It is currently 28 Mar 2024, 12:42

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Chris Fortier
PostPosted: 27 Jul 2007, 02:42 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Chris Fortier is muzikaal gezien een vrij eigenzinnig persoon die moeilijk is te labellen. Dat wil hij ook helemaal niet, want zoals hij zelf zegt: “I just like to play good underground music, full stop”. Was hij jaren geleden nog een van de helden bij het progressive publiek tegenwoordig houdt hij zich veel meer bezig met de minimalere en abstracte kant van EDM. Zijn Balance 007 op EQ Recordings was daar twee jaar geleden al een mooi voorbeeld van. En ook zijn recent verschenen album “As Long As The Moment Exists” lijkt in niets meer op de progressive sound van jaren geleden. Gelukkig maar, want net als vele anderen is ook Chris Fortier doorgegroeid en zorgt hij onder z’n eigen naam of als 40oz voor vernieuwende en spannende muziek. Daarnaast is Fortier ook nog eens labeleigenaar van Fade Records en oprichter van de Balance Record Pool en bookings agency. Hij draait al ruim vijftien jaar mee en heeft er nog altijd veel zin in. En duidelijk en recht voor z’n raap geeft hij antwoorden op onze vragen.

[color=yellow]Wie en wat is Chris Fortier?[/color]
Ik ben een gepassioneerd muziekliefhebber, professioneel dj en musicus.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Mijn familie is erg close en ze zijn allemaal opgegroeid met muziek als één van de belangrijkste dingen in ons leven. Allerlei soorten muziek die door m’n oudere broer en zus en m’n vader werden gedraaid zijn de aanleiding en aanmoediging geweest voor mij voor wat betreft muzikale expressie en experimenten. Toen ik begon met dj’en vroegen ze zich met name of er op termijn brood in zou zitten en snapten ze niet echt dat dj’en een fulltime job kon zijn. Toendertijd echter was de scene nog aan het groeien en kon je als dj nog je brood verdienen met simpelweg platen draaien. Ik studeerde nog toen ik m’n eerste gigs kreeg, dus er was ook weinig druk om het ‘te maken’. Maar toen ik eenmaal vier gigs per week deed en liet zien dat ik er mee rond kon komen accepteerde m’n familie het en ondersteunden ze me. Tot op de dag van vandaag.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Het was echt iets dat voortkwam uit mijn passie voor muziek. Zelfs als kind, toen ik niet eens het idee had dat je twee platen kon mixen, was ik al bezig met het maken van tapes van mijn groeiende muziekcollectie. Toen ik elf was had ik al behoorlijk wat muziek verzameld en maakte tapes voor mezelf. Maar omdat m’n collectie groter was dan die van m’n vrienden deed ik dat ook voor hen. Die tapes circuleerden in m’n vriendenkring en op school en onderbewust is het toen waarschijnlijk allemaal begonnen. Maar zelfs toen was het een hobby, omdat ik de tapes eigenlijk voor mezelf maakte. Ik droomde er nooit van om dj te worden en wist niet dat het een baan kon zijn totdat ik werd gevraagd om in een club te draaien en iemand me aanbood om me te betalen.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Ik draai platen. Ik ben geen danser, zanger of iets dat lijkt op hetgeen die gast doet die op – en neerspringt en zichzelf tot middelpunt maakt in plaats van de muziek. De muziek is entertainment. Het gaat om de muziek en niet om hetgeen achter de decks gebeurd. Ik ben er blij mee om in de schaduw te staan en muziek te draaien zonder een spotlicht op me gericht te hebben. De muziek is het middelpunt en ik wil dat de mensen zich verliezen in de muziek. Niet in mij of hoe ik met de mixer speel of hoe ik m’n bier drink.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/chrisfortier2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
Ik ben het helemaal niet eens met de stelling dat iedere dj uit dezelfde vijver vist. Als dat zo was zou iedereen het zelfde draaien. En we weten allemaal dat dat niet het geval is. De beste dj’s willen ook verder kijken en zichzelf openstellen voor alle soorten muziek. Het interpreteren van gevoel en soundscapes van platen en dat opnieuw samensmelten tot iets anders. Dat is waar het om gaat en dat is wat uniek is. Het geluid van een goede dj evolueert ook altijd. Ik heb me nooit beziggehouden met het opzettelijk anders zijn dan anderen in de zin van het draaien van andere of specifieke tracks puur om anders te zijn. Ik draai muziek die me inspireert en aanstekelijk voelt en ik heb het geluk dat ik een publiek heb dat mij daarin vertrouwd. Ik heb het geluk dat ik een connectie heb met de dansvloer en dat de mensen me m’n gang laten gaan en met mij meegaan in de muziek. Mijn sound is ook een persoonlijk iets en dat is een gedragseigenschap die veel van m’n favoriete dj’s ook hebben. Het feit dat je nieuwe paden en richtingen in de muziek wilt verkennen.

[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Ik denk niet dat het internet de makkelijkste gang is om een succesvolle dj te worden. Omdat je tracks aan elkaar mixt en een mix kan uploaden naar een website betekent nog niet dat je ook gigs zal krijgen. Ambitieuze dj’s moeten nog steeds teruggaan naar de basis en aan connecties werken en alles doen dat nodig is om je naam bekendheid te geven. Met het gemak waarmee muziek tegenwoordig circuleert is het misschien zelfs wel moeilijker, omdat er meer mensen zijn die hetzelfde proberen te bereiken. En dat zorgt er ook voor dat er een versmalling plaatsvindt van de ‘talent pool’. Als je serieus wilt gaan voor het vak van dj dan moet je gefocust en toegewijd blijven en je concentreren op de muziek. En daarbij heel hard werken om jezelf in beeld te krijgen bij iedereen en bij zoveel mogelijk mensen als mogelijk. Blijf consequent en wees klaar voor elke mogelijkheid die zich voordoet.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Ik denk dat het imiteren van favoriete dj’s heel algemeen is voor jonge dj’s en altijd zo is geweest. Het is een makkelijke weg om mee te beginnen. Maar jonge dj’s moeten ook altijd verder kijken en doorgroeien als ze verder komen. Je zult het nooit redden tot de top als je simpelweg kopieert. Jonge dj’s moeten een mix zien te vinden van invloeden en dingen waar ze hun eigen draai aan kunnen geven en zo hun sound laten evolueren. Wees niet bang om te experimenteren, want daarmee zul je muzikaal gezien juist echt kunnen groeien.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Alle grote dj’s hebben zich nooit beperkt tot genres, dus gaat het om de dj’s die zoeken naar verse en nieuwe geluiden. Door experimenten bereik je innovatie. Genre-typeringen en hokjes denken komt alleen uit de hoek van journalisten en de pers. Zij zijn degenen die dingen willen labelen en in categorieën willen stoppen. Grote dj’s horen puur en alleen de muziek. Op het moment dat tracks door meerdere dj’s worden gedraaid is het alleen een verrassing voor de media.

[color=yellow]Je ziet volgens mij ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen?[/color]
Nou, eigenlijk vind ik Carl Cox en Danny Howells samen of James en Sven samen niet echt ver uit elkaar liggen. De dj’s die je noemt zijn niet echt dj’s die elk één bepaalde sound draaien. Elke grote dj die geeft om de muziek die hij draait draait niet alleen house of techno of wat dan ook. Er is altijd een samensmelting van stijlen geweest bij de beste dj’s en dat zal er ook altijd zijn.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
Ik denk dat het probleem van live shows in clubs vooral ligt bij de mensen op de dansvloer die niet weten hoe ze moeten reageren. Vrijwel altijd als er een live performance is stoppen de mensen met dansen en gaan kijken. En met de meeste electronische live acts is er vrijwel geen stage show. Gewoon wat mensen die hun apparatuur bedienen en dan stoppen de mensen met dansen. Dat is niet goed voor de sfeer. Ik vind wel dat er sterke live shows zijn, maar dat zijn vaak shows die meer brengen dan alleen de muziek. Ik denk ook dat de combinatie van live en dj’s zich ontwikkelt en beter wordt. Zeker gezien het feit dat steeds meer dj’s computers gebruiken. En ik denk dat het alleen maar beter kan worden als dj’s en artiesten meer leren over presentatie en hoe de dingen eruit zien en klinken.

[color=yellow]Je hebt net je album “As Long As The Moment Exists” op EQ Recordings gereleased en hetgeen absoluut bij de mensen zal opkomen is dat het allemaal zo echt, natuurlijk en underground klinkt. Totaal anders dan de hele berg ‘copycat’ en ‘bandwagon’ tracks die de markt overspoelt. Voel je dit zelf ook? En wat was je hele idee voor het album?[/color]
Ik ben geen copycat of bandwagon jumper, dus ik ben blij te horen dat mijn muziek zoveel meer indruk heeft gemaakt. Allereerst geef ik echt om de muziek die ik maak en draai. Ik doe er veel moeite voor om het te ontwikkelen en m’n innerlijke grenzen en fantasie zover mogelijk te pushen. Ik ben niet tevreden met simpelweg wat nummers produceren. Ik zoek altijd naar nieuwe inspirerende dingen in muziek en probeer dat met m’n eigen muziek ook te bereiken. Dit album moest een echt artiestenalbum worden gemaakt door een artiest en niet wat willekeurige tracks gemaakt door een dj. Ik wilde ook een keer een album maken, omdat ik een beetje moe was geworden van het maken van singles en twee track releases. Dat heb ik al zoveel jaar gedaan. Ik wilde m’n muziek en creativiteit op een ander niveau uitten en iets meer bieden. Iets met meer betekenis en inhoud, iets meer dan simpelweg een club track. Iets dat met vijftien tracks, die als eb en vloed in elkaar overvloeien, samen een gevoel creeërt en een soort van kunst is.

[color=yellow]Je draait al aardig wat jaren mee als dj en producer en bent ook de oprichter van de Balance record pool en boekingskantoor. Het lijkt echter zo dat je populariteit in de VS veel groter is dan in Europa. Ben je het daarmee eens? En wat zijn je plannen voor de Europese promotietour voor “As Long As The Moment Exists”?[/color]
Eigenlijk denk ik dat m’n populariteit over de wereld vrij gelijk is verdeeld. Mijn agenda van de laatste jaren beslaat vrijwel de gehele wereld. Ik draai vrij veel in Europa en doe dat ook al jaren. Het gaat dan met name om Oost – en West-Europa en dus een heleboel steden. Dat betekent dus dat ik soms maar een stad per jaar kan aandoen. Dat is niet ideaal, maar zo gaat dat omdat er wereldwijd naar m’n muziek wordt geluisterd. En uiteindelijk ben ik ook een underground artiest en dj die simpelweg z’n muziek wil uitdragen naar iedereen die erin geïnteresseerd is. Maar goed, ik ben terug in Europa de eerste twee weekenden van september en in de maanden daarna vlieg ik een beetje heen en weer tussen de VS en Europa.

[color=yellow]Je ‘Dutch connection’ zal zonder twijfel Earth zijn waar je in 2001, 2002 en 2003 op regelmatige basis verscheen. We hoorden dat je in september terugkeert op Earth. Heb je er al zin in om weer naar Amsterdam en Earth te komen?[/color]
Ja absoluut. Earth was een plek waar ik een aantal jaar geleden veel kwam. Het was heel leuk om daar te draaien en voor Per. Sinds m’n laatste gig hebben we vaak geprobeerd een nieuwe te plannen, maar onze agenda’s vielen nooit samen. Dit jaar heb ik er dus voor gezorgd dat de datum al vroeg werd ingepland zodat het niet nog een keer kon misgaan. Ik heb er echt zin in om terug te komen in Amsterdam en om op Earth te draaien. Ik heb veel goeie herinneringen aan m’n gigs daar en hoop dat dit een mooie reünie zal worden.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/chrisfortier.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Iedereen gaat een keer met pensioen. Denk je daar al over na?[/color]
Nog niet. Ik vind het nog steeds iedere dag leuk om naar de studio te gaan. Ik vind het nog steeds leuk om naar nieuwe muziek te zoeken en de kans te krijgen om die muziek aan mensen te laten horen. Ik ben nog steeds even gepassioneerd over de muziek als vroeger en zie mezelf dus ook absoluut nog niet stoppen. Ik zie wel kansen voor mezelf buiten het dj’en om, maar zover is het nog lang niet. Ik wil nog steeds ieder weekend draaien.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Ik draai geen muziek voor commercieel publiek of in trendy clubs. Ik draai underground dance en ik geloof dat er altijd een underground scene zal bestaan. Dus welk geluid of genre ook populair is of mainstream maakt me niets uit. Ik let daar niet eens op.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Ik heb geen tijd in m’n leven of plek in m’n hart om te haten. Ik concentreer me alleen op de positieve dingen. Het is dus niet de moeite waard om tijd te steken in muziek die ik misschien niet leuk vind of wil horen. En daarnaast is het ook zo dat een ander iets wel leuk kan vinden, dus wie ben ik om te zeggen dat iets slecht is. Het is allemaal zo relatief toch?

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Chris Fortier nog niet kennen?[/color]
Hallo, mij naam is Chris. Leuk je te ontmoeten!

[color=yellow]Wat is belangrijk in je leven en hoe denk je dat mensen met elkaar om zouden moeten gaan?[/color]
Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden. Dat is iets dat ik altijd voor ogen houd. Het is belangrijk om in het leven ‘to love, live and share’.


[size=75]related sites:
www.djchrisfortier.com
www.myspace.com/chrisfortier
www.myspace.com/chrisfortierpresents40oz
www.faderecords.com[/size]


Top
   
 Post subject: re: Chris Fortier
PostPosted: 27 Jul 2007, 02:45 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote]Je ‘Dutch connection’ zal zonder twijfel Earth zijn waar je in 2001, 2002 en 2003 op regelmatige basis verscheen. We hoorden dat je in september terugkeert op Earth. Heb je er al zin in om weer naar Amsterdam en Earth te komen?

Ja absoluut. Earth was een plek waar ik een aantal jaar geleden veel kwam. Het was heel leuk om daar te draaien en voor Per. Sinds m’n laatste gig hebben we vaak geprobeerd een nieuwe te plannen, maar onze agenda’s vielen nooit samen. Dit jaar heb ik er dus voor gezorgd dat de datum al vroeg werd ingepland zodat het niet nog een keer kon misgaan. Ik heb er echt zin in om terug te komen in Amsterdam en om op Earth te draaien. Ik heb veel goeie herinneringen aan m’n gigs daar en hoop dat dit een mooie reünie zal worden.


:party

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: Chris Fortier
PostPosted: 02 Aug 2007, 20:41 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
kom maar op met dat feest :cool

Fortunato & Montresor - Imagine (Chris Fortier Dub) & Chris Fortier - Losing Wait zijn voor mij zijn beste platen (Y) (Y) (Y) :o


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma