It is currently 28 Mar 2024, 22:28

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Christian Smith
PostPosted: 09 Jul 2008, 03:00 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Christian Smith is een bijzonder veelzijdig persoon. Mondiaal burger, afgestudeerd econoom en daarbij ook al meer dan vijftien jaar actief als dj en producer. Velen zullen hem nog kennen van z’n ‘progressive’ werk op o.a. Yoshitoshi, anderen zullen hem kennen van z’n meer techno-achtige kant. Alleen of met maatje John Selway heeft Smith een behoorlijke staat van dienst opgebouwd, maar sinds vorig jaar lijkt hij ineens te exploderen. Niet meer weg te denken van menig techno stage over de wereld en met knallers van hits als “Transit Time” en “Total Departure” is het iemand die zeer waarschijnlijk een interessant verhaal paraat heeft op de vragen van GC. Oordeel zelf!

[color=yellow]Wie en wat is Christian Smith?[/color]
Ik ben van oorsprong Zweeds en woon op dit moment in Barcelona. Ik sta op het punt om te verhuizen naar São Paulo, Brazilië na de zomer. Daarnaast heb ik ook, voordat ik terugkwam naar Europa, nog vijf jaar in New York gewoond. Verder heb ik de mazzel dat ik de hele wereld over reis als DJ en daarmee ook nog m’n geld kan verdienen. Daarnaast heb ik meer dan dertig tracks gereleased, maar ik ben het meest opgewonden over wat er op dit moment allemaal gebeurt. Er is veel van me uit op dit moment en er zit nog veel meer aan te komen…

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Ik ben opgegroeid in Frankfurt en Stockholm. Mijn vader was piloot bij Lufthansa, dus al van jongs af aan heb ik veel gereist. Verder ben ik afgestudeerd in International Business and Finance. Het was voor m’n ouders dan ook een behoorlijke verrassing toen ik vertelde dat ik als DJ door het leven zou gaan. Maar ze hebben me altijd gesupport, dus ook in m’n keuze om DJ te worden. Ik hou van wat ik doe en ben er ook erg dankbaar voor!

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Ik begon met dj’en toen ik veertien jaar oud was. Het hele verdere verloop is echt puur toeval geweest. Draaien was altijd m’n hobby totdat ik een paar tracks produceerde toen ik nog aan de universiteit studeerde en dj’s als Carl Cox en Sasha die oppikten. Toen ging het ineens hard en kwamen van alle kanten aanvragen binnen om te komen dj’en. Zo gebeurde het dat ik doordeweeks gewoon aan het studeren was voor m’n Master Economie en in het weekend naar bijvoorbeeld Parijs of Tokyo vloog om te draaien. Het was eigenlijk gekkenwerk om die twee dingen te combineren.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Ik ben wie ik ben. Ik doe me niet voor als iets of iemand anders als ik draai. Ik ben extreem gepassioneerd en heb het geluk om m’n hobby fulltime uit te kunnen voeren. Als ik draai is het voor mij dus puur genieten. Het enige waar ik het af en toe zwaar mee heb is het continue reizen. Vorig jaar ben ik zo’n vijf keer om de wereld gevlogen en hoewel dat indrukwekkend klinkt kan ik je verzekeren dat het erg vermoeiend is.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/christiansmith.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
Ik denk dat een van de dingen die me onderscheid van andere dj’s is dat ik nooit echt into één stijl ben geweest. De meeste internationale dj’s staan toch bekend om hun house, techno etc. stijl. Maar ik heb altijd veel verschillende stijlen gedraaid en dat doe ik nog steeds. Ik wil graag goeie sets bouwen, melodieën gebruiken en een soort euforisch gevoel creëeren zonder cheesy te zijn. Ik heb ook echt een groot respect voor iemand als Laurent Garnier die niet bang is om uit de ban te springen en echt van alles wat te draaien. Verder is het natuurlijk zo dat iedereen afhankelijk is van het aanbod dat op dit moment wordt gereleased, maar ik produceer zelf ook veel en probeer die dingen natuurlijk ook in m’n sets te verwerken. Maar het is gewoon belangrijk om je eigen stijl te hebben. Ik denk dat mijn stijl is dat mijn sets vol energie zitten ongeacht het genre dat ik draai. Mensen komen toch om te feesten!

[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Het is echt ongelooflijk, want ik herinner me nog goed dat ik vroeger maar een plaat per week kon kopen en dat dan m’n geld op was. Natuurlijk is dit ook een voordeel geweest voor m’n ontwikkeling als dj, omdat je al heel vroeg leert luisteren en analyseren. Nu heeft iedereen een enorme keus, want natuurlijk een goed iets is, maar het is daardoor ook veel moeilijker om op te vallen. Voor iedere jonge dj is het vrijwel onmogelijk om internationaal succesvol te zijn zonder een grote, gehypte productie. Dit was al het geval toen ik begon met dj’en, maar het is nu nog veel moeilijker geworden. Echt surival of the fittest dus.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Er zijn enorm veel ‘average’ dj’s tegenwoordig. En dat zijn ook vaak degenen die imiteren. Maar om eerlijk te zijn zal 99% van die gasten nergens komen. Je moet echt je eigen stijl hebben en iedere keer weer rockende sets afleveren om je van de rest te onderscheiden. Ik denk wel dat het goed is om idolen te hebben of mensen naar wie je in zekere zin opkijkt. Ik heb genoeg voorbeelden waar ik erg veel respect voor had en nog steeds heb, maar ik zou ze nooit na willen doen. Het is goed om invloeden toe te laten, maar imiteren zal je nergens brengen.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Godzijdank wel! Mensen zijn altijd zo gefocust op die hokjes en genres en dat irriteert me echt. Wat maakt het uit of een track progressive, house of techno is! Als iets goed is is het goed. En ik vind het ook geweldig dat techno nu een veel lager bpm heeft en veel dj’s bekend van verschillende genres nu dezelfde dingen draaien. Tien jaar geleden had ik je uitgelachen als je me had verteld dat Sasha, Digweed, Dave Clarke en Richie Hawtin allemaal een track zouden draaien die ik gemaakt had. Dat gebeurt nu zoveel en daar ben ik een groot voorstander van!

[color=yellow]Je ziet volgens mij ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen?[/color]
Zoals ik al zei, hier ben ik absoluut voor. Geen gelul over genres etc., maar focussen op muziek. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat het een beetje raar zou zijn om een schranz dj en een deep house dj naast elkaar te programmeren… Maar als de bpm’s een beetje gelijk liggen en het mensen kan leren over verschillende soorten muziek dan is het perfect.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
Ik ben het er wel mee eens dat over het algemeen live muzikanten en electronische muziek niet samengaan. Muzikanten hebben de neiging electronische muziek niet serieus te nemen. Het maakt mij niet uit. Denk ook maar eens aan het succes van sommige dj’s. Tiësto bijvoorbeeld. Oké, hij draait commerciële muziek maar hij is in staat om meer mensen te trekken dan een grote rock artiest als Lenny Kravitz. Verder hou ik van live muziek in al z’n gedaanten en denk ik ook dat uiteindelijk meer en meer dj’s live elementen in hun sets zullen inbouwen. Ze zullen misschien niet op een fluit spelen, maar… het live aspect zal absoluut belangrijker gaan worden en ook interessanter. Het gaat uiteindelijk allemaal om ontwikkeling.

[color=yellow]Je draait al jaren mee in de scene en hebt langzaam maar zeker een behoorlijke naam opgebouwd (ook met partner in crime John Selway). Vooral bij dj’s en liefhebbers ben je al tijden geen onbekende meer, maar het lijkt wel alsof je pas nu bekend wordt bij het ‘echt’ grote publiek. Eerst met “Transit Time” en nu met “Total Departure”. Vind je dit zelf ook? Of vergeten we nu een periode waarin je ook al in de spotlights stond?[/color]
De afgelopen tien jaar ben ik eigenlijk altijd wel een veel voorkomende naam geweest in het globale techno circuit. Maar afgelopen jaar was ik een beetje klaar met al dat minimal gehype en heb doelbewust gekozen om tracks te produceren die aan zouden slaan bij een breder publiek. Maar wel met behoud van m’n muzikale integriteit. Ik heb altijd van house, detroit, progressive etc. gehouden en dan met name van de meer muzikale stukken in electronische muziek. Ook weet iedereen die m’n carrière een beetje gevolgd heeft dat ik nooit een purist ben geweest. Ik deed tracks voor Primate Records en remixes voor Speedy J, maar ook voor Yoshitoshi etc. Nu vind ik het heerlijk om te produceren op labels als Renaissance, Bedrock, Sci-Tec etc. Voor mij gaat het om groeien als artiest en ook natuurlijk evolueren. De dag dat ik dingen puur voor het geld doe is de dag dat ik ermee kap!

[color=yellow]John Selway en jij zijn twee bezige bijen aangezien jullie maar tunes blijven releasen. Kun je ons wat meer vertellen over upcoming dingen? Misschien je eigen label starten of een mix compilatie?[/color]
Zoals ik al zei zitten er dingen aan te komen op Dubfire’s Sci-Tec label, John Digweed’s Bedrock en op Renaissance. We hebben ook een dikke remix voor Kevin Saunderson’s classic “Rock to the Beat” gedaan. Daar ben ik erg blij mee, omdat ik een groot fan was van zijn muziek toen ik nog een puber was. Verder zul je waarschijnlijk nog een twee cd mix compilatie horen van mij en een re-release van waarschijnlijk de beste Selway & Smith track allertijden “Move!”. We hebben een aantal grote remixers gestrikt die ik helaas niet kan verklappen nog. Eigenlijk komt het erop neer dat we doordeweeks druk zijn in de studio en in het
weekend toeren.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/christiansmith2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Ook kom je naar Nederland deze zomer voor twee grote festivals. Eerst techno festival Awakenings waar je samen met John Selway live zal optreden en daarna Dance Valley. Kijk je er al naar uit?[/color]
Ik heb al op heel wat festivals in Nederland gestaan en ik vind het altijd erg leuk om er weer te komen. De mensen hebben altijd een fantastische vibe en het is ongelooflijk hoeveel festivals dat kleine landje iedere zomer weer heeft. Ik heb inderdaad zojuist op Awakenings gestaan met John op de mainstage en het was “massive!”. Het is echt fantastisch om 20.000 man dansend en schreeuwend voor je te hebben terwijl je je muziek live brengt. Het was geweldig. Dance Valley is natuurlijk ook fantastisch en ik heb er al een paar keer eerder gestaan. Ik vind de variatie aan muziek erg tof. Ik hoef zelf pas om 19.00 uur te draaien, maar ik ben er zeker weten al eerder om nog even langs Renaissance en Toolroom te gaan. En de main stage natuurlijk.

[color=yellow]Iedereen gaat een keer met pensioen. Denk je daar al over na?[/color]
Hahaha, hell no!!! Het voelt alsof ik pas net ben begonnen. Ik ben erg blij met hoe het nu gaat, hoe de dingen nu op z’n plek vallen en ik heb genoeg energie. Jullie zullen veel muziek gaan horen in 2008/2009 en hopelijk ook een paar non-festival dingen in Nederland!

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Dat is een goeie vraag. Het gaat erom dat je individueel vooruitkomt en ook blij bent met wat je doet. En natuurlijk is aanpassen een deel daarvan. Ik heb een aantal dj vrienden die zich niet hebben aangepast aan de verandering in de muziek zo’n twee jaar geleden. Wat ze nu doen? Ze draaien oude muziek en vallen langzaam maar zeker weg. Ik denk niet dat ik ooit een van hen zal worden, omdat ik van teveel verschillende muziek hou om dat te laten gebeuren.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Schranz! Het is alles wat ik haat in techno. Techno kan soulful zijn, muzikaal, emotioneel, funky etc. Schranz is alles behalve dat.

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Christian Smith nog niet kennen?[/color]
Check www.djchristiansmith.com en luister naar de sets die daar op staan. En natuurlijk zie ik jullie op Dance Valley!


Top
   
 Post subject: re: Christian Smith
PostPosted: 10 Jul 2008, 12:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Cool interview, relaxte gast! :cool


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma