It is currently 28 Mar 2024, 18:35

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: 29 Oct 2007, 23:56 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Eelke Kleijn[/align]
Name: XP10
Product: MP3J-system with Hardware-Controller
Manufacturer: EKS
[color=black]Manufacturer:[/color] [url]http://eks.fi[/url]


Hoewel het Finse bedrijf EKS al geruime tijd bestaat, zijn ze op de DJ markt een relatief nieuwe verschijning. Met de XP 10 Digital DJ Player brengen ze, zoals de naam al doet vermoeden, een product op de markt dat voornamelijk gericht is op de recente verschuiving richting het digitale draaien.

Aansluiting
Naast de XP 10 zelf vind je in de verpakking de Engelstalige handleiding, USB en audio kabels van 1,8 meter en de CD met TraktorLE software. De XP 10 communiceert via USB met de bijgeleverde software en heeft tevens een audio output waardoor hij direct op de mixer kan worden aangesloten en er geen geluidskaart nodig is. In Windows wordt het apparaat nadat ik het heb aangesloten, gelijk gevonden en een minuut of vijf later zijn ook de meest recente MIDI drivers en Bison software vanaf de EKS website gedownload. Het installeren gaat allemaal zonder complicaties en even later kan ik met beide players aan de slag.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/xp10.jpg[/img][/align]
Player
Een snelle blik op de XP 10 laat, naast de jog dial en pitch control, maar liefst 22 extra knoppen zien. Hier zitten te verwachten functies als play, cue, loop in / out en play mode (vinyl / CDJ) bij die je ook op de uitgebreidere modellen CD spelers terugvindt, maar ook een aantal verrassingen zoals de te programmeren A, B, C en D knoppen. Via de bijgeleverde software zijn deze bijvoorbeeld toe te wijzen aan loop punten, maar ook aan slimme functies als het sorteren van de playlist op BPM, artiest of stijl. EKS brengt ook regelmatig updates van Bison op de markt waarbij nieuwe functies worden toegevoegd.

De speler is vrij licht wat zeker voor mobiele DJs een groot voordeel is. Een set van 2 XP 10 spelers weegt minder dan 800 gram(!). Er bestaat ook een 19” stalen rack mount voor extra mobiliteit. De jog dial werkt erg intuïtief en ondervindt weinig weerstand, corrigeren tijdens een mix gaat hierdoor heel natuurlijk. Om de effecten van latency te verminderen, kun je de lengte alsmede de kwaliteit van het scratchen met de jog via het menu instellen naar eigen voorkeur, maar eerlijk gezegd had ik op de hoogste kwaliteit al weinig last van latency. Het kleine wheel in vergelijking met sommige CD spelers maakt de XP 10 wellicht iets minder geschikt om écht op te scratchen, maar voor de niet-battleDJ is het meer dan voldoende.
De pitch slider ging gek genoeg op het ene model iets vloeiender dan op het andere. Ik vind het zelf altijd fijn als de slider lekker soepel is zodat je nagenoeg zonder kracht de snelheid kunt bijstellen. De XP 10 ondersteunt een pitch range van +/- 8/16/32% met stappen van 0,01 in de eerste modus, beter dan de meeste CD spelers op dit moment.
De knoppen op de XP 10 vind ik iets minder goed uitgevoerd, deze moeten vrij hard ingedrukt worden om echt een 'klik' te krijgen. Bij het starten van een track zal dit niet zo'n groot probleem zijn aangezien je dan nog snel kunt bijsturen. Bij het maken van een loop is het echter wat lastiger en moet je oppassen dat je door de weerstand niet nét te laat bent. In de praktijk gaat het loopen echter dankzij de lage latency toch best fijn, vooral de programmeerbare knoppen maken het makkelijk om in 1 keer naar een loop punt te springen. Ook de loop out functie springt gelukkig niet direct naar het eindpunt van de loop maar laat hem er zonder storen uitlopen, dat is lang niet op alle spelers zo.
Een bijzonder fijne functie van de XP 10 is, dat je niet alleen kunt pitchen, maar ook kunt timestretchen (master tempo) of de toonhoogte kunt veranderen. Zoals eigenlijk bij alle spelers klinkt zowel timestretch als pitch shift minder goed naarmate je deze sterker toepast, maar juist voor de overgangen die anders nét een tikje vals klinken zijn beide bijzonder welkom. Met name de pitch shift, omdat je deze in de praktijk nog niet veel tegen komt en het een extra stimulans is richting harmonisch mixen.

Bison
De Bison Software is speciaal ontwikkeld voor gebruik met de XP 10. Hierdoor zijn er geen toetsenbord- of muisfuncties beschikbaar en is de software volledig te bedienen met de controller.
Net als bij bijvoorbeeld Traktor is er een grafische representatie van de player boven in beeld te vinden met daaronder de waveform en playlist. Via de Eject knop op de XP 10 kun je schakelen tussen de playlist en het bedienen van de track zonder dat dit het afspelen belemmert. Vervolgens kun je tracks aan de playlist toevoegen, tussen schijven en directories wisselen en deze op verschillende manieren sorteren. De waveform is op een aantal handige manieren te bekijken en kan bij het gebruik van 2 players zowel naast, onder, op of aan (beide waveforms door midden geknipt) elkaar gelegd worden. Ook kun je via het menu realtime aanpassingen maken aan onder andere de programmeerbare knoppen, brake en spin up snelheden en scratch- en latency instellingen. Al met al komt Bison op mij over als bijzonder degelijke software. Het is perfect aangepast en geschreven voor de XP 10 en ik heb het eigenlijk niet op haperingen of storingen kunnen betrappen. Vlak voordat mijn review de deur uit moest, vernam ik dat er ook een Mac driver aankomt. Als het goed is, kan het hele pakket vanaf komende maand ook op de Mac worden gebruikt.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/xp10[2].jpg[/img][/align]
Conclusie
Al met al ben ik erg te spreken over de EKS XP 10, eerlijk gezegd presteert hij boven mijn verwachtingen! Na het uitpakken ben ik vrijwel gelijk begonnen met de opname van een mix; de tijd die je aan het apparaat moet wennen is nihil en alles werkt erg intuïtief, zeker als je ervaring hebt met DJ CD spelers. De Bison software is erg goed op het apparaat afgesteld en bevat alleen die functies die je ook daadwerkelijk nodig hebt.
Ik moet een lichte kanttekening plaatsen bij het design van de knopjes en de pitch slider, die wat stroef zijn. Afgezien daarvan werkt de speler prima en biedt hij dezelfde functionaliteit (en meer!) die pas op CD spelers in prijsklassen ver daarboven te vinden is. Het feit dat de speler ook direct op een mixer kan worden aangesloten, maakt het meer tot een Digital DJ player, zoals EKS zelf al zegt, dan een controller en dat kan ik alleen maar toejuichen.


Pro
Mogelijkheden
Bison software
Adviesprijs: €299,-

Con
Knopjes kunnen fijner

Details
Frequency Response: 4 Hz - 24 kHz
Signal-to-Noise Ratio: 105 dB (EIAJ)
Total Harmonic Distortion + Noise: 0.002% (EIAJ)
Power Requirements: None (USB bus-powered)
Dimensions (W x D x H): 140mm x 210mm x 25mm
Weight: 370 g
Requirements: Fully USB v.1.1 or v.2.0 compliant USB host


[size=75]Te koop bij
Feedback: www.feedback.nl
Informatique: www.informatique.nl
[/size]

[hr]
We hebben 1 exemplaar om weg te geven !!!
Beantwoord de volgende vraag:
'Sinds wanneer bestaat het Finse bedrijf EKS?'
Stuur je antwoord naar: prijsvraag@groovecollection.nl

[size=75]- inzenden voor 14 November a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
PostPosted: 30 Oct 2007, 13:27 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
:hat


Top
   
PostPosted: 30 Oct 2007, 16:08 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
inderdaad :cool, na het lezen zit ik seriues te overwegen om het eens met live ogen te bekijken! this is the future

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
PostPosted: 03 Nov 2007, 14:25 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
maar je hebt er wel 2 nodig om er echt iets mee te kunnen..

hoe verschilt ie van de controllers van bv Vestax en Numark? Daar heb je er maar 1 van nodig om volledig digitaal aan de slag te kunnen :) ben wel eens benieuwd

[img]http://www.numark.com/stuff/contentmgr/files/3389bcba8b3b935575bdb5ff5087e883/medium/totalcontrol_topctrls_med.jpg[/img]


[img]http://www.vestax.com/v/products/players/img/vci100_01_b.jpg[/img]


Top
   
PostPosted: 05 Nov 2007, 11:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Je hebt er inderdaad 2 nodig (alhoewel je kunt switchen met bijv traktor tussen recht / links bedienen maar dat is niet écht practisch). Maar ik denk dat ze een beetje op verschillende doelroepen zijn gericht. Die Vestax controller moet volgens mij via een PC met een geluidskaart worden aangesloten en zul je daardoor (mede omdat er al een mixer opzit) niet zo snel buiten de deur gebruiken. Bij die XP 10 heb je in principe geen geluidskaart nodig omdat de player dat al is. Je gebruikt hem wel i combinatie met een laptop maar beide players sluit je direct aan op een mixer met normale tulp aansluitingen wat live gebruik wat makkelijker maakt :)


Top
   
PostPosted: 05 Nov 2007, 22:49 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Sep 2005, 23:54
Posts: 1655
Location: Haarlem
Goede duidelijke review eelke! Zelfs ik kan het allemaal goed volgen en ben nog steeds wel van plan eens wat aan te schaffen (komende jaren..). Dit kan wel goed helpen in een besluit! (Y)


Top
   
PostPosted: 05 Nov 2007, 23:01 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote="Jerry"]We hebben 1 exemplaar om weg te geven !!!
Beantwoord de volgende vraag:
'Sinds wanneer bestaat het Finse bedrijf EKS?'
Stuur je antwoord naar: review@groovecollection.nl

[size=75]- inzenden voor 14 November a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Dit schijnen weinig mensen te lezen !!!
Denk je dat je toch niet kan winnen of heb je een hekel aan je geld ? :p

[size=75]geldt trouwens ook voor de cd reviews...[/size]

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 07 Nov 2007, 18:59 
Offline
just started
just started

Joined: 07 Nov 2007, 16:38
Posts: 2
Location: utrecht
[quote]Jerry Schreef:

Ik moet een lichte kanttekening plaatsen bij het design van de knopjes en de pitch slider, die wat stroef zijn.


Ik gebruik de XP10's zelf sinds een jaar of 2, en ik kan melden dat de stroefheid na een tijdje helemaal verdwijnt. Dat lijkt dus een kwestie van indraaien, so to speak. ;)

Als iemand trouwens verlegen zit om ze eens uit te proberen mag je gerust een keertje langskomen (in Utrecht). :)

Top
   
PostPosted: 08 Nov 2007, 09:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
shhhhhhtt Jerry :p ;)

Thanx voor de uitleg Eelke, dr zit inderdaad geen geluidskaart in beide

zag nu pas deze

[img]http://www.vestax.com/v/products/players/img/VCM-100C_L.jpg[/img]


maar hier zit toch wel een geluidskaart (??) in en tulp verbindingen naar je mengpaneel :)

ik mis wel wat knoppen om loops te triggeren :\


Top
   
PostPosted: 08 Nov 2007, 17:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 30 Apr 2007, 22:57
Posts: 1213
Location: Dorst, omg. Breda
[quote="Jerry"][quote="Jerry"]We hebben 1 exemplaar om weg te geven !!!
Beantwoord de volgende vraag:
'Sinds wanneer bestaat het Finse bedrijf EKS?'
Stuur je antwoord naar: review@groovecollection.nl

[size=75]- inzenden voor 14 November a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Dit schijnen weinig mensen te lezen !!!
Denk je dat je toch niet kan winnen of heb je een hekel aan je geld ? :p

[size=75]geldt trouwens ook voor de cd reviews...[/size]
Ghe, ik was de enige en je was het niet van plan aan mij te geven? ;)

Erg dikke actie wel weer moet ik zeggen (Y)

Top
   
PostPosted: 08 Nov 2007, 22:30 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
jeb bent dus niet de enige :p


Top
   
PostPosted: 09 Nov 2007, 00:37 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
ondanks de 2 posts hierboven heb ik geen email ontvangen

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 09 Nov 2007, 14:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 26 Jun 2005, 12:58
Posts: 334
Location: Amsterdam
huh... :o

En wat is met mijn mail gebeurd dan Jer? Ik heb hem al bijna week geleden gestuurd.

_________________
Think anal sex hurts? Try having a kid


Top
   
PostPosted: 09 Nov 2007, 14:34 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
:oops :oops :oops :oops :oops :oops

sorry sorry mensen

Ik zie nu pas dat bij deze review en de laatste cd reviews me oude emailadres staat
kwestie van slechte/luie copy/paste :(

anyway.. het is dus prijsvraag@groovecollection.nl
aangepast in diverse topics.

ik kan de verstuurde emails naar reviews@groov... uiteraard niet meer achterhalen,
dus stuur ff je inzending opnieuw aub !!!!

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 09 Nov 2007, 14:50 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 17 Oct 2005, 20:44
Posts: 98
Ik ding mee (als het goed is)

_________________
freaky funk


Top
   
PostPosted: 09 Nov 2007, 14:58 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Dec 2006, 02:57
Posts: 106
Location: Near Eindhoven
Misschien is dit een mogelijkheid om naast mijn produceren ook eens te gaan oefenen met "draaien"

:D


Top
   
PostPosted: 09 Nov 2007, 16:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
done :)


Top
   
PostPosted: 16 Nov 2007, 10:45 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Dec 2006, 02:57
Posts: 106
Location: Near Eindhoven
vind het wel jammer dat er op deze goede review zo weinig reacties komen.


Top
   
PostPosted: 16 Nov 2007, 12:11 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
hmm, 17 replies is toch niet slecht?


Top
   
PostPosted: 20 Nov 2007, 22:11 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Dec 2006, 02:57
Posts: 106
Location: Near Eindhoven
Bedoelde eigenlijk gear gerichte reacties... :oops


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma