It is currently 28 Mar 2024, 18:20

All times are UTC+01:00




Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: 12 Jun 2007, 01:39 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Oct 2005, 22:34
Posts: 880
Location: Hoboken, Belgium
[quote="BartvanWissen"]

[quote] En we hebben aan de reviewers gevraagd welke sound ze goed vinden, waardoor een minimal of bijvoorbeeld een electro track niet gereviewed gaat worden door iemand die sowieso al niet van die stijl houdt. Het schrijft altijd prettiger over iets wat je goed vindt en op die manier hebben de reviewers ook nog wat aan de promo's die ze krijgen, omdat de kans groot is dat ze de tracks zelf kunnen gebruiken voor in hun setjes.


Ik denk dat je je dan toch moet gaan afvragen waarom je überhaupt reviews schrijft: Voor je lezers, of voor jezelf?


De reden waarom bepaalde platen aan bepaalde reviewers worden toebedeeld is volgens mij gewoon omdat het de kwaliteit van de review alleen maar ten goede kan komen. Vergelijk het met een restaurantcriticus die vooral vertrouwd is met de Frans klassieke keuken en dan opeens een Thais restaurant moet gaan beoordelen. Hij zal er met zijn achtergrond en ervaring waarschijnlijk wel iets over kunnen zeggen, maar dat zal nooit zo uitgebreid en gefundeerd zijn als wanneer hij een Frans restaurant bespreekt. Het is voor een reviewer gewoon veel makkelijker om een track objectief en diepgaand te beoordelen als hij min of meer binnen je genre ligt, gewoon omdat je dan veel meer referentiepunten hebt. Ik heb ook één keer een review gehad die zo ver af stond van wat ik normaal beluister dat ik voor mezelf voelde dat ik er te weinig zinnigs over kon schrijven. Ik had gewoon geen referentie om af te wegen of die tracks goed of slecht waren in vergelijking met andere tracks uit dat genre. En dan geef ik zo'n review liever door aan iemand ander die van dat genre meer verstand heeft. Niemand heeft uiteindelijk toch baat bij een korte en nietszeggende review? En als ik zou zeggen dat het rukplaat is gewoon omdat het mijn genre niet is dan is dat toch ook niet bepaald fair tegenover de producer? Want misschien is het binnen dat genre wél een toptrack, en dan geef ik de lezers allemaal een compleet verkeerd beeld.

Dat reviewers de tracks die ze gereviewd hebben achteraf mogen houden en gebruiken in hun sets kan je toch gewoon opvatten als een soort van beloning? Er kruipt soms best wel wat tijd in het schrijven van een review, dus niet meer dan normaal vind ik dat je daar toch op één of andere manier een beetje voor beloond wordt. En dan is het natuurlijk leuker om iemand te belonen met iets waar hij nog iets aan heeft dan met een hoop tracks die meteen gedelete worden wegens onbruikbaar voor de dj in kwestie? Dus een eerste selectie van reviews heeft een dubbel nut :)


Edit:

Ik ga natuurlijk wel akkoord met het feit dat je geen steriele releases moet krijgen die alleen maar de track beschrijven en verder niets. Voor mij moet er gewoon een goeie balans zijn tussen een objectieve afweging van een track tegenover andere tracks en de mening van de reviewer en het gevoel dat de tracks bij hem oproepen. En dat lukt hier vaak toch vrij aardig vind ik :D

Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 02:59 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
Ik vind dat een review best kritisch mag zijn, mits goed onderbouwd.

Wij hadden vroeg bij Strobe ook altijd discussies hierover (ben jaar music editor geweest in dat blad) Recensies waren altijd een hekel punt. Zowel bij feesten als bij platen. we hebben zelf eens een boze fax gehad van Quinten de Rozario over een cd review.. Mr was het niet eens met de conclusie dat er een hoop oude platen opstonden. Mijn policy was toen als de plaat echt de grond in geboord werd en dus waarschijnlijk gewoon waardeloos was, dan plaatste ik hem liever niet. Maar een kritische noot mag best en mist goed onderbouwd kan een label/artiest er soms zelfs iets mee


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 10:57 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Dec 2005, 11:04
Posts: 472
[quote="Paulus de Kalebouter"]
Sorry hoor, maar als ik n review lees, hoef ik niet per se te weten wat de smaak van de reviewer is, maar wil ik weten hoe t product is.


Hoef je geen sorry te zeggen hoor :)
Blijkbaar benaderen sommigen een review meer als een productbeschrijving, en anderen meer als een soort column waarin een duidelijke mening naar voren komt. Ik vind dat laatste meestal leuker om te lezen. Het andere kan ik niet zo veel mee. Als ik wil horen hoe een plaat klinkt, dan luister ik die plaat wel gewoon.

[quote][quote]Ik denk dat je je dan toch moet gaan afvragen waarom je überhaupt reviews schrijft: Voor je lezers, of voor jezelf?
Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt? :)

Niet al te zwaar aan tillen :) Was meer een opmerking om jullie uit je tent te lokken.

[quote]Maar platen oid "volledig de grond in boren" vind ik not-done; beetje respectloos. De artiest heeft waarschijnlijk toch zn ziel en zaligheid (in ieder geval tijd) erin gestopt; die vindt t zelf wel goed.
Och.. soms zijn platen gewoon echt kut. Voorbeeldje, als ik bijvoorbeeld naar het nieuwere werk van Bob Sinclar luister, dan voel ik niet echt de behoefte om daar naar de goeie elementen te gaan zoeken. Ziel en zaligheid mijn reet, je gaat mij niet vertellen dat hij dat zelf goed vindt.
Het hangt heel erg van de plaat en de producer af wil ik maar zeggen.
Een nieuwkomer met een debuutplaat die misschien niet zo speciaal is, daar ga je natuurlijk weer anders mee om. Dan zal je het misschien iets subtieler willen doen, maar dan nóg hoef je niet te doen alsof het een topplaat is.

[quote="Jasper"]
De reden waarom bepaalde platen aan bepaalde reviewers worden toebedeeld is volgens mij gewoon omdat het de kwaliteit van de review alleen maar ten goede kan komen.
<knip: verhaal>

Uiteraard.

[quote]Dat reviewers de tracks die ze gereviewd hebben achteraf mogen houden en gebruiken in hun sets kan je toch gewoon opvatten als een soort van beloning? Er kruipt soms best wel wat tijd in het schrijven van een review, dus niet meer dan normaal vind ik dat je daar toch op één of andere manier een beetje voor beloond wordt. En dan is het natuurlijk leuker om iemand te belonen met iets waar hij nog iets aan heeft dan met een hoop tracks die meteen gedelete worden wegens onbruikbaar voor de dj in kwestie? Dus een eerste selectie van reviews heeft een dubbel nut :)

Heb ik ook geen enkel probleem mee.

Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 13:36 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 22:47
Posts: 2263
Location: Utrecht
Ik probeer net als jasper altijd een balans te vinden tussen omschrijving van de plaat en wat ik er persoonlijk van vind.

Daarnaast sta ik altijd open voor commentaar op mijn reviews. Ik bedoel ik heb er nog maar 5 geschreven ofzo kan wel wat bij leren ;)


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 22:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
[quote]Paulus de Kalebouter wrote:

Sorry hoor, maar als ik n review lees, hoef ik niet per se te weten wat de smaak van de reviewer is, maar wil ik weten hoe t product is.


Paulus,

Jij denkt dat een review niet onderhevig is aan de smaak van een reviewer? Tuurlijk wel, iemand geeft zijn mening ergens over, en die mening komt voort uit smaak. Als ik een string erg mooi vind in een track vind jij het misschien wel helemaal bagger.
Dus het product wordt omschreven volgens de mening van de reviewer. Tuurlijk kan die persoon heel droog omschrijven wat voor opbouw en spannende dingen die track heeft, maar wat de reviewer spannend vind, vind jij weer lauwtjes... snappu??

En als een producer mischien kwaad wordt omdat 'ie slecht beoordeeld word moet 'ie toch maar 's wat beter omgaan met kritiek. Er zijn altijd voor-en tegenstanders van dingen. En natuurlijk is het nooit leuk om op het internet negative reviews te lezen van een track waarvan jij juist dacht dat je het mooi gemaakt had.

Ik til nooit zo zwaar aan meningen en reviews. Tuurlijk doe ik er wat mee, maar laat me niet totaal een andere kant op leiden als een paar mensen het niks vinden.

Leuke discussie Bart.. :)

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 22:39 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 10 Jun 2005, 20:06
Posts: 1527
Leuke discussie inderdaad. Ik vind dat het idee van de subjectieve review gewoonweg in de praktijk moet worden gebracht. Hierbij meld ik mij aan om een dergelijke review te schrijven. Aldus gaarne de nieuwste bagger van Tiesto, Ferry Corsten en/of Judge Jules mijn kant op en ik zal mijn felle licht er eens op laten schijnen !!

_________________
Ik ken het klappen van de zweep,
ik ken de regels van het spel,
ik ken de zin van het bestaan,
maar als ik drink dan gaat het wel.


Top
   
PostPosted: 12 Jun 2007, 23:08 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
@ Peric: nee, ik denk niet dat n review onderhevig is aan de smaak van de reviewer.
Ik denk juist (zoals hier eerder geschreven) dat t goed is dat de reviewer muziek, films oid beoordeeld wat in zijn straatje ligt.
Daarom vind ik (maja, dat is mijn mening) dat n reviewer anderen enthousiast moet proberen te maken voor n product. Is t n wat minder product, mag hij dat ook laten blijken in zijn review.
Maar...over smaak valt niet te twisten...blijft toch persoonlijk. ;)

Kortom: een reviewer beoordeelt alleen dingen uit zijn straatje, grotendeels beschrijvend hoe t album klinkt met een beetje eigen smaak erdoor heen en geschreven met respect (dus niet in de grond trappen).

In ieder geval vind ik de reviews die hier op t board geschreven leuk en informatief geschreven.
De meeste wekken mijn interesse bepaalde tracks/albums zelf ook te gaan beluisteren, dus deze veer is voor jullie. (Y)


@ Joostislost: lol :roll

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2007, 00:16 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
maar zelfs al ligt het in zijn straatje dan blijft een review altijd subjectief. En dat moet ie ook zijn.. Ik ben een enorme Tarantino fan, maar kill bill was het toch niet voor mij, en dan moet je dat ook schrijven, nogmaals goed onderbouwd :)


Last edited by Mistik on 13 Jun 2007, 00:44, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: 13 Jun 2007, 00:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Klopt.

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2007, 18:55 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Hups, daar gaan we weer.. :)
Dus als jij iets moet reviewen Paulus, hoe beoordeel jij dan? Dan vind je dit goed, of dat leuk gedaan. Oftewel, je geeft er een mening over. En waar komt een mening uit voort? Yup, smaak.

Maar ja, das mijn smaak.. :p

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2007, 19:01 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 05 Nov 2006, 11:18
Posts: 4396
Location: lost in sound
Ik dacht dat ik dat ik dat zei, Peric. ;)

_________________
[color=#FFFF00]Music is the answer, to your problems.
= Just keep on dancing =[/color]

[color=#00FF00]Go into the world and do well. But more importantly: go into the world and do good.[/color]


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2007, 22:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Nie echt.....

[quote]@ Peric: nee, ik denk niet dat n review onderhevig is aan de smaak van de reviewer.


Maar laten we geen welles-nietes spelletje gaan spelen.

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
PostPosted: 15 Jun 2007, 21:20 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:55
Posts: 1342
Location: easin in the system
[quote="BartvanWissen"]Ligt het aan mij, of zijn vrijwel alle reviews die geplaatst worden positief?



Hahahaha: zet gewoon je filter op {reply from we are Ieee} en je vindt meer dan genoeg gekraak; gejammer en grond-in-stamp werk..... :p

_________________
-diepd.o.ordegr.o.ef-


Top
   
PostPosted: 15 Jun 2007, 22:49 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Ja, inderdaad... Beetje jammer.. :p

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
PostPosted: 17 Jun 2007, 13:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
[quote="we are ieee"][quote="BartvanWissen"]Ligt het aan mij, of zijn vrijwel alle reviews die geplaatst worden positief?



Hahahaha: zet gewoon je filter op {reply from we are Ieee} en je vindt meer dan genoeg gekraak; gejammer en grond-in-stamp werk..... :p

Je bent nogal 1 kennig geworden hoor Ieee :lol

Pole Folder en weinig anders meer of de terugkijk op gedane tijden :p

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
PostPosted: 17 Jun 2007, 22:12 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:55
Posts: 1342
Location: easin in the system
Moet ik dan maar naar muziek gaan luisteren die me niet boeit?? Dat zou ook nergens op slaan?

_________________
-diepd.o.ordegr.o.ef-


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 09:56 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 29 Dec 2005, 09:45
Posts: 396
Location: Antwerp
Nou, maar door jouw commentaar op mijn mixjes durf ik hier nu bijna niet meer te posten hoor... :( :( :( :oops

;)


Top
   
PostPosted: 19 Jun 2007, 10:09 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:55
Posts: 1342
Location: easin in the system
Eentje helemaal opgehemeld en bij de andere wel mild geweest toch? :lol

_________________
-diepd.o.ordegr.o.ef-


Top
   
PostPosted: 16 May 2008, 09:00 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 01 Mar 2008, 02:14
Posts: 228
Location: Alkmaar
[quote="Joostislost"]Leuke discussie inderdaad. Ik vind dat het idee van de subjectieve review gewoonweg in de praktijk moet worden gebracht. Hierbij meld ik mij aan om een dergelijke review te schrijven. Aldus gaarne de nieuwste bagger van Tiesto, Ferry Corsten en/of Judge Jules mijn kant op en ik zal mijn felle licht er eens op laten schijnen !!
Daar ga je al! Ik ken mensen die de nieuwste Tiesto, Ferry Corsten helemaal te gek vinden. En jouw mening (lees review) is nu al dat t bagger is... :)

Top
   
PostPosted: 16 May 2008, 17:21 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 29 Dec 2005, 09:45
Posts: 396
Location: Antwerp
Volgens mij ben je nog niet zo bekend met het sarcasme van een joostislost post ;)

Hij is niet voor niets lost :lol

_________________
[url=http://www.myspace.com/flavonoides][color=#000080]Myspace[/color][/url] | [url=http://www.soundcloud.com/sandji][color=#BF0080]Soundcloud[/color][/url] | [url=http://www.flickr.com/photos/sandji][color=#8080FF]Flickr[/color][/url]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+01:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma