It is currently 28 Mar 2024, 11:45

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ben Korbel - Electric_03
PostPosted: 07 Aug 2008, 00:17 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Mistik[/align]
Titel: Electric_03
Artist: Various artists (mixed by Ben Kordel)
Label: EQ Grey CD022
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.stomp.com.au/eq[/url]
Type: mix album


De laatste paar jaar ligt de DJ-compilatie markt een beetje op zijn gat. De opkomst van het internet en de daardoor makkelijker downloadbare livesets zijn hiervoor mede verantwoordelijk. Waar iedereen tien jaar geleden halsreikend uit keek naar de nieuwe Global Underground, doet een nieuwe release van dit label op dit moment niet zo veel stof meer opwaaien. Fans én labels zoeken naar nieuwe grote namen buiten de Progressive scene of pakken terug op oude vertrouwde helden, maar de verkopen van vroeger zijn gewoon simpelweg niet meer te halen. Als je een nieuwe Nick Warren of Deep Dish mix wil horen, check je online en binnen en paar uur op zijn hoogst heb je hem binnen. Toch is niet alleen het internet verantwoordelijk hiervoor.Als je mensen iets extra's biedt zoals bijvoorbeeld de Involver serie van Sasha dan kopen de mensen nog wel de cd. Dit zijn dan eigenlijk wel bijna complete artiesten albums door de vele edits en hier gaat veel tijd in zitten. Een andere manier is om het wel aan te durven de wat minder grote, maar daardoor niet minder goede dj's te vragen om een compilatie te doen.

Het Australische label EQ is hier een goed voorbeeld van. Al jarenlang zijn zij de welbekende rots in de branding; ze hebben eigenlijk de vlag over genomen van bijvoorbeeld Global Underground door wel die iets minder grote namen een kans te geven om een mixcompilatie te doen. De dj's krijgen volledig de vrijheid om te doen waar ze goed in zijn: een verfrissende mix in elkaar te draaien, en ze mogen zich soms zelfs op 3 discs uit leven (Jimmy Van M). Dit toont lef in de huidige tijd! De Balance serie houd een mooie balans (leuke woordspeling hehe) tussen bekend en minder bekend: Chris Fortier, James Holden, Jimmy van M, maar ook SOS hebben onder andere al een Balance cd mogen doen. Allemaal dj's die wereldwijd een vaste fanbase hebben, maar op de dj bekendheid ladder net iets lager staan dan bijvoorbeeld een Sasha,John Digweed en een Deep Dish. Zoals wij allemaal weten draaien deze dj's soms juist die grote namen weg op een feest. En juist daardoor zorgen ze voor een verfrissende sound met platen waar je nog nooit van gehoord had voor je de cd in je cd spelerstopte. En daar gaat toch om bij een mix cd: verrast worden door de frisse sounds om hem daarna op repeat zetten voor 2 dagen omdat ie niet snel verveeld.

En dat is precies wat de voor mij totaal onbekende Ben Korbel voor elkaar krijgt met deze mix voor de Electric spin off van de Balance serie. Ben is een aardig grote jongen down under, waar de thuisbasis ligt van het EQ label. Deze dude draait al zo'n 10 jaar in Australië, organiseert het We Love Sun festival, de non-profit clubavond Minimal Fuss in Sydney en runt een touring Agency genaamd Egg group die er verantwoordelijk voor voor zijn dat dj's en artiesten als Tiefschwarz, Will Saul, Modeselektor, M.A.N.D.Y, Ewan Pearson, Ben Watt, Ellen Allien, Nic Fanciulli, James Zabiela, Spirit Catcher, DJ Shadow, Grand National, Steve Lawler, Derrick Carter en Tiga konden touren door Australie. De 29 jarige Ben bivakkeert zomers op Ibiza en s'winters in Australië. Naast alle bovenstaande activiteiten is hij dus ook een niet onverdienstelijke dj!

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/electric03.jpg[/img][/align]
En dat is te horen op deze Electric_03. Zijn bio omschrijft zijn stijl als Future techno maar dan doe je deze man toch te kort. Het is lang geleden dat ik iemand een zo breed muzikaal spectrum aan stijlen in 1 mix heb horen stoppen! En toch klopt het allemaal.
De mix begint lekker vaag met Luciano's 'Back to front', maar al snel worden de sounds iets minder abstract met Ronin's vette deep minimal tech house. Vage vocalen, een hoop clicks en gekraak, maar toch die beat als houvast er tussen door. Minimal zoals minimal eigenlijk altijd zou moeten klinken. Na zo'n zes minuten krijg je wat meer houvast met het geweldige 'Noodles' van Grey, superfunky deep house die perfect klinkt op een mooi strand met een cocktail. Deze sound houd ie nog ff vast om over te gaan naar het iets dromerige 'Somelightuntothenight' van Cassy. Alles wordt echt heerlijk in en onder elkaar door gemixt. Soms weet je niet meer wat van welke plaat is. Perfecte muziek om je avond mee te beginnen. Met Swayzacks 'Smile & Receive' in de Cassy Beat mix gaat ie iets de diepere kant op, maar toch nog steeds funky. De funky techno van Swayzack loopt naadloos over in de bleepy funky house van Pikaya gevolgd door de plink plonk techno van Horror Inc.

Met het warme Guillaume & The Coutu Dumonts Sous L'Arbregaat het iets meer de melodieuzere kant op: alsof de zon in eens te voor schijn komt achter de wolken! Hij mixt hem echt briljant in, iets wat hij eigenlijk constant doet. Hij mixt erg op het randje en daar hou ik wel van: lange overgangen en platen die niet echt voor de hand liggen. 'Sous le sabre' loopt over in de heerlijke tribal achtige house van Julien Parise met 'A5b (Mirko Mix)'.Weer zo'n heerlijk plaat waar je kont niet op stil kan blijven staan. Pikaya loopt eigenlijk over in A5b met Sous L'Arbre er over heen. En toch klinkt het allemaal als live in elkaar gemixt, dus niet met bv software als Ableton of Protools. Daar zijn de mixen iets te rauw voor. En dat rauwe is juist lekker!

Zo halverwege gaat het toch meer de techno kant op, zonder het snel te laten worden. Funky, diep en langzaam zijn de toverwoorden met Stryke´s 'Fallen', Dan Curtin´s 'Echozeichen (Someone Else Mix)' en Der Dritte Raum´s geweldige, diepe 'Luna Ll' erna. Na Der Dritte raum volgt een geweldige plaat die terug grijpt op begin jaren negentig want Matt O'Brien´s Serotone (Electric mix) sampled een van mijn favoriete platen aller tijden namelijk Phase one´s 'Der Klang der Familie'; een plaat die mij nu nog steeds kippenvel bezorg! Geweldige plaat deze sort of remake! Dit is gelijk een van mijn favoriete platen van dit moment. Een heerlijke groovy base line en die superspooky sounds van Der Klang er over heen. Met Freaks 'Discorobot (Rob's No Ears Dub)' neemt Ben iets gas terug, alhoewel hij dat old school gevoel er wel in houdt met Ricardo Villalobos -Heike (Mood Mix) en klassieker 'Loop (Electric Edit)' van LFO vs FUSE. Ja dit noemde men toen techno en dat is het natuurlijk nog steeds. Hij sluit af met priegeltechno van Horror Inc met 'The Vanishing'. Met de warme melodie lijn een heerlijke plaat om mee af te ronden, maar niet zo voor de hand liggend.

En met die omschrijving vat je eigenlijk deze hele mix samen. Verrassend, niet de voor de hand liggende platen en dapper door elkaar gemixt. Dapper want je moet lef hebben om van de al gebaande wegen af te wijken en een mix te maken zoals deze. Ben Korbel presteert het om een hele eigen sound neer te zetten, die niet binnen een hokje past behalve die van 'ongelovelijk lekker'. Deze cd is misschien niet voor iedereen weggelegd en zal voor sommige een groeier zijn. Zijn sound glijdt niet altijd even makkelijk naar binnen als de zoveelste Deep Dish of Dave Seaman, maar toch draait deze jongen progressiever dan de meeste dj's die onder die noemer vallen. Een heerlijke mix die deze zomer nog vaak playtime zal krijgen bij mij. Als de mix is afgelopen wil je eigenlijk alleen maar meer en het is wel jammer dat er geen 2e disc is!


Tracklist:

01. Luciano- Back To Front (Electric Edit)
02. Ronin- Monk Sea
03. Grey- Noodles
04. Cassy- Somelightuntothenight (Electric Edit)
05. Swayzak- Smile & Receive (Cassy Beatmix)
06. Pikaya- Winterdub
07. Horror Inc- The Sentinel (Dimbiman Mix)
08. Studiogemeinschaft- Want 2 Shake With U
09. Guillaume & The Coutu- Dumonts Sous L'Arbre
10. Julien Parise- A5b (Mirko Mix)
11. Stryke- Fallen
12. Dan Curtin- Echozeichen (Someone Else Mix)
13. Der Dritte Raum- Luna Llena
14. Matt O'Brien- Serotone (Electric Edit)
15. Freaks- Discorobot(Rob's No Ears Dub)
16. Ricardo Villalobos- Heike (Mood Mix)
17. LFO vs FUSE- Loop (Electric Edit)
18. Horror Inc- The Vanishing


[hr]
We hebben van deze cd 2 exemplaren om weg te geven.
Stuur een mail naar: prijsvraag@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.

[size=75]- inzenden voor 27 Augustus a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
PostPosted: 07 Aug 2008, 08:29 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Chapeau voor de review :cool Klinkt veelbelovend, dus ga zeker even meedoen aan de prijsvraag.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
PostPosted: 07 Aug 2008, 09:10 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
hey, mistik die een review schrijft? cool, wist niet dat je dat voor GC deed....
maarre, complimenten hoor! zoals je lult, zo schrijf je... en dat is in het geval van een review fijn! hoera...


Top
   
PostPosted: 07 Aug 2008, 09:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Gaaf! Erg benieuwd! Nog niet echt van deze Ben Korbel gehoord dus dat maakt het alleen maar mooier! Kom maar op met die cd! :D :cool


Top
   
PostPosted: 07 Aug 2008, 13:00 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
Cool Korbel was ik al fan van toen ik nog nooit 1 plaatje had gemaakt. Ben benieuwd naar deze CD.


Top
   
PostPosted: 07 Aug 2008, 13:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 18:12
Posts: 2121
volstrekt onbekend. Aanstekelijk geschreven Mark en ga mijn bronnen eens checken.

_________________
Brabantse Nachtu !!


Top
   
PostPosted: 07 Aug 2008, 22:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
edit: laaaaaaaaaaaang geleden dat ik aan de hand van een review helemaal enthousiast ben geworden over iemand die ik totaal niet ken.....
mark, nogmaals hulde!


Top
   
PostPosted: 07 Aug 2008, 22:07 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
Ik wist absoluut niet wie hij was, maar de cd is supervet... veel draaibeurten gemaakt deze zomer.

Enneuh Chris.. ik schrijf al tijden trackreviews voor GC hoor :cow


Last edited by Mistik on 08 Aug 2008, 06:26, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: 07 Aug 2008, 23:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
......sja... dat valt me nu pas op...
mischien lees ik ze niet allemaal. :)
hulde anyway!


Top
   
PostPosted: 08 Aug 2008, 08:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Mooi geschreven review, Mark. (Y)
Mailtje is onderweg; ben benieuwd. :)

Trouwens is die Balance van SOS (3CD) heule dikke sjit. :p

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 09 Aug 2008, 11:48 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
dank je wel Paulus


Top
   
PostPosted: 10 Aug 2008, 19:40 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:53
Posts: 3636
Location: Amsterdam
[quote="Eelke Kleijn"]Cool Korbel was ik al fan van toen ik nog nooit 1 plaatje had gemaakt. Ben benieuwd naar deze CD.


wacht ff... jij maakt al vrij lang plaatjes...
dus die korbel doet blijkbaar ook al ff een tijdje gezellig mee... lachen, echt nog nooit gehoord van deze meneer...

Top
   
PostPosted: 11 Aug 2008, 11:58 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Sep 2007, 13:31
Posts: 138
Location: Etten Leur
Klinkt veel belovend als ik het zo lees :) ga ik zeker ff checke..
nog nooit van deze "chap" gehoord eigenlijk ga is even wat op internet rond pluizen


Top
   
PostPosted: 17 Aug 2008, 14:34 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
electric_01 vond ik back in the day ook al helemaal geweldig, maar deze is ook verdomme top zeg. Mooie review en dito album!


Top
   
PostPosted: 30 Aug 2008, 23:54 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
And the winners are? :hat


Top
   
PostPosted: 01 Sep 2008, 18:18 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
sorry, zat ff 2 dagen in verhuizing

ga vanavond ff kijken wie er allemaal ingezonden hadden ?

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 05 Sep 2008, 03:05 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Ik kreeg onverwachts 3 exemplaren in de bus uit Australië :D

3 winnaars dus:

Paulus de Kalebouter
Partyhardy
Phortastic


PM me ff je adres als je denkt dat ik diei nog niet heb.

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 05 Sep 2008, 03:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Whiieehoeee! \O/ Bedankt! :D

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 05 Sep 2008, 11:00 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Gaaf!!! :D Super tof! :hat :tune


Top
   
PostPosted: 05 Sep 2008, 18:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
woei!! super cd, dus super blij dat ik hem in mijn bus krijg!

Jerry ik pm je wel even mijn nieuw adres, ben namelijk verhuisd.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma