It is currently 27 Apr 2024, 07:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 07 Feb 2007, 02:05 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Djeebie[/align]Artiest: Glockenspiel & Bart Cruz
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.moonbeam-music.com[/url] - [url]http://www.myspace.com/djbartcruz[/url]
Titel: A. Intersection (Joachim Spieth Remix)
[color=black]Titel:[/color] B. Intersection (Stephan Hinz’ I Like Melodies Remix)
[color=black]2[/color]digital: Intersection (Original Mix)
Label: Global Scum Records 003
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.globalscum.com[/url]


[align=center]Proggy en minimal/techy in een release[/align]
Global Scum Records, het label van de Duitser Stephan Hinz, heeft met de derde release een samenwerking tussen Glockenspiel (beter bekend als Moonbeam) en Feed Me Records labelbaas Bart Cruz in petto. De gebroeders Pavel en Vitaliy hebben ondertussen tracks op Traum, Regular en Mashtronic op hun naam staan en Sharam zette een remix van de twee op z’n GU29. De Portugees Bart Cruz is voornamelijk bekend van z’n dj werk in Europa en recent heeft hij ook het produceren opgepakt. Vooralsnog met de hulp van anderen in de studio, maar wellicht op termijn ook solo. De remixes van “Intersection” komen van Joachim Spieth (Kompakt, Paso, Traum) en Stephan Hinz (Kling Klong, Feed Me Records, Global Scum).

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/globalscum.jpg[/img][/align]
De originele versie van “Intersection” zal alleen als digital exclusive verschijnen. Deze track is vrij stevig van aard en kent een begin met een stevige kick, echoënde pads en een diversiteit aan percussie. De bassline is behoorlijk donker en proggy en flarden lichte melodie komen later in de track ook nog inzetten. Samen met andere duistere geluiden klinkt de track daardoor als een combinatie van prog/tech en house. Een combinatie die ik niet had verwacht op dit label, maar die heel goed werkt. “Intersection” gaat qua gevoel een paar jaar terug, maar is qua sound helemaal up-to-date. Voor de prog dj die daarvan houdt is het origineel daarom zeker de moeite van het checken waard.

[hr]
Joachim Spieth is de eerste die “Intersection” onder handen heeft genomen en zijn verleden op Kompakt en Traum komt ook duidelijk naar voren. Deze remix verlegt het accent met name naar de subtiele minimal kenmerken door veel gebruik te maken van allerhande bliepjes en klikjes. Overigens zonder vervelend te zijn en door een ruimschoots aanwezige bassline compenseert hij een al te minimale feel dan ook prima. De melodie die hij in deze track naar voren brengt, en die in het origineel niet is terug te vinden, zorgt door z’n gepitchte klikkende geluid voor wat tegenwicht tegen de toch wel duistere sound van deze track. Al met al is de Joachim Spieth remix een track die vooral past in de minimal/tech-achtige sound van vandaag.

[hr]
Global Scum labelbaas Stephan Hinz tenslotte haalt “Intersection” uit elkaar en zet hem naar eigen inzicht weer opnieuw in elkaar. Zijn I Like Melodies remix doet de titel eer aan door veel nadruk te leggen op verschillende, al dan niet subtiel geplaatste, melodieën. Van het origineel is weinig meer te herkennen. De bassline van deze track is af en toe behoorlijk verstopt tussen allerhande synth en pads geweld, maar zorgt daarmee wel voor een goeie drive. De main melodie die Hinz met name in de kleine breaks naar voren brengt kent het welbekende aanzwellende en hoekige geluid dat steeds meer en vaker gekopieerd wordt. Wel is de melodie behoorlijk aanstekelijk en geeft de donkere sound van het origineel een veel luchtiger karakter. Enige nadeel aan deze remix vind ik het plotselinge wegvallen van de melodie. Hinz bouwt met die melodie veel power op, maar ineens is al die energie weg als hij de track behoorlijk abrupt afbouwt.



Conclusie: De sound en structuur van de drie tracks is behoorlijk verschillend en biedt daarmee behoorlijk wat diversiteit aan. Het origineel is qua tempo wat hoger (129 bpm) en door z’n donkere sound prima geschikt voor de meer traditionele prog dj. Joachim Spieth (124 bpm) en Stephan Hinz (126 bpm) brengen het bpm wat omlaag en zijn daarmee potentiële kandidaten voor de meer minimal/tech georiënteerde dj’s. In ieder geval een release die de moeite waard is.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma