It is currently 28 Mar 2024, 14:52

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Luke Fair
PostPosted: 24 Jul 2007, 02:35 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
GC’s volgende interview is met niemand minder dan Luke Fair. De jonge Canadees uit Toronto werd aan het begin van deze eeuw opgepikt door John Digweed, tourde rond met hem en bracht ook platen op diens Bedrock label uit. Daarnaast stond hij achter de decks tijdens de Involver US tour met Sasha en werd gekozen tot “Future Hero” door zowel Danny Howells als Deep Dish in DJ Mag. Met talloze producties, remixes en twee mix compilaties in de vorm van “Bedrock OS_0.3” en “Balance 011” alsmede zijn unieke housy stijl draait Luke Fair over de hele wereld in alle uithoeken en kan hij beschouwd worden als een van de jonge vaandeldragers van de EDM scene. Voordat jullie het interview lezen wilde Luke nog laten weten dat hij blij was met het soort vragen dat wij stelden. Een verademing vergeleken met het soort vragen dat hij normaal krijgt. Een mooi compliment dus en leuk voor jullie als lezers!

[color=yellow]Wie en wat is Luke Fair?[/color]
Hij is een Nobelprijswinnaar, geleerde, triathleet, DJ, dichter, astronaut en quantum physicus.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Allebei m’n ouders zijn gepensioneerde leraren, dus dat ik dj werd was niet bepaald wat ze voor me in gedachte hadden. Ze waren verrassend blij met m’n plan echter, voornamelijk omdat m’n eigenlijke idee veel erger was. M’n voornaamste doel was om bij het Franse vreemdelingenlegioen te gaan (geen grapje!). Toen ik opgroeide wilde ik piloot worden, maar toen ik me realiseerde dat m’n wiskunde en natuur – en scheikunde cijfers niet zo goed waren besloot ik me op het leger te richten. Het reizen trok me aan en ik was heel actief op dat moment. Ik begon zelfs te werken in een nachtclub als chauffeur om geld te sparen voor een vlucht naar Frankrijk. In die nachtclub begon ik met het spelen met draaitafels en ben bij het dj’en gebleven.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Ik ging veel naar feesten zo rond het einde van de jaren ’90, maar had nooit echt het idee om te dj’en. Het ging eigenlijk stap voor stap. Mijn allereerste gigs waren avonden wanneer de resident dj’s te laat waren toen ik in die club werkte. Gewoon een uurtje draaien aan het begin van de avond. Daarna kreeg ik boekingen in kleine clubs in de buurt van Toronto. Toen realiseerde ik me dat ik er mee door wilde gaan. Ik hield er gewoon van om creatief bezig te zijn. Ik had geen echte muzikale achtergrond, dus het was allemaal nieuw voor me. Maar ik was wel echt verkocht

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Ja, absoluut. Ik ben normaal een heel verlegen persoon en daarbij ben ik niet de meest entertaining dj achter de decks. Rondspringen voelt niet echt natuurlijk, dus dat zal je me nooit zien doen.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/lukefair.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
Ik zoek uren per dag naar nieuwe muziek. De enorme hoeveelheid muziek die iedere dag beschikbaar komt op vinyl en op mp3 sites betekent ook dat er veel muziek niet wordt opgepikt. Je kan bij wijze van spreken duizend nieuwe tracks missen als je een weekje weg bent om te jagen. Daarom luister ik zo vaak mogelijk op sites en in winkels als kan. Een andere manier om mezelf te onderscheiden is door tracks te editen. Ableton Live is echt een fantastisch programma en maakt het editen zo makkelijk. Ik draai vrijwel nooit tracks in hun originele vorm, omdat er altijd wel dingen zijn die ik wil veranderen in het arrangement of dingen die ik wil verwijderen.

[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Toevallig zat ik laatst nog aan iets raars te denken. Namelijk dat er een hele generatie dj’s kan zijn die nog nooit in hun leven twee tracks aan elkaar hebben gemixt. Raar maar waar. Digitale muziek heeft het voor iedereen makkelijk gemaakt om aan dezelfde muziek te komen. En ook nog eens betaalbaar voor iedereen waar ook ter wereld. Ik ben van mening dat dat geweldig is en ook het niveau voor dj’s een stuk hoger legt en ze noodzaakt om creatiever bezig te zijn dan simpelweg Beatport’s Top 20 te draaien.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Ik denk dat dat altijd al het geval is geweest. En het geldt voor zowel dj’s als producers. Een bepaalde sound wordt populair, zoals bijvoorbeeld minimal nu, en talloze copycat producers proberen de goeie minimal artiesten te imiteren omdat ze weten dat het verkoopt. Helaas worden de winkels daardoor overspoeld met enorme hoeveelheden rotzooi. Het leidt ook tot aankoopgedrag van heel veel dj’s in de ‘populaire’ sectie. Uiteraard is dat de verkeerde manier om muziek te kopen, maar zo werkt het nu eenmaal. Ook bij de de meerderheid van dj winkels. Tegenwoordig is dat ook veel meer aanwezig door de mp3 sites. Iedereen kan een digitaal label opzetten en hun tracks voor $1,99 verkopen. Voordat die digitale winkels bestonden moest muziek langs een A&R afdeling die besloten of een track goed genoeg was om op vinyl uit te brengen.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Ik denk dat een reden daarvan is dat veel goede producers veel creatiever worden en grenzen verleggen. Gewoon proberen om beter te zijn dan alle slechte muziek die wordt uitgebracht. Dat soort muziek en dat soort tracks zijn er altijd al geweest, maar waren vroeger moeilijker te vinden. Nogmaals, de grote beschikbaarheid van muziek maakt het ook makkelijker. Vroeger toen je vinyl ging kopen was je veel meer tijd kwijt. Zeker als je het vergelijkt met de populaire online platenwinkels van nu. Toen was je min of meer gebonden aan het genre waarvan je wist dat je het vet vond en had je geen tijd om door andere muziek te zoeken. Nu met het online shoppen kun je gewoon klikken, luisteren, skippen, luisteren enz. en daarmee veel meer muziek luisteren dan ooit mogelijk was. Natuurlijk is er nu veel meer slechte muziek om doorheen te skippen, maar omdat het luisteren veel makkelijker is kost het je even veel tijd.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
Dat is moeilijk te zeggen omdat er zoveel verschillende soorten dj’s zijn. Ik zie echte underground house dj’s eigenlijk niet zo succesvol zijn in combinatie met live musici. Zoals je zegt zijn er een paar voorbeelden, maar zijn het er erg weinig. De laatste jaren zie je wel dat er meer DMC-style/scratch dj’s te zien en horen zijn in grote live acts. Hiphop invloeden zie je veel vaker samensmelten met andere genres en dat soort dj’s hebben wel degelijk iets toe te voegen.

[color=yellow]Je recente release op EQ “Balance 011” werd erg goed ontvangen en is op hetzelfde niveau als de cd’s die Desyn Masiello en Paolo Mojo deden. Was het moeilijk voor jou om die cd’s samen te stellen wetende dat de Balance serie is een erg consistente compilatie serie? Of heb je je daar niet mee bezig gehouden en deed je gewoon wat goed voelde?[/color]
Ik voelde wel degelijk druk inderdaad. Omdat al de vorige versies goed waren en de dj’s ook creatief bezig geweest waren. Ik wilde er zoveel mogelijk tijd in stoppen als ik kon en veel muziek zoeken. Ik wilde die cd’s niet afmaken met het gevoel dat ik eigenlijk harder had kunnen werken.

[color=yellow]Met de release van Balance ben je ook druk bezig met het promoten van het album. We weten dat je de komende maanden Europa aandoet. Kijk je er naar uit en kun je ook vertellen of je ons met een bezoekje gaat verblijden?[/color]
Voor zover ik weet ben ik in september in Nederland. Ik heb al in Den Haag en Amsterdam gedraaid en heb het daar erg naar m’n zin gehad. Ik vind Den Haag echt een toffe stad en was er bijna naartoe verhuisd deze zomer. Het doet me erg denken aan Canada

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/lukefair2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Met je drukke dj schema, het samenstellen en promoten van Balance 011 en de tijd die in het editen van tracks voor je gigs gaat zitten lijkt het erop dat je minder bezig bent met eigen producties en remixen. Klopt dat? En zo ja, was dat een bewuste keuze?[/color]
Het was geen bewuste keuze, maar het liep gewoon zo. Ik ben nu weer helemaal bezig met produceren en heb al twee producties klaarliggen. Ik wil nog twee eigen producties doen en heb een EP liggen om in september uit te brengen. Ik heb een periode afgesloten waarin ik weinig inspiratie had, maar nadat ik aan Balance had gewerkt was ik weer helemaal geïnspireerd. Ik heb zoveel nieuwe muziek gehoord toen ik daaraan werkte dat ik veel nieuwe ideeën heb opgedaan.

[color=yellow]Afgelopen jaar ben je je eigen label Electraluxe begonnen en de eerste release was de goed ontvangen “You Won’t Change” van Manuel Tur en Roman Salzger. Daarna is er echter niets meer gereleased. Heb je plannen om nieuw materiaal binnenkort te releasen?[/color]
Jazeker! Binnenkort moet het weer helemaal ‘up-and-running’ zijn. Onze volgende release staat klaar en is van Arcade Mode getiteld “Telesto”. We zijn nu bezig met het switchen van distributeur, dus wanneer dat klaar is zullen de releases weer op een normale manier hervat worden. .

[color=yellow]Iedereen gaat een keer met pensioen. Denk je daar al over na?[/color]
Daar denk ik wel wel over na ja, maar het is heel moeilijk om een goed beeld te vormen in deze industrie. Het is allemaal behoorlijk nieuw en er zit ook niet echt verloop in, dus de toekomst blijft onzeker. Er zijn eigenlijk niet veel dj’s die gestopt zijn, dj’s die underground electronische muziek draaien tenminste. Ik wil graag in het wereldje blijven en misschien werken bij de productie van een live concert of zoiets.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Stijlen komen en gaan, maar als er iets is dat ik geleerd heb is het wel dat het altijd teruggaat naar de basis. House, techno, trance en drum & bass zullen er altijd zijn en groeien ook in populariteit ieder jaar wereldwijd. Het zijn meer de subgenres die komen en gaan.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Haten is altijd zo’n naar woord, maar als ik moet kiezen is het gangster rap. Compleet overbodig en heel erg schadelijk. Zeker in Noord-Amerika


[size=75]related sites:
www.lukefair.com[/size]


Top
   
 Post subject: re: Luke Fair
PostPosted: 24 Jul 2007, 10:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 04 Dec 2005, 13:18
Posts: 494
Location: Amsterdam
Netjes gedaan weer! Leuk om te lezen... (Y)


Top
   
 Post subject: re: Luke Fair
PostPosted: 24 Jul 2007, 11:11 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Apr 2007, 22:57
Posts: 1213
Location: Dorst, omg. Breda
Yay, hij komt weer naar NL! Daar ga ik wel proberen bij te zijn. Top interview weer (Y)


Top
   
 Post subject: re: Luke Fair
PostPosted: 24 Jul 2007, 19:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 19:03
Posts: 2622
Location: Amsterdam
Vet dat ie komt, hoop niet laatst weekend dan ben ik er niet. Zijn balance is echt mijn zomer 2007 cd :)

_________________
Do you have any career regrets?

'Maybe if I had started to grow my hair earlier it would've been longer than Hernan's by now!'


Top
   
 Post subject: re: Luke Fair
PostPosted: 10 Aug 2007, 11:21 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Top interview! (Y)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma