It is currently 28 Mar 2024, 20:19

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 27 Feb 2008, 23:03 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Datcho[/align]
Titel: Like 3 Ears & 1 Eye
Artiest: Omid 16B
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.myspace.com/omid16b[/url]
Label: Sexonwax
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.sexonwax.com[/url]
Type: Double Artist album


Het lijkt eeuwen geleden dat ik iets van Omid ‘16B’ Nourizadeh heb gehoord. Het debuut album‘Sounds From Another Room’ stamt uit 1998 en zijn laatste ‘How to live a 100 years’(zijn 2e) album stamt alweer uit 2002 en was een van de laatste dingen die er ooit op het legendarische label Hooj uitkwam. Omid Nourizadeh is woonachtig in Londen, maar heeft een Perzische achtergrond, niet vreemd dus dat veel mensen hem vaak als een van de jongens van Deep Dish zien, aangezien ook zij hun roots hebben in de Perzische gronden. Helemaal niet doordat zijn nummers grijs gedraaid werden/worden door diezelfde 2. Onder vele aliassen heeft hij meerdere pioniersstukken verricht voor de dance wereld. Hij was labelbaas van Alola (1993), Disclosure (1994) en nu dus ook Sex onWax (2002). Hij heeft onder anderen als 16b, O.R.N. en ‘Sixteen million dollar man’ meerdere grote tracks op zijn naam staan.’Water ride’, ‘Snow’, ‘Man with the voice’ en talloze remixen, maar vooral kennen we Omid natuurlijk van de plaat Escape, Driving To Heaven , welke in 2001 werd uitgebracht op het glorieuze Hooj Choons platenlabel. De laatste tijd houd 16b zich vooral samen met zijn vrienden Demi en Desyn Masiello bezig. Met zijn drieën vormen ze het DJ collectief S.O.S.

Nu, bijna 5 jaar na zijn 2e album, weet Omid vriend en vijand te verrassen met een album dat zich wellicht weet te manoeuvreren tussen geniaal en gewoon goed. Het is ook niet echt lastig om te begrijpen dat er iets speciaals is aan dit album. Alleen de titel al. Luister je anders wanneer je 3 oren hebt? Ik ken helaas niemand om het te vragen. Ik weet wel dat mensen met een gezichtsbeperking beter leren luisteren/horen. Blinden horen dingen die wij ook horen, maar verstaan ze beter. Juist om het laatste lijkt het hier te gaan. Omid wil dat we, in plaats van het gewoonweg consumeren van muziek, op een andere manier naar die muziek leren luisteren. Sommigen horen zoveel nummers, zonder dat ze er daadwerkelijk naar te luisteren.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/omid16b.jpg[/img][/align]
Dat Omid wel van een stunt houd was in december duidelijk geworden. Net als zijne “paarse hoogheid” Prince deed ook hij zijn album cadeau bij een magazine. Het eerste deel van Like 3 ears and 1 eye gaf hij gratis weg bij de DJ Mag.

“Eyes in Disguise” is een track die balanceert tussen UK-house en house met een meer Europese sound. Na een kort, maar mooi intro is het vol gas vooruit. De track is behoorlijk dansvloer gericht en dat komt wellicht door de jaren ‘70 feel die de track mij geeft. Elektronische disco zoals Giorgio Moroder is snel geroepen en de link is ook makkelijk gelegd. Toch is het ook de lengte van de track die de dansvloergerichtheid benadrukt. Dik 10 minuten.

“MK8” begint heel anders en benadrukt meer het geluid van de hedendaagse housescene. Vollere bassen, “wobly en wonky sounds” die je tegenwoordig zelfs op MTV hoort. Daarmee is dit nummer niet kazig te noemen, maar vooruitstrevend is het andere uiterste. Veel oude geluidjes komen er langzaam uit tevoorschijn. Af en toe denk je zelfs geluidjes te herkennen uit eerdere 16b tracks.

“Changing Change” is een van mijn favoriete tracks. Ik denk dat dit een nummer is dat een hele grote en mooie impact kan hebben als het op het juiste moment gedraaid wordt. Enerzijds is het een soort houseclassic, maar dat komt denk ik door het gebruik van de classic sounds. Luister en huiver is hier denk ik het enige wat ik er over kan zeggen zonder het nummer te kort te doen.

“Har_Monique” is het harmonica nummer zonder dat de harmonica irriteert. Er zit eigenlijk een korte loop in van een harmonica en dat is alles. Precies dat geluid wat je herinnert aan zo’n oude man met een hondje en zijn harmonica, die op de hoek van de straat speelt. Verder heeft het nummer weinig te maken mat de harmonica en meer met een meisje Monique die Omid kent. Ik weet niet of dit een indrukwekkend nummer is voor haar. Of ze moet niet te hoge eisen hebben. Het nummer gaat erg lang door en uiteindelijk is het niet de harmonica waar je je aan gaat irriteren, maar vooral aan de lengte van het nummer. Er gebeurt gewoonweg te weinig om dit nummer echt interessant te houden voor zo’n lange tijd.

“Listen to your heart?” had wat mij betreft het 2e hoogtepunt op dit album kunnen worden. Het nummer begint met een soort van Italo achtige sound welke evolueert tot een ouderwets progressive nummer waarin de Italo feel. Jammer genoeg komt dit nummer ook niet echt los en lijkt het vooral dat het gewoonweg nog niet af was, maar meer een opzet van een nummer welke nog uitgewerkt moet worden.

“D_ark Angel” is een erg vreemd nummer. Ik denk alleen dat het in een hele grote club een weergaloos effect kan hebben. Het nummer begint eigenlijk met niets anders dan een bassline en dat voor een minuut of 2. Heel soms komt er een effect met veel echo voorbij. Ineens komt er een superdiepe basdrum die het nummer een Tenaglia achtige duisterheid geeft. Toch een keer proberen in een club die track.

“Dreamelocity” en “In too deep” behandel ik in een keer aangezien “Dreamelocity” zo kort duurt en eigenlijk het intro is op het nummer “In to deep”. Dit nummer is gebaseerd op atmosferische breaks welke eigenlijk verder in het nummer steeds mooier worden. Ik heb het idee dat dit nummer het eerste nummer is wat echt af is. Omid zelf verteld erover dat het eigenlijk 3 tracks zijn die hij nooit af had gemaakt en ze letterlijk over elkaar heen heeft gelegd en het eindresultaat hem wel vrolijk maakte.

[hr]
Na de acht tracks op Part 1 staan er ons nog negen te wachten op het tweede gedeelte welke begint met het nummer “Arpylor_d”. Dit nummer is een lekker nummer welke breaks als basis hebben. Dit met een lekkere melodie maakt dit nummer op de een of andere manier wat vrolijker dan de nummers van de vorige CD.

“In MeMory of the Re_Union” begint met het geluid van een echte gitaar waar je de vingers af en toe over de snaren hoort glijden. Ook de drums lijken wel echt ingespeeld en het geeft juist daardoor een beetje het gevoel dat je hier naar een echte band zit te luisteren in plaats van naar een man achter een mengpaneel en wat synthesizers. Eclectische nummer, Rock ’n Roll op de Omid manier?

“Full of E__mty” begint met een betoverend mooie maar simpele melodie, welke eigenlijk gedurende het nummer door toevoeging van weer een gitaar en strings steeds mooier wordt. Eigenlijk zou je het een soort deephouse track met wat prog invloeden kunnen noemen. Toch krijg ik bij dit nummer weer het gevoel wat ik al eerder had bij wat nummer op de eerste cd. Het lijkt wel alsof het niet helemaal af is. Dit nummer is weer aan de lange kant en er gebeurd eigenlijk te weinig in het nummer om het interessant te houden.

“This iS How iTs GonnA FeeL” lijkt wel gebaseerd op een sample van “Strings of life”. Wellicht hierdoor lijkt het nummer meer dansvloer gericht en klinkt het ook minder eentonig. Het is een mooie, vrij atmosferische track geworden die aan het eind wat vreemd wegfade. Toch blinkt ook dit nummer niet uit van de uitdagende veranderingen binnen het nummer. Maar misschien is het juist wel de eenvoud waar het om draait.

“InDAprOcEss” is een wat funky techhouse track met een lekker basslijntje. Ik denk dat ook deze track zijn weg naar de dansvloer makkelijk gaat weten te vinden. Er zit een lekkere break in die het nummer wat spanning mee weet te geven. Ook de kortere 2e break weet de spannning verder op te bouwen. Het einde van de track filtert het nummer zich langzaam totdat het gewoonweg lijkt alsof je steeds verder de catacomben van een club ingaat en je slechts een vage beat hoort. Leuk gedaan.

“Fila_Monica” is een Chill out track die slechts 2 minuten duurt en waarschijnlijk ook meer een soort intro is voor een volgende track. Echter komt dee track er niet. Toch klinkt het erg lekker en had het nummer wat mij betreft wel wat langer gemogen en wat verder uitgewerkt kunnen worden wanneer hij langer was geweest.

“In for mayHem” begint met het geluid van een radio welke op zoek is naar de juiste zender. Ook dit nummer is meer een soundscape achtig nummer welke erg kort duurt. Ook deze is niet veel langer dan de 2 minuten en weer is het iets waarvan ik denk dat het meer had kunnen zijn dan het korte stukje zoals het nu op het album staat.

“1 Eye Jack” is eigenlijk meer een popnummer. Dit is het enige nummer waar vocalen gebruikt worden. Het nummer is gebaseerd rond de vocalen van een dame welke zingt dat de eenogige jack weer op radio is.. Mede hierdoor en het gebruik van en opbouw van een popnummer met bijbehorende drumpatronen en basslijnen.

“PsCo” als afsluiter is een nummer met lekkere atmosferische spacy breaks. Dit met de wat Jean Michell Jarre achtige synthesiser geluiden die langzaam gewarped worden geeft het nummer een wat freaky sfeer. Jammer genoeg is ook dit nummer weer erg kort.



Conclusie: Op de 2 albums van “Like 3 Ears And 1 Eye” laat Omid 16B horen dat hij goed weet hoe hij (zijn) emoties in de muziek moet stoppen. Het Album klinkt puur elektronisch en laat het nieuwe geluid van hem horen, Dit nieuwe geluid is soms erg diep en bezit meerdere futuristische geluiden. Mede door het eigen geluid wat de beide disks hebben is het denk ik een album wat zijn tijd ver vooruit is en waarvan de nummers moeten groeien om ze tot hun volle recht te laten komen. Toch bekruipt mij, zoals ik al eerder heb beschreven, bij sommige nummers het idee dat het eerder opzetjes zijn van hele mooie nummers in wording. Dat neemt niet weg dat er meerdere nummers op staan die het heel erg goed zullen doen wanneer je ze in een andere context zal horen.


Part one:
1. Eyes In Disguise 0.00
2. MK 8 10.33
3. cHanging change 17.47
4. Har_Monique 25.06
5. Listen To Your Heart? 37.41
6. D_ark Angel 46.55
7. Dreamelocity 54.34 to 1.07.35
8. In Too Deep 55.06 to 1.07.35


Part Two:
1. ArpyLor_d - 0.00
2. In MeMory of The Re_Union - 7.20
3. Full of E__mty - 13.51
4. This iS How iTs GonnA FeeL - 19.31
5. InDAprOcEss - 27.11
6. Fila_Monica - 34.45
7. In for mayHem - 36.34
8. 1 Eye Jack - 38.47
9. PsCo - 42.42


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma