It is currently 28 Mar 2024, 12:00

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Steve Porter
PostPosted: 15 Mar 2007, 00:21 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Steve Porter kwam als Amerikaanse jongen van 15 jaar in contact met house muziek en heeft die passie nooit meer opgegeven. Ontdekt door Chris Fortier door een cdr van Porter werd hij al snel toegevoegd aan de Fade Records stal. Dat was 1999. Al snel daarna was hij het jongste lid van The Collective Agency en voegde zich daardoor in het rijtje met namen als Sasha, Lee Burridge en U.N.K.L.E. Gigs in Amerika, Canada, Zuid-Amerika, Australië, Azië en Europa volgden al snel waarna hij ook nog meeging met Sasha op diens Airdrawndagger & Involver toers in Noord-Amerika en met Sander Kleinenberg de Essential Mix Tour deed. Ook als producer is Steve Porter een druk baasje met inmiddels al 70 originele producties en 28 remixen op z’n naam. Werd hij met name bekend in de wereld van de oude progressive zo tussen 2000 – 2003, ondertussen wordt de naam Steve Porter verbonden aan z’n eigen unieke sound getiteld Porterhouse. De switch van progressive naar energieke uptempo house heeft hem geen windeieren gelegd en hij is drukker dan ooit met net een nieuwe Porterhouse mix compilatie release. GC stelde hem de vragen en Steve gaf de antwoorden.


[color=yellow]Wie en wat is Steve Porter ?[/color]
Steve Porter is een aardige jongen afkomstig uit Amherst, Massachusetts. Al sinds jonge leeftijd is hij gek van electronische (dance) muziek en houdt er van en is ermee bezig tot op de dag van vandaag.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj ?[/color]
Mijn vader en moeder waren beiden professoren op de universiteit, dus ik ben opgegroeid in de wetenschap dat een hogere opleiding veel waard is. Maar ze hebben me altijd gesteund in hoe ik mijn leven wilde invullen. Het belangrijkste voor mijn ouders was dat ik iets deed wat me gelukkig maakte. Ik moest natuurlijk wel echt laten zien dat ik kon leven van mijn werk als DJ/producer.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren ?[/color]
Dat was op de middelbare school zo rond m’n 15e. Daar realiseerde ik me dat muziek precies datgene was waarmee ik me kon uitdrukken. In die tijd deed ik verder vrij weinig dus het komt er eigenlijk op neer dat ik me in de electronische muziek heb gestort en daar nooit meer mee op ben gehouden.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders ?[/color]
Absoluut dezelfde persoon. Ik kan me niet anders voordoen dan dat ik in het echte leven ben. Daarmee blijf ik ook eerlijk naar mezelf toe. What you see is what you get.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/steve_porter.jpg[/img][/align]

[color=yellow]Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheid je jezelf van anderen?[/color] Mijn sound komt voort uit m’n wortels. Ik denk dat het erg belangrijk is voor een artiest om terug te gaan naar de eerste invloeden voor inspiratie. Toen ik opgroeide luisterde ik naar alle soorten muziek en dat werkt ook door in m’n dj sets van nu. Ik probeer zoveel mogelijk invloeden daarin te verwerken. Hoe meer verschillende geluiden hoe beter het werkt voor mij. Ik denk ook dat wat mij onderscheid van de rest zijn de voorbereidingen die ik altijd tref voor m’n sets. Elke tune edit ik zodat het precies is zoals ik hem wil draaien. Ik wil ook niet niets doen voor m’n sets. Ik wil na elke set het gevoel hebben dat ik echt hard heb gewerkt.

[color=yellow]In hoeverre is de beschikking over internet en digitale downloads een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden ?[/color]
Het is een voordeel waarvan je tien jaar terug alleen maar kon dromen. Online music stores bieden nagenoeg iedereen de mogelijkheid om DJ te zijn, maar tegelijkertijd is de concurrentie natuurlijk ook stukken groter geworden. Het is makkelijker om te beginnen, maar het vergt veel meer om naam voor jezelf te maken.

[color=yellow]Daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen ?[/color]
Dat zit in de natuur van de dj. Toen ik begon met dj’en wilde ik mixen maken die precies zo klonken als degene die ik in de winkel kocht. Ik weet zeker dat dat gedrag nog steeds voorkomt, maar nu nog duizenden malen meer.

[color=yellow]Kun je tracks die elementen van verschillende stijlen (techno/(tech)house/electro/progressive/ trance) bevatten in het licht zien van het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen ?[/color]Zeker weten en dat zijn precies de soort platen die iedere producer wil maken.

[color=yellow]Kun je het boeken van verschillende dj’s en stijlen op één avond zien als vervlakking, vervaging of samensmelting ?[/color]
Ik denk dat het heel goed is om verschillende stijlen in een club te boeken als dat mogelijk is. Concerten met live acts doen het ook, dus waarom niet dj’s die electronische dance muziek draaien ?

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend ? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang ?[/color]
Ik merk dat veel muzikanten en muziekliefhebbers wel degelijk begrijpen wat een DJ precies doet. Ze zullen het niet altijd leuk vinden, maar ze snappen het wel. Ik denk dat er een groot gat zit tussen live bands en dj’s en dat dat met name gaat om het vlak van presentatie. Het is heel moeilijk om te switchen tussen bands en dj’s, maar iedere performance voor zich houdt zichzelf zonder problemen staande. Het zijn gewoon twee manieren om muziek te brengen waarbij er maar heel weinig mensen zijn die het gat kunnen dichten tussen de twee. Ga ook maar na hoe moeilijk dat is.

[color=yellow]Met de release van Porterhouse vol. 2 breng je een mix compilatie op de markt die is gemixt in een hele energieke en meer techno-achtige mixstijl. 57 tracks op twee cd’s waarmee house, breaks, techno en wat trancier sounds voorbijkomen. Wat was je idee achter deze aanpak ? En denk je dat het energieniveau een zeker gebrek aan diepte goedmaakt ?[/color]
Ik wilde gewoon een cd maken die weergeeft hoe ik live draai als DJ. Ik zie dance muziek als een taal en iedereen mag voor zichzelf weten hoe je die taal wilt spreken. Ik wilde helemaal geen specifiek diepe(re) cd maken, maar gewoon een ‘action packed journey’. De Porterhouse sound is gewoon rechttoe rechtaan no-nonsense. De muziek moet leuk en groovy zijn.

[color=yellow]Als je je releases uit het verleden (op o.a. Bedrock, Boz Boz, Little Mountain) en tracklistings van een paar jaar terug vergelijkt met hetgeen je nu produceert en draait dan zie je een duidelijke verandering. Van de meer donkere progressive stijl naar de housy en uptempo sound. Had je het idee dat je je sound moest veranderen en waarom heb je die andere richting gekozen ?[/color]
Voor mij was het gewoon een natuurlijk proces. Ik realiseerde me op een gegeven moment met al die donkere progressive dat ik mezelf niet goed meer kon uitdrukken. Het was erg leuk om onderdeel te zijn van die periode, maar het begon te voelen als een tunnel. Ik moest eruit en laten zien wat ik echt voelde. Als DJ/producer zijn echt m’n carrière zou worden dan moest ik daaruit en mensen laten zien wie ik echt was. Daarbij komt dat die donkere techy progressive niet echt veel deed bij de vrouwen.

[color=yellow]In een interview dat je deed met 365mag.com begin 2005 vertelde je dat je boekingen als dj niet overeenkwamen met de waardering die je kreeg als producer. Als ik nu naar je agenda kijk dan zijn maart en april sowieso volgeboekt. Word je sinds dat interview meer geboekt en heeft dat misschien te maken met je stijlverandering ?[/color]
Daar zat inderdaad een verband tussen. Toen mijn producties opbloeiden kreeg ik veel meer boekingen als DJ en ook over de hele wereld. In 2005 was ik net bezig met het releasen van m’n eerste artiestenalbum “Homegrown” en mijn producties van toen zorgden voor die extra boekingen.

[color=yellow]Waar zal je o.a. te zien zijn bij het promoten van Porterhouse vol. 2 ?[/color]
Tot dusver heb ik vrijwel alleen in Noord-Amerika gedraaid, maar in april kom ik naar Europa voor gigs in Engeland, Spanje, Polen, Roemenië en Hongarije. Verder nog een gig in Dubai en dan in mei naar Australië en Azië in juni. In juli draai ik samen met Paul van Dyk in Cream, Ibiza. Het heeft er alles weg van dat het een wilde tour gaat worden.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/steve_porter1.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Iedereen gaat een keer met pensioen. Denk je daar al over na ?[/color]
Op een gegeven moment denk ik wel dat ik klaar zal zijn met ieder weekend dj’en, maar ik heb sowieso nog een jaar of vijftien te gaan en misschien wel langer! Daarna? Ik denk dat ik me dan bezig ga houden met filmmuziek.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden ?[/color]
Die angst is precies de reden waarom ik probeer zo breed mogelijk te blijven met m’n sound. Ik wil niet vastzitten in een muzikaal hokje. Ik heb genoeg muziekstijlen zien komen en gaan om te weten dat ik me het beste voel bij vrolijke muziek.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan ?[/color]
Ganster rap.

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Steve Porter nog niet kennen ?[/color]
Ga hem eens zien, he's pretty fly for a white guy.

[color=yellow]Er is genoeg ellende in de wereld, dus laten we vrolijk afsluiten. Vertel eens een goeie mop.[/color]
“Waarom steekt de kip over de weg? Om naar de andere kant te komen. Waarom steekt de hond de weg over? Omdat de kip een offday had.'”


related sites:
www.djsteveporter.com


Top
   
 Post subject: re: Steve Porter
PostPosted: 15 Mar 2007, 11:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 May 2006, 13:32
Posts: 96
Location: Amsterdam
Relaxt intervieuw!!!!


Top
   
 Post subject: re: Steve Porter
PostPosted: 15 Mar 2007, 12:00 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 23:50
Posts: 1747
Location: Amsterdam
Cool interview. Tegenwoordig doet Porter me niet zoveel meer, maar een paar jaar geleden vond ik 'm echt geweldig.

_________________
have a happy period


Top
   
 Post subject: re: Steve Porter
PostPosted: 15 Mar 2007, 18:46 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Nov 2005, 08:30
Posts: 297
Location: Amsterdam
Wel een relaxed interview.

2 jaar geleden heb ik hem een keer horen draaien in de Melkweg bij Earth en dat was echt een drama :oops
Een van de weinige keren dat ik gewoon mijn avond niet afgemaakt heb en naar huis gegaan ben...En dat terwijl ik zijn producties wel altijd relaxed vond/vind.


Top
   
 Post subject: Re: re: Steve Porter
PostPosted: 16 Mar 2007, 09:43 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
[quote="fountain"]Wel een relaxed interview.

2 jaar geleden heb ik hem een keer horen draaien in de Melkweg bij Earth en dat was echt een drama :oops
Een van de weinige keren dat ik gewoon mijn avond niet afgemaakt heb en naar huis gegaan ben...En dat terwijl ik zijn producties wel altijd relaxed vond/vind.


hoezo was de set zo slecht dan? :o

vroeger vond ik hem ook leuk tussen 2000 – 2003 inderdaad. zijn producties zijn voor mijn gevoel er wat minder progressive op geworden en meer house. :sleep

Top
   
 Post subject: re: Steve Porter
PostPosted: 16 Mar 2007, 10:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 29 Dec 2005, 09:45
Posts: 396
Location: Antwerp
Toen hij is doorgeslagen met die porterhouse van hem ben ik afgehaakt, daarvoor vond ik altijd wel dat ie toffe muziek had. Helaas koos hij voor verandering, zoals dat ook in het interview staat. Die verandering is bij mij, en ik denk velen met mij, verkeerd gevallen :lol


Top
   
 Post subject: Re: re: Steve Porter
PostPosted: 18 Mar 2007, 14:55 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Nov 2005, 08:30
Posts: 297
Location: Amsterdam
[quote]

hoezo was de set zo slecht dan? :o



Ja, die set was heel slecht... Hij begon echt met jaren 80 remixjes en dan nog slecht ge-edit ook, viel gewoon verkeerd want het publiek reageerde ook totaal niet. Sprak er die evond nog met Per over en hij vertelde mij dat hij voor de "zekerheid" die avond ook nog Remy had geplaatst als afsluiter, mocht het verkeerd vallen...Nou, en verkeerd viel het dus...

Top
   
 Post subject: re: Steve Porter
PostPosted: 19 Mar 2007, 16:01 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
gelukkig kan je op remy rekenen :lol


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma