Welke underground producer
start met produceren met het idee er geld mee te verdienen? Dat is volgens mij wat Mistik bedoelt.
Logischerwijs wil je een beloning zien voor de uren die je er in stopt, maar het begint altijd als hobby, toch? De vraag is dan waar de scheidslijn ligt tussen hobby en werk, en met welke verwachtingen je de producties maakt.
Ik blijf het een lastig verhaal vinden. Ik ken de argumenten van beide kanten en ben er zelf nog steeds niet 100% uit wat mijn mening nu precies is over auteursrecht. Met de maatregelen zoals voorgesteld ben ik het ivm privacyrechten en de verdeling van de macht en bevoegdheden zeker niet eens!
Waar ik mij wel over verbaas is het vastklampen aan ouderwetse strohalmen, het blijven vechten van het achterhoedegevecht met middelen waarvan juist IT- en internetsavvy mensen toch ook wel inzien dat deze het probleem maar ten dele op zullen lossen - de industrie zal
altijd achter de 'illegale' ontwikkelingen aan blijven hollen.
De oplossing zit volgens mij (en vele anderen) in het veranderen van de business case, niet in het afbakenen van de huidige vorm. Helaas is dit een ontwikkeling die de grootverdieners van weleer in hadden kunnen / moeten zetten, want Darwin zag al dat overleven afhangt van verandersingsbereidheid ... maar de mens is van nature naturlijk veranderingsschuw en de noodzaak tot verandering, helaas ga je het pas zien als je het door hebt
En dan nog iets: het gebruik van pirated software bij een groot deel van de producers is wijd en zijd bekend, maar hoe zit het met films en tv-series? Hier op GC en ook op FB zie ik geregeld berichten over entertainment waarbij ik gezien de verkoopdatum in NL nogal mijn twijfels over de herkomst heb?
* edit * En literaire mastodonten schrijven hun magnum opus vooral voor erkenning volgens mij