It is currently 28 Mar 2024, 23:31

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
PostPosted: 24 Jun 2009, 17:28 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[right]Reviewer: Jasper[/right]
Titel: Imagining Sounds 2
Artist: Francesco Pico
Label: Outside The Box Music
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.outsidetheboxmusic.nl[/url]
Type: artist album


Ergens in de herfst van 2007 verscheen op Extrema Records ‘Imagining Sounds’, het eerste artiestenalbum van de toen nog relatief onbekende Francesco Pico. Vergis je echter niet, deze Hollandse jongen is al van 1996 actief in de dancescene, met releases op onder meer Urbantorque en zijn eigen Magnitude records. Maar zijn debuutalbum betekende pas echt zijn grote doorbraak, niet in het minst omdat Sasha één van de tracks, ‘All By Yourself’ in zijn Essential Mix verwerkte en zo de hele wereld deed rondgaan. Daarna ging het steil omhoog met Francesco’s carrière: releases op niet mis te verstane labels als Baroque, Extrema en Global Underground; samenwerkingen met onder meer Eelke Kleijn en Roell Sapphire; en remixes voor Grote Heren zoals Pole Folder, Alex Dolby en Matt Rowan. Anno 2009 behoort Francesco Pico dan ook tot het kransje van progressive boegbeelden wiens producties door de groten der Aarde gespeeld worden. Sasha, Hernan Cattaneo, Nick Warren, Laurent Garnier, noem maar op. Zelf is de heer Pico ook geen onverdienstelijk dj, getuige daarvan zijn mixshows op Proton radio en Fresh FM, en zijn talrijke gigs op events zoals Dance Valley, Extrema Outdoor en in zowat elke Nederlandse club.

Twee jaar na de eerste ‘Imagining Sounds’ heeft Francesco Pico een opvolger voor ons in petto, die hij simpelweg ‘Imagining Sounds 2’ gedoopt heeft. Een veelzeggende titel, want dit wil zeggen dat de 10 tracks op dit album meer dan waarschijnlijk zullen voortborduren op de fundamenten die in de eerste ‘Imagining Sounds’ gelegd zijn. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik die eerste ‘Imagining Sounds’ eigenlijk nooit beluisterd heb. Een schande, ik weet het. Maar deze review in gedachte heb ik toch maar even mijn schade ingehaald, want je kan nu eenmaal moeilijk een vervolgalbum beoordelen als je niet weet hoe het originele album klonk. Zo gezegd, zo gedaan. Gewapend met zoveel mogelijk bagage kan ik dan ook aan deze review beginnen. Hier moet bij vermeld worden dat de versie die ik in handen kreeg de ongemixte was. Er is ook een gemixte versie beschikbaar, waarin alle tracks in elkaar verweven worden tot één langgerekte track als het ware, net zoals bij de eerste Imagining Sounds het geval was. Dit zorgt natuurlijk voor een totaal andere beleving van het album, en levert bijgevolg ook een ander soort review op. Aparte tracks met intro’s en outro’s luisteren nu eenmaal anders weg dan een uitgesponnen mix. Als je de cd in huis haalt (ja, dat kleine zilveren schijfje met een gaatje in het midden, weet je nog wel?), krijg je weliswaar de gemixte versie te horen. Maar deze review kan je alvast een eerste indicatie geven. Tot slot moet er ook nog gemeld worden dat er in de komende maanden ook enkele remix EP’s zullen verschijnen met daarop bijdragen van onder meer Eelke Kleijn, Lemon8, Matt Rowan en Estroe. Nog meer lekkers om naar uit te kijken dus!

[center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/is2front.jpg[/img][/center]
Beginnen doen we zoals het hoort bij het begin, en dat is in dit geval ‘See What We Can Find’. Een mooie en sfeervolle ambient intro met wat onbestemde elektronische achtergrondgeluiden (iets wat lijkt op een tikkende klok) komt helemaal tot leven wanneer een trage en lome basslijn zijn intrede maakt. Ik hou persoonlijk wel van zo’n mooie, bijna epische intro om een mixalbum of artiestenalbum te beginnen. Het geeft veel meer sfeer, en toont bovendien ook de veelzijdigheid van de producer of dj in kwestie. Een kick die niet helemaal 4x4 maar ook niet helemaal breakbeat is neemt de track op sleeptouw, en ondanks de lage bpm zit er toch een zekere vaart in. Het nummer doet me qua tempo en gevoel wat denken aan de openingstrack van Sasha’s eerste Involver compilatie, hoewel de bijna trancy break een duidelijke Pico stempel draagt. Het geheel klinkt erg eclectisch, meer als een echte elektronische song dan een recht voor de raap dancetrack. In ieder geval een perfecte opwarmer voor wat nog komen gaat! Track nummer twee heet ‘Heart Breaks’, en bouwt voort op hetzelfde tempo als de openingstrack. Ook qua sounds en sfeer sluit dit nummer wat aan bij het eerste, hoewel het een veel diepere en zelfs oldskool vibe uitademt. Francesco Pico bewijst met dit nummer nog maar eens dat hij ook een meester van warme electronica is. Daarnaast kent hij ook het een en het ander van structuur en arrangementen, want de opbouw in deze track is om duimen en vingers af te likken. Alles klinkt zo natuurlijk en vanzelfsprekend, laagje per laagje, maar zonder dat het ooit saai of geforceerd klinkt, met genoeg variatie om de 11 minuten voorbij te laten vliegen. Een bijzondere vermelding verdient ook de erg sfeervolle melodie, die uitblinkt in zijn eenvoud en efficiëntie. Mensen die houden van een diepere en eclectische, ja, zelfs alternatieve sound zullen met dit nummer zeker aan hun trekken komen.

‘In Between’ doet daarna zijn titel alle eer aan: het is een korte ambient track die de brug slaat tussen de eerste twee, eerder rustige tracks van het album, en het meer uptempo deel dat daarna volgt. Maar dat wil niet zeggen dat het maar een verwaarloosbaar tussendoortje is, een overgang zonder waarde op zich. Oh nee. ‘In Between’ is enerzijds een erg mooie en ingetogen downtempo track vol met prachtige soundscapes, maar haaks daarop staat dat hij toch ook een zekere nervositeit en zelfs een enigszins duister en beklemmend gevoel uitstraalt. Hij roept kort gezegd tegenstrijdige emotie op, en dat is waar het allemaal om draait bij dit soort muziek. Pico scoort hiermee weer enkele goede punten! Met ‘The Pad Goes Up’ schakelt het album een tandje hoger en wordt het tempo wat opgedreven. Het nummer balanceert zo’n beetje tussen deep en progressive house, en valt vooral op door de erg bouncy basslijn. Het geeft alles een lekkere groove mee, zonder meteen te happy of cheesy te klinken. De break lijkt even op te bouwen naar een echte climax, maar alles kabbelt daarna gewoon terug rustig verder. Puur op zichzelf is dit misschien de minst sterke track van het album, maar binnen het geheel van de 10 tracks en de opbouw van het hele album past het nummer wonderwel. Je hoort nu al dat ‘Imagining Sounds 2’ min of meer opgebouwd is als een dj-set, en daarin hoort ook een goeie filler track zoals deze thuis. Over naar track nummer 5 dan, met de suggestieve titel ‘Like The Old Days’. Ook deze lijkt goed gekozen, want je kan niet ontkennen dat dit nummer een zeker oldskool vibe heeft die doet terug denken aan de progressive sound van een tiental jaar geleden. Een nostalgische knipoog als het ware, maar dan zonder gedateerd of oubollig te klinken. De basis van ‘Like The Old Days’ is weer een van die kenmerkende Francesco Pico grooves die je onweerstaanbaar doet shaken. Resistance is futile. Een sfeervolle break volgt, en je waant je meteen weer in de hoogdagen van Global Underground en Northern Exposure.

Halverwege zitten we nu, en dat is het sein voor Francesco om het gaspedaal helemaal in te drukken met ‘The Thrill Will Be Later’. Dit is een collaboratie met Roell Sapphire, en bovendien ook de enige single van het album die voor de release al verschenen was op Outside The Box Music. Het was toen al een voorproefje van het nieuwe album, en het miste zijn uitwerking zeker niet! Na wat dieper en eclectischer werk bewijst Pico met deze track dat hij ook perfect weet hoe hij een dansvloerbom in elkaar moet boksen. Meer dan 10 minuten lang word je meegevoerd op een melodieuze progressive trance trip die je alle hoeken van de kamer laat zien en helemaal ondersteboven achterlaat. Of het nu de ronkende basslijn, de dwarrelende melodieën of de overheerlijke break is, genieten zal je! Tijd om te bekomen is er niet, want na ‘The Thrill Will Be Later’ slaat Francesco je al meteen met ‘Far More Out’ rond de oren, meteen de eerste vocale track van het album. Nu ja, vocaal. Erg veel vocals zijn er nu ook weer niet aanwezig, en die schaarse vrouwelijke vocals zijn zo bewerkt zijn dat ze een vaag, bijna spaced out effect krijgen. Dat maakt dit nummer nogal ingetogen en beheerst, en de sound en sfeer van ‘Far More Out’ heeft veel weg van de progressive trance dingen die Markus Schulz zo rond 2004 wel eens durfde te draaien. Het zou me dan ook niet verbazen moest dit nummer een crossover naar het trance milieu maken. Het illustreert in ieder geval nogmaals de veelzijdigheid die Francesco Pico als producer beheerst.

We naderen zo stilaan het einde van het album, maar als je een rustige uitloper verwacht, ben je aan het verkeerde adres. Pico gaat met ‘All By Pitching The Crowd’ verder op de ingeslagen progressive weg, maar je voelt dat hij nummer per nummer steeds een tikje harder wilt gaan, als een dj die langzaam naar een knallend hoogtepunt toewerkt. ‘All By Pitching The Crowd’ is dan ook een echte progressive builder die langzaam maar zeker naar een hoogtepunt toewerkt. Misschien wat minimaal in de opbouw, maar zeker niet saai of leeg. Effectief, dat zeker wel. Je voelt tot in de toppen van je tenen dat er iets groots aan te komen zit, en zo ongeveer half weg is het ook zo ver: een lange, dromerige break, die het niet meteen moet hebben van overdadige melodieën of monsterlijke arpeggio’s, maar eerder van de subtiele sfeerschepping en nuances. Die sfeer slaat bijna ongemerkt om wanneer de zweverige break plots aan snelheid wint en ongenadig uitmondt in een zinderende climax die het zeker niet slecht zou doen op de dansvloer. Francesco Pico trekt de lijn gewoon door met de volgende plaat, getiteld ‘Smashed Into The Sky’. Het is hier pas dat we voor het eerst de hardere, meer electro en house-gerichte sounds terughoren die op de eerste ‘Imagining Sounds’ veelvuldig voorkwamen. Wat dit nummer zo speciaal maakt is de tot in de perfectie uitgebalanceerde opbouw ervan: het verhaal begint heel minimaal met een simpele breakbeat en wat percussie, en laagje per laagje komen er nieuwe sounds en effecten opzetten. De kick komt pas na een goeie anderhalve minuut in het spel, die vlak daarna het gezelschap krijgt van een bijzonder stevige basslijn. Een klein breakje lijkt erop te wijzen dat het nummer helemaal los zal gaan, maar dan neemt Pico weer wat gas terug en begint lekker plagerig met de basslijn te spelen. Een melodie begint zich naar boven te werken, en het daaropvolgende samenspel met de bass is bijzonder leuk om te horen. Een echte opzwepende climax krijgt ‘Smashed Into The Sky’ weliswaar nooit, waarmee het op de dansvloer zeker niet dezelfde schade zal aanrichten als bijvoorbeeld ‘All By Pitching The Crowd’. Maar toch is dit een genot voor het door dankzij de uitmuntende opbouw en de afwisselende details die elke seconden interessant een meeslepend maken. Het klinkt ook allemaal zo natuurlijk en vanzelfsprekend, maar je moet het toch maar doen als producer. Klasse!

Het album wordt afgesloten met ‘Get your coat! We’re going’, een bijzonder toepasselijke titel voor een al even toepasselijk nummer dat wat in de lijn ligt van ‘Far More Out’. Dat wil zeggen, rustige, laidback progressive met een melancholisch randje. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit nummer een zomers tintje heeft, een beetje een knipoog naar de 16 Bit Lolita’s sound. Geen euforische breakdowns of handjes in de lucht climaxen, maar een vrolijke groove en heerlijk zachte en ingetogen melodieën die je helemaal weg doen dromen. Die ingrediënten maken van ‘Get your coat! We’re going’ de ideale track om dit album af te sluiten, net zoals het een ideale track zou zijn om een dj-set af te sluiten. Met een mooie outro waarin een mannenstem “music came first” oreert is de cirkel rond, en kan je zo weer op repeat drukken om het album nog een keertje van voor naar achter te beluisteren.



Conclusie: Francesco Pico is er na bijna twee jaar in geslaagd om een waardige opvolger voor zijn debuutalbum klaar te stomen. ‘Imagining Sounds 2’ borduurt voort op de sound van zijn voorganger, maar doet veel meer dan alleen maar hetzelfde kunstje tot in den treure herhalen. Het is veel meer een vervolg dan een kopie of goedkoop aftreksel. Bovendien is hij een artiest die niet opeens geforceerd wil bewijzen dat hij alle stijlen aankan en daarom een onsamenhangend album produceert dat niemand gewend is van hem. Nee, Pico blijft trouw aan zijn eigen gewaardeerde stijl, en bewijst daarbinnen dat hij best wel veelzijdig is. Zonder het geheel van het album uit het oog te verliezen weliswaar, en dat is een hele prestatie. Die benadering van een album vanuit het oogpunt van zowel producer als dj vind ik erg aangenaam om naar te luisteren. Een veelzijdig, consistent en mooi opgebouwd artiestenalbum met bijna uitsluitend sterke tracks is een zeldzaamheid tegenwoordig, en bewijst alleen maar ’s mans klasse. Aanschaffen dus die handel!


Tracklist:

01. See what we can find
02. Heart breaks
03. In between
04. The pad goes up
05. Like the old days
06. The thrill will be later /w Roell Sapphire
07. Far more out
08. All by pitching the crowd
09. Smashed into the sky
10. Get your coat, we are going




We hebben van deze cd 2 exemplaren om weg te geven.
Stuur een mail naar: prijsvraag@groovecollection.nl en maak kans op deze cd.

[size=75]- inzenden voor 4 Juli a.s.
- alleen voor members (vermeld je username in je email)[/size]


Top
   
PostPosted: 25 Jun 2009, 01:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Sep 2005, 23:44
Posts: 796
Location: Amsterdam
Super vette review (Y)

En dito cd!!! :hat

_________________
Music is not a choice, it's instinct!!!


Top
   
PostPosted: 02 Jul 2009, 16:29 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 12 May 2006, 09:20
Posts: 130
Location: Vlaardingen Netherlands
vind het een erg toffe review, leest lekker weg en je krijgt (vind ik) een goed beeld van de sfeer. complimenten voor de schrijver!

oja de muziek is ook wel ok natuurlijk :)

ben wel erg benieuwd of nog meer gc-ers m gehoord hebben, en er mischien een mening over hebben????

_________________
Computer games don't affect kids.
I mean, if Pac Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms
munching magic pills and listening to repetitive electronic music.


Top
   
PostPosted: 08 Jul 2009, 20:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
And the winners are?


Top
   
PostPosted: 13 Jul 2009, 00:29 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
jij en mistik :D

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
PostPosted: 13 Jul 2009, 15:19 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Jun 2005, 23:28
Posts: 576
Location: Rotterdam, Netherlands
CD's zijn onderweg ;)


Top
   
PostPosted: 13 Jul 2009, 17:33 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 06 Sep 2007, 08:52
Posts: 118
Location: Vlaardingen
Jasper, thx voor de mooie review :)

_________________
Denk erom, slapen doe je s'nachts! :-)


Top
   
PostPosted: 13 Jul 2009, 23:07 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Woei!!
Can not wait!

Jerry: ik stuur je voor de zekerheid nog een PM met mijn adres ;)


Top
   
PostPosted: 14 Jul 2009, 15:12 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
Sorry voor de late reactie maar ik zag vandaag pas dat ik gewonnen had toen ik de cd in mijn brievenbus zag liggen, hehehe


Thanks ga hem vanavond even luisteren :)


Top
   
PostPosted: 14 Jul 2009, 15:20 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
oeps dubbele post


Last edited by Mistik on 15 Jul 2009, 01:32, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: 14 Jul 2009, 22:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Oct 2005, 22:34
Posts: 880
Location: Hoboken, Belgium
Krijgt de reviewer eigenlijk ook een hard copy? (a)


Top
   
PostPosted: 22 Jul 2009, 20:50 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
Staat momentaal op in mijn auto; erg goede CD weer. In het verlengde van de 1ste CD. Wat rustiger begin; track 5 en 6 zijn echte dikke knallers. Die basslines :hat :hat

Ben benieuwd naar de overige tracks morgen :)


Top
   
PostPosted: 22 Jul 2009, 21:32 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Die zullen je ook zeker bevallen! Far More Out en All By Pitching The Crowd zijn mijn favorieten! :cool Top CD! (Y)

_________________
[url=http://djshawnfarrell.wordpress.com/]DJ Shawn Farrell Blog[/url]
[url=http://progressivehousemusic.wordpress.com/]Progresssive House Blog[/url]


Top
   
PostPosted: 27 Jul 2009, 20:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 26 Jan 2006, 13:52
Posts: 843
Location: In me huis
De rest was idd ook zeer nice ! Top CD (Y)


Top
   
PostPosted: 28 Jul 2009, 19:21 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 06 Sep 2007, 08:52
Posts: 118
Location: Vlaardingen
Dank voor alle goede reacties :D

_________________
Denk erom, slapen doe je s'nachts! :-)


Top
   
PostPosted: 03 Sep 2009, 15:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
Sterk album!!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma