It is currently 28 Mar 2024, 14:33

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: René Amesz
PostPosted: 13 Jun 2007, 23:06 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Drie jaar geleden hoorde ik in de Powerzone tijdens de Sasha Involver tour voor het eerst een track van René Amesz. Sander Kleinenberg draaide voor Sasha en knalde op een gegeven moment, ondersteund door de visuals die de tekst projecteerden, “Back Into The Funk” erin. De zaal ging direct plat en René Amesz had er vanaf dat moment weer fans bij die z’n typische chunky beats buitengewoon konden waarderen. Nu drie jaar later staat hij meer dan goed op de kaart in de scene. Met releases op o.a. Little Mountain, La Factoria, Extrema en Hot Kitchen in het verleden, aankomende remixes en producties op CR2, Toolroom en Roger Sanchez’ Stealth, een erg druk dj schema in met name het buitenland en een Essential Mix op BBC’s Radio 1 op 24 juni heeft de Rotterdammer loon naar werken gekregen. Ooit veelbelovend als voetballer heeft René Amesz zich uiteindelijk, en wellicht gelukkig voor de dance liefhebber, op een ander vlak richting de top gewerkt. En nu geeft hij zijn visie weer met de vragen die we al eerder aan mensen als Hernan Cattaneo, Sander Kleinenberg en de 16 Bit Lolita’s stelden. Enjoy!

[color=yellow]Wie en wat is René Amesz?[/color]
Een gezonde vrolijke boer uit Zwijndrecht.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Ik kom uit een gezin waar ik altijd vrij ben opgevoed. Geen religie. Geen strikte regels. Ben dus als een straatschoffie door het jeugdleven gegaan. Mijn ouders hadden me liever profvoetballer zien worden, maar dat is door omstandigheden en door mijn liefde voor muziek en uitgaan niets geworden al had ik aardig wat potentie.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Een drang om mensen naar mijn favo muziek te laten luisteren is niet echt hoe ik het nou zou noemen. Laten we het er maar op houden dat ik in 1996 begonnen ben met dj'en in een lokale discotheek hier in Zwijndrecht. Die gekte voor house is niet meer weg gegaan.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Ik ben overal dezelfde. Ik ben iemand met passie voor alle dingen die ik doe. Ben er altijd voor 100% mee bezig. Soms in een gekke bui en soms heel serieus.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/rene.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
Daar druk je een punt. Ik heb een freaky minimale en rechte manier van produceren. Ik vind haast niets op andere platen in die stijl. Ik ben dus zeker afhankelijk van wat er voor de rest gedaan wordt. Ik vis wat dat betreft ook in diezefde vijver. Zeker met de komst van mp3 en internet die het moeilijk hebben gemaakt om iets exclusief te hebben voor een aantal maanden. Het is dus ook erg moeilijk om dingen te draaien die de echte muziek liefhebber nog niet gehoord heeft. De enige oplossing zou zijn om een hoop niet te releasen tracks te maken en die te draaien. Dat kost veel tijd. Ik heb voor mezelf wat nieuwe ideeën om hier voor mezelf een oplossing voor te vinden. Mischien wel in de vorm van een live optreden.

[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Ik denk juist dat het hierdoor niet laagdrempelig is geworden. Probeer nu in deze tijd maar eens een leuke boterham te verdienen met muziek. Tegenwoordig is het gewoon ontzettend belangrijk dat je zelf goede produkties brengt. Of je moet een ontzettend getalenteerde dj zijn. Dit heeft volgens mij niets met de aanbod van muziek te maken.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Die zijn er ontzettend veel. Niet zo zeer qua dj'en maar vooral de manier van produceren. Hoeveel mensen proberen niet de sound van Claude VonStroke te imiteren of die van Booka Shade. Of gewoon van een artiest die op dit moment veel succes heeft.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Nee, want er zijn maar weinig platen die dat hebben. Ik hoop ook niet dat stijlen totaal versmelten. Dan kun je op een gegeven moment niet meer naar een bepaalde avond voor een bepaalde stijl gaan. Ik hou ook niet van hokjesgeest en naampjes voor bepaalde genres house muziek, maar er moet vind ik wel een scheiding blijven tussen bepaalde soorten dans muziek.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
Je bent er goed in of niet. Als je zoals Laurent Garnier van zo'n act een top act kan maken dan moet je vooral doorgaan. Als het een ramp is...stop er dan maar mee. Meer kan ik er niet van zeggen. Als ik met een gitarist of een saxofonist een praatje maak wekt de dance muziek toch meestal wel hun interesse. Ik denk dat de oudere generatie muzikanten wel met bedenkingen naar de tegenwoordige dance muziek luistert.

[color=yellow]Dit jaar sta je op Extrema Outdoor op de mainstage samen met bijzonder gerespecteerde artiesten als Junkie XL, Steve Lawler, Booka Shade en Pete Tong. Tussen al die namen sta je toch als één van de laatste dj’s geprogrammeerd. Geeft dat een bepaalde voldoening of erkenning of zie je dat zelf niet zo?[/color]
Ik vind het geweldig dat ik dat mag doen. Maar ik vergeet niet dat dit voor een heel groot deel te maken heeft met het feit dat ik een Extrema artiest ben. Het geeft me dus voldoening. Geen erkenning. Erkenning zou ik het pas vinden als ik op zo'n groot podium mag staan als ik in de top 50 van het zogenoemde DJ Mag lijstje sta.

[color=yellow]Als we kijken naar je tourschema dan is te zien dat je het gigantisch druk hebt en iedere week de hele wereld overvliegt. Je draait vaker in het buitenland dan in Nederland op dit moment. Is dat het uiteindelijke loon voor jaren hard werken?[/color]
Ik denk het wel. Het is gewoon een kwestie van hard werken voor weinig en geduld hebben. Vooral geen mensen imiteren en “on speaking terms” blijven met iedereen. Hoe erg ze je ook naaien. En vooral ook niet schromen om keuzes te maken die moeilijk zijn voor anderen, maar die beter zijn voor jezelf.

[color=yellow]Naast je drukke draaischema ben je ook al jaren actief als producer en remixer op labels als Extrema, Little Mountain en DK Records en recent ben je je eigen label 25 Hertz begonnen. Al die belangstelling voor jou als dj en/of producer heeft nu ook opgeleverd dat je op 24 juni een Essential Mix doet voor BBC Radio 1. Toch wel een beetje trots neem ik aan?[/color]
Ja, dat is iets waar ik reuze trots op ben! Dat zie ik dan wel weer als erkenning.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/rene2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Samen met Peter Gelderblom werk je ook in de studio en uit die samenwerking zijn een paar sterke platen voortgekomen die het goed deden op de dansvloer en bij dj’s. Eén van de laatste successen mag toch wel de remix van “By the way” van de Red Hot Chili Peppers genoemd worden. Zeker nu die remix als eerste remix ooit is goedgekeurd door de Peppers zelf. Uitkomend op Ministry of Sound zou dit weleens die “grote hit” kunnen zijn. Heb je daar ook die verwachtingen van of is het als met iedere andere plaat die uitkomt?[/color]
Om even met de deur in huis te vallen: Peter Gelderblom en ik zijn uit elkaar. Er zijn leuke dingen uitgekomen inderdaad. Ik heb hoge verwachtingen van de Red Hot track. Ik heb mijn naam er trouwens niet bij gebruikt omdat deze plaat niet de stijl weergeeft waarin ik bezig ben.

[color=yellow]Iedereen gaat een keer met pensioen. Denk je daar al over na?[/color]
Helemaal niet. Wel blijf ik altijd een beetje piekeren in hoeverre ik het succes van wat ik nu doe kan voortzetten. Je moet toch altijd met wat nieuws proberen te komen.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Nee, want ik ben van mening dat wat ik doe totaal anders is dan wat anderen doen.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Jump!

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die René Amesz nog niet kennen?[/color]
Noem me alsjeblieft nooit Anus!

[color=yellow]Wat is belangrijk in je leven en hoe denk je dat mensen met elkaar om zouden moeten gaan?[/color]
Mijn zoontje en mijn vrouw zijn het belangrijkste in mijn leven. Mensen zouden wat mij betreft wat meer zonder ergernissen en jaloezie met elkaar om kunnen gaan. Ook in de dance wereld is er te veel afgunst en jaloezie. Ik vind dat zo erg. Als iemand succes heeft dan is dat voor anderen weer een reden om er even een bulk gal over te spugen tegenover alles. Ook op internet bijvoorbeeld. Als je een stijl van een DJ niet trekt, prima, dan zeg je dat zo. Maar op het moment dat je iemand totaal de grond inboort op forums omdat een artiest toevallig je ding niet doet, dan ben je te zielig voor woorden en moet je gewoon een paar jaartjes eerder achter de geraniums gaan zitten.

[size=75]related sites:
www.reneamesz.com
www.myspace.com/reneamesz[/size]


Top
   
 Post subject: re: René Amesz
PostPosted: 13 Jun 2007, 23:39 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Super gast (Y) Verder heel cool interview om te lezen, ben het overal helemaal met hem eens :) Helaas kan ik zijn producties wat minder waarderen maar wie weet komen er in de toekomst nog juweeltjes van zijn hand :cool


Top
   
 Post subject: re: René Amesz
PostPosted: 14 Jun 2007, 00:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 04 Sep 2006, 12:21
Posts: 41
Location: Nijmegen
Echt een top gozer!! Hij draait lekker en is een goed mens :D


Top
   
 Post subject: re: René Amesz
PostPosted: 14 Jun 2007, 12:52 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
Leuk interview!

Maar waarom niet doorgevraagd over het uit elkaar gaan van Peter Gelderblom en hij?


Top
   
 Post subject: re: René Amesz
PostPosted: 14 Jun 2007, 13:50 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Interview is per mail gegaan, dus doorvragen wordt dan lastig.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject: re: René Amesz
PostPosted: 14 Jun 2007, 16:25 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
ah ok

dan heb ik niks gezegd


Top
   
 Post subject: re: René Amesz
PostPosted: 16 Jun 2007, 22:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 May 2006, 13:32
Posts: 96
Location: Amsterdam
Chill om te lezen!

Een paar keer mogen aanschouwen als dj..
Dikke platen alleen niet helemaal mijn ding maar waardeer de sound zeker wel. :)


Top
   
 Post subject: re: René Amesz
PostPosted: 17 Jun 2007, 16:14 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 21 Feb 2007, 18:12
Posts: 45
Location: Oudenbosch
Ik vind het niet meer dan verdiend dat hij op de main staat op Extrema!
Met NYE echt zo genoten van zijn set, evenals in onze buurtdisco hehe, Zalinaz.
Kende hem eerst alleen van " Back into the funk" en toen nieuwsgierig geworden naar meer...

Absoluut n toppertje!

6 juli in de Panama!!!


Top
   
 Post subject: re: René Amesz
PostPosted: 18 Jun 2007, 10:12 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 26 Sep 2005, 13:09
Posts: 744
Location: Rotterdam
Leuk interview inderdaad......en zeker jammer dat hij en Gelderblom uit elkaar zijn. Zijn toch aardig wat leuke tracks uit voortgekomen.


Top
   
PostPosted: 24 Jun 2007, 13:05 
Offline
just started
just started

Joined: 24 Jun 2007, 04:32
Posts: 1
Location: secret
djReneAmesz / BbcEssentialMix / 2007-06-24

link - [url=http://www.newmixes.com/rene_amesz_-_essential_mix-sat-06-24-2007.html]Rene Amesz - Essential Mix 2007 house[/url]

"This week, the Dutch boy wonder ReneAmesz throws down a set of his distinctivee take on houseandtech."

click download from browser, do not use dl managers like getright reget etc, enjoy


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma