It is currently 28 Mar 2024, 20:19

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Derek Howell
PostPosted: 18 Sep 2007, 01:58 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Derek Howell komt uit Houston, Texas en kan niet anders omschreven worden als een bescheiden jongen die goed weet wat hij doet en bovendien een bijzonder begenadigd producer is. Als solo producer doet hij het goed onder de top jocks en had al releases op Digweed’s Bedrock, DK Records, Proton en Lost Language. Samen met Peter Martin runt hij het succesvolle Pinkbox Special project waarvan de laaste release op Groovecollection Black is verschenen. Met een aankomende EP op Groovecollection Originals en de release van z’n single “Spare Time” op Groovecollection Black is deze vriendelijke Amerikaan met grote naam goed vertegenwoordigd op de GC labels. Ook is dit een top producer waar releatief weinig informatie over te vinden is op het internet. Reden genoeg dus om eens een openhartig interview met hem te hebben.

[color=yellow]Wie en wat is Derek Howell?[/color]
Op dit moment ben ik iemand die electronische muziek produceert en van tijd tot tijd ergens draait. Maar in de toekomst wil ik me graag bezighouden met het produceren van verschillende soorten muziek.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Ik ben opgegroeid als kind van gescheiden ouders, maar verder denk ik dat ik een vrij normale doorsnee familie heb. En ik ben dankbaar dat ze me altijd hebben ondersteund in mijn carrière keuze.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Ik denk dat dat is gebeurd toen ik al een aantal jaren als dj aan de gang was en me realiseerde dat ik niet blij zou worden van simpelweg andermans muziek draaien. Ik wilde graag zien hoe het in z’n werk ging en het “achter de schermen” technische aspect van electronische muziek fascineerde me. Dus na een tijdlang aanmodderen kreeg ik door hoe het werkte en voelde daardoor dat het mijn wens was om er tijd en moeite in te steken en mijn muziek naar buiten te brengen.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Ik ben dezelfde persoon als het gaat om het verlegen zijn in het bijzijn van onbekende mensen en het zit ook niet in me om gek te doen achter de decks. Maar ik denk ook dat iedereen die achter de decks staat dingen voelt die ze op andere plekken niet voelen. Dat verandert je, tot op zekere hoogte, net zoals je verandert als je vier of vijf biertjes op hebt. Het feit dat ik mijn muziek hard kan draaien en mensen zich daarbij goed zie voelen werkt als een soort drugs. Ik denk dat er geen dj is die dat zal ontkennen. Soms heb ik gewoon moeite om in slaap te komen na een vette gig.

[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
Ik zou graag zeggen dat mijn stijl altijd al uniek is geweest, al vanaf het eerste begin, maar dat zou een grote leugen zijn. Als je begint met draaien zijn er veel obstakels die je moet nemen. Als je eenmaal hebt geleerd om het technische aspect te beheersen heb je de plezierige taak om om te gaan met het bijna existentiële dilemma van wat te draaien en hoe te draaien. Voor mij was het ook zeker waar dat ik uit dezelfde vijver als de rest viste toen ik begon. Vandaag de dag is die vijver qua grootte heel anders door toedoen van de digitale revolutie (ik vraag me af of het woord “digitaal” al moe is door het veelvuldige gebruik onder dj’s en audiofielen), maar toentertijd was het moeilijk voor iemand als ik om muziek te krijgen die niet al door de dj voor mij was gedraaid. Nu heb ik zeker een meer unieke sound, maar dat komt meer omdat ik ook produceer en m’n eigen unreleased materiaal kan draaien. Ik maak bootleg remixes en origineel materiaal dat misschien nooit gedraaid zal worden in de sets van andere dj’s. Het geeft altijd een goed gevoel om het laatste uur of meer veel eigen tracks te draaien en te zien hoe de mensen daar op reageren. Dat is waarschijnlijk de grootste meerwaarde van mijn eigen stijl.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/derekhowell2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Nou voor beginners hebben we het dan weer over “dezelfde vijver”. Er is zoveel muziek beschikbaar waar dj’s uit kunnen kiezen, maar belangrijker is het dat er nu veel meer subgenres beschikbaar zijn. Als ik kijk naar mezelf dan kan ik zeggen dat waar ik vandaan kwam er weinig goede tech house of prog breaks beschikbaar waren toen die stijlen opkwamen. Ook al waren ze verkrijgbaar voor de mensen in Europa of de UK voor ons was het moeilijk omdat we gebonden waren aan de bijna rituele vinyl zoektocht door de lokale platenzaak. Op zich geen slechte zaak, maar we hebben veel gemist omdat we overgeleverd waren aan de grillen van degenen die de muziek inkochten. Aan de andere kant denk ik dat het veel moeilijker is voor nieuwe dj’s. Simpelweg omdat er veel meer nieuwe mensen zijn en ook door het gigantische aanbod van goedkope muziek. Maar goed, dat is ook iets dat je moet incalculeren. Iets dat je graag wilt doen of de moeite waard is om te doen is moeilijk te bereiken en dat zal altijd zo zijn.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Ik denk dat er waarschijnlijk wel een toename van het aantal dj’s als geheel zal zijn. Ik weet het niet zeker omdat ik niet echt op de hoogte ben van de stand van zaken op dit moment. Maar als percentage van de gehele dj populatie denk ik dat het aandeel copy cats hetzelfde zal zijn als het altijd geweest is.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Ik weet het niet, maar ik zou het zeker niet erg vinden. Soms hoop ik er zelfs op. Ik denk dat de meest gebruikte term die ik hoor progressive is, maar ook ik gebruik die term in alledaagse communicatie. Ik heb geen moeite met het gebruik van dat soort woorden in termen van communicatie, technische conversatie of business discussies, maar ik hou er niet van als mensen zeggen dat ze naar progressive of techno luisteren alsof het de enige soort muziek zou zijn die hun oren zouden mogen horen. Muziek is muziek en er bestaat zoveel muziek die je kunt horen. Als ik een nummer niet leuk vind dat zeg ik dat gewoon, maar ik kan niet een heel genre afdoen door één nummer dat niet goed is. Ik denk ook dat ouder worden daarmee te maken heeft. Voor mij in ieder geval wel. Ik bedoel ik was twaalf jaar oud toen ik een tijdlang alleen heavy metal luisterde, maar dance muziek vond ik allemaal op computerspelletjes muziek lijken. Nu luister ik naar alles van pop tot dance tot latin jazz en 80’s new wave. Ik zou dus graag zien dat al die genre grenzen zouden vervagen en misschien zelfs verdwijnen in relatie tot de mensen die van muziek houden.

[color=yellow]Je ziet volgens mij ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen?[/color]
Ik denk het wel. Het hangt er natuurlijk maar net vanaf aan wie je het vraagt, maar ik denk wel dat, in relatie tot kunst, we nu in een tijd leven waarin mensen veel beter bewust zijn van de dingen die om hen heen gebeuren. Dat komt met name doordat ze toegang hebben tot veel meer informatie dan ooit het geval was. Ik denk dat iemands wereld zo groot is als hetgeen hij kan zien. Als je ziet dat je iemand nu twee keer zoveel muziek in een maand kan leveren als voor het digitale tijdperk het geval was dan heb je wel een kennisverbetering van de muziek van 100% bereikt. Dat leidt dan weer tot een hang naar meer muziek en dat weer tot een meer ‘open mind’ over muziek. Open minded gedrag leidt natuurlijkerwijs tot het vervagen en samensmelten van grenzen.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
Dat is net zoiets als de oude laser disc; ik denk dat dj’s in combinatie met live musici een goed idee zijn tot aan het punt waar het niet meer werkt. Het is heel goed mogelijk om een interessant en vooruitstrevend idee neer te zetten, maar naar mijn mening moet een dj als extra instrument bij live musici worden beschouwd. Een toetsenist in een rock band is één van de onderdelen van een band en zo zou een dj ook moeten fungeren. Uiteindelijk denk ik dat het om het klassieke ego dilemma gaat. Wil de dj gebruikt worden op een manier waaraan hij niet gewend is? Die vraag moet eerst gesteld en beantwoord worden voordat er tot een oplossing, muzikaal of andersoorts, gekomen kan worden.

[color=yellow]Muziek gaat puur over visie. Het is als een soort plaatje in je hoofd hoe je muziek zou moeten klinken. Er is zeker sprake van een typische Derek Howell sound en dat wordt ook erkend door de (top) dj’s. Betekent dat ook al dat je plaatje volledig is of moet er nog aan gewerkt worden? En wat is je ultieme doel dat je wilt bereiken met je muziek?[/color]
Het grote plaatje is verre van compleet en, als jong en wellicht hopeloos romantisch iemand, kan ik zeggen dat het plaatje waarschijnlijk nooit compleet zal worden. Op dit moment heb ik geen ultiem doel voor m’n muziek voor ogen. Ik wil zoveel dingen doen nog ook. Zoveel dat ik het niet kan opnoemen, omdat het hetzelfde zou zijn als tellen tot oneindig voor je in slaap valt. Maar er zijn natuurlijk wel dingen die ik wil bereiken met muziek. Ik hoop dat ik het beste af kan krijgen.

[color=yellow]Je relatie met Peter Martin is bekend, enige plannen voor de toekomst samen? En wie is Austin Azua en waar past hij in het plaatje? We hoorden dat jullie drie samen plannen hebben. Is het te vroeg om daar al iets over te vertellen of heb je al wat meer info?[/color]
Er is inderdaad een toekomstig plan met Peter en hopelijk ook met Austin. Austin Azua is een geweldige producer met een sound die niet echt past binnen de bestaande genres en dat is leuk om te kunnen zeggen. Als er al een naam voor zijn soort muziek zou bestaan dan zou het waarschijnlijk ‘cinematic dance music’ zijn. Hij verrast me keer op keer weer en is zó productief op een hele relaxte manier. Hij laat het eruit zien alsof het heel makkelijk en dagelijks is als naar je werk gaan, maar het klinkt totaal niet zo. Het is nog wel te vroeg om precies te vertellen wat voor plannen we hebben, maar we zijn aan het kijken of we iets van een samenwerking kunnen starten.

[color=yellow]Als we luisteren naar je muziek en ideeën dan hebben we het gevoel dat je op een dag zal overstappen op het vak van producer voor andere mensen, maar dan meer vanuit het perspectief van een band. Is dat iets waar je je op richt?[/color]
Ik heb altijd gedacht dat ik tevreden zou zijn om een carrière te hebben als bandjes producer, maar het is zeker niet m’n eerste keuze. Ik ga me daar misschien in de toekomst wel mee bezig houden. Het is één van die dingen op m’n ‘to do’ lijst. Ik denk dat het gewoon fijner zou zijn om me te concentreren op het fine tunen en vormgeven van muziek dan het hele traject van muzikant, schrijver, producer, engineer en arranger weer te doen zoals ik nu ook al doe. Het is ook lastig soms. Er zijn dagen dat ik er heel veel zin in heb om muzikant te zijn, maar andere dagen wil ik juist weer alleen producer zijn.

[color=yellow]Dan hoorden we ook nog dat jij begonnen bent met zingen. Is dat puur een experiment of heb je al wat vocalen in je tracks gebruikt?[/color]
Experimenteel nog op dit moment. Ik ga het zeker weten gebruiken in de toekomst, maar ik moet eerst m’n zelfvertrouwen achter de microfoon opbouwen.

[color=yellow]Een snelle zoektocht op internet op gigs en aankomende releases levert niet veel info op. Ook niet over je achtergrond en toekomst. Is het je intentie om soort van ‘low profile’ te zijn?[/color]
Het is geen bewuste keuze om low profile te zijn. Ik ben gewoon erg druk in de studio geweest de laatste tijd met een album en heb daarbij zoveel tijd gebruikt dat ik gewoonweg geen gigs of single releases kon doen. Ik heb wel het plan om daar binnenkort weer mee te beginnen en ook weer nieuw materiaal te releasen.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/derekhowell.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Stel dat het dj’en niet genoeg inkomsten meer oplevert om van te leven en je wordt daardoor gedwongen te stoppen. Wat zou je na je carrière als dj doen?[/color]
Ik zou waarschijnlijk het producers baantje oppakken of misschien zelfs als studio engineer aan de slag gaan. Ik heb ook altijd al soundtrack producer willen zijn voor films, dus wie weet.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Ik heb die hele fase gehad en ben er klaar mee. Angst zorgt voor een ongelukkig gevoel en ook voor slechte kunst die misschien nooit geschreven had mogen worden. Ik probeer mensen gewoon hun heupen te laten bewegen. Ik probeer dat op de beste manier te doen die ik voor ogen heb.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Ik haat muziek nooit, maar soms heb je van die Amerikaanse pop die je tot waanzin drijft. Logischerwijs kan ik het meeste niet uitstaan, maar er zit altijd wel iets tussen dat me raakt. Het meest tastbare bewijs van kwaliteit is volgens mij de vergelijking van Amerikaanse pop muziek van de jaren ‘50 tot en met de jaren ’80. Soms denk ik echt “wat zijn ze in godsnaam aan het doen?!” Onder al die schrijvers, musici, producers en engineers zijn het er uiteindelijk een stuk of tien die zo’n enorm clichématig stuk stront maken. En je kan zo’n stuk rotzooi niet oppoetsen en verwachten dat het een diamantje wordt. Uiteindelijk is het gewoon een schitterend stuk rotzooi. Een goed popliedje bestaat uit goeie muziek en als je dan zoveel post productie gaat toepassen dan moet je wel weten wat je doet als je aan de knoppen gaat draaien. Veel mensen hebben dat niet in de gaten of willen het niet weten of het interesseert ze niet.

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Derek Howell nog niet kennen?[/color]
Hello, I'm Derek Howell. What's your name? ;-)

[color=yellow]Wat is belangrijk in je leven en hoe denk je dat mensen met elkaar om zouden moeten gaan?[/color]
Mijn familie en vrienden zijn heel belangrijk voor me en worden, waarschijnlijk omdat ikzelf ouder word, ook steeds belangrijker voor me. Muziek is uiteraard ook belangrijk. Voor wat betreft hoe we elkaar zouden moeten behandelen is het zo dat ik daar heel erg over zou uit kunnen weiden, maar ik zal het kort houden. We zijn allemaal mensen en komen allemaal vanuit dezelfde basis toen het hele universum samenkwam. Wees dus niet bang om anders te zijn en laat je zeker niets wijs maken, maar onthou wel dat ondanks dat we verschillend zijn we ook hetzelfde zijn. Dat klinkt cliché, maar ik denk ook dat we niet bang moeten zijn om soms cliché te klinken.


[size=75]related sites:
www.myspace.com/derekphowell[/size]


Top
   
 Post subject: re: Derek Howell
PostPosted: 19 Sep 2007, 22:32 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Oct 2005, 22:34
Posts: 880
Location: Hoboken, Belgium
Sterk interview alweer! (Y)

En Derek Howell bevestigt het beeld dat ik al had van 'm, een heel bescheiden en intelligente jongen die het doet voor de muziek en niet voor de roem. En hoe! Ik blijf hem één van de beste en meest geniale producers van de laatste jaren vinden...


Top
   
 Post subject: re: Derek Howell
PostPosted: 02 Oct 2007, 10:20 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 03 Aug 2006, 21:33
Posts: 156
Location: holland
Super interview,kan ik altijd wel waarderen!!
En zo i zo is Derek Howell 1 van mijn favorieten! 8-)
Helemaal top thnx groove collection (Y)


Top
   
 Post subject: re: Derek Howell
PostPosted: 02 Oct 2007, 15:29 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 29 Dec 2005, 09:45
Posts: 396
Location: Antwerp
Ik ben benieuwd wat hij met Austin gaat doen. Want de muziek van derek vind ik niet zo, maar produceren kan hij wel. De muziek van Austin is daarentegen zwaar geniaal :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma