]Eelke Kleijn heeft jouw track “Paranoid” geremixt en hij is al opgepikt door Hernan Cattaneo. Wij vinden dat Eelke ‘on fire’ is op het moment met geweldige platen. Enige blije/trotse gevoelens dat een remix van jouw track gedraaid wordt door iemand als Cattaneo ?[/color]
Ik draai veel van Eelke’s muziek in mijn sets en ik denk dat 2007 een veelbelovend jaar voor hem gaat worden. Ik ben trots op zijn remix van “Paranoid”, een geweldige track! Daarom heb ik hem ook gelijk aan Hernan Cattaneo gestuurd. Het is leuk dat veel van de grote namen veel van mijn muziek draaien in hun sets. Het is toch de erkenning voor hetgeen je doet. Niet om een speciaal iemand te worden, maar een bewijs dat mijn muziek ook speciaal voor hen is.

[color=yellow]Nu we het toch hebben over jouw release op GC en Eelke Kleijn’s remix die door Cattaneo wordt gedraaid: met welke projecten ben je op dit moment druk bezig ?[/color]
Poeh, ik ben met heel veel dingen bezig op het moment. Allereerst ben ik bezig met het produceren van muziek voor tv leaders. Dat is compleet anders dan mijn club georiënteerde producties en daar ben ik ook heel blij mee! Behalve het geld dat ermee gemoeid is is het ook altijd een droom van me geweest. Verder zijn er een aantal tracks die uit gaan komen. “Paranoid” natuurlijk op Groove Collection, “Lovesong” op Plastik Park eind februari, “Beautiful” die ik samen met Duskie J heb gemaakt gaat uitkomen op het nieuwe Soul Glow label van Desyn Masiello en Rowan Blades. Zoals ik al zei ben ik bezig met een remix voor Medway op Groove Collection, een remix voor Ricky Ryan’s Sick Watona label, een track van Shlomi Aber (het origineel is vet!) en ik ben bezig met het afronden van een remix voor Livio en Roby op Only Records. En dan zijn er nog een aantal eigen producties waar ik aan werk, maar die nog niet getekend zijn. Je ziet, ik hou mezelf behoorlijk bezig.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/kosmas2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Stel dat het dj’en niet genoeg inkomsten meer oplevert om van te leven en je wordt daardoor gedwongen te stoppen. Wat zou je na je carrière als dj doen ?[/color]
Nou, ik heb Engels en economie gestudeerd. Ik zou dus of een leraar Engels kunnen worden of een accountant/belastingadviseur. Maar ik vind het allebei vreselijk, dus waarschijnlijk zou ik iets anders gaan doen. Daarbij, ik beheer een professionele studio in Xanthi die ook open is voor anderen. Van produceren tot het opnemen van vocalen en het leren van dj’en. Mocht ik stoppen met dj’en dan ga ik daar mee verder!

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden ?[/color]
Afgelopen jaar had je zo’n periode toen ‘bleepy’ en ‘glitchy’ muziek enorm gehyped werd en mensen stopten met het luisteren naar muziek met melodie. Dat vond ik niet zo leuk, maar ik wist dat het zou veranderen. Er is simpelweg te weinig ruimte voor variatie binnen die categorie. Dus toen de mensen die die muziek maakten de melodie weer terugbrachten vond ik dat een welkome verandering. Die muziek lijkt namelijk op hetgeen wat ik drie, vier jaar terug deed.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan ?[/color]
Monotone muziek, muziek zonder melodie.

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Kosmas Epsilon nog niet kennen ?[/color]
Hallo, dit is Kosmas Epsilon. Check m’n muziek en misschien vind je iets dat je leuk vindt. Zo niet, get the hell out of here!

[color=yellow]Er is genoeg ellende in de wereld, dus laten we vrolijk afsluiten. Vertel eens een goeie mop.[/color]
Ik ben veel te serieus om een mop te vertellen. Nee geintje, hier is er een: “A five year old kid asks his teacher: miss, does the heart have legs? “No my child” says the teacher “the heart is part of the body”. And the kid asks again, “but why my father every night says "put your legs up my heart..."? hehehehehehehehehehehe.......”


related sites:
www.djkosmasepsilon.com
www.myspace.com/epsilonkosmas


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 09:58 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 12 Jun 2005, 02:02
Posts: 636
Cool!! :hat


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 11:53 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 06 Mar 2006, 09:11
Posts: 350
Location: Den Haag
ik vind dat hij in dit interview niet echt leuk overkomt. een beetje arrogant.

_________________
Der Rhythmus ist ein Zwang


Top
   
 Post subject: Re: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 12:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 12 Jun 2005, 02:02
Posts: 636
'k ken hem niet persoonlijk, maar wat ik zo over hem hoor... dan is hij volgens mij verre van arrogant.


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 12:09 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
arrogant was wel het laatste woord wat in me op kwam toen ik gister dit interview voor me kreeg.

vind het eigenlijk wel een heel erg leuk interview geworden.
goede info waardoor je de dj een beetje leert kennen.
niet die flauwekul van 'welke tracks draai je op het moment' enzo, die over 2 weken toch niet meer relevant zijn.

top geregeld, Djeebie :hat

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 12:41 
Offline
Moderator
Moderator

Joined: 08 Jun 2005, 22:46
Posts: 404
Location: Den Haag
goed interview met leuke vragen :D
altijd leuk wat meer achtergrond van iemand te horen.


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 12:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jul 2005, 17:13
Posts: 896
Goed interview inderdaad. Op extrema draaide hij ook top (Y)

_________________
www.djsteelo.nl


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 13:00 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Ik snap echt niet hoe je bij arrogant komt hoor! Dat is echt het laatste wat hij is. Maar goed. Ik vind het zelf ook een heel leuk interview geworden en dat er nog maar vele mogen volgen.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 13:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Tof interview! Vind Kosmas Epsilon meestal erg vette producties afleveren :cool
En relaxt dat het in het nederlands is, wat een werk om alles te vertalen en over te typen man! (Y)


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 14:17 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Jorn kon gister toch nergens heen dus hij had tijd zat :p
Heel leuk interview geworden (Y)

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 19 Jan 2007, 16:18 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Leuk interview met goeie, verfrissende vragen! (Y)
Meer, meer, meer van dit! :D

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 20 Jan 2007, 16:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
erg leuk dat intervieuw. weer wat wijzer :8o geworden. ik vind zijn muziek erg goed ik hoop dat hij snel weer een keer naar nederland komt om te draaien!


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 20 Jan 2007, 18:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 03 Aug 2006, 21:33
Posts: 156
Location: holland
Tof om een interview van kosmas epsilon te lezen!!
Erg cool.
Hoop dat er nog meer interviews komen


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 21 Jan 2007, 18:08 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
Zeker een heel goed interview :cool

Goed bezig GC (Y)

_________________
I love PoesUps!


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 21 Jan 2007, 18:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
Net interview Jorn! (Y)

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
 Post subject: re: Kosmas Epsilon
PostPosted: 24 Jan 2007, 23:22 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Ja nick, waar haal je dát nou weer vandaan? Ik kreeg nou echt niet het idee door het interview hoor. Juist meer van dat het een relaxte gast is.

Tof interview!

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma