It is currently 28 Mar 2024, 11:04

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dennis Ruyer
PostPosted: 24 Jun 2008, 02:33 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Dennis Ruyer, wie kent deze man niet? Is het niet van z’n werk als Radio 538 dj, dan toch wel als dj in de club of als de stem van verschillende reclames voor zowel radio als tv. Geboren in Hoorn komt Ruyer al op vroege leeftijd in contact met muziek en komt via radiopiraterij uiteindelijk terecht bij Veronica FM. Samen met legende Jeroen van Inkel heeft hij een programma bij eerst Veronica en later Radio 538. Door de jaren heen switcht hij nog een aantal keer van programma en tijdstip om uiteindelijk in oktober 2006 het toonaangevende radioprogramma Dance Department van Wessel van Diepen over te nemen. Daarnaast heeft hij ook nog z’n ‘normale’ programma “Dennis Ruyer” van 14.00 tot 16.00 uur. En alsof dat nog niet genoeg is produceert hij met partner in crime PrinsJan ook nog eens op hoog niveau en presteerde hij het met z’n team om Dance Department een internationale prijs te laten winnen. Kortom, een man op wie we trots kunnen zijn en die hier uitgebreid antwoord geeft op de vragen van GC.

[color=yellow]Wie en wat is Dennis Ruyer?[/color]
Dennis Ruyer is een dude die sinds z'n tiende verslaafd is aan elektronische muziek en bijbehorende randapparatuur. Er is geen kliniek die hulp kan bieden, dus ik schik me in dit lot. Creatieve chaoot, duizendpoot en nooit rust, omdat er altijd weer nieuwe uitdagingen en ideeën opborrelen.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Mijn vader heeft ooit mijn eerste illegale radiozender voor me in elkaar gesoldeerd. Dit tot ongenoegen van mijn moeder. Het is meer dan eens voorgekomen dat er nachtelijke inbeslagnames van de zenders waren bij ons thuis. Ik wilde graag muziek draaien die anders niet gehoord zou worden. Eigenlijk een soort verkapt idealisme dus, nu is de cirkel wel rond met een programma als Dance Department trouwens.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Dat zat er vrij jong in... Ik was een jaar of 10 toen ik me voor het eerst op deze manier wilde manifesteren. Op het 12,5 jarig huwelijksfeest van mijn ouders draaide ik plaatjes van New Cleus en Afrika Bambaata. Maar ook oude funk van George Clinton of Kleeer, volgens mij begreep niemand in de familie daar wat van. Ik ben grootgebracht in een typisch Amsterdams gezin... Veel Andre Hazes.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Volgens mij zit er weinig verschil tussen de Dennis Ruyer achter de decks of die in het dagelijkse bestaan. Ik beweeg altijd met mijn hoofd op de maat van de muziek…

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/dennisruyer.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
Ik geloof wel heel sterk in een bepaalde persoonlijke visie als het gaat om dj'en. Als je alleen platen toelaat in je systeem die zo fucking goed zijn dat je er zelf helemaal voor gaat, dan straal je dat ook uit naar je publiek. Kwaliteit wint altijd, er komt zoveel muziek uit iedere week. Het is nu juist de kunst van welke platen je niet meeneemt als je gaat draaien. Omdat het aanbod mega-groot is, is de selectie een belangrijk onderdeel. Onderscheiden is dus vooraf een hoop werk verrichten. Iedereen heeft natuurlijk ook zijn eigen smaak, which is a great thing, anders zou 't saai worden. En elektronische muziek bezit een soort van collectieve creatieve geest, het blijft zich doorontwikkelen.

[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Dat het laagdrempelig is geworden is alleen maar goed. Muziek is van en voor iedereen. En het is harder werken om een eigen stijl te ontwikkelen. Eigen edits maken, creatief omgaan met samples, accapella's, geluiden uit het oerwoud op cd branden, en een goede nieuwe plaat is nooit meer uitverkocht in het digitale tijdperk. Maar omdat het aanbod artiesten een stuk groter is geworden heb je wel meer slagkracht nodig om jezelf in de schijnwerpers te krijgen. Oftewel, met alleen plaatjes draaien kom je er niet meer. Eigen tracks zijn onmisbaar anno 2008.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Ik denk dat je in iedere scene daar wel een voorbeeld van kan vinden, maar kwaliteit komt altijd bovendrijven. Als de passie er zo diep in zit dan kom je vanzelf op de goede weg terecht

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Mensen vinden het fijn om alles in hokjes te stoppen, dus ik denk dat dubtechstep, nutrance, goaminimal en techfunk termen zijn die wel 's ergens op kunnen duiken. Wat superkicken is, is dat er veel invloeden uit andere muziekstromingen worden geïntegreerd in elektronische muziek. Het is heel bevrijdend om in de studio te gaan zitten en niet in een hokje te denken. Als iets dik klinkt, klinkt het dik... Waar het vandaan komt boeit dan niet zo heel erg. No More Hokjes zou wel een leuke platentitel zijn of zoals Dimitri & Jaimy ooit riepen 'Don't be a prisoner of your own style...'

[color=yellow]Je ziet volgens mij ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen?[/color]
Volgens mij heeft dit ook met de promotors te maken. Als je een zaal vol wil hebben gaat dat nu eenmaal makkelijker met vier grote namen uit verschillende genres, dan met twee dj's uit hetzelfde genre. Volgens mij is dit meer een economisch dan een muzikaal ding. Maar ik vind dat er genoeg geslaagde combinaties zijn gemaakt waarbij het heel succesvol is geweest. Verschillende artiesten op 1 stage op 1 dag, A day at the park bijvoorbeeld. Volgens mij staan mensen ook wel open voor andere artiesten en vinden we het allemaal leuk om frisse dingen te horen.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
Ik vind de recente liveshows van Booka Shade en Trentemoller goede voorbeelden van live/elektronisch performen. Ook is het een goede zaak dat er steeds meer met dvd's gedraaid gaat worden. Ik hou 't voor mezelf op een goede effecten unit. Maar dat is misschien wel een soort luiheid om niet teveel mee te willen sjouwen. Ik geloof zeker in de toegevoegde waarde van live muzikanten. Zeker als het om vocalisten of percussie gaat. Ik zou graag ooit een set willen doen met een ervaren Talkbox bespeler. Helaas is Roger Troutman niet meer onder ons… Ik ben zelf wel van de vocoders en dat soort warme klanken.

[color=yellow]In oktober 2006 nam je het succesvolle Dance Department over van Wessel van Diepen. Hoe was het om het roer van iemand als hij over te nemen? En wilde je ook dingen aan het programma veranderen en heb je dingen veranderd?[/color]
Het verloop van Wessel naar mij is heel geleidelijk gegaan. In die tijd deed Wessel de muziek met o.a. Erik Kross. Ik tipte platen en was vaste vervanger van Wessel. We gingen regelmatig met z'n allen het nachtleven in en zo ben je eigenlijk al betrokken bij het eindproduct: een radioprogramma op zaterdagavond, een 24uurs webstation (538 Dance Department) en de internationale podcast. Mijn filosofie is dezelfde als die van Wessel, we willen alleen de beste platen laten horen die er zijn. Upfront en vooruitstrevend. Dus bij ons hoor je de nieuwe Modeselektor, maar ook Polder, Kabale und Liebe, Boyz Noize, Claude von Stroke, Crookers, Kleinenberg & Digweed, Pig & Dan, Funkagenda, DJ Sneak, Applescal, Estroe en Jonas Steur. Dus in alle hoeken zoeken en nieuw talent ook een platform bieden zoals bijvoorbeeld Mark August.

Muzikaal zul je ongetwijfeld mijn stempel horen, verder heb ik aan het concept niet veel gesleuteld. Wessel en ik hebben nog wel steeds contact over het programma, maar ik vaar mijn eigen koers. Sinds een maand zijn we ook in Roemenië te beluisteren met een syndicated show in ’t Engels. Dat is van meet af aan wel mijn doel geweest, Dance Department over de grenzen tillen.

[color=yellow]In maart dit jaar won je (en de medewerkers natuurlijk) een International Dance Music Award voor Dance Department voor de categorie Beste Podcast. Heerlijk moment natuurlijk. Wat voor gevolgen heeft het nu eigenlijk als je zo’n award wint? Zowel voor het programma als jezelf.[/color]
Ik weet dat het gevolg die avond was dat ik mijn hotelkamer ben kwijt geraakt en 'm flink van Jetje heb gegeven, haha. Maar ik ben daar best nuchter in. Het is te gek om een publieksprijs te winnen en vooral in het buitenland gaat het erg goed. Maar je bent zo goed als je laatste podcast/radioshow/dj gig. Ik probeer altijd vooruit te kijken en dingen nog beter te maken. Het succes van Dance Department is ook een teamprestatie. We nu rond de half miljoen downloads per maand. Maar ik zou dit niet kunnen zonder mijn producer Liesbeth Strobbe die alle dingen regelt qua artiesten/interviews en mijn muzikale klankbord PrinsJan. It's the team that makes Magic.

[color=yellow]Naast je werkzaamheden bij 538 ben je ook dj en produceer je samen met je vaste partner PrinsJan. Hoe gaat het met beide projecten? En lonkt het buitenland ook?[/color]
Ja, we zitten in een goede flow qua producties. Terwijl ik dit interview doe werken we aan een remix voor Estroe die uit gaat komen op het label Earth Audio van Per. En we hebben net een verse remix EP uit op Beatport met remixen van Patch Park, Van Meeteren & Hyde en Estroe. De laatste is gedraaid door John Digweed in z'n Transitions show. We hebben een leuke club gasten bij elkaar bij het label waar ik met Jan zit, het Amsterdamse collectief 90watts Records.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/dennisruyer2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Stel dat je je baan bij 538 zou opzeggen en ook zou stoppen met draaien. Wat zou je gaan doen?[/color]
Damn - kraakt zijn grijze massa-, ik denk toch vrijwilligerswerk voor Orang Utan Appeal UK, een organisatie die zich bezig houdt met het opvangen van Orang Utans in Maleisisch Borneo. Ik ben daar al een paar keer op reis geweest. Je voelt je als mens nietig als je in die immense regenwouden rond reist. Ik kan daar erg gelukkig van worden.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Ben ik niet zo bang voor. Zolang je zelf open minded blijft en een jonge geest hebt, kun je lang mee. Kijk maar naar gasten als Sven Väth en Danny Tenaglia.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Ik heb heel weinig met strandhuppelkutjes house met saxofoon en gillende zangeressen.

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Dennis Ruyer nog niet kennen?[/color]
Zorg dat je de Dance Department podcast download in je iTunes en check onze tracks op beatport.com!


Top
   
 Post subject: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 24 Jun 2008, 09:38 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Top interview!


Top
   
 Post subject: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 24 Jun 2008, 10:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Cool interview! :cool Heb Dennis nog nooit horen draaien, benieuwd of hij een beetje lekker draait :D


Top
   
 Post subject: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 24 Jun 2008, 12:29 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Apr 2007, 22:57
Posts: 1213
Location: Dorst, omg. Breda
Nice read!


Top
   
 Post subject: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 24 Jun 2008, 14:11 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
Leuk om te lezen (Y)

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
 Post subject: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 25 Jun 2008, 01:01 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
"Welke muziek kan je echt niet uitstaan?
Ik heb heel weinig met strandhuppelkutjes house met saxofoon en gillende zangeressen"

Geweldig dit :roll + mee eens!

Of ie lekker kan draaien? Ech wel, vraag maar aan C-Jay....... ken m nog van een oude The Sessions (toen nog in Amersfoort) waar ie samen met Prins Jan draaide en o.a. van een gig in de Lichtfabriek in Haarlem, paar jaar geleden, waar sister Bliss de hoofdact was, maar waar hij, wat mij betreft, de avond maakte :cool
Kwam m ook nogal s tegen in die ozo oude Ma22o en de ouderwetse Earthfeestjes...
Daarna is hij ff in de lappenmand geweest, maar nu weer zeer regelmatig behind the decks in Panama o.a.!

Luisterde ook vaak naar Dance Department (3 van de 4 keer erg goed en altijd top om zo je adrenaline up te loaden voor je aan je feestavond begint), maar moet dat helaas tegenwoordig wegens werk, missen :rolleyes

_________________
I love PoesUps!


Top
   
 Post subject: Re: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 25 Jun 2008, 01:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
[quote="YvonnY"]...maar moet dat helaas tegenwoordig wegens werk, missen :rolleyes


Ik zie jou alleen maar klagen over dat werk van je; kap dr dan lekkah mee! :evil hihi

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
 Post subject: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 25 Jun 2008, 04:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
Kan het zijn dat deze vragen al eens voor een ander interview zijn gebruikt? :\


Top
   
 Post subject: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 25 Jun 2008, 05:07 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Sterker nog....voor alle interviews. Zo zie je verschillende antwoorden van verschillende mensen op dezelfde vragen.

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
 Post subject: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 25 Jun 2008, 10:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Ja wel blijven opletten Saithn :p Altijd drie kwart dezelfde vragen en een aantal specifieke gericht op de persoon in kwestie :cool

[url=http://forum.groovecollection.nl/viewtopic.php?p=49622&e#49622]Klik[/url]


Top
   
 Post subject: Re: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 25 Jun 2008, 23:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Mar 2007, 21:09
Posts: 163
Location: Breda
[quote="YvonnY"]en o.a. van een gig in de Lichtfabriek in Haarlem, paar jaar geleden, waar sister Bliss de hoofdact was, maar waar hij, wat mij betreft, de avond maakte :cool

Dat was inderdaad een hele fijne avond. Werd door allebei top gedraaid.
Heb toen aardig staan zweven.

Top
   
 Post subject: Re: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 25 Jun 2008, 23:46 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
[quote="Partyhardy!"]Ja wel blijven opletten Saithn :p Altijd drie kwart dezelfde vragen en een aantal specifieke gericht op de persoon in kwestie :cool

[url=http://forum.groovecollection.nl/viewtopic.php?p=49622&e#49622]Klik[/url]


Ik let JUIST goed op :P Ik lees alleen niet altijd alle interviews ;)

Maar ok, dan klopt het dus :)

Top
   
 Post subject: Re: re: Dennis Ruyer
PostPosted: 26 Jun 2008, 00:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
[quote="Paulus de Kalebouter"][quote="YvonnY"]...maar moet dat helaas tegenwoordig wegens werk, missen :rolleyes


Ik zie jou alleen maar klagen over dat werk van je; kap dr dan lekkah mee! :evil hihi

Ik heb een probleem: ik vind mijn werk ook leuk :p (en wanneer kom jij nou 's eten?)

_________________
I love PoesUps!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma