It is currently 28 Mar 2024, 13:32

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hernán Cattáneo
PostPosted: 21 May 2007, 23:10 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
Hernán Cattáneo, de sympathieke Argentijn die opgroeide in Buenos Aires, is één van de vaandeldragers van de house cultuur in Argentinië. Vanaf de midden jaren ’90 toen de dance scene daar nog in haar kinderschoenen stond had Cattáneo het roer stevig in handen in Clubland Buenos Aires. Met de hulp van het Engelse Cream en Paul Oakenfold kreeg hij vanuit die toch enigszins gesloten positie de kans om ook op het Europese vasteland zijn kunsten te vertonen. Als resident van superclub Cream en op tournee met Paul Oakenfold bewees hij een blijver te zijn. Een daaropvolgende Amerikaanse tour met wederom Paul Oakenfold en een compilatie op diens Perfecto label zorgden ervoor dat ook de rest van de wereld Hernán ontdekte. Nu na twee Masters Series op Renaissance, z’n eigen concept Sequential op hetzelfde label en zijn drukke tourschema over de hele wereld is de Argentijnse dj iemand die alom gerespecteerd wordt en in een adem genoemd wordt met grootheden als Sasha, Digweed en Danny Howells. Lees hier het interview dat GC had met een van de meest favoriete dj’s van dit board.

[color=yellow]Uit wat voor gezin kom je en wat vindt je familie van je keuze voor dj?[/color]
Ik ben opgegroeid in een modaal gezin in Buenos Aires, Argentinië. Het grappige is dat ik eigenlijk al dj wilde zijn voordat ik ook maar wist wat het woord ‘disc jockey’ betekende. Ik koppelde bijvoorbeeld twee stereo’s aan elkaar om non-stop plaatjes te kunnen draaien. Ik had geen idee dat er mixers of andere professionele apparatuur bestond. Ik dj dus al sinds m’n dertiende en heb nooit iets anders gedaan.

[color=yellow]Wanneer en hoe kreeg je het idee/voelde je de drang andere mensen naar jouw favoriete muziek te laten luisteren?[/color]
Voor zover ik het me kan herinneren nodigde ik altijd vrienden uit om platen voor te draaien. Dat deed ik ook voor m’n eigen familie. Ik hield feestjes thuis eigenlijk als een excuus om te kunnen dj’en voor m’n vrienden. Ik was heel erg gefascineerd door muziek en wilde dat gevoel delen met anderen. Ook om te zien of anderen net zo’n gevoel hadden bij bepaalde stukken uit een track als ik dat had.

[color=yellow]Ben je achter de decks dezelfde persoon als in het echte leven of ben je dan meer entertainer/performer/iemand anders?[/color]
Ja, ik ben min of meer dezelfde persoon dan.

[color=yellow]Er wordt vaak gezegd dat het voor een dj belangrijk is een eigen stijl te hebben, maar uiteindelijk ben je afhankelijk van hetgeen geproduceerd wordt en vist elke dj min of meer in dezelfde vijver. Hoe heeft jouw draaistijl zich ontwikkeld over de jaren en hoe onderscheidt je jezelf van anderen?[/color]
Ik heb altijd m’n eigen smaak muziek gehad en zoek daarbij naar bepaalde elementen in de tracks die ik draai ongeacht de stijl. Dus als ik een track hoor met een groove of melodie en het is niet te hard of te snel dan heeft die track m’n aandacht. Ik ben altijd into house en al z’n vormen geweest of het nou deep, prog of tech was.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/hernan.jpg[/img][/align]
[color=yellow]De huidige generatie dj’s heeft de beschikking over internet en zijn gigantische, nog steeds groeiende, aanbod van muziek als digitale download. In hoeverre is dit een voordeel voor de kansen van beginnende dj’s als je bedenkt dat het nu voor iedereen vrij laagdrempelig is geworden?[/color]
Het heeft zowel goede als slechte kanten. Meer muziek en meer tools maken het makkelijker voor mensen om te beginnen met dj’en. Maar om een goede dj te worden komt er meer bij kijken dan dat. Natuurlijk kan iedereen op een eenvoudige manier aan tracks, professionele apparatuur of een programma als Ableton Live komen, maar het is veel moeilijker om je te onderscheiden van anderen.

[color=yellow]En daarop voortbouwend: in hoeverre is er sprake van een toename van dj’s die slechts imiteren wat anderen doen?[/color]
Daar is veel sprake van, maar dat zijn precies de mensen die het nooit echt zullen maken. Ze zullen nooit serieus ver komen met hun carrière. Luister maar naar alle top dj’s van de wereld. Zij hebben een bepaalde stijl of competentie die vele malen groter is dan het alleen maar draaien van goeie platen. Vaak zijn het mensen die pioniers waren met hun stijl of in hun land. Of ze zijn baanbrekend bezig met de manier waarop ze spelen. Als je slechts imiteert zul je vast wel kunnen draaien in je lokale club, maar nooit op een internationaal niveau. Daarbij komt dat clubbers tegenwoordig heel erg op de hoogte zijn en makkelijk herkennen wanneer een dj niet origineel bezig is. En daar leggen ze simpelweg geen geld voor neer.

[color=yellow]Sommige platen hebben de kracht om gedraaid te worden door dj’s die normaal gesproken andere genres (techno/(tech)house/electro/progressive/trance) draaien. Kun je dit zien als het definitieve verdwijnen van hokjes en genre-typeringen?[/color]
Voor mij is het zo dat de variatie altijd zorgt voor de betere sets. Ik heb altijd op die manier gedraaid. Van deep house tot techno en alles wat daartussen zit. De beste tracks passen bij elk soort dj. Uiteindelijk komt het toch neer op het aloude cliché dat er maar twee soorten platen zijn: goeie en slechte. Ongeacht stijl.

[color=yellow]Je ziet volgens mij ook steeds vaker verschillende stijlen op één avond geboekt: het gebeuk van Carl Cox naast de tribal van Danny Howells in de Space en James Holden in Cocoon naast Sven Väth etc. Kun je dat vervlakking, vervaging of samensmelting noemen?[/color]
Zoals ik hiervoor al zei: variatie maakt de dingen interessanter. Een goeie club nacht is als uit eten gaan. Je hebt een voorafje, het hoofdgerecht, het dessert etc. Daarom zal je een techno dj na een house dj ook veel beter kunnen waarderen dan bijvoorbeeld de hele nacht alleen maar techno. Uiteraard moet je wel je gezond verstand gebruiken bij de keuze die je maakt voor wat betreft het programma en de dj’s.

[color=yellow]Naast enkele geslaagde voorbeelden wil het echte combineren van live muzikanten naast de dj op het podium nog niet echt lukken. Zijn de twee werelden echt té verschillend? En hoe denk je dat of ervaar je hoe jullie gezien worden door traditionele muzikanten en hun aanhang?[/color]
Daar heb je gelijk in, maar daar kan wel degelijk verandering in komen. Als je bijvoorbeeld ziet dat er steeds meer live shows plaatsvinden en dj’s de beschikking hebben over veel meer apparatuur. En er zijn gewoon veel verschillende manieren om het publiek te entertainen. Sasha met Ableton of James Zabiela met vier cdj’s en fx. Het zijn twee compleet verschillende aanpakken, maar toch… allebei weten ze over de hele wereld het dak eraf te krijgen. Voor mij is het uiteindelijk gewoon belangrijk wat er uit de speakers komt.

[color=yellow]Het vervolg op Sequential vol. 1 op Renaissance ligt net in de winkels. Had je nog speciale ideeën voor de tweede compilatie op het gebied van muziek of productie of had je dezelfde aanpak als bij de eerste Sequential?[/color]
Ik benader al m’n cd’s op min of meer dezelfde manier. Ik loop lang genoeg mee om te weten dat trends nooit lang meegaan en daarom wil ik dat m’n cd’s langer luisterbaar en dus tijdloos zijn. Gelukkig is het zo dat als je naar m’n cd’s luistert ze tot op de dag van vandaag nog goed klinken. Al die cd’s reflecteren mijn sets en hoe ik ben als dj. Ze starten allemaal deep en housey en bouwen vanuit daar door. Het is wel zo dat muziek altijd behoorlijk verandert elke, pak hem beet, zes maanden. Daarom probeer ik altijd eruit te vissen wat het meest interessant klinkt voor mij op het moment dat ik met een cd aan de gang ben.

[align=center][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/interviews/hernan2.jpg[/img][/align]
[color=yellow]Voor ons was het goed om te zien dat je Eelke Kleijn’s remix van Kosmas Epsilon – Paranoid op Sequential vol. 2 hebt gebruikt. Hoe belangrijk denk je dat het is voor een (beginnend) label om een track gelicenseerd te zien op een compilatie van Renaissance en door iemand zoals jij?[/color]
Nou, het is natuurlijk zo dat een compilatie van Renaissance altijd voor veel exposure zorgt en dat kan alleen maar goed zijn. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat een label zich bezighoudt met het releasen van hele goede tracks. Dat is ook de reden waarom zoveel dj’s het label supporten.

[color=yellow]Eelke Kleijn is niet de enige Nederlander op Sequential ook de 16 Bit Lolita’s zijn er op te vinden. En als je kijkt naar de tracklistings van je radio show op Metro dan zien we daar ook vaak Nederlandse producers in terugkomen. Heb je iets speciaals met de muziek uit Nederland?[/color]
Ik heb altijd van de Nederlandse house sound gehouden en op elke cd die ik gemixt heb staan ook Nederlandse producers. Het is altijd fris, groovy en melodieus. Precies waar ik van hou.

[color=yellow]Het is alweer een tijd geleden dat je in Nederland hebt gedraaid. Hoe vond je het om hier te draaien en kunnen we je binnenkort nog verwachten?[/color]
Ik heb een aantal keer op Dance Valley gestaan de afgelopen jaren en dat was altijd heel leuk. En ik vind Amsterdam erg leuk, één van de beste steden in Europa. Ik kijk er naar uit om daar binnenkort weer eens te draaien.

[color=yellow]Iedereen gaat een keer met pensioen. Denk je daar al over na?[/color]
Niet echt. Ik hou van wat ik doe en gelukkig zijn er veel mensen over de hele wereld die dat ook vinden, dus…

[color=yellow]Alle muziekstromingen zijn vergankelijk. Ben je nooit bang voor een nieuwe stroming die de totale scene overhoop gooit en waar jij je niet in kan vinden?[/color]
Nee helemaal niet. Zoals gezegd loop ik lang genoeg mee en heb dus verschillende stijlen zien komen en gaan. Maar house muziek is er altijd geweest en ook altijd als het middelpunt. En omdat dat mijn sound is ben ik niet bezorgd. Daarnaast hou ik van evolutie en omarm alle nieuwe sounds waarvan ik vind dat ze interessant zijn. Het probleem is altijd dat sommige dj’s 100% overstappen op een nieuwe stijl en op die manier de stijl uitkauwen en vermoorden binnen een jaar. Ik geloof in een andere aanpak, eentje die van alles wat combineert. Gewoon een goeie balans.

[color=yellow]Welke muziek kan je echt niet uitstaan?[/color]
Geen enkele soort muziek. Ik hou van muziek en van heel veel stijlen. Smakeloze pop kan ik niet echt waarderen, maar daar luister ik gewoon niet naar. Er is geen reden tot haten, just change the station.


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 22 May 2007, 00:08 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Sep 2005, 23:54
Posts: 1655
Location: Haarlem
Koel interview, leuk om te lezen én van mijn favoriet! ;) Hopelijk komt ie snel weer naar nederland! :cool

:tune


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 22 May 2007, 00:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 19:03
Posts: 2622
Location: Amsterdam
saai koen je zegt hetzelfde als ik wilde zeggen :) Hij wil het zelf, vind amsterdam cool, dus waarom boekt niemand hem?? In de nieuwe melkweg ! ! Krijgt ie van ons een gratis tour.

_________________
Do you have any career regrets?

'Maybe if I had started to grow my hair earlier it would've been longer than Hernan's by now!'


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 22 May 2007, 01:22 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
Leuk interview.

Hoezo heb je eigenlijk alles vertaald? Als je het lekker Engels had gelaten konden er meer mensen van genieten, en het scheelt jou ook weer tijd ;)


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 22 May 2007, 01:29 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
we willen sowieso alles 1 lijn.
als we deze niet vertalen dan moeten we dus die van de 16bits, Sander K, Eelke en wat er nog aan komt van Nederlanders in het Engels gaan vertalen.

deze opzet leek ons van af het begin af aan de beste en wij zijn immers een NL forum/site

Djeebie vertaalt dit trouwens (hij doet de interviews zelf ook) :cool

_________________
[url=http://www.groovecollectionrecords.com][img]http://www.groovecollection.nl/images/Messageboard/logoB2.png[/img][/url]


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 22 May 2007, 11:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
Wauw, wat een lekker ding toch, uhhhh interview bedoel ik ;)

_________________
I love PoesUps!


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 22 May 2007, 11:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 11 Sep 2006, 20:59
Posts: 252
Location: adam
waar blijft deze fijne djay nou? 1e en ook laatste x was met earth 2jaar geleden,
it's about da time ;)


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 22 May 2007, 12:05 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 23 Sep 2005, 19:09
Posts: 127
Erg leuk interview (Y)

Eerst naar Kiesgrube, maar zou niet verkeerd zijn als hij weer eens in de buurt komt draaien :hat


Top
   
PostPosted: 22 May 2007, 18:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 15 Jul 2005, 22:40
Posts: 1545
[quote="Momma-in-da-House"]waar blijft deze fijne djay nou? 1e en ook laatste x was met earth 2jaar geleden,
it's about da time ;)


hij was ook op dancevalley vorig jaar

Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 22 May 2007, 19:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 03 Aug 2006, 21:33
Posts: 156
Location: holland
Lekker interview,was ik nou echt even aan toe. :p
Het word zeker weer eens tijd om hem naar Nederland te halen,want ik hoor dat er veel liefhebbers zijn.

hernan kom maar snel naar Amsterdam,dan kunnen we lekker losgaan!


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 23 May 2007, 09:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 01 Feb 2006, 15:23
Posts: 417
Location: Den Haag
Leuk interview (Y)

_________________
courtesy of ISC music 2002


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 23 May 2007, 10:49 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 23 Jun 2005, 23:39
Posts: 2530
Location: in mijn velletje
top interview weer, goed bezig jorn!

al had ik graag nog willen weten wat voor shampoo hij gebruikt, maar wie weet lezen we dat volgende keer

_________________
beter te dik in je kist, dan een feestje gemist


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 23 May 2007, 13:04 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
Cool om te lezen, en helemaal top al het werk dat je er in steekt Jorn (Y)


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 23 May 2007, 18:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 May 2006, 17:56
Posts: 3002
(Het probleem is altijd dat sommige dj’s 100% overstappen op een nieuwe stijl en op die manier de stijl uitkauwen en vermoorden binnen een jaar.) :cool (Y) ja leuk interview :p


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 23 May 2007, 20:30 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 20:27
Posts: 3809
Location: Rijswijk!
Interview (Y)
Jorn (Y) (Y)

_________________
[size=85][color=#800000][url=http://www.bramkampschreur.nl]Mijn Website![/url][/color][/size]


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 24 May 2007, 08:11 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 23:50
Posts: 1747
Location: Amsterdam
Cool interview (Y)

_________________
have a happy period


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 29 May 2007, 22:34 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 23 Sep 2005, 14:01
Posts: 1558
Location: Hilversum
Leuk om eens wat neer te lezen van mijn favo dj ;) (Y)


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 01 Jun 2007, 17:32 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 30 Jan 2006, 22:33
Posts: 155
Location: Delft - The Netherlands
Hij komt echt wel! ;-)


Top
   
 Post subject: re: Hernán Cattáneo
PostPosted: 02 Jun 2007, 23:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 19:23
Posts: 3166
Location: Gouda
Oh ja, maak me gek!
Op het strand? :o

_________________
I love PoesUps!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma