It is currently 27 Apr 2024, 10:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: 29 Sep 2011, 19:55 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jun 2006, 15:51
Posts: 274
Location: Utrecht
Ben nu zo'n 3 jaar bezig met muziek produceren in Reason, heb 3 tracks gereleased via een digitaal label dat interesse had, maar heb het gevoel dat ik sindsdien stil sta. (releases waren eind 2009, begin 2010)

Aan de ene kant komt dit door tijdsgebrek, maar aan de andere kant ook omdat ik moeite heb met een track echt ''af'' maken.

Iets in elkaar brouwen dat een minuut of 6-8 duurt met een opbouw, break hier en daar etc lukt me nog wel, maar een track de volle duratie interessant houden kost me enorm veel moeite.

Variatie in de percussie, random geluiden op de juiste plaatsen, onverwachte FX, dat soort dingen, op de 1 of andere manier verkloot ik een track juist als ik dit soort dingen probeer, en klinkt het ineens niet meer.

Dat resulteert meestal in een nieuw iets beginnen de eerstvolgende keer dat ik Reason weereens opstart.

Zat vanavond eens wat oude half afgemaakte tracks te luisteren, en ondanks dat ik vind dat er best goed spul tussen zou kunnen zitten, kijk ik inmiddels erg tegenop het afmaken van die dingen...

Als ik mijn dingen vergelijk met tracks van mijn favoriete producers (geen goed idee, maar je doet t toch ! ;) ), zijn ze qua die variatie en verrassings-elementen echt totaal niet te vergelijken.

Stiekem zou ik me graag nog verder ontwikkelen en ooit nog eens wat leuks zien te releasen, zijn er hier mensen die hier dingen uit herkennen, en mij van hun gedachten en tips kunnen voorzien ? :)

_________________
http://soundcloud.com/nyx_1978


Top
   
PostPosted: 29 Sep 2011, 23:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
Ja ik heb het ook heel sterk. Vooral wanneer ik ga produceren dat ik dan steeds met iets nieuws begin. Bij mij is het in 50% van de gevallen zo dat het niet de moeite waard is om uit te werken en de andere 49% is het er geen geduld voor hebben. Ik weet wel dat er 20 instrumenten vechten om hetzelfde stukje frequentiebereik, maar om nou alles te gaan eq-en...pfff

Voorlopig is de frustratie van het niet uitwerken nog niet groot genoeg, dus vind ik het allemaal wel prima. Ooit zoek ik het uit en dan heb ik een hele lading met snippets die naar vette tracks uitgewerkt kunnen worden.

Eigenlijk maak ik 2 soort tracks. Hele melodieuze fluffy/lieve tracks. Daar begint het produceren vaak met melodietjes. Het andere soort is vaak veel duisterder omdat ik daar begin met een kick en een baslijn. Dat laatste soort werk ik veel vaker uit omdat je dan je beat en je baslijn hebt, en dan denk je... het zou wel vet klinken als nu dit er bij komt etc.

Ik heb ook gelezen dat sommige mensen een soort van standaard schema gebruiken (intro-couplet-couplet-refrein-couplet-break-refrein-bridge-etc en dat ze dat vooral in het begin hielp met het uitwerken van tracks.

ja...luister vooral naar mij, want ik werk ook nooit tracks uit ;)

_________________
[url=http://soundcloud.com/delodic]Delodic soundcloud[/url]


Top
   
PostPosted: 30 Sep 2011, 11:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 09 Aug 2006, 21:50
Posts: 1104
Location: Delft
Goed topic (Y)

Ik ben er nu een klein jaartje mee bezig. Punt van Saithn over eq en zo is zeker herkenbaar. Voor mij zit een groot deel van het uiteindelijke plezier en tevredenheid over een track creëren m toch vooral in het begrijpen van wat ik aan het doen ben en weten wat je eraan kunt doen om jezelf te verbeteren.

Ik werk met ableton en besteed naast het produceren zelf best veel tijd aan het bestuderen van tutorials, bv over gebruik van audioeffects, layering, compressiontechnieken en eq. Ben op Facebook aangesloten bij een [url=https://www.facebook.com/groups/AbletonLiveResourceGroup/]groep[/url] voor de nodige tips en adviezen van pro`s. Heul fijn. Kost even wat tijd en aandacht (die je mssn liever in het produceren zelf zou willen stoppen), maar het zorgt er wel voor dat ik sneller leer, inspiratie opdoe en sneller een gewenst resultaat heb. En daardoor minder gefrustreerd raak :) Sowieso de track tussentijds laten luisteren aan mensen met dezelfde muzieksmaak, of nog beter, die zelf draaien/produceren helpt me. Tips gaan meestal over meer variatie mbt melodieen, meer dynamiek of breaks. Dat geeft me weer nieuw elan om eraan te sleutelen.
Tijd en rust hebben om je er echt goed in vast te bijten is idd vaak lastig, maar wel een must. Ik heb het geluk dat ik een vaste dag doordeweeks heb om ervoor te zitten. Werkt voor mij beter dan steeds een paar uurtjes. Daarbij genoeg pauzes nemen. Als ik lang ergens mee bezig ben, `hoor` ik het zelf niet meer. Het wordt dan moeilijker om onderscheid te blijven maken tussen wat een track qua emotie bij me oproept of hoe het technisch in elkaar steekt. Als dat laatste me niet goed meer lukt, zakt mn inspiratie naar het nulpunt en loop ik vast.

Grootste uitdaging voor mij is om te variëren. Ik maak niet echt bewust gebruik van een schema, maar kom wel vaak uit op intro - stuk tot aan de break (met vaak nog een korte break daarin) - break - stuk na de break - slot. Ok, mssn dan toch een schema ;) Basis is wel vaak kick-bass-snare-hihats.
Wat mij aantrekt in een track (van anderen en als ik zelf iets maak) is een bepaalde spanningsopbouw. Vanuit het intro naar de break toe, in de break zelf, en na de break naar het slot. Ik gebruik door de track heen wel vaak dezelfde instrumenten maar varieer in (uitbreiding van) akkoorden, melodieën, percs of drumpartijen. Al naar gelang de sfeer die ik wil creëren breid ik het uit met instrumenten/effecten om de track meer body te geven, bv een goeie lead eronder. Dat houdt voor mij de track aantrekkelijk. Maar goed uitbreiding houdt ook weer in meer aandacht voor low-mid-highs die mekaar in de weg zitten. En dat kost tijd :)

Om een idee te geven [url=http://soundcloud.com/sonufex/sonufex-mea-culpa]hierzo[/url] Feedback is welkom ;)

Anyway, blij met dit topic iig en mssn dat de pro`s onder ons hun kennis kunnen delen ;)

:cool

_________________
Nothing ventured, something lost.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma