It is currently 28 Mar 2024, 18:53

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Steve Mill
PostPosted: 25 Dec 2007, 01:15 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
De Griek met Britse naam Steve Mill werd het meest bekend door zijn track “Lia” welke op Hernan Cattaneo’s Sequential vol. 2 stond. Daarna ging het hard met deze jonge, veelbelovende producer. Releases op Urbantorque, Global Underground en Groovecollection waren het gevolg. In ongeveer een jaar tijd steeg zijn status van die van onbekende producer naar die van veel beluisterde en alom gerespecteerde producer. Dat het hard kan gaan, maar dat je daardoor niet anders hoeft te gedragen bewijst deze sympathieke jongeling. Het resultaat is een leuk en open interview.

[color=yellow]Wie en wat is Steve Mill?[/color]
Steve Mill is een 22 jaar oude gozer en inwoner van de grote Griekse stad Thessaloniki . Verder ben ik overdag student economie, ’s avonds en ’s nachts dj en in m’n vrije tijd producer.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Ik ben opgegroeid in een kleine familie met drie leden om precies te zijn. Ik ben enig kind, dus geen broers of zussen voor mij. Mijn ouders zijn een beetje aan de (over)beschermende kant als ik eerlijk ben, dus ik ben goed opgevoed en een beetje egoïstisch. Verder zijn ze sinds dit jaar erg trots op me. Tot die tijd moest ik me van hun vooral bezighouden met studeren, maar daar had ik eigenlijk niet zo’n zin in. Het ging mij allereerst om muziek en pas daarna kwam studie. Maar toen dit jaar jaar de successen kwamen gingen ze wel om en nu zijn ze overtuigd dat ik het kan maken.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Het was voor het eerst op kleine feestjes thuis of barretjes hier in de buurt. Mensen waren aan het dansen en ik voelde wat voor energie je los kan maken als dj. Het is eigenlijk verder allemaal heel snel gegaan en nu ben ik in staat om op de beste plekken in Thessaloniki te draaien.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Ik ben in het dagelijkse leven een behoorlijk energiek persoon, dus dat probeer ik ook wel door te geven in m’n sets en als dj. Ik wil dat de flow net als mezelf is, dus… dansbaar.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/stevemill.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
De waarheid is dat iedere dj trendgevoelig met z’n tijd moet meegaan en dus ook met de populaire sounds. Doe je dat niet dan is het over met je. Er is niets mis mee om die weg te bewandelen, maar de kunst is om het aan te passen aan je eigen stijl. Dat is dus ook iets wat ik probeer te doen met mijn sets. En natuurlijk helpt het om te produceren rond de stijl die je draait. Mensen gaan naar je gigs, omdat ze je muziek leuk vinden en als ze naar je als dj luisteren willen ze iets soortgelijks horen.

[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Natuurijjk is dat een voordeel voor ieder nieuw persoon die dj wil worden of zijn. Je hebt directe toegang tot de muziek in deze steeds maar groeiende digitale wereld en het is ook nog eens goedkoop. Goedkoper dan vinyl in ieder geval. Ik vind het niet zozeer een probleem dat het aantal dj’s sterk groeit. Degenen die echt goed zijn zullen door kunnen groeien en de rest blijft gewoon lekker op z’n slaapkamer draaien.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Zoals ik al zei… er zijn er meer, maar alleen de goeien zullen hogerop komen. De rest zal het tot in oneindigheid blijven proberen.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Nee, zeker niet. Sterke genres zullen altijd blijven bestaan. Genres als house, techno, trance, maar de muziek moet natuurlijk wel evolueren en ontwikkelen. Dus dat sommige platen door veel verschillende dj’s worden gedraaid betekent simpelweg dat die platen tussen die genres in liggen. Niet dat de genres zullen verdwijnen.

[color=yellow]Je ziet volgens mij ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen?[/color]
Ik vind het gewoon goed om variatie aan stjilen te hebben op een avond. Het moet alleen gecombineerd worden op een goede manier en dat is aan de dj’s om te doen.


[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
De wereld is in beweging. Technologie verandert alles van dag tot dag en dat is gewoon iets dat niemand kan stoppen. Het beroep van dj zoals we dat nu kennen kan over tien jaar misschien wel niet meer bestaan en ingewisseld zijn voor een nieuw soort performer. Wat ik wil zeggen is dat alles mogelijk is en sommigen gebruiken de combinatie van live muzikanten met dj’s gewoon goed. Thievery Corporation bijvoorbeeld. Ik zag ze laatst en vond het resultaat heel vet.

[color=yellow]Het lijkt erop dat je carrière als producer in hele korte tijd een heel hoog tempo heeft opgepakt. Sinds afgelopen jaar heb je releases gehad op labels als Urbantorque, Global Underground en natuurlijk Groovecollection Records alsmede op andere labels. Hoe kijk je hier tegenaan? Voel je inderdaad dat het allemaal heel snel gaat of vind je het zelf meer een gestage groei? [/color]
Ja, het is inderdaad een snelle groei. Heel veel dingen heb ik in korte tijd bereikt, maar dat is ook het resultaat van een jaar heel hard werken. Maar ik hoop natuurlijk dat het hetzelfde zal gaan in 2008. Ik ben een harde werker en probeer dingen altijd zo snel mogelijk af te maken zodat ik doorkan naar het volgende. Ik ben uiteraard erg blij met het resultaat van alles de afgelopen tijd.

[color=yellow]Nu je producties door te grote(re) namen gedraaid worden en je naam behoorlijk bekend is in de scene merk je nu ook een toename van het aantal boekingen als dj? En waar draai jij eigenlijk allemaal op dit moment?[/color]
Nou, dat eerste is goed om te horen! Maar ik dacht inderdaad dat na een aantal successen zoals ik die dit jaar heb gehad het aantal boekingen zou stijgen. Maar niets is minder waar. Ik heb een aantal aanbiedingen gehad, maar verder blijft het rustig. Misschien verwachten de mensen nog wat meer van me en zal de toekomst meer boekingen brengen. Aan de andere kant ben ik heel blij met m’n leven hier in Griekenland. Ik heb twee residenties, een in de oudste club van Griekenland en de andere in een lokale tent hier, en ik vermaak me daar prima mee.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/interviews/stevemill2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Er zit een grappig verhaal aan je track “Lia”. In het begin toen je de track rondstuurde aan verschillende labels (ook aan GC) was niemand echt geïnteresseerd in die track en hij kwam dus niet uit. Maar toen kwam Hernan Cattaneo en hij zette de track op z’n Sequential compilatie voor Renaissance. Toen kwamen de labels natuurlijk alsnog en volgende maand zal “Lia” uit gaan komen. Denk je dat “Lia” heeft gezorgd voor een carrière boost toen Hernan hem gebruikte voor Sequential? Of in andere woorden, denk je dat je dezelfde aandacht zou hebben nu als “Lia” nog ergens, unreleased, op je computer stond?[/color]
Het echte verhaal achter “Lia” is dat ik de track had gedaan voor een Griekse compilatie die nooit is gereleased. Daarna heb ik hem naar Hernan gestuurd omdat ik dacht dat hij hem kon supporten. Ik had natuurlijk nooit kunnen bedenken wat er daarna zou gebeuren. In het kort: Hernan vertelde me dat hij “Lia” voor z’n Sequential 2 wilde en ik ging natuurlijk akkoord. Ik was er erg blij mee en sindsdien heb ik een hele goeie relatie met hem en hij heeft me ook enorm geholpen. Ik denk ook dat het een belangrijke stap in m’n carrière is geweest. Het heeft me erkenning gegeven. Veel mensen vonden de track goed en gingen daarom op zoek naar meer werk van mij. Iets dat waarschijnlijk nooit was gebeurd als die track niet op Sequential had gestaan. Daarna was het ook makkelijk om de track te releasen. Volgende maand komt hij uit op Behold Records USA.

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Dat schiet wel door m’n hoofd van tijd tot tijd, maar de waarheid is dat ik gewoon een fan ben van house muziek en house muziek zal altijd blijven bestaan.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Ik haat niets. Ik respecteer andere genres. Het is gewoon muziek, net als mijn genre. Het is daarom een beetje raar om te zeggen dat je andere stijlen zou haten. Er zijn natuurlijk wel genres waar ik niet zo van hou. Trance, hard dance, drum ’n bass dat soort stijlen.

[color=yellow]Wat zou je willen zeggen tegen mensen die Steve Mill nog niet kennen?[/color]
Ik ben de buurjongen uit je straat.

[color=yellow]Wat is belangrijk in je leven en hoe denk je dat mensen met elkaar om zouden moeten gaan?[/color]
Het meest belangrijke in m’n leven is m’n familie. En communicatie is één van de moeilijkste dingen vandaag de dag als je snapt wat ik bedoel. Mensen leven geïsoleerd van elkaar en jammer genoeg gaat de emotionele wereld langzaamaan tenonder. Maar zo gaan de dingen, een wereld in beweging. Laten we de warme gevoelens die we nog hebben koesteren.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma