It is currently 28 Mar 2024, 20:58

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Shiloh - Bleed
PostPosted: 30 Jun 2006, 02:12 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Sandah[/align]Titel: Bleed
Artiest: Shiloh
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.shilohmusic.ca[/url]
Label: Baroque CD004
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.baroquerecords.co.uk[/url]
Type: Double artist album


Het Engelse label Baroque Records is, zeker met dochterlabels als Method, een groot progressive label. Na talloze vinylreleases van onder andere Quivver, Tilt en Shiloh zelf brengt het label uit het Engelse Coventry sinds 2003 ook af en toe cd’s uit. Na drie mixalbums van Innate, Andy Moor en Jon O’Bir is de vierde in het rijtje voor het eerst een artist album. Niemand minder dan de broers Colin & Justin Moreh kregen de eer om hun wereld te laten horen in bijna 160 minuten muziek.

Bleed staat niet alleen voor ‘het offer’ zoals Shiloh het vrijgeven van het album voelt, maar ook voor het dubbele conflict waarin de wereld zich volgens de Moreh’s in bevind. Aan de ene kant zegt iedereen “ik wil vrede en harmonie”, de andere kant is zelfingenomen en egoïstisch. Een politieke boodschap dus. Zoals ze zelf in de inlay al vermelden: Bleed is het resultaat van 3 jaar laat opstaan en in ondergoed muziek maken tot ‘suppertime’. Dat belooft wat!

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/bleed.jpg[/img][/align]

Cd 1. (Red Cell)

Deze cd bestaat uit de rode bloedcellen van het geofferde: de rustige breaksbeats. De openingstrack, ‘Will U Ever Come Around’, is de debuutplaat van Shiloh op het Electrofly label en een goede bekende. Rustig pakken de breaks me vast. ‘Bleed’ vervolgt het geluid van Shiloh; goed geproduceerde breakbeats en lichte electro-invloeden. Maar de goede stemming waarin ik zat werd abrupt afgebroken toen ‘Face’ vervolgde. Deze plaat voel ik totaal niet en heeft bovendien met zijn rauwe geluid een rare plaats op het album. Daarnaast kreeg ik bij deze plaat ook het gevoel dat Colin maar beter niet kan zingen in zijn platen. Na ‘Face’ volgen een aantal goede producties die me volledig terug in het album krijgen. ‘Mana’ en ‘Fall Reprise’ zijn heerlijke producties; rustige, kalme breaks en een geweldige atmosfeer.

Absolute uitblinker echter is ‘Melt’, een plaat met veel trancy elementen. Dit is Shiloh voor mij; breaks met trancy elementen die je oppakken en volledig wegvoeren. Na deze topplaat gaan ‘Dream On’ en ‘Reaction’ verder. ‘Red Cell’ is een goede disc 1, ik wil namelijk erg graag overgaan naar disc 2, een goede graadmeter.


Cd 2. (White Cell)

De witte bloedcellen, die in het lichaam sterk ondervertegenwoordigt zijn, zijn het thema van disc 2. Een snelle blik op de tracklist leert dat deze cd een aantal remixen bevat. Daarnaast zijn vele extra namen te zien in de lijst met credits. Dit is de cd waar ik vooral naar uitkeek.

De cd start met ‘Dream On’, die ook al te vinden was op disc 1, dit keer onder handen genomen door niemand minder dan Luke Chable, tevens een goede vriend van het duo. Een goed begin van deze cd; een betere drive dan het origineel. Daarna vervolgt een van mijn favoriete producties van Shiloh: Vista Cruz. Michelle Chivers en Colin Moreh verzorgen beide de vocalen, wat erg mooi klinkt. Na alweer een productie met Luke Chable, die gelijk steviger klinkt, vervolgen de broers met een klapper: ‘All Those Things’. Met een vaag, bleepy intro, een sterke breakbeat en electro invloeden bouwt deze track in snel tempo heerlijk op.

Helemaal los gaat het na de Furry Nipples remix van ‘Face’. Waar deze plaat mij in originele vorm nog ergerde, nemen de heren Stian Klo (Noorwegen) & Ozgur Can (Zweden) dit grotendeels weg. Helaas hebben zij de vocals laten zitten, maar de techy sound maakt het ruimschoots goed.
Zeer sterk is ook de Duitse inbreng van David West. Hij remixte Reaction, de laatste plaat van cd 1, en maakte er een in trancy jasje gegoten klapper van. David West’s geluid past perfect bij Shiloh.

Na 2 platen die enkel door de broers zijn gemaakt (waarschijnlijk in ondergoed op de late ochtend) eindigt de tweede cd met een samenwerking met alweer Luke Chable. ‘OZ’ is een mooie afsluiter die gelukkig naast ‘All Those Things’ ook op de EP te vinden is.


Concluderend: ik ben erg blij dat ik deze cd niet links heb laten liggen! Het is een aanrader met zeer diverse geluiden. Ik ben er zeker van dat voor alle Shiloh-fans dit album het lange wachten waard was.
Helaas is de opbouw van de cd niet zo doordacht, en zijn enkele nummers enigszins gedateerd. Ook wat betreft het thema hoor ik niet zo veel terug, hoewel dat best te begrijpen is: Shiloh maakt nu eenmaal geen begrafenismuziek.
Al met al vormt deze dubbel-cd een heerlijke verzameling goede platen. Perfect voor in de auto, lange rechte stukken asfalt en een laagstaande zon die net niet in je zonnebril schijnt.

Als laatste wil ik melding maken van het geniale artwork. Gedaan door niemand minder dan Marco di Carlo, de MD van Benz & MD.


Cd 1: Red Cell
01. Will U Ever Come Around
02. Bleed
03. Face
04. Mana
05. Undo
06. Outsider
07. Sanguinate
08. Fall Reprise
09. Melt
10. Dream on
11. Reaction

Cd 2: White Cell
01. Dream On (Luke Chable remix)
02. Vista Cruz
03. Sentrino
04. All Those Things
05. Face (Furry Nipples ‘555’ remix)
06. Reaction (David West remix)
07. IMOK
08. RUOK
09. OZ

[hr]
Ook voor deze cd hebben we een extra exemplaar om weg te geven.
Mail ( prijsvraag@groovecollection.nl ) het antwoord op de volgende vraag:

[color=yellow]Uit welk land komt Stian Klo ?[/color]

[size=75]- inzenden voor 8 juli a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Last edited by Jerry on 30 Jun 2006, 16:37, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 30 Jun 2006, 09:44 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:17
Posts: 791
Location: Groovecollection.nl
Goede review San (Y)

_________________
Proper music: [url]http://www.soundcloud.com/dwk[/url]


Top
   
 Post subject: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 30 Jun 2006, 11:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
Nette review! (Y)
Persoonlijk niet mijn ding deze cd.

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
 Post subject: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 30 Jun 2006, 12:32 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 23:50
Posts: 1747
Location: Amsterdam
Mooie review.

Vette cd cover trouwens zeg :cool


Top
   
 Post subject: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 05 Jul 2006, 10:52 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Sep 2005, 18:36
Posts: 207
Location: Holland
Net review sander! :hat


Top
   
 Post subject: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 06 Jul 2006, 01:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jul 2005, 23:57
Posts: 373
Location: Haarlem
thanks allemaal, zal er geloof ik vanzelf nog wel beter in worden... was in ieder geval mijn eerste echte review :)


Top
   
 Post subject: Re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 31 Jul 2006, 15:10 
Offline
just started
just started

Joined: 28 Jul 2006, 23:28
Posts: 4
Location: zandvoort
:o hey san betere review kan je niet krijgen toppie (Y)

heb gelijk ff gezocht dit is het betere werk :tune







gr dirk

[url=http://www.dj-dlusion.com]www.dj-dlusion.com[/url]


Top
   
 Post subject: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 01 Aug 2006, 13:08 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Oops, deze was er door de drukte ff tussendoor geslipt. :oops

Maar ook hier hebben we natuurlijk een winnaar:

Junktion gefeliciteerd met de cd :cool

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: Re: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 02 Aug 2006, 18:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 21 Jun 2005, 09:06
Posts: 37
Location: Nijmegen
[quote="Jerry"]Oops, deze was er door de drukte ff tussendoor geslipt. :oops

Maar ook hier hebben we natuurlijk een winnaar:

Junktion gefeliciteerd met de cd :cool


Supergaaf! Thanks :D

Heb hem nog niet gehoord en ben erg benieuwd. En zoals al gezegd het artwork ziet er erg mooi uit!

_________________
Junktion - As It All Was/Occam's Razor/Way Back (Praesul Records) Out on beatport! :)


Top
   
 Post subject: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 19 Aug 2006, 01:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Top album is dit. Heb de full op beatport gekocht en is zeer de moeite. CD1 vind ik iets beter dan CD2 maar beide discs zijn zalig.


Top
   
 Post subject: re: Shiloh - Bleed
PostPosted: 07 Sep 2006, 11:18 
Cool album much better than their last sets :rolleyes
Vista Cruz and All Those Things are my faves!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma