It is currently 28 Mar 2024, 21:26

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ricky Ryan
PostPosted: 14 Apr 2008, 01:48 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Ricky Ryan, ook bekend als Can Costa, is hét voorbeeld en bewijs van de self-made producer en dj die ondanks het sterk veranderde landschap van de muziekwereld het toch ver weet te schoppen. Ambitie, tomeloze inzet, sleuren en leuren bij alles en iedereen (voor sommigen tot vervelens toe) en natuurlijk talent hebben ervoor gezorgd dat de Argentijnse jongeling z’n droom min of meer kon waarmaken. Z’n befaamde mashups en edits, z’n dj sets op verschillende locaties en festivals en z’n residency in Warung Beach Club zetten hem uiteindelijk op de kaart. In 2006 voorspelden zowel Danny Howells als Desyn Masiello dat Ricky Ryan dat jaar wel eens zou kunnen gaan doorbreken. De écht grote doorbraak is er nog niet geweest, maar toch draait hij over de hele wereld en wordt hij alom gerespecteerd. Niet in het minst ook door z’n eigen labels Sick Watona en Avangardia. In Nederland hebben we helaas nog niet van hem kunnen genieten, maar er gloort hoop aangezien Epiqurus z’n boekingen voor Europa doet. Voor het zover is kun je hier in ieder geval wat meer over hem te weten komen door het interview dat we met hem hadden.

[color=yellow]Wie en wat is Ricky Ryan?[/color]
Ik ben een 28 jaar oude jongen uit Argentinië die in het verleden veel voetbalde totdat ik verliefd werd op punk rock. Later kwam ik in aanraking met electronische muziek en als gevolg daarvan ben ik wie ik nu ben: dj, producer en labeleigenaar.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Godzijdank kom ik uit een heel gezond gezin. Een gezin ook dat me voorzag in een gedegen opleiding. Mijn vader steunde me echter niet toen ik nog voetbalde en later ook niet toen ik volop met muziek bezig was. Hij maakte zich zorgen dat ik mezelf niet zou kunnen onderhouden met de dingen die ik deed en hij wilde dan ook dat ik me met andere dingen (studie) bezig zou houden. Mijn moeder heeft me wel altijd gesteund. Ik heb wel het idee dat ze me nu allebei steunen.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Ik was in Los Angeles, Californië en luisterde naar Sasha’s GU’s. Zowel de San Fransisco als Ibiza cd’s. Iedere dag weer in m’n nieuwe autoradio. Het was iets anders. Iets speciaals. Ik voelde het echt, net zoals je The Ramones echt kunt voelen. Ik zat gewoon echt 100% op de muziek te trippen. Iedere seconde van die mixen bereikte en raakte me. Sasha & Digweed’s Communicate was net zoiets. Alleen donkerder. Ik was toen al producer, maar werd ook dj toen ik twee Numark draaitafels en een mixer in één of andere gangkast in Santa Barbara, Californië vond.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Zelfde kind, maar dan met een speeltje.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/rickyryan.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
Ik draai de dingen die ik leuk vind ongeacht het genre. Ik hou van dynamiek, maar tegelijkertijd moet het ook homogeen zijn. Producers zijn ook echt onze helden en redders, We moeten ze eren en redden in deze moeilijke tijden! Verder volg ik altijd m’n hart als het op muziek aankomt. Ik hou ook van uitdagingen daarbij. En iedereen die z’n hart volgt zal zich daarmee zeker onderscheiden van de sound van anderen.

[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Het is gewoon bijzonder praktisch en aangenaam voor iedereen. God bless the web! Ik breng de week door met het downloaden van talloze promo’s uit m’n inbox. Iedere dag worden het er meer, maar de kwaliteit wordt ook steeds beter valt me op. Dus eigenlijk is het voor mij net zo mooi als voor de huidige generatie die pas een paar jaar terug is begonnen. Iedereen heeft toegang tot een enorme hoeveelheid nieuwe muziek die ze direct kunnen luisteren en downloaden vanuit huis of op reis. Zelfs een paar uur voor een gig tegen een lage prijs als je het vergelijkt met vinyl.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Een enorme toename. Maar dat maakt me niet uit. Moeten ze vooral doen.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Dat is allemaal te danken aan de producers. De mensen die daarvoor het respect en gejuich mogen ontvangen.

[color=yellow]Je ziet volgens mij ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen?[/color]
Dat is fantastisch. Ik ben voorstander van het mengen van genres en stijlen in line-ups. Als genres goed gemixt worden is het eindresultaat veel interessanter, spannender en dynamisch.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
Het is absoluut waar dat het twee verschillende werelden zijn. Zeker als de samenwerking niet goed uitgewerkt is of zonder de juiste aanpak. Traditionele muzikanten en hun fans zullen ons nooit begrijpen en waarderen tenzij ze zich onder ons begeven en het echt voelen.

[color=yellow]Je staat bekend om je edits en mashups van tracks. Ook omdat die je de erkenning gaven die je verdiende. Daarnaast produceer je ook onder je Can Costa alias en spendeer je veel tijd aan het promoten van jezelf als dj. Al die dingen bij elkaar brachten je waar je nu bent. Maar wat zorgde voor je echte doorbraak en wanneer was dat?[/color]
Wat echt een verschil maakte was de Featured Artist mix die ik maakte voor Proton Radio in februari 2005. Toen die online kwam kreeg ik letterlijk honderden mails van over de hele wereld. Een fantastische ervaring. Nog steeds ben ik daar bijzonder dankbaar voor. Daarna pikte Feedback bookings me op en begon ik ook in het buitenland te dj’en.

[color=yellow]Avangardia en Sick Watona zijn je eigen labels die grote support genieten van alle major players in de dj wereld. Met Ossie – Holyland EP scoorde je label ook een grote hit. Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen de twee labels en kun je iets zeggen over upcoming materiaal?[/color]
Op Avangardia release ik dingen die ik beschouw als onwijs goeie muziek. Daarbij maakt het niet uit of ik het zelf draai of niet. Op Sick Watona release ik de dingen die ik zelf draai. De sound waarmee ik me voor de volle 100% identificeer.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/rickyryan2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Het was de bedoeling dat je vorig jaar zomer op een Groovecollection avond (de laatste in de reeks) zou draaien als je in Nederland was. Maar helaas ging dat toen niet door. Kunnen we je op korte termijn wel verwachten?[/color]
Het spijt me echt dat ik daar niet bij was. Ik kon helaas niet naar Nederland komen toen. Ik had er echt zin in om iedereen te ontmoeten en te draaien naast de fantastische line-up van die avond. Ik ga zeker proberen alsnog zo snel mogelijk te komen.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Nee, daar ben ik totaal niet bang voor. We hebben nog zoveel verhalen te vertellen, zoveel liederen te zingen en zoveel kontjes die moeten schudden, haha

[color=yellow]Iedereen gaat op een dag met pensioen. Denk je daar al over na?[/color]
Nee, helemaal niet. Ik stop nu wel voor een tijdje met touren en ga hard werken om een echte professionele producer te worden. Ik spendeer namelijk nooit echt veel tijd in de studio. Als je het omrekent heb ik waarschijnlijk zo’n 30 dagen in het vliegtuig muziek zitten maken op een laptop met crappy koptelefoon, haha. Daarom heb ik er enorm veel zin in om dit jaar veel in de studio te zitten en te leren.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Ik heb een hekel aan zielloze muziek. Zoveel muziek is gemaakt om anderen te plezieren, de anderen die totaal niet luisteren.

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Ricky Ryan nog niet kennen?[/color]
Mail me en zeg iets moois, haha. Misschien ontmoeten we elkaar later wel

[color=yellow]Wat is belangrijk in je leven en hoe denk je dat mensen met elkaar om zouden moeten gaan?[/color]
Vrede en liefde! Amen of beter gezegd: gewoon doen!


Top
   
 Post subject: re: Ricky Ryan
PostPosted: 14 Apr 2008, 09:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Cool interview again (Y)


Top
   
 Post subject: re: Ricky Ryan
PostPosted: 14 Apr 2008, 13:32 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
Ricky Ryan, ook bekend als Can Costa :o wist ik niet :p
Can Costa & MOS - Sometime Soon vind ik nog altijd een hele vette plaat :D


Top
   
 Post subject: re: Ricky Ryan
PostPosted: 14 Apr 2008, 19:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 07 Jan 2006, 21:39
Posts: 120
Location: Arnhem
Leuk interview, hij komt wel over als een positief ingesteld persoon, hoor je ook wel in z'n setjes terug (vrolijke sound).

Ik weet niet waarom, maar ik heb een vermoeden dat hij op extrema gaat draaien, na ja misschien eerder stille hoop :D

Grappig dat hij een Argentijn is, gezien zijn naam had ik dat niet verwacht.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma