It is currently 28 Apr 2024, 02:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: 15 Feb 2012, 16:37 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote]Als je underground muziek maakt ging het geloof ik niet om het geld vedienen, maar om coole muziek uit te brengen.

Huh?! Dus als je muziek maakt die jij cool vindt, maar dat is toevallig niet commercieel dan heb je pech? Is als een schrijver die hoogwaardige literatuur schrijft, maar eigenlijk beter de boeketreeks kan schrijven want dat kopen alle huisvrouwen wel.

Dat underground minder verkoopt dan mainstream is logisch maar je mag toch wel gewoon geld verdienen. Engineer worden schiet ook niet echt op. Alle producers zijn zo ondertussen al master engineer. Wordt ook lastig om daar je geld mee te verdienen dan.

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 11:26 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Welke underground producer start met produceren met het idee er geld mee te verdienen? Dat is volgens mij wat Mistik bedoelt.

Logischerwijs wil je een beloning zien voor de uren die je er in stopt, maar het begint altijd als hobby, toch? De vraag is dan waar de scheidslijn ligt tussen hobby en werk, en met welke verwachtingen je de producties maakt.

Ik blijf het een lastig verhaal vinden. Ik ken de argumenten van beide kanten en ben er zelf nog steeds niet 100% uit wat mijn mening nu precies is over auteursrecht. Met de maatregelen zoals voorgesteld ben ik het ivm privacyrechten en de verdeling van de macht en bevoegdheden zeker niet eens!

Waar ik mij wel over verbaas is het vastklampen aan ouderwetse strohalmen, het blijven vechten van het achterhoedegevecht met middelen waarvan juist IT- en internetsavvy mensen toch ook wel inzien dat deze het probleem maar ten dele op zullen lossen - de industrie zal altijd achter de 'illegale' ontwikkelingen aan blijven hollen.

De oplossing zit volgens mij (en vele anderen) in het veranderen van de business case, niet in het afbakenen van de huidige vorm. Helaas is dit een ontwikkeling die de grootverdieners van weleer in hadden kunnen / moeten zetten, want Darwin zag al dat overleven afhangt van verandersingsbereidheid ... maar de mens is van nature naturlijk veranderingsschuw en de noodzaak tot verandering, helaas ga je het pas zien als je het door hebt ;)

En dan nog iets: het gebruik van pirated software bij een groot deel van de producers is wijd en zijd bekend, maar hoe zit het met films en tv-series? Hier op GC en ook op FB zie ik geregeld berichten over entertainment waarbij ik gezien de verkoopdatum in NL nogal mijn twijfels over de herkomst heb?

* edit * En literaire mastodonten schrijven hun magnum opus vooral voor erkenning volgens mij

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 13:42 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
daar gaan we weer.
Paar mooie woorden, lekkere volzinnen er in, maar uiteindelijk dezelfde info:

Er moeten grote veranderingen komen (niemand weet alleen wat) en producers van underground muziek zijn ouwe hippies die het maar moeten doen uit liefde voor...

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 14:45 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Doen jouw artiesten het dan niet uit liefde voor?
Applescal is vast niet begonnen met het idee er geld mee te verdienen.

En hét moment om een nieuwe business case te starten hebben de grote muziekjongens gemist met de start van het internet, en helaas is dit het uitvloeisel er van.

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 15:12 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
dat is toch niet belangrijk in deze discussie. Alles start met liefde voor.

ik begon ook met snookeren uit liefde voor, later werd ik er beter in en ging 5 dagen per week de hele dag trainen om zodoende toernooien te kunnen winnen = prijzengeld wat je weer nodig hebt om van te leven aangezien je niet kan werken als je 60 uur per week traint. Als ze nou het prijzengeld terug gingen brengen tot 20% van wat het was, moet ik dan maar blijven snookeren uit liefde voor... En dus weer gaan werken = bijna geen tijd meer om te trainen...

of dat voetbal van je.. die mannen begonnen ook uit liefde voor.. maar is toch alleen maar de 'start', daarna om van te leven.

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 17:26 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Sporters leveren zelfs niet eens een fysiek product af dat anderen gebruiken, dus producers hebben meer recht op vergoeding dan zij. Ik ben ook wel voor het belonen van 'arbeid', ik snap alleen het keihard trekken aan een op voorhand al overleden paard niet.

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 18:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
Wat Jer zegt... helemaal mee eens.. (Y)


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 19:03 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[quote="emre"]Sporters leveren zelfs niet eens een fysiek product af dat anderen gebruiken, dus producers hebben meer recht op vergoeding dan zij. Ik ben ook wel voor het belonen van 'arbeid', ik snap alleen het keihard trekken aan een op voorhand al overleden paard niet.


snappik, maar zolang er nog geen levend paard is om aan te trekken moet het maar.

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 19:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Wat Emre in zn eerste post en de laatste alinea van zn 2de post zegt, beschrijft precies hoe ik erover denk.

Mensen creeëren iets vanuit hun gevoel of liefde daarvoor. Zijn ze heel goed daarin én hebben ze geluk (essentieel daarbij) kunnen ze zich daarmee in hun levensonderhoud voorzien en in t beste geval er rijk mee worden.
Zijn ze goed en hebben ze minder of geen geluk, lukt dat niet.
Zuigen ze zullen ze ook niks verdienen.
Leuk? Nee (ik gun iedereen al t geld van de wereld met hun hobby/liefde).
Reëel? Ik denk t wel.

En wat betreft de grote muziekjongens die nu huilie doen...zoals Johan Derksen zegt: slapers. ;)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 21:10 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Ik denk ook dat men moet realiseren dat het tijdperk van progressive als een redelijk mainstream genre voorbij is en dat het daarmee weer underground is en dus ook minder rendabel omdat de afzet minder is terwijl het aanbod wel groeit.

Iedereen kan tegenwoordig ook thuis met minimale middelen muziek maken. Software kun je ook gewoon downloaden en een midi keyboard kost geen drol. Hetzelfde geldt voor dj'en. Je pakt je laptop en download traktorscratch et voila je bent dj.

Het is gewoon lastig om door te breken dat kost tijd, geduld en geld en ik denk dat dat 10 jaar geleden ook zo was alleen toen waren er wat minder dj's en producers en kon je makkelijker doorbreken. Daarom denk ik ook niet dat het puur en alleen aan die illegale downloads ligt. Uiteindelijk wil iedereen geld verdienen met zijn of haar hobby en daar is niks mis mee.


Top
   
PostPosted: 16 Feb 2012, 22:27 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
[quote="Paulus de Kalebouter"]Wat Emre in zn eerste post en de laatste alinea van zn 2de post zegt, beschrijft precies hoe ik erover denk.

Mensen creeëren iets vanuit hun gevoel of liefde daarvoor.


Uiteraard wordt een track (bijna altijd dan) geproduceerd omdat die producer er zijn gevoel in kwijt kan en het zijn passie is. Daarna is het niet meer dan logisch dat als andere mensen daar ook zo over denken en dit waarderen hier een vergoeding voor over hebben. Het gaat om een state of mind. In Amerika wordt er onder jongeren veel meer via iTunes en de iPhone nummers gekocht. Ze horen bij klasgenoten een vette track en bam, voor 0.99 dollarcent kopen zo 10 vrienden diezelfde track via hun telefoon. Heel gemakkelijk en voor weinig geld. In Nederland daarentegen, horen klasgenoten een vette track, noteren die titel in hun kladblok op de telefoon en zoeken hem vervolgens s'avonds op in google en komen uit op zippyshare.

In dit verhaal heeft het niets te maken met hoe die track tot stand is gekomen (uit passie/liefde voor muziek of juist niet) het gaat erom dat als er muziek geconsumeerd wordt het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend is dat daar een vergoeding tegenover staat.

Het neerhalen van megaupload is dweilen met de kraan open, ik ben sinds het sluiten van megaupload 4 weken geleden, al 17 nieuwe vergelijkbare sites tegengekomen. Wordt er 1 gesloten, komen er weer 10 bij. Dit kun je dus ook niet tegengaan. Dit neemt niet weg dat er gewoon anders gedacht moet worden. Het is en blijft jatten. En ook producers die underground maken zouden er van kunnen leven als iedereen gewoon betaalde. Er is echt wel vraag naar onbekendere producers/tracks...

_________________
[url=http://djshawnfarrell.wordpress.com/]DJ Shawn Farrell Blog[/url]
[url=http://progressivehousemusic.wordpress.com/]Progresssive House Blog[/url]


Top
   
PostPosted: 17 Feb 2012, 10:42 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Ik ben bang dat die consumentenmentaliteitsverandering die Onno hier boven schetst in NL al lastig gaat worden en wij hebben al de mogelijkheden en functionaliteiten om er iets van te maken. Om nog maar te zwijgen over bv Oost-Europa en China, waar qua omvang de echte kritische massa zit.

Even een belangstellende vraag: ik ben nog nooit op een ADE of iets dergelijks geweest maar hebben de knappe knoppen en veteranen aldaar het niet over nieuwe manieren van werken? En zo ja, wat komt daar dan uit?

En misschien heb ik het gemist, maar kan iemand (Chris, Onno?) iets vertellen over de inkomsten van eigen verkoop via eigen shops, bandcamp e.d.?

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 17 Feb 2012, 13:53 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
Dat laatste, bandcamp e.d., is echt te verwaarlozen voor onbekende artiesten omdat......jawel, ze onbekend zijn. Leuk hoor, via je eigen kanalen verkopen voor een U2 of Coldplay, omdat die toch al aanhang genoeg hebben. Maar voor een onbekende artiest werkt dat niet. Die heeft toch de kracht van een groot label vaak nodig om naam te genereren. En goeie reviews. En de juiste dj's die jouw tracks draaien...etc.

Heb je nog niks / weinig bereikt, is bandcamp wel heel cool, maar je zal er niet veel mee verdienen buiten je eigen kennissenkring. Uberhaupt iets verdienen met verkopen is zowiezo al een kwestie van redelijke bekendheid hebben en liefst een goed label met goeie promotie en distributie mogelijkheden hebben.

Nogmaals, in de vinyltijd verkocht ik met "gemak" 1000 stuks of meer, ook via mijn eigen label. Want, wilde men een C-Jay plaatje, dan moest je wel het vinyl kopen. Er was niks anders....Maar een release die volledig digitaal wordt verkocht, varieert van zo goed als niks tot een paar honderd. Wat jerry ook al zei, met 500 verkochte downloads ben je al het binkie tegenwoordig...dus sja...


Top
   
PostPosted: 17 Feb 2012, 14:03 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 04 Jan 2007, 13:46
Posts: 676
Location: T.B.C.
''consumentenmentaliteitsverandering'' :o

Maar een muziekdief ís toch helemaal geen consument?? ;)


Heerlijk leesvoer dit.. Iedereen blijven ventileren svp (Y)

Wie weet wordt hier de ultieme oplossing gevonden en word er door Sony een flink bod op die rechten gedaan. Zal je zien dat Paulus, uit warme liefde voor de bedachte creatie, nét alle info geshared heeft en pist iedereen weer naast de pot.


Top
   
PostPosted: 17 Feb 2012, 14:46 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Ja die heeft 8 dubbele mega woordwaarde :lol

Nederlanders kúnnen er wel voor betalen, al vinden ze al gauw alles te duur en moet het nog goedkoper er nog makkelijker. Het zijn dus wel consumenten al worden het 'filty downloaders' vanwege de kosten en het gemak van zippyshare e.d.

Dank Chris voor de bandcamp uitleg, het zit hem dus ook in bekendheid, vindbaarheid en dus promotie.

Hoe ligt dit voor Armada (die na even googelen een flinke eigen shop lijken te hebben)?

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
PostPosted: 17 Feb 2012, 16:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
Armada weet men wel te vinden, dus heeft een eigen shop ook nut. Voor veel verkopen schakel je de middle man uit.
NAAST alle shops als beatport en i-tunes natuurlijk. Alleen je eigen winkeltje werkt ook zelden.

Ik zit echt met smart op een streaming service a la Spotify te wachten trouwens, waarbij je voor 1 vast bedrag per maand films en series kan kijken. In Amerika is dit er al, hier weer niet natuurlijk.


Top
   
PostPosted: 17 Feb 2012, 17:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 14 Jul 2008, 15:42
Posts: 115
Location: Netherlands
[quote="C-Jay"]Ik zit echt met smart op een streaming service a la Spotify te wachten trouwens, waarbij je voor 1 vast bedrag per maand films en series kan kijken. In Amerika is dit er al, hier weer niet natuurlijk.

Ik download nu nog al mijn films en series 'illegaal' maar zodra er hier zoiets komt (mét NL subs én snel) ben ik bereid mijn downloadgedrag aan te passen en voor deze content te betalen.

Top
   
PostPosted: 17 Feb 2012, 17:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
[quote="Shylock"]Wie weet wordt hier de ultieme oplossing gevonden en word er door Sony een flink bod op die rechten gedaan. Zal je zien dat Paulus, uit warme liefde voor de bedachte creatie, nét alle info geshared heeft en pist iedereen weer naast de pot.

Ik mag toch wel hopen dat hier niemand zo achtelijk is een goed, nieuw idee annex oplossing voor t probleem waar hier over wordt gesproken te posten zonder dattie dit eerst heeft laten registreren bij de juiste instanties.
Indien dit wél t geval is, verdient deze persoon t zeker niet royaal betaald te worden door Sony, want met dat achtelijke gedrag zal die al dat geld echt niet goed gaan besteden. Ik zal in dat geval dan zeer zeker zijn/haar idee stelen en t zelf laten registreren en al zn centjes voor zn neus wegkapen. :p

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 17 Feb 2012, 18:22 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Ik wil hier nou weer niet een hele discussie aanzwengelen over films en series, maar ik vind dat ze niet zo moeilijk moeten doen over series. Films snap ik. die moeten in de bioscoop draaien en hun geld opleveren.

Series worden uitgezonden op tv en hebben daarmee hun geld al opgebracht (verkocht aan alle zenders wereldwijd). Ik kijk heel zelden tv, maar ik volg wel series. Als er dan een aflevering is uitgezonden in Amerika en ik zoek dagen daarna even een stream op om hem op me laptop te kijken, vind ik dat ik daar helemaal niks verkeerds mee doe, ongeacht welke argumenten er tegen te verzinnen zijn!

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 18 Feb 2012, 09:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
[quote="Paulus de Kalebouter"]Wat Emre in zn eerste post en de laatste alinea van zn 2de post zegt, beschrijft precies hoe ik erover denk.

Mensen creeëren iets vanuit hun gevoel of liefde daarvoor. Zijn ze heel goed daarin én hebben ze geluk (essentieel daarbij) kunnen ze zich daarmee in hun levensonderhoud voorzien en in t beste geval er rijk mee worden.
Zijn ze goed en hebben ze minder of geen geluk, lukt dat niet.
Zuigen ze zullen ze ook niks verdienen.
Leuk? Nee (ik gun iedereen al t geld van de wereld met hun hobby/liefde).
Reëel? Ik denk t wel.

En wat betreft de grote muziekjongens die nu huilie doen...zoals Johan Derksen zegt: slapers. ;)


en ik kan aan dit betoog niks toevoegen.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma