It is currently 28 Mar 2024, 17:16

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: reviews weinig kritisch?
PostPosted: 11 Jun 2007, 17:03 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
Ligt het aan mij, of zijn vrijwel alle reviews die geplaatst worden positief? Het valt me op dat er eigenlijk heel weinig negatieve kritiek in de reviews te vinden is. Het lijkt vaak meer op een promotie-verhaaltje dan op een echte recensie.

Hoe komt dat? Bang om bevriende producers voor het hoofd te stoten? Of zijn die platen echt allemaal zo goed?


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 17:24 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 16 Sep 2005, 18:59
Posts: 38
bij deze een oproep aan Bart om reviews te gaan schrijven, zou ik erg ok vinden:)!


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 17:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Oct 2005, 22:34
Posts: 880
Location: Hoboken, Belgium
Als een plaat niet zo goed is wordt dat toch ook gezegd denk ik? :)
Alleen de manier waarop is misschien een beetje "braaf", maar je kan een label toch moeilijk voor het hoofd stoten door te zeggen dat ze complete rukplaten uitbrengen?

En als ik voor mezelf de platen bekijk die ik al heb moeten reviewen vond ik geen enkele plaat écht slecht. Sommige platen waren naar mijn smaak iets minder, maar dan moet je als reviewer toch steeds oppassen dat je het plaatje niet té hard kleurt. Want dan is zo'n review verre van objectief en maar weinig representatief. En zoals ik al zei, in de meeste reviews wordt het toch ook gezegd wanneer een track van mindere kwaliteit is?


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 17:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
Sinds wanneer moeten recensies objectief zijn? Als je objectief wilt blijven kom je niet verder dan beschrijven wat er op de plaat te horen is, wat ik op zich redelijk overbodig vind.
Een recensie is juist per definitie iets wat subjectief is. Als recensent mag je gewoon zeggen dat je een plaat ruk vindt. Als je dat niet doet omdat je het label niet voor het hoofd wilt stoten, dan verlies je imo een beetje je geloofwaardigheid.

Ik lees inderdaad af en toe wel 's dat een bepaalde track op een release 'wat minder' is, maar ik heb nog nergens gezien dat een plaat slecht gevonden wordt. Terwijl er gigantisch veel slechte meuk uitgebracht wordt. Worden de slechte releases er gewoon sowieso al uit gegooid?

@peter: Ik zeg niet dat ik het zelf zo goed kan :) Als ik nu reviews zou gaan schrijven dan leest iedereen met het idee van "zo, laat maar eens zien dan, als je het allemaal zo goed weet" :D


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 19:25 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
krijg gelukkig altijd wel een goede selectie die aansluit op wat ik goed vind. Als ik echt iets slechts hoor zeg ik dat wel.


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 20:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
[quote="BartvanWissen"]
Een recensie is juist per definitie iets wat subjectief is.


Dat is ook de reden waarom ik eigenlijk nooit reviews lees. :) Een paar seconden van een track zeggen vaak meer dan een ellenlange recensie.

Maargoed, dat is niet echt de discussie hier.

Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 21:17 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Bart, er spelen hier 2 dingen mee

Ten eerste hebben wij er het hier met zijn allen wel over gehad hoeveel een review persoonlijk moet zijn. Wij besloten om voor een niet al te persoonlijke te kiezen, omdat het dan altijd weer van andere dingen afhankelijk is hoe de tracks uit de verf komen. Als de schrijver net de dag ervoor ruzie heeft met zijn vriendin, heeft een klote week heeft of iets dergelijks dan heeft dat invloed op de review, terwijl hij misschien die track een week later wel goed zou vinden.
Ik lees ook vaak zat een recensie van een film waar ik het helemaal niet mee eens ben. Wat de een goed vindt kan de ander niks vinden. Ik zit in ieder geval niet te wachten op een TE persoonlijke review. Van mij mag zo'n film recensie volstaan met hoe de film gaat/in elkaar zit en een klein beetje met de schrijver zijn persoonlijke mening. Iets afbranden is zo persoonlijk. Er zullen ongetwijfelt een paar mensen zijn die het goed hebben gevonden anders was het niet uit gekomen.

Ten tweede zit er op 2 manieren een filter tussen. Emre die alles binnen krijgt gooit de grootste bagger er al uit en laat deze dus niet reviewen. En we hebben aan de reviewers gevraagd welke sound ze goed vinden, waardoor een minimal of bijvoorbeeld een electro track niet gereviewed gaat worden door iemand die sowieso al niet van die stijl houdt. Het schrijft altijd prettiger over iets wat je goed vindt en op die manier hebben de reviewers ook nog wat aan de promo's die ze krijgen, omdat de kans groot is dat ze de tracks zelf kunnen gebruiken voor in hun setjes.


Denk dat de reviews verder wel 'eerlijk' zijn hoor. Je zal geen reviews aantreffen die als zeer positief neergezet worden terwijl de reviewer er eigenlijk niks aan vindt.

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 21:27 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Oct 2005, 22:34
Posts: 880
Location: Hoboken, Belgium
Jerry (Y)


En het is waar, Emre doet z'n werk ook heel goed. Hij kiest altijd releases uit die min of meer in m'n straatje passen, en de kwaliteit ervan is meestal ook erg goed. Ik heb nog geen enkele plaat gekregen waarvan ik dacht "man, dit is complete bagger". :)


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 21:31 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Precies. Ik kan daar alleen maar aan toevoegen dat ik altijd rekening houd met het feit dat andere mensen een track wel vet kunnen vinden. Ik zal dan altijd laten doorschemeren dat een track me persoonlijk niets doet, maar dat dat geen reden is om hem niet te checken.

En daarnaast wil ik nog even zeggen dat ik een paar weken terug een review heb geschreven die een bepaalde release zacht gezegd als nogal slecht bestempelde. Ik kon er met de beste wil van de wereld niets van maken en dan heeft het ook niet zoveel zin om zo'n review te plaatsen. Is niet leuk voor de artiest en ook niet voor het label en als lezer heb je er ook niet zoveel aan.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 21:41 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 Jun 2005, 10:53
Posts: 1115
Location: earth
daarnaast is een track afkraken makkelijker dan om de goede punten van een track te benoemen


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 22:53 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
What they said ^^ (Y)

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 23:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
Ok, jullie hebben duidelijk een andere filosofie :)

[quote="Jerry"](..)
Ik lees ook vaak zat een recensie van een film waar ik het helemaal niet mee eens ben. Wat de een goed vindt kan de ander niks vinden. Ik zit in ieder geval niet te wachten op een TE persoonlijke review. Van mij mag zo'n film recensie volstaan met hoe de film gaat/in elkaar zit en een klein beetje met de schrijver zijn persoonlijke mening. Iets afbranden is zo persoonlijk.


Ik vind het juist leuk als een reviewer er een persoonlijk tintje aan geeft. Op den duur krijg je dan een beeld van de smaak van die reviewer, en als die niet strookt met de jouwe, weet je dus ook dat je er misschien niet al te veel waarde aan moet hechten. Dan nog kan het leuk zijn om een review te lezen.

[quote] Er zullen ongetwijfelt een paar mensen zijn die het goed hebben gevonden anders was het niet uit gekomen.

Als een paar mensen het goed vinden is het nog geen goeie plaat natuurlijk :)

[quote] En we hebben aan de reviewers gevraagd welke sound ze goed vinden, waardoor een minimal of bijvoorbeeld een electro track niet gereviewed gaat worden door iemand die sowieso al niet van die stijl houdt. Het schrijft altijd prettiger over iets wat je goed vindt en op die manier hebben de reviewers ook nog wat aan de promo's die ze krijgen, omdat de kans groot is dat ze de tracks zelf kunnen gebruiken voor in hun setjes.

Ik denk dat je je dan toch moet gaan afvragen waarom je überhaupt reviews schrijft: Voor je lezers, of voor jezelf?



[quote="Djeebie"]Precies. Ik kan daar alleen maar aan toevoegen dat ik altijd rekening houd met het feit dat andere mensen een track wel vet kunnen vinden. Ik zal dan altijd laten doorschemeren dat een track me persoonlijk niets doet, maar dat dat geen reden is om hem niet te checken.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat het eigenlijk onnodig is om dat erbij te zeggen. Voor lezers is het toch duidelijk dat wat jij schrijft jouw mening is.

[quote]En daarnaast wil ik nog even zeggen dat ik een paar weken terug een review heb geschreven die een bepaalde release zacht gezegd als nogal slecht bestempelde. Ik kon er met de beste wil van de wereld niets van maken en dan heeft het ook niet zoveel zin om zo'n review te plaatsen. Is niet leuk voor de artiest en ook niet voor het label en als lezer heb je er ook niet zoveel aan.

Kijk, dat vind ik dus interessant. Waarom heb je er als lezer niet veel aan om een negatieve review te lezen, en waarom zou je er dan wél wat aan hebben om een positieve review te lezen? Kijk eens in de tijdschriften.. daar staan ook af en toe recensies die een plaat volledig de grond in boren. Ik vind dat helemaal niet vervelend om te lezen. Soms zelfs wel amusant :)
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je "just for the fun of it" platen de grond in moet gaan boren, maar ik mag graag een beetje pittige recensie lezen.



[quote="datcho"]daarnaast is een track afkraken makkelijker dan om de goede punten van een track te benoemen

Ben ik het niet mee eens. Simpelweg zeggen dat je een track slecht vindt is inderdaad makkelijk. Zeggen dat je een track goed vindt ook. Het gaat om de argumenten die je gebruikt.
Natuurlijk heeft elke track z'n goede en z'n slechte punten, maar je alleen maar op de goede punten concentreren vind ik nogal soft en politiek correct, en daarmee ook enigzins saai.

Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 23:34 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote="BartvanWissen"][quote] Er zullen ongetwijfelt een paar mensen zijn die het goed hebben gevonden anders was het niet uit gekomen.


Als een paar mensen het goed vinden is het nog geen goeie plaat natuurlijk :)


Voor hun dus wel. :D
en dat is dus het punt.

is review trouwens de Engelse vertaling voor recensie ?
anders hernoemen we het gewoon ;)

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 23:41 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
Review is Engels voor recensie ja.

Dit is wat wikipedia zegt over "recensie":

Kenmerken van een recensie

Een recensie bevat op zijn minst een (liefst met argumenten onderbouwd) waardeoordeel over het culturele product. Daarnaast kan het besprokene in een ruimere context worden gesitueerd (bijv. het oeuvre van een schrijver, ontwikkelingen in de literatuur, de tijdsgeest), de voorstelling worden beschreven of de korte inhoud van een film worden weergegeven.



Anyway, ik denk niet dat we het eens gaan worden, maar toch aardig om eens met jullie van gedachte te wisselen hierover :)


Top
   
PostPosted: 11 Jun 2007, 23:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Heerlijk Bart schoppen tegen het systeem :lol

Lijkt wel een beetje op die digweed discussie :roll

Maar Digweed op I love Techno en ik hoor hier echt niemand over op dit progressive forum :8o :p

Maar dat is ff off topic en moest ik ook ff kwijt :D

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 00:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Oct 2005, 22:34
Posts: 880
Location: Hoboken, Belgium
Heb je ergens een voorbeeld van een bepaalde review of een bepaalde soort van reviews die je dan wel goed vindt, Bart? :) En wat denk je bijvoorbeeld van de reviews op Progressive Sounds?


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 00:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Sorry Jasper maar je moet geen appels met peren vergelijken.

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 00:33 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Oct 2005, 22:34
Posts: 880
Location: Hoboken, Belgium
Hoezo? :)


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 01:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Leuke discussie. (Y)

[quote="BartvanWissen"]Ik vind het juist leuk als een reviewer er een persoonlijk tintje aan geeft. Op den duur krijg je dan een beeld van de smaak van die reviewer, en als die niet strookt met de jouwe, weet je dus ook dat je er misschien niet al te veel waarde aan moet hechten.

Sorry hoor, maar als ik n review lees, hoef ik niet per se te weten wat de smaak van de reviewer is, maar wil ik weten hoe t product is.

[quote]Als een paar mensen het goed vinden is het nog geen goeie plaat natuurlijk :)
We hebben t hier nu over smaak en daar is t moeilijk over eens te worden met elkaar. Goed is natuurlijk maar n betrekkelijk begrip. Wat de 1 niet lust, vreet de ander zich dood aan.

[quote]Ik denk dat je je dan toch moet gaan afvragen waarom je überhaupt reviews schrijft: Voor je lezers, of voor jezelf?
Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt? :)


[quote]En daarnaast wil ik nog even zeggen dat ik een paar weken terug een review heb geschreven die een bepaalde release zacht gezegd als nogal slecht bestempelde. Ik kon er met de beste wil van de wereld niets van maken en dan heeft het ook niet zoveel zin om zo'n review te plaatsen. Is niet leuk voor de artiest en ook niet voor het label en als lezer heb je er ook niet zoveel aan.

[quote]Kijk, dat vind ik dus interessant. Waarom heb je er als lezer niet veel aan om een negatieve review te lezen, en waarom zou je er dan wél wat aan hebben om een positieve review te lezen? Kijk eens in de tijdschriften.. daar staan ook af en toe recensies die een plaat volledig de grond in boren. Ik vind dat helemaal niet vervelend om te lezen. Soms zelfs wel amusant :)
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je "just for the fun of it" platen de grond in moet gaan boren, maar ik mag graag een beetje pittige recensie lezen.
Hier deel ik deels je mening. Ik vind ook wel dat je n review kan schrijven waaruit blijkt dat je de plaat vindt tegenvallen in vergelijking met bijv. eerder verschenen materiaal.
Maar platen oid "volledig de grond in boren" vind ik not-done; beetje respectloos. De artiest heeft waarschijnlijk toch zn ziel en zaligheid (in ieder geval tijd) erin gestopt; die vindt t zelf wel goed.

[quote]Het gaat om de argumenten die je gebruikt.
Vind ik sowieso n must in n discussie en/of in dingen die je zegt. Argumentloze opmerkingen zijn kansloze.

[quote]Natuurlijk heeft elke track z'n goede en z'n slechte punten, maar je alleen maar op de goede punten concentreren vind ik nogal soft en politiek correct, en daarmee ook enigzins saai.
Dit is n kwestie van van smaak, wat -eerder gezegd- betrekkelijk is. Kennelijk is hier n beleid kwa reviewen wat niet geheel overeenkomt met jouw smaak. Goed dat je t aankaart en de discussie aanzwengelt, maar tis natuurlijk heel moeilijk t iedereen naar zn zin te maken.

:)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 01:38 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
Ik ben het wel met Bart eens. Als je over een wat langere periode wat leest van een reviewer en een idee krijgt van zijn smaak heb je er meer aan. En om een goed beeld te krijgen moet je ook een beetje weten wat de reviewer niet kan waarderen.

[quote]Sorry hoor, maar als ik n review lees, hoef ik niet per se te weten wat de smaak van de reviewer is, maar wil ik weten hoe t product is.
Ik denk dat je met woorden nooit echt een track volledig kan beschrijven. Ik denk ook dat als je iets meer van de smaak weet van diegene dat je dan al een stuk verder komt. Wanneer vindt iemand iets diep, funky, zweverig etc?


Hier op het board is dat misschien wat minder belangrijk omdat je al veel van elkaar leest, mixjes van elkaar luistert etc. Dus dan heb je al een redelijk idee van elkaars smaak.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma