It is currently 28 Mar 2024, 09:20

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sander Kleinenberg
PostPosted: 14 Apr 2007, 02:20 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Wat valt er te vertellen over één van Nederlands bekendste en meest gerespecteerde dj’s Sander Kleinenberg? Dat hij opgroeide in het niet bepaald als muzikaal walhalla bekend staande Almelo en daar op 15-jarige leeftijd al begon met een residency in een kleine bar om de hoek bijvoorbeeld. Of dat hij halverwege de jaren ’90 zijn eerste platen uitbracht en als S ’n S Project samen met Stef Vrolijk een hit scoorde met “Y.D.W. (You Do Me Wrong)”. Of nog wat later, in 2000 om precies te zijn, toen Sander met de 4 Seasons E.P. kwam waarvan “My Lexicon” het meeste opzien baarde. Een plaat die tot op de dag van vandaag nog gedraaid wordt en daarmee met recht een klassieker genoemd mag worden. Maar we kennen Kleinenberg natuurlijk ook van het bijzonder funky “The Fruit” of z’n hit van vorig jaar “This is (not) Miami”. Daarnaast zijn z’n mix albums voor Global Underground en Renaissance bekend en z’n award winning remix voor Justin Timberlake’s “Rock Your Body” mocht er ook zijn. Verder is hij over de hele wereld te vinden op de meest uiteenlopende plekken in de meest uiteenlopende landen. Z’n residencies in New York, Parijs, Londen en Ibiza zijn daar slechts voorbeelden van. Alles bij elkaar meer dan genoeg stof voor een interview met deze vriendelijke dj die op 29 april Nederland weer met een bezoek komt verblijden in de Panama tijdens de “This is Queensnight” party.

[color=yellow]Wie en wat is Sander Kleinenberg?[/color]
Sander Kleinenberg is een lucky monkey!

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Ik kom uit een warm, eerlijk, open, modern, Nederlands gezin. Er was zeker in de eerste jaren van m’n keuze, toen was ik 17, 18, 19 jaar, gezonde argwaan over wat ik deed wel een toekomst zou kunnen genereren. Daar hadden ze natuurlijk gelijk in, want het is maar voor weinigen weggelegd om er je vak van te maken. Maar toen eenmaal duidelijk werd dat ik hiermee op een bepaald niveau ging slagen en ze zagen dat ik er gelukkig mee werd was het voor hen duidelijk dat het goed was. Toen kwam ook de gepaste trots. Nu ik zelf vader ben snap ik het ook wel. Ik voel diezelfde emoties en je wilt voor je kind toch dat ze een goede (financiële) toekomst hebben.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Ik ben begonnen toen ik een jaar of 15 was. Toen was ik dj op schoolfeestjes in mijn geboorteplaats Almelo. Ik kan me nog goed herinneren dat m’n leraar Duits na een feestje naar me toekwam en me vertelde dat ik er echt voor in de wieg was gelegd. Dat maakt best wel indruk als je dat hoort van een leraar. Voor m’n Duits was het alleen niet zo goed. Maar het was wel een bevestiging voor me dat ik het echt leuk vond en ook nog eens goed kon. Dat ik er echt op m’n plek was zeg maar. Je moet wel realistisch zijn, want het was toen 1987 en in Almelo dus ik kon toen natuurlijk nooit bevroeden dat het zou uitmonden in een mondiale carrière.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Over het algemeen ben ik redelijk mezelf als ik dj. Het is niet zo dat ik een soort van masker op doe en iemand anders wordt. Geen echte podium persoonlijkheid ofzo. Het hangt er wel vanaf waar je staat en voor hoeveel publiek. Op sommige plekken sta je wat dichter bij jezelf dan op andere plekken. Bijvoorbeeld bij grote feesten is het lastig om echt jezelf te kunnen zijn. Dan moet je er toch rekening mee houden met je track selectie e.d. Maar in clubs of kleine venues dan kan ik m’n eigen ding doen en me soms helemaal laten gaan.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/sander.jpg[/img][/align]

[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheid je jezelf van anderen?[/color]
Ik ben niet zo bezig met mezelf te onderscheiden, ik volg meer m’n gevoel dan een trend. Waarmee ik denk dat ik wel tot m’n recht kom is het in elkaar sleutelen van een set. De totale progressie van begin tot eind. Daarom heb ik me ook altijd zo thuis gevoeld onder de noemer progressive. Omdat in mijn beleving en naar aanleiding van wat ik vind dat het woord progressive betekent je als dj telkens ontwikkeling moet laten horen en ook tijdens een avond verschillende facetten van dance moet laten horen. Je moet toch op de een of andere manier een lijn in je sets aanbrengen. Het is dan ook de grootste uitdaging voor mij, en ik denk dat ik daar goed in ben, om de mensen vanaf het moment dat ze de zaal inlopen tot aan het eind van het feest bij de hand te nemen met de muziek en ze te vermaken.

[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Het is een stukje democratischer geworden wat natuurlijk een voordeel is. Maar het is veel moeilijker geworden om een individueel geluid te laten horen. Sterker nog, ik ben de laatste tijd weer veel bezig om vinyl af te struinen omdat ik voel dat daar onontdekte spannende dingen tussen zitten. Die digitaliseer ik dan en daarmee probeer je je geluid toch weer iets unieks mee te geven. Vijf, zes jaar geleden kreeg ik white labels opgestuurd en daar zat dan een briefje bij dat je één van de 10 platen in je bezit had. Dan had je natuurlijk wel een enorme power in handen. Een power die nu volledig weg is natuulijk. Maar je ziet natuurlijk ook andere manieren opduiken om je te onderscheiden. Bijvoorbeeld door het gebruik van beeld bij de muziek zoals ik doe met de DVDJ of dj’s die met software aan de gang gaan om live toch een ander geluid te laten horen. Het dwingt je dus wel om creatiever om te gaan met je vak.

[color=yellow]Daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Ik denk inderdaad wel dat er een hele grote groep dj’s is die noodgedwongen een beetje achter mekaar aanloopt. Maar goed, ik verkeer natuurlijk in de gelukkige positie dat ik de middelen heb om op andere manieren bijv. door video m’n individuele geluid anders te laten zijn. Daarnaast heb je natuurlijk ook mensen als Nic Fanciulli en James Zabiela die op live gebied zich weer onderscheiden en het vak als dj naar een hoger niveau tillen. Maar voor de grote massa is dat erg lastig om te doen.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Ik heb wel het idee dat het door de digitalisering makkelijker geworden is om meer cross-over te gaan. Als je nagaat dat vroeger als je als dj bekend stond bij de platenzaak als bijv. een breaks of techno dj de platen voor je apart werden gelegd in jouw genre dan is het nu een stuk makkelijker om ook eens buiten bepaalde genres te kijken. Dat is natuurlijk ook een stuk gezonder lijkt me dan bijv. alleen maar trance of alleen maar techno.

[color=yellow]Je ziet volgens mij ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen?[/color]
Jazeker. Ik heb laatst bijvoorbeeld nog met Roog ergens gedraaid. Hij begint dan heel soulful en als ik het overneem dan gaat dat prima. Het wordt misschien wel wat dieper, maar het werkt wel en het was erg leuk. Eén van de leukste avonden van de laatste tijd. Maar je moet wel rekening houden met de stijlen op een avond natuurlijk. Je kan niet Gizmo naast Joost van Bellen zetten. Maar je kan als promoter hele leuke interessante avonden programmeren door bijvoorbeeld te beginnen met een minimal dj, daarna progressive en af te sluiten met techno. Dat zijn kicke dingen. Daardoor wordt het weer fris en interessant en zo zou het eigenlijk ook moeten zijn.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend?[/color]
Ik denk dat de kracht van de dj is dat hij iedere keer weer met iets nieuws kan komen en daarmee de slag van het voorgeprogrammeerde van de band wint. Het feit dat een dj ter plekke kan zien dat het niet de goede richting opgaat en door verandering van platen de sfeer kan veranderen. Als band ben je bezig met geprepareerde muziek en je kunt niet snel inspelen op zoiets. Je kunt misschien harder of zachter spelen, maar niet iets compleets nieuws. Een band blijft beperkt.

[color=yellow]Je bent net terug van de Winter Music Conference in Miami waar je gedraaid hebt in Space en Shine en op het Ultra Festival. Je komt er al heel wat jaren, dus je ziet vast wel wat veranderingen door de jaren heen. Hoe was het dit jaar en is het nog steeds zo’n ‘global gathering’ als een paar jaar terug?[/color]
Het is zeker een global gathering. De WMC is echt gaaf. Op papier is het al kicken. In maart is het in Europa natuurlijk rotweer en in Miami schijnt de zon. Maar ik moet wel zeggen dat de conferentie door de jaren heen is veranderd van een pure conferentie voor business doeleinden en het pluggen en hypen van platen tot een echte gathering van hoofdzakelijk Amerikaanse party people die daar min of meer hun voorjaarsvakantie vieren. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat als dj veel leuker vind ook. Een beetje babbelen over de nieuwste platen of op kosten van de zaak naar de WMC gaan is niet zo interessant. Draaien voor een grote groep enthousiaste clubbers is veel leuker. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat de WMC een soort verkorte variant van Ibiza is.

[color=yellow]Denk je dat het Amsterdam Dance Event op termijn de mogelijkheid heeft om WMC van de troon te stoten?[/color]
Dan ga je er eigenlijk al vanuit dat er plek voor is in deze industrie. Ik denk niet dat dat zo is. Vroeger was het misschien belangrijk om je promo of white label uit te delen, maar nu met de digitalisering is dat niet meer zo. Ik heb er eigenlijk nooit echt het nut van ingezien, misschien voor die paar ‘talking heads’ en wannabe managers die interessant en stoer doen. Maar je kunt nu ook je demootje gewoon op myspace zetten of een promo rondsturen via een mailinglist. D’r zijn gewoon andere manieren voor dan zo’n conferentie. Maar goed, we zullen zien wat Amsterdam in de toekomst gaat doen. Het is natuurlijk een voordeel voor veel Europeanen, omdat het goedkoper is om naar Amsterdam te komen dan naar Miami.

[color=yellow]Vorig jaar had je tijdens de WMC, maar zeker ook daarna, een klapper van jewelste met “This is (not) Miami”. Had je dit jaar weer zo’n soort productie in petto?[/color]
Nee, ik heb op produceren een beetje de stop gezet. Ik ben meer bezig geweest met dj’en. Daarnaast had ik ook niet echt de inspiratie en ik wil altijd wel met iets goeds en relevants komen. Ik vind dat je geen platen moet uitbrengen om het uitbrengen. Ik heb wel ideeën en ben ook bezig met het maken van een video album dat eind 2008 moet gaan uitkomen. Dat is een groot project met een totale combinatie van beeld en geluid. Daar moeten een stuk of acht, negen tracks op komen met o.a. collaboraties met mensen die ik hoog heb zitten. Ik had eigenlijk een beetje moeite met het idee van een dj die met een album komt. Want je doet niets anders dan een beetje touren en die platen draaien, maar door het te combineren met beeld breng je een showelement mee dat je semi-live kunt uitvoeren. Je neemt dan niet een hele band mee, maar wel bijvoorbeeld zangeressen en door dat te combineren met beeld breng je de muziek ook op een visuele manier over.

[color=yellow]Nu het toch over muziek gaat. Je eigen label Little Moutain is ondertussen alweer wat jaren onderweg en jullie zijn alweer aangekomen bij release nummer 27. Hoe gaat het eigenlijk met het label? En wat kunnen we allemaal nog voor leuke dingen verwachten dit jaar? Ook producties of remixen van jezelf?[/color]
Ik heb het label natuurlijk ook een beetje in het leven geroepen om m’n eigen werk uit te brengen. Ik moet wel zeggen dat voor het video album LMR alleen de distributie voor de Benelux zal doen en een aantal grote partners de wereldwijde release voor hun rekening zullen nemen. Verder is het runnen van een label natuurlijk wel een soort van ‘labour of love’, het is niet bepaald een vetpot. De tijd van de verkoop van duizenden vinyls is voorbij en daarom hebben we onszelf ook een beetje moeten heruitvinden. Maar met het digitale platform zetten we LMR meer als ‘brand’ (merk) in de markt en zijn we ook een platform geworden voor jonge, talentvolle producers. We hebben bijvoorbeeld vroeg in de carrière van jongens als Steve Porter, Matthew Dekay en Rene Amesz onze kennis, expertise en know-how overgebracht. Ik vind het erg leuk om die jonge jongens te helpen en te sturen, zoals bijvoorbeeld nu weer met Fine Taste en ook Perry O’Neil die een hele andere weg is ingeslagen. We zijn gewoon goed en lekker bezig, maar het blijft natuurlijk een beetje rommelen in de niche omdat we niet commercieel zijn qua releases. Maar dat houdt me aan de andere kant ook wel weer fris.

[color=yellow]In tegenstelling tot het gigantische aantal digitale labels brengt Little Mountain ook nog steeds vinyl uit. In hoeverre denk je dat je daarmee door blijft gaan? Het wordt natuurlijk steeds moeilijker om vinyl aan de man te brengen vandaag de dag.[/color]
Zolang er een kleine vraag naar blijft bestaan zullen we doorgaan met het uitbrengen van vinyl. Landen als Japan en Duitsland hebben nog steeds een enorme vinylmarkt. Daarnaast zijn er ook mensen die niet over willen stappen vanwege de sound van vinyl, dus voor die mensen blijven we gewoon doorgaan. Maar een gegeven is dat alleen al in de laatste 24 maanden de oplages van vinyl gehalveerd zijn. Dus het zijn wel andere tijden.

[color=yellow]En dan nog even over een nieuwe “This is…” compilatie. De vorige deed je samen met Lee Burridge. Ga je de volgende solo doen of opnieuw met een andere dj? En wat kunnen de luisteraars verwachten van een nieuwe “This is…”?[/color]
“This is Sander Kleinenberg” komt in september uit op Renaissance. Het wordt een solo mix compilatie die een reflectie is van wat ik op dit moment doe als dj en welke muziek ik interessant vind. Ik ben nu druk bezig met het verzamelen van tracks. Ik maak het mezelf nooit makkelijk bij het maken van een mix cd en ben altijd lang bezig met het voorbereiden. Het moet zowel actueel zijn als tijdloos en dat kost tijd. Maar ik heb op dit moment al een aantal vette exclusieve dingen.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/sander1.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Iedereen gaat een keer met pensioen. Denk je daar al over na?[/color]
Op het moment dat ik vind dat ik niet meer relevant ben of dat mensen om me heen zeggen dat ik in herhaling val dan zou ik daar wel vrede mee hebben. Maar op dit moment ben ik nog gemotiveerd en enthousiast genoeg. Daarnaast is het me gelukt om mezelf na de progressive hype van een paar jaar terug weer opnieuw uit te vinden en m’n carrière voort te zetten. Dat is genoeg stimulans om door te gaan, maar ik blijf natuurlijk niet tot m’n zestigste in clubs draaien. Zo langzamerhand zullen er wel dingen veranderen en zal de vorm anders worden. Bijvoorbeeld met dat video album. Dan is het misschien niet meer tien uur draaien in de Space, maar op een andere manier je muziek uitdragen.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Nee, absoluut niet. Een nieuwe stroming is juist wat je wilt. Maar mensen zijn van nature bang voor verandering. Ik ben iemand die juist voorstander is van verandering. Het is prachtig om te zien hoe dingen veranderen, zich ontwikkelen, beter en anders worden. Het is mooi om te zien hoe muziek iedere maand weer anders kan zijn. Het is goed dat de innovators en mensen die echt voor de muziek leven die vooruitgang proberen te bereiken. Die innovativiteit is juist inspirerend.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Muziek die in herhaling valt en niet innovatief is. Je hoeft natuurlijk niet iets compleet nieuws uit te vinden, maar het moet gewoon net wat frisser of anders zijn. Het hoeft maar 5% te verschillen als het maar getuigt van vooruitgang.

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Sander Kleinenberg nog niet kennen?[/color]
Ik zou ze willen uitnodigen om een keer langs te komen of m’n cd’s te luisteren. Ik ben iemand die graag voor meer mensen draait, dus kom vooral langs!


related sites:
www.sanderkleinenberg.com
www.littlemountainrecordings.com


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 15 Apr 2007, 11:53 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 03 Aug 2006, 21:33
Posts: 156
Location: holland
Wat een fantastisch interview!!!!
Vind het heel leuk om te lezen hoe het nu gaat met sander kleinenberg.
Ga vooral zo door!!!!


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 15 Apr 2007, 13:04 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
goed interview, leest lekker weg :cool (Y)

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 15 Apr 2007, 15:22 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
(Y)

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 15 Apr 2007, 16:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Feb 2006, 15:23
Posts: 417
Location: Den Haag
Hulde :hat

_________________
courtesy of ISC music 2002


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 15 Apr 2007, 22:04 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 21 Aug 2005, 23:37
Posts: 138
Location: Brussel
tof leesvoer :cool


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 16 Apr 2007, 10:33 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Nov 2005, 08:30
Posts: 297
Location: Amsterdam
Lekker open en vrij interview. Leest idd lekker weg, zo op de maandagmorgen :p


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 16 Apr 2007, 20:25 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
en natuurlijk weer een goede zaak dat nieuwe album (Y) neerlands meest consistente dj!

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 17 Apr 2007, 22:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
Heel tof interview (Y)

_________________
I love PoesUps!


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 17 Apr 2007, 23:41 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Dank allen :D Was een leuk gesprek met Sander. Echt een aardige man.

En wat ook leuk is: er zitten nog een aantal hele leuke interviews aan te komen :D Vanmiddag nog met twee zekere iemanden een tof interview gehad.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject: re: Sander Kleinenberg
PostPosted: 18 Apr 2007, 19:32 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Goed bezig Jorn, erg leuk interview is dit ook.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma