It is currently 28 Mar 2024, 11:51

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: 20 Jun 2007, 01:52 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Chane[/align]
Titel: As Long As The Moment Exists
Artiest: Chris Fortier
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.djchrisfortier.com[/url]
Label: EQ Grey EQGCD018
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.stomp.com.au/dept/eq[/url]
Type: Artist album


Het Australische label EQ Grey staat bekend als een label dat kwaliteit levert. Zo hebben ze al verscheidene goede tracks uitgebracht en zijn ze natuurlijk bekend vanwege de beroemde Balance Mix CD reeks, waarvan Balance 007 door Chris Fortier is gemixt. Dit vond ik zelf een te gekke compilatie waarin Fortier duidelijk laat horen dat hij een meer techy kant is ingeslagen.
Nu heeft EQ Grey het eerste album van Chris Fortier uitgebracht: As Long As The Moment Exists. Het is een ongemixte cd met alleen maar eigen werk. Als Chris Fortier liefhebber kon
ik dan ook niet wachten dit album te beluisteren.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/Fortier_album.jpg[/img][/align]
As Long As The Moment Exists begint met een heel relaxte, ambient intro plaat, Sunday Is A Travel day. Een mooi begin van de cd, waarbij je nog geen idee hebt waar het naar toe gaat. Vind de track alleen wel erg lang ... had van mij wel de helft korter gemogen, want je zit toch te wachten op wat er komen gaat. Bij het tweede nummer Portion Control komt de beat er in. Fortier houdt het nog heel rustig. Dit is een lekkere deep house track. Een beetje sombere piano en een slepend bassje geven de track een heel relaxte sfeer. In de zelfde stijl volgt de track Under Your Nose. Een breaks track met een diepe baslijn en een coole, catchy melodielijn. Vanaf deze track begin je wat meer te voelen waar de cd naar toe zou kunnen gaan. Een erg lekkere track. Fantastic Diversion is wederom breakbeat met wat acid geluiden. De vaart begint er al wat meer in te komen, maar ben verder niet echt gecharmeerd van deze track, terwijl deze, met z'n 6.15min nog wel de langste track van de cd is. Een saai nummer.

De vijfde track op het album is Fattback. Hier begint de echte Chris Fortier sound te komen. Dit is een erg vette track, erg diep met een lekkere drive. Hij is totaal niet toegankelijk, maar ik vind 'm erg goed. Hiermee laat Fortier duidelijk horen wat hij bedoelt met zijn uitspraak: "I Just like to play good underground music, full stop."

Met Stay Tuned gaat Chris gewoon verder met zijn diepe sound. Echt duister en hard. Op de achtergrond wat sinistere strings ... horror! Doet me sterk denken aan hoe progressive een paar jaar geleden was. Believe krijgt wat meer vaart en heeft een vrij groovy baslijn. Het album wordt hier wat meer uplifting (voor zover je daarvan kan spreken bij Chris Fortier's sound). De vrouwelijke vocals houden de track vrij diep, maar de strings zijn weer verfrissend.

De beste track op het album vind ik toch wel Waste Not, Want Not. Een lekkere party-plaat met een smerig, bouncy bassje die de track en lekkere drive en swing geeft. Deze track is totaal niet duister en dat is heel verfrissend na al die diepe tracks. Deep Throbmostess doet een beetje ouderwets aan. Zou zo een productie van een paar jaar geleden kunnen zijn. De drive is wel oké, maar verder is de track niet echt boeiend. Dat geldt eigenlijk ook voor de volgende track Belt Seat fasten. Deze klinkt weliswaar wat vernieuwender, maar blijft niet echt boeien.

Deviated Septum is al eerder uitgebracht onder zijn 40oZ monniker. Een acid-soundje loopt als een rode draad door de track met een zware groove op de achtergrond. Een moeilijk, techno-achtig nummer. De track hierna Quote unquote vind ik erg goed. Wat acid-sounds, maar dan minder aanwezig dan bij de vorige track en een rollende baslijn maken de track echt vet. Doet me weer denken aan zijn weergaloze set op Rockit vorig jaar.

Ook B Dub is al eerder uitgebracht. Deze staat net als Deviated Septum op Fortier's Downlow'd EP. Hoewel ik wel de indruk heb dat dit een andere versie is. Er zit een vrij vrolijke tune in deze track en hier begint het album wat af te bouwen; wel vind ik ook hier teveel eenvoud in het numer zitten. Dit gevoel heb ik toch wel bij het hele album, wat ik wel een beetje jammer vind.

De één na laatste track is de techno track Don't Hide What You Believe. Wederom een zware track met een heerlijke basslijn ... vind dit zeker wel weer een vette track. Het album wordt afgesloten met As Long As The Moment Exists... de titeltrack van het album. Dit is net als de openingstrack een spacey, ambient nummer.

Al met al vind ik het geen super album. De sound is niet echt vernieuwend en veel tracks zijn nogal saai. Ik merk toch dat ik geneigd ben te gaan skippen. Toch zitten er zeker een paar erg goeie producties op het album met voor mij als uitschieters: Under Your Nose, Fattback en Waste Not, Want Not.


tracklist:

01. Sunday Is A Travel Day
02. Portion Control
03. Under Your Nose
04. Fantastic Diversion
05. Fattback
06. Stay Tuned
07. Believe
08. Waste Not, Want Not
09. Deep Throbmostess
10. Belt Seat Fasten
11. Deviated Septum
12. Quote Unquote
13. B Dub
14. Don't Hide What You Believe
15. As Long As The Moment Exists


[hr]
We hebben van deze cd 1 exemplaar om weg te geven. Stuur een mail naar:
review@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.


[size=75]- inzenden voor 8 Juli a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
PostPosted: 22 Jun 2007, 15:50 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Nice! ik wil die cd wel winnen! :cool


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2007, 14:29 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Sep 2005, 09:58
Posts: 479
Location: Near Utrecht
Chris Fortier :cool
Leuke review, ff een mailtje sturen ;)


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2007, 15:18 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Goed geschreven review. (Y)
Winnen laat ik aan de liefhebbers over. Succes.

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 23 Jun 2007, 16:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 04 Dec 2005, 13:18
Posts: 494
Location: Amsterdam
Lekker cd'tje, maar niet meer dan dat... :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma