It is currently 27 Apr 2024, 20:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 125 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7
Author Message
 Post subject: Re: Hardlooptopic
PostPosted: 07 Sep 2011, 09:04 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
Vanavond weer mijn beginnersweek rondje, deel 2. :)
Denk dat ik dit keer op het strand ga rennen. Woon er niet voor jan lul zo dichtbij. Lijkt me heerlijk... Moshi de haent weer mee, heeft hij ook weer een top-avond...


Top
   
 Post subject: Re: Hardlooptopic
PostPosted: 12 Sep 2011, 17:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
Waarom trainen met een hartslagmeter?
Altijd wanneer ik ga hardlopen neem ik mijn hardloophorloge met hartslagmeter mee. Hartslagmeters zijn niet noodzakelijk om te hardlopen, maar kunnen wel bijzonder nuttig zijn om je prestaties bij te houden. Door je hartslag je meten, kan je veel beter gericht trainen.

Naarmate de intensiteit van een training toeneemt hoe hoger je hartritme zal worden. Wanneer je conditie verbetert, zal je hart minder vaak hoeven te slaan om de nodige zuurstof naar de spieren te brengen. Een borstband detecteert je hartslag en stuurt het signaal naar je hardloophorloge. Op je horloge kan je vervolgens alle gegevens van je training aflezen. Je hartslag zal je een behoorlijk exacte weergave van de intensiteit van je inspanning kunnen geven. Vervolgens kun je de ideale trainingszones bepalen rekening houdend met je leeftijd, geslacht, gewicht en persoonlijke doelstelling. Het feit dat je je vooruitgang via je hardslagmeter precies kan bijhouden versterkt bovendien je motivatie.

Bepalen van trainingszones
Een goede manier om je hardlooptraining effectief in te richten is door te trainen in trainingszones. Door op deze manier te trainen houd je je hartslag op een bepaald niveau ten opzichte van je maximale hartslag. Je zult dan veel doelgerichter trainen.

Zone 1
50-60% van max: In deze zone train je op een zeer licht inspanningsniveau om te herstellen na een zware training of wedstrijd. Lichte intensiteit

Zone 2
60-70% van max: Voor diegenen die vet willen verbranden en fitter willen worden is dit de meest geschikte zone. Lichte tot gemiddelde intensiteit

Zone 3
70-85% van max: Hardlopen in deze zone ontwikkelt het hart, het ademhalingssysteem, de longfunctie en het algemene uithoudingsvermogen. Het aërobe vermogen, de capaciteit van het lichaam om zuurstof naar de spieren te brengen en afvalstoffen af te voeren, zal in deze zone verbeteren.Gemiddelde intensiteit

Zone 4
85-95% van max: Het trainen in deze zone wordt alleen aanbevolen aan getrainde sporters als aanvulling op de trainingen op een gemiddelde intensiteit. Training in deze zone traint je vermogen om op een hoog inspanningsniveau te sporten zonder last te krijgen van de nare effecten van te weinig zuurstof. Zware intensiteit

Zone 5
95-100% van max: Deze zone is voornamelijk interessant voor mensen die al een goede conditie hebben. Door tijdens je training af en toe korte sprints te trekken kan je je snelheid verbeteren. Maximum intensiteit

_________________
"We MKN er een groot feest van!"
"MKN Like No One Can"


Top
   
 Post subject: Re: Hardlooptopic
PostPosted: 14 Sep 2011, 20:12 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
Nou het gaat aardig afzien worden met die damloop denk ik, waardeloze voorbereiding. Heb maandag en vandaag nog een rondje van 10km gelopen, dus hopelijk gaat de overgang naar 16 lekker soepel.

Een goede tijd zet ik maar alvast uit mn hoofd, als ik hem maar uitloop :P

_________________
[url=http://soundcloud.com/delodic]Delodic soundcloud[/url]


Top
   
 Post subject: Re: Hardlooptopic
PostPosted: 03 Oct 2011, 10:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
ALLEEN VANDAAG (03/10) IN DE AANBIEDING!!!

[url=http://www.ibood.com/nl/nl/]Suunto M5 hartslagmeter[/url]
Van € 169,95 voor maar € 89,95

Vraag niet hoe t kan, maar profiteer ervan. :)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
 Post subject: Re: Hardlooptopic
PostPosted: 23 Oct 2011, 10:47 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
zo, bij de aldi: 2 hartslagmeters (horloge + borstband) gekocht voor.....

...wait for it...

5 euro per stuk!!!! (waren ooit bij de aldi 89,95. :)

bam!
stopwatch, calorieverbranding, hartslag shit, alles... fijn...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 125 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma