It is currently 28 Mar 2024, 18:42

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
PostPosted: 03 Nov 2007, 21:20 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Datcho[/align]
Titel: Naturally Artificial
Artiest: Eelke Kleijn
Label: Global Underground
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.globalunderground.co.uk[/url]
Type: Artist album


Opnieuw komt er een album op het prestigieuze Engelse label Global Underground van een Nederlands artiest. Ditmaal gaat het om de 24 jarige Rotterdammer Eelke Kleijn die in het dagelijks leven Biologische psychologie studeert. Na zijn eerste release in 2003 met het nummer ‘4,5 billion years’ op het platenlabel Segment, kreeg de Rotterdammer een vliegende start als producer en remixer. Met nummers op verschillende labels en minstens zo veel remixen groeide zijn naam.

Deze naam werd helemaal onuitwisbaar toen hij in 2006 met ‘8 bit era’ kwam. Dit nummer kwam op de mix CD van Nick Warren terecht die hij in Parijs maakte voor Global Underground. Ook verdween de track in platenkoffers van alle grote DJ's van de dance scene. Sindsdien is hij ook eigenaar van een eigen label, 'Outside the box music'. Vanuit die inslag en met zijn DJ carrière in het achterhoofd is er elke maand te horen wat Eelke in zijn box heeft gevonden tijdens zijn shows op Proton radio en Frisky radio (best beluisterde radiostations voor progressieve dansmuziek). Nu weet Eelke vriend en vijand te verbazen met een album wat zich kan meten met tijdloze elektronica albums. Geïnspireerd door science-fiction films, Star Track en verschillende technologische ontwikkelingen weet Eelke je mee te voeren langs 16 tracks die allemaal erg boeiend zijn (en blijven).

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/eelke_kleijn_cd.jpg[/img][/align]
De eerste track geeft al een klein beetje weer langs welke wegen van Eelke's muzikale universum we genomen gaan worden. Het openingsnummer 'Defining the patern' is meer een intro dan een volwaardige track en lijkt wel zo uit een spannende science-fiction film gehaald te zijn uit de jaren ‘50. Het 2e nummer is samen met collega producer Nick Hoogendoorn gemaakt en er is een lekker track ontstaan. 'Luigi's Magic Mushroom' lijkt meer op een naam van een pizza van de pizzeria op de hoek, maar dan van een die hallucinerende paddo's op zijn pizza's doet. Mooie volle synth sounds en een lekker groovy geluid. Maar het word nog beter.

'Ondine' is een erg lekkere opbouwende track die perfect is als after plaat. Het is niet alleen door de naam, maar ook door het gevoel wat ik van de warme sound krijg en vooral de ontspannenheid die de track me geeft, dat het klinkt als een vriendinnetje van een vroegere vakantie waar mooie herinneringen aan over zijn gehouden. Het 4e nummer 'Attack of the synthesizer orchestra' is een lekker nummer met een breakbeat en een lekkere melodie als basis. Toch word dit nummer pas echt lekker nadat er op het eind na een break een ongelofelijk mooie extra melodie bijgevoegd word.

'Be somewhere else' is een lekkere downtempo track met een mooie theatrale opbouw. Op de een of andere manier bekruipt mij het gevoel bij het horen van sommige nummers (dit is er een van) dat Eelke klassieke instrumenten gebruikt die ik al in geen tijden heb gehoord in moderne muziek. Instrumenten als violen en cello's zijn overduidelijk aanwezig in de composities en ik moet zeggen dat dit zeker een extra mooi geluid geeft voor mijn gevoel.

'Symphonia part 1' is een nummer met een enorme vette bassline die je het gevoel geeft dat je bassbox in gescheurd. Het nummer is een soort Jean-Michel Jarre, Mike Oldfield en Vangelis op de progressive tour. Geweldig nummer wat elke keer als ik het hoor meer lagen bevat. De volgende track heet 'The magical number 7' en is een mooie progressive track met lekkere melodie. Het nummer blijft naar mate het vordert opbouwen, maar gelukkig blijft het een bepaalde ingetogenheid behouden.

Zeitgeist zou je kunnen zien als een plaat van Giorgio Moroder wanneer hij nu muziek zou maken. Alleen dan met de weinig voorspelbaarheid van Patrick Cowley. Erg mooie downtempo plaat die waarschijnlijk op chill-out verzamelaars terecht zou kunnen komen. De melodie van 'Symphonia part 1' komt weer terug maar dan als downtempo nummer in het nummer 'Symphonia part 2'. Dit sluit prima aan op het gevoel wat Zeitgeist achterliet. Het nummer 'Early morning awakening' is een beetje een kruising tussen tech-house en minimal achtige progressive. Toch is het een lekkere manier van ontwaken na de 2 langzamere tracks die ervoor zaten.

De basis van 'Timo & Chloe' is wellicht oude progressive, maar dan met space-disco sounds en alweer Jean-Michel Jarre achtige synthesizer geluiden. Lekker nummertje om draaien bij een after feestje. 'Drama queen' is een wat korter nummer wat ergens wat weg heeft van Boards of Canada. Terwijl ik dat schrijf denk ik ook dat dit een nummer zou kunnen zijn geweest van Mantronix wanneer hij downtempo tracks zou maken in de begin jaren 90.

Het nummer 'The Big chill' doet me denken aan tracks die op Café Del Mar de aandacht trokken. Nummers als ‘Beautiful strange’ van Bedrock en de remix van Humate's 3.2 door datzelfde Bedrock. Het nummer loopt angstaanjagend mooi door in een van mijn favoriete nummers van dit album, 'Monsters of the deep'. Dit uptempo nummer krijgt op de een of andere manier dezelfde 'Café Del Mar' achtige feel met zich mee. Maar dan met een groovy en vooral erg dansbaar sausje erover heen. Toch lijkt het ook hier weer of de synthesizer door Jarre wordt aangestuurd, niet dat vervelend is, integendeel zelfs. Het afsluitende nummer is 'Breaking the patern'. Deze prachtige ambient track laat nog een keer zien waartoe Eelke Kleijn in staat is.



Conclusie: Eelke Kleijn laat heel duidelijk zien dat er in Nederland verschrikkelijk goede (dans)producers rondlopen en dat hij zich toch zeker bij de top mag rekenen. Dit album is meer een elektronica album geworden dan een simpelweg als 'dance' te classificeren album. Eelke laat zien dat hij tot veel meer in staat is dan goede dansvloer gerichte tracks of remixen. Alle tracks op zich zijn prachtige zeer goed doordachte nummers die je meevoeren op een reis met een ruimteschip langs planeten vol mooie muziek en geluiden. Het album is de perfecte soundtrack voor een science-fiction film, maar ook als luisteralbum, als soundtrack voor de zaterdagavond net voor het stappen of uiteindelijk misschien wel zelfs zondagochtend net na het stappen. In elk geval is het een album die je na vele malen draaien nog steeds weet te boeien en wat je per keer beluisteren alleen maar beter gaat vinden. Een Future classic wat mij betreft!


Tracklist:

01. Defining the Pattern
02. Luigi's Magic Mushroom (with Nick Hogendoorn)
03. Ondine
04. Attack of the Synthesizer Orchestra
05. Be Somewhere Else
06. Symphonia part 1
07. The Magical Number 7
08. Zeitgeist
09. Symphonia part 2
10. Early Morning Awakenings
11. Timo & Cloë
12. Drama Queen
13. The Big Chill
14. Monsters of the Deep
15. Breaking the Pattern


[hr]
We hebben van deze cd 2 exemplaren om weg te geven.
Stuur een mail naar: prijsvraag@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.

[size=75]- inzenden voor 19 November a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
PostPosted: 03 Nov 2007, 21:44 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
[quote="Datcho"]Alle tracks op zich zijn prachtige zeer goed doordachte nummers die je meevoeren op een reis met een ruimteschip langs planeten vol mooie muziek en geluiden. In elk geval is het een album die je na vele malen draaien nog steeds weet te boeien en wat je per keer beluisteren alleen maar beter gaat vinden. Een Future classic wat mij betreft!


Amen.

Zoals eerder gezegd: grote klasse, Eelke! (Y)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 04 Nov 2007, 20:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
Ben heel benieuwd hoe ie luistert, maar zal ongetwijfeld sterk zijn (Y)

_________________
I love PoesUps!


Top
   
PostPosted: 05 Nov 2007, 19:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
eindelijk tijd gehad het album eens van voor tot achter te luisteren...
track 13 is echt ubergeil...


Top
   
PostPosted: 07 Nov 2007, 10:49 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 19 Oct 2006, 14:00
Posts: 50
Location: Amsterdam
[quote="C-Jay"]track 13 is echt ubergeil...


Beste C-Jay.... Op woensdagmorgen trek ik jouw geiligheid echt niet!
Want je bent geen olijke vrolijke doenbare dame, OF WEL?

Eelke heeft een prachtalbum gemaakt, wat een talent!

_________________
Rogier de Vliegenier
aka "Meester Moeilijk"


Top
   
PostPosted: 08 Nov 2007, 20:01 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 06 Sep 2007, 08:52
Posts: 118
Location: Vlaardingen
gewoon de top

_________________
Denk erom, slapen doe je s'nachts! :-)


Top
   
PostPosted: 09 Nov 2007, 14:53 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 17 Oct 2005, 20:44
Posts: 98
hij is lekker! Heb hem continu opstaan zodra ik in een auto zit! Heb hem ook al op mijn MP3 speler gezet. Heerlijke tracks en lekker gevarieerd!

Keep it up Eelke! En thanks voor de CD!

_________________
freaky funk


Top
   
PostPosted: 12 Nov 2007, 15:19 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 26 Jun 2005, 12:58
Posts: 334
Location: Amsterdam
Top Top Top Eelke... :hat

Moet hem nog beluisteren maar weet nu al dat het een KLASSE werk is.

Ga zo door ;)

_________________
Think anal sex hurts? Try having a kid


Top
   
PostPosted: 14 Nov 2007, 09:07 
Offline
just started
just started
User avatar

Joined: 04 Sep 2007, 08:45
Posts: 3
Location: Breda
Ben benieuwd, maar het zal wel zwaar ok zijn... ;-)


Top
   
PostPosted: 14 Nov 2007, 17:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Sep 2005, 23:54
Posts: 1655
Location: Haarlem
heel sterk album! vandaag in en om de trein genoeg tijd gehad om 'm te luisteren.

:tune stuk voor stuk vette tracks! (Y)


Top
   
PostPosted: 27 Nov 2007, 21:01 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
En wie is hier de gelukkige winnaar?


Top
   
PostPosted: 28 Nov 2007, 01:11 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Yvonny
PeterB

:D

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 28 Nov 2007, 18:27 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
Yihaaaaaa :hat

thanx, vind m vast wel in de brievenbus.

_________________
I love PoesUps!


Top
   
PostPosted: 28 Nov 2007, 18:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Nov 2005, 10:00
Posts: 161
Cool! 8-)

En nu heb je vast mijn adres nodig of krijg ik vanzelf een mailtje? :)


Top
   
PostPosted: 28 Nov 2007, 22:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 30 Jul 2006, 21:12
Posts: 375
Location: Lichtenvoorde (Gelderland)
Zeitgeist ist ubergeillll! :cool


Top
   
PostPosted: 29 Jul 2008, 22:29 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 May 2007, 10:32
Posts: 57
Location: Amsterdam
Het klinkt allemaal heel cool, best wel episch ook. Doet me erg denken aan Jean Michelle Jarre.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma