It is currently 29 Mar 2024, 00:49

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 05 Sep 2006, 22:26 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Even van de 3voor12 site geplukt:

[quote]Grote platenmaatschappijen zijn overstag; het kan nu wel gratis.

Spiral Frog met reclame biedt nieuw businessmodel.

De jeugd weigert te betalen voor muziek en zal dat blijven doen. En dus ging een aantal grote jongens uit de muziekindustrie rond de tafel zitten en kwam met een plan onder de naam Spiral Frog. Het idee is dat muziek gratis –voor een bepaalde periode- wordt aangeboden, nadat de downloader een reclame heeft gezien. Adverteerders staan al te trappelen –jongeren lezen nauwelijks en zijn dus steeds moeilijker te bereiken- en ook de grote platenmaatschappijen zien iets in het nieuwe businessmodel.

Universal is inmiddels in gesprek. En dat is opvallend, omdat de muziekindustrie altijd als de dood is geweest voor gratis muziek. Iedereen herinnert zich nog wel de campagne van Collectieve Promotie Geluidsdragers waarbij Guus Meeuwis en Ilse de Lange met dichtgenaaide monden de posters sierden. Maar anno 2006 kun je van Universal act Relax een gratis track in de iTunes winkel krijgen na een concertbezoek. De platenmaatschappij deed bij Wolfmother hetzelfde.

In Nederland wil Universal verder nog niets kwijt over operatie Spiral Frog. Eerst worden de nieuwe ideeën op de Amerikaanse jeugd losgelaten. Pas in het voorjaar van 2007 zullen de pijlen op Europa gericht worden. Jeroen Bouwman is ‘manager new media’ bij Universal en kan niets over Spiral Frog zeggen. Wel zegt hij over het aanbieden van downloads in het algemeen: “Eigenlijk is het niets nieuws. Wij werken al jaren met Yahoo! in Amerika. Per maand streamen ze daar 350 miljoen muziekvideo’s. Daar zit nu ook al reclame voor.” Die video’s zijn geen downloads. Want als het om downloads gaat, is Universal altijd waakzaam geweest. Bouwman: “We stellen strenge eisen aan de (DRM) beveiliging. Daarnaast moet de betaling goed geregeld zijn en we willen met partners werken die we kunnen vertrouwen. Het aantal werkelijke verkopen is moeilijk te controleren bij downloads.”

Dat er meer majors zullen instappen ligt voor de hand. Rick Fens, marketing manager bij Warner ‘gaat er van uit’ dat ook Warner in gesprek is over Spiral Frog. “Het zijn ideeën die al langer leefden. TMF biedt nu ook al clips aan met reclame. Er zijn businessmodellen voor. Het is een nieuwe vorm van bedrijfsvoering,” aldus Fens. De marketingman zag in twee jaar Warner veranderen van platenmaatschappij tot een ‘music based content company’. Personeel werd omgevormd en begon zich te richten op internet en er kwamen ‘digitale account managers’. Ook Thierry van Engelen van EMI zag zijn platenmaatschappij de laatste jaren veranderen: “Het gaat heel snel. Alle banen krijgen een andere invulling. Alle productmanagers schreven alleen een plan voor radio en televisie. Nu dus ook voor internet. Internet promotie is een hoofdtaak geworden.”

En zo spreekt EMI tegenwoordig ook liever over promotiedagen dan over persdagen, wanneer een band naar Nederland komt om journalisten te woord te staan. “Want tegenwoordig komen er heel veel digitale retailers die de muzikanten willen spreken voor hun site.” Die retailers verkopen dus onder andere EMI-producten op internet. Van Engelen: “Ik ben nu drie jaar ‘digital manager’. Vroeger kon je enkele digitale producten kopen. Tegenwoordig hebben we er veertien: video, ringtones, mp3’s en dat allemaal voor verschillende spelers en telefoons.”

De ommezwaai richting de digitale wereld van het internet die de grote platenmaatschappijen nu eindelijk lijken te maken is volgens Van Engelen niet zo traag verlopen uit angst voor de nieuwe media. “Bij muziekmaatschappijen is een dergelijke verandering achter de schermen moeilijker dan je denkt. Je moet alle artiestencontracten erbij pakken om te kijken wat je wel en niet mag aanbieden van bepaalde artiesten. Hebben wij de rechten op de ringtone? Mogen wij de downloads verkopen? En dan moet je nog kijken hoe je er financieel uitspringt. Hoe krijg je je geld? Dat vergt een heel nieuw businessmodel.”

Dat businessmodel lijkt er dankzij Spiral Frog te komen en kunnen artiesten weer gewoon ademhalen.


Tsja, ik vraag me echt af of dit een succes wordt. Als ik het zo lees komen er weer allemaal restricties aan te zitten en zitten mensen straks én reclame te kijken én krijgen ze helemaal geen gratis muziek. De dance scene zal met bovenstaande daarnaast waarschijnlijk toch niet echt te maken krijgen. Veel te klein publiek daarvoor.

Deze uitspraak: Bouwman: “Het aantal werkelijke verkopen is moeilijk te controleren bij downloads.” snap ik trouwens dus echt niet :x Juist door het gebruik van computers zijn digitale verkopen veel makkelijker te registreren. Het is een koud kunstje om computers de verkopen al dan niet centraal bij te houden. Echt een bullshit uitspraak dus.

En om deze startpots nog wat langer te maken, hier nog een bericht over myspace.com die muziek van unsigned artiesten willen gaan verkopen:

[quote]MySpace to sell music from nearly 3 million bands

NEW YORK (Reuters) - MySpace, the wildly popular online teen hangout, said on Friday it will make its first move into the digital music business by selling songs from nearly 3 million unsigned bands.

MySpace is the latest company to try to take on Apple Computer Inc.'s (Nasdaq:AAPL - news) iTunes Music Store, but unlike many other start-up rivals, it already boasts 106 million users, as well as the backing of parent company News Corp (NYSE:NWS - news).

"The goal is to be one of the biggest digital music stores out there," MySpace co-founder Chris DeWolfe told Reuters. "Everyone we've spoken to definitely wants an alternative to iTunes and the iPod. MySpace could be that alternative."

In the past year, MySpace.com has become the single most visited Internet address among U.S. Web users, according to Hitwise, with mainly teenagers and young adults using the site to socialize, share music and photographs.

Before the end of 2006, De Wolfe said MySpace will offer independent bands that have not signed with a record label a chance to sell their music on the site. MySpace says it has nearly 3 million bands showcasing their music.

Songs can be sold on the bands' MySpace pages and on fan pages, in non-copyright-protected MP3 digital file format, which works on most digital players including Apple's market-dominating iPod.

The bands will decide how much to charge per song after including MySpace's distribution fee, said Rusty Rueff, the chief executive of Snocap, which will manage the e-commerce service. Snocap provides digital licensing and copyright management services and was started by Napster founder Shawn Fanning.

Rueff said the "small" distribution fee was not yet fixed.

Bron: http://news.yahoo.com/s/nm/20060902/tc_ ... songs_dc_1

Dit lijkt me wel een heel goed initiatief. Zoals Blake Jarrell zelf zei op TA "I would personally like to cut alot of middlemen out of the sale of my music." In principe koop je direct van de artiest de muziek. Myspace.com zit er natuurlijk wel tussen in de zin van een distribution fee, maar als het goed is is dat het enige. Ben wel benieuwd hoe dit initiatief gaat uitpakken.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma